Kia Stonic poprvé naživo. Jak se nám malé SUV líbí? A nahradí Vengu?
V polovině letošního roku můžeme říci, že letošní rok je ve světě automobilového průmyslu ve znamení malých SUV, tedy SUV kolem délky 4,1 metru. Opel začal prodávat Crossland X, Citroën přispěchal s C3 Aircross, Renault modernizoval Captur a Seat pracuje na Aroně. Se svojí troškou do mlýna přispěli i Korejci, krátce po Hyundai Kona debutuje Kia Stonic. Tu jsme si poprvé prohlédli během její světové premiéry v Amsterodamu.
Stejně jako ostatní výrobci i Kia příchod malého SUV vysvětluje velkým zájmem zákazníků o tento druh pohonu. Z předchozích měsíců už dobře víme, že prodeje v tomto segmentu na starém kontinentu raketově rostou, přičemž Kia předpokládá, že tento trend se jen tak nezastaví. „Co se týče prodejů, tak malá SUV překonají na evropských trzích do roku 2020 ta kompaktní. V té době bude více než jedno z deseti prodaných aut v Evropě právě auto kategorie Stonicu,“ předvídá Michael Cole, výkonný ředitel evropského zastoupení Kie.
Nafouklé Rio? Ale kdeže...
Jestliže se tato slova vyplatí, není divu, že automobilky nabídku malých SUV tak rozšiřují a postupně jimi nahrazují dosavadní malá MPV. Mohlo by se zdát, že tímto směrem půjde i Kia, která by Stonicem mohla nahradit podobně velkou Vengu. Jenže k tomu nedojde, tedy alespoň prozatím. Venga, produkovaná na Slovensku v Žilině, se zatím bude prodávat po boku Stonicu, který bude do Evropy dovážen z Koreje. Zástupci Kie ale zároveň nevylučují, že Venga, vyráběná už od podzimu 2009, už jen dožije a Stonic ji přece jen časem nahradí. Poté by se Stonic mohl začít vyrábět i v Žilině...
Jenže on má Stonic s dosavadní Vengou opravdu málo společného. Korejský výrobce navíc skutečně zdůrazňuje, že Stonic je malé SUV, o žádné inspiraci velkoprostorovými vozy jako konkurence (třeba Opel Crossland X a Citroën C3 Aircross) nemluví. To už je ostatně znatelné na maskulinním designu, který má šmrnc, ale také hlavně na interiéru, který zkrátka není tak prostorný a variabilní jako u některých konkurentů.
Navíc Stonic opticky působí jako menší auto než Venga. Zatím tak ale usuzujeme jen z prvního pohledu, informace o velikosti Kia zatím nezveřejnila. Naše přeměření pouze dokázalo, že Stonic sdílí 2580mm rozvor s Riem, na jehož platformě je postaven. Od Hyundaie Kona je tak rozvor Stonicu o 20 mm kratší. Takhle od oka se tak zdá, že Stonic bude patřit spíše mezi menší zástupce B-SUV, čemuž odpovídá i rozvor.
Z hlediska vnějších tvarů sice Stonic používá některé shodné myšlenky jako technicky spřízněné Rio (zaslepená maska chladiče, okolí mlhovek, prolisy na bocích), zůstává ale svébytný. O Stonicu tak nemůžete prohlásit, že je jen Riem na chůdách. Odlišně řešený je „tygří nos,“ jiný je také přední nárazník. Záď zase spíše než Rio připomíná Sportage nebo dokonce Optimu SW. Zajímavým detailem je i „spoiler“ na střeše u aut s dvoubarevnou karoserií, který vznikl protažením základní barvy do střechy. Lépe než slova však v tomto ohledu řeknou obrázky, a tak se na tento zajímavý detail inspirovaný konceptem Provo z roku 2013 podívejte do fotogalerie.
Celek tak zaslouží pochvalu, práce se evropskému designérskému centru, jemuž pomáhalo i korejské centrum značky, zkrátka povedly. Kia si ostatně v posledních letech uvědomila, že design prodává, a tak na něm hodně zapracovala. Vnější tvary budou jedním z lákadel Stonicu, k čemuž Kia přidává i širokou nabídku individualizace vzhledu. V tom Korejci zatím měli mezery, a proto Stonic nabídne až 20 barevných kombinací karoserie. Jen různě barevných střech bude v nabídce pět, vedle černé to bude třeba oranžová. Na premiéře odhalenému šedému kousku s oranžovou střechou to slušelo, ještě více pak pestrému žlutému s černou střechou.
Výtečné materiály, průměrný prostor
Jestliže vnější tvary jsou ve srovnání s Riem svébytné, uvnitř jsou shodné prvky nepřehlédnutelné. Stonic z malého hatchbacku převzal palubní desku včetně pák ruční brzdy a převodovky, shodná jsou také sedadla, hodně podobné jsou i výplně dveří.
Ne že by to bylo na škodu, protože už v Riu jsme kabinu chválili. Materiály i jejich zpracování jsou na výtečné úrovni, použité plasty jsou sice i na vrchu palubní desky z tvrdého plastu, na pohled ale vypadají vcelku noblesně. Interiér navíc může oživit výrazný dekor, v případě vystavených aut třeba oranžový.
Kia Stonic – srovnání vnitřních rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Kia Stonic | Mazda CX-3 | Peugeot 2008 | Renault Captur |
Podélný prostor vpředu min/max (mm): | 860/1090 | 830/1080 | 830/1100 | 860/1040 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm): | 570/820 | 550/800 | 610/805 | 600/800 |
Výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 990 | 1000 | 1020 | 1010 |
Výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 940 | 940 | 880 | 890 |
Šířka vpředu (mm): | 1450 | 1400 | 1390 | 1380 |
Šířka vzadu (mm): | 1410 | 1350 | 1400 | 1380 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 480 | 450 | 510 | 470 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 450 | 430 | 470 | 500 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 640 | 680 | 630 | 650 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 660 | 620 | 580 | 560 |
Za volantem se pak skoro ani necítíte jako v SUV. Sedadlo řidiče se dá posunout hodně nízko, až se vám zdá, že sedíte v hatchbacku, slušný je i rozsah nastavení sedačky v podélném směru. Sedáky jsou širší, sedadla ale bohužel postrádají nějaké výrazné bočnice. Volant ve vystavených vozech se pak dobře držel, byť od dole zploštělého věnce částečně čalouněného perforovanou kůží, můžeme očekávat, že se objeví až v lépe vybavených vozech.
Posazení se za sebe pak odhalí, že Stonic je malé SUV. Se svými 182 centimetry se sice za sebe posadím, koleny už se ale dotýkám sedadla před sebou. Nad hlavou je ale místa dost, což není vyvážené nízko umístěným sedákem, dost místa je i v podélném směru. Líbí se mi také vcelku dlouhý sedák dobře podepírající stehna. Vystupování ale ztěžuje poměrně vysoký práh.
Také zavazadelník není z největších, udávaná hodnota 352 litrů je jen o málo větší než u Mazdy CX-3, která v tomto ohledu patří spíše mezi průměrné zástupce svého segmentu. Jenže přeměření ukazuje, že ve srovnání se soupeři na tom Stonic není až tak špatně. Pod dvojitou podlahou vyrovnávající schod po sklopení zadních sedadel navíc zůstává ještě prostor pro rezervní kolo. Kvitujeme také pravidelné tvary, „kapsu“ u levého podběhu nebo praktické háčky, jeden je dokonce umístěn i přímo na platu kryjícímu zavazadelník. Naopak posuvná zadní lavice chybí. Víko se však otevírá vysoko, což urostlí Evropané jistě ocení. Nakládání zavazadel ale ztíží poměrně vysoká nakládací hrana.
Kia Stonic – srovnání rozměrů zavazadelníku s konkurencí | ||||
Model | Kia Stonic | Mazda CX-3 | Peugeot 2008 | Renault Captur |
Objem zavazadelníku [l] | 352 | 350 | 360 | 377-455 |
Šířka zavazadelníku mezi podběhy [mm] | 1050 | 990 | 1000 | 1000 |
Délka zavazadelníku [mm] | 680 | 670 | 740 | 630-780 |
Výška zavazadelníku po plato [mm] | 430-500 | 400-540 | 490 | 400-590 |
Nákladová hrana [mm] | 790 | 800 | 690 | 750 |
A kdy přijde na trh?
Kiu Stonic jsme si sice již poprvé prohlédli tento týden, zákazníci si ale na ní ještě pár měsíců počkají. Auto bude hlavním tahákem Kia na letošním frankfurtském autosalonu, do prodeje půjde pár týdnů poté. Automobilka oficiálně hovoří o startu prodeje v třetím čtvrtletí letošního roku, na českém trhu se nejspíše začne prodávat na přelomu září a října. V té době už budeme také vědět, jak Stonic jezdí, v září se koná mezinárodní jízdní prezentace, kde si vůz poprvé vyzkoušíme.
Sama automobilka slibuje naladění podle evropských preferencí, samotný vývoj probíhal na evropských silnicích. Co se týče motorů, tak se můžeme těšit na poměrně širokou nabídku. Z benzinových nabídne atmosférické čtyřválce 1.25 MPI a 1.4 MPI, které doplní vrchol v podobě přeplňovaného tříválce 1.0 T-GDI (88 kW). K dispozici bude také turbodiesel 1.6 CRDi. Všechny jednotky budou kombinovány s manuální převodovkou, s nabídnutím automatu se na českém trhu kvůli malému zájmu nepočítá, byť na jiných trzích k dispozici bude. Naopak s pohonem všech kol se nepočítá, použitá architektura ani jeho zástavbu neumožňuje.
Z hlediska výbavy se můžeme těšit na široké portfolio bezpečnostní systémů, ať už automatické brzdění s detekcí chodců, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo sledování vozidel v mrtvém pruhu, a to včetně v době vycouvávání z parkovacího místa. Multimediální systém zase bude umět zrcadlit funkce chytrých telefonů díky službám Android Auto nebo Apple CarPlay, zatímco komfortu pomůžou vyhřívaná přední sedadla, bezklíčový vstup nebo adaptivní tempomat.