Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Venga vs. Škoda Roomster - Nošovice proti Kvasinám

Diskuze (310)
Duel Česko-Slovensko je vždy plný emocí. Jak dopadne přímé srovnání dvou dostupných MPV?

Škoda Roomster, kdysi neohrožený vládce kategorie MPV v Česku, má za sebou facelift. Objevil se ale nový silný konkurent, který se v ČR může také titulovat jako „domácí“.

Nejprodávanějším malým MPV na českém trhu byla i loni Škoda Roomster. Mladoboleslavský model ale v roce 2010 postihl odliv zákazníků: 2787 registrovaných vozů je o 1005 méně než o rok dříve. Vysvětlení je (s trochou novinářského zobecnění) prosté – dvojkou segmentu se stala před rokem uvedená Kia Venga, která v první sezóně na českém trhu bodovala s 1089 ks.

Při výběru modelů do srovnávacího testu proto bylo logickou volbou vybrat tuto dvojici nejžádanějších MPV. Ani jedna automobilka nechtěla nic ponechat náhodě, a tak se nám v redakci sešly oba modely s většími z nabízených dieselových motorů a ve vyšší specifikaci. Cenovka obou aut proto dosahuje zhruba půl milionu korun.

Zvláštní nádech dnešnímu testu dodává status domácích modelů. O původu Roomsteru, vyvinutého v Mladé Boleslavi a vyráběného o letoška ve východočeských Kvasinách, není pochyb. Kia Venga pochází z konstrukčních kanceláří v německém Rüsselsheimu, jejím rodištěm jsou ale (jako u Hyundaie ix20) slezské Nošovice.

S oběma auty jste se již mohli na stránkách Auto.cz setkat, věnovali jsme jim totiž individuální testy: Kia Venga 1,6 CRDi – Maximální downsizingŠkoda Roomster 1,6 TDI – To Docela Ide. Proto se tentokrát zaměříme konkrétně na přímou konfrontaci obou modelů, než abychom obšírně rozebírali jednotlivé aspekty obou aut.

Karoserie

Kde jinde začít, než pohledem zvenku. Kia je novější z této dvojice a právě na exteriéru je to patrné víc než kdekoliv jinde. Svěží moderní design má základní zakulacený tvar. Hladké plochy narušují ostře řezané hrany a prolisy. Mimochodem snad každý motorista aspoň jednou za život ocení, jak snadno jsou dostupné žárovky v protažených předních světlometech. Venga je v tom nejlepším slova smyslu originální, promyšlená a nezaměnitelná. Působí zároveň kompaktním a hodnotným dojmem a i v nevýrazné béžové barvě ji můžeme označit jako pohlednou.

To u Roomsteru spolu soupeří konzervativní a avantgardní přístup. O nezvyklém zpracování bočních partií toho bylo svého času napsáno víc než dost, jakákoliv obhajoba či polemika by proto byla jen opakováním dávno řečeného. I přes jednotlivé detaily – jako je právě tvar bočních oken, černé sloupky čelního okna nebo zadní kliky skryté v rámu okna – působí Roomster usedlejším a utilitárnějším dojmem. Jeho vzhled je přitom vyšperkován dvoubarevným lakem a opravdu zdařilým designem litých kol.

kia skoda testy mpv srovnavacitesty kia skoda testy mpv srovnavacitesty

Přesto v té nejsubjektivnější kategorii, jako design je, Venga vyhrává. Karta se ale obrací při srovnání vnějších rozměrů. Na téměř identickém rozvoru 2,6 metru Škoda vystavěla o 145 mm delší karoserii. Roomster je navíc o výrazných 81 mm užší – to vám usnadní parkování nebo třeba vystupování z dětmi. U starších rodinných domů navíc může být menší šířka faktorem, který rozhodne, zda se vám auto vejde do garáže. Bod, který Kia získala designem proto neváháme vyrovnat bonusovým bodem pro Škodu za praktičtější vnější rozměry karoserie.

Průběžný stav je proto po prvním kole 1:1.

Palubní deska

Po usednutí do auta zrak nejprve spočine na palubní desce. I zde dává Kia na odiv svoje mládí a smysl pro svěží design. Přístroje přehledně rozdělené do tří tubusů, nápaditě tvarovaná palubní deska s dekorativními elementy nebo neobvyklý ale uživatelský přívětivý panel klimatizace – na nic z toho nemá Škoda odpověď. Roomster je navíc v boji handicapován nízko umístěnou řadicí pákou a méně promyšlenými odkládacími prostory. Spolujezdec má sice před sebou dvě uzavíratelné přihrádky, do té jediné ve Venze se toho ale vejde víc.

Samozřejmě Roomster má i své přednosti. K nim patří palubní počítač s dvěma pamětmi a větším počtem funkcí, příjemněji tvarovaný volant nebo středová loketní opěrka, o kterou se může opřít i spolujezdec. V celkovém srovnání je z toho ale vítězství pro Kiu a průběžný výsledek 2:1 v její prospěch.

Vnitřní prostor

U velkoprostorového vozu je nejdůležitější oblastí prostor a pohodlí interiéru. Zde každý z konkurentů volí zcela jiný přístup a tím také dosahuje zásadně rozdílných výsledků.

V přední řadě sedadel Venga ve srovnání s Roomsterem ohromí vzdušností interiéru. Kia tohoto pocitu dosahuje jak jinou koncepcí s čelním sklem končícím daleko vpředu a vyšším bočním prosklením, tak i objektivně větší velikostí. Především deseticentimetrový rozdíl ve vnitřní šířce je opravdu znát. Škoda nabízí jen slabou útěchu v podobě většího rozsahu podélného posuvu sedadel a až zbytečně velkou výškou nad sedákem, která je daná proti Kii nižším ukotvením předních sedadel.

kia skoda testy mpv srovnavacitesty kia skoda testy mpv srovnavacitesty Vzadu je poměr sil podobný. Roomster sice získává převahu velikostí bočních oken (pro někoho výhoda, pro jiného může být takto extrémní řešení mínusem) a možností přestavět interiér na čtyřmístné uspořádání. Kia ale i tentokrát vítězí vnitřní šířkou, navíc má i v podélném směru více místa než Škoda a ještě přidává rovnou podlahu před sedadly, bez středového tunelu. Jednoduše řečeno – je až z podivem, jak útulná může být zadní řada sedadel ve čtyřmetrovém autě.

Vzhledem k důležitosti této kategorie bodujeme prostor pro cestující vpředu a vzadu zvlášť a Kia proto vítězí hned dvakrát.

Jenže kvalita sedadel je zase něco jiného než vnitřní prostor sám o sobě a tady Roomster strhává naši přízeň na svoji stranu. Zejména řidič ocení nižší posaz, který je podobný jako ve Fabii a tedy i přirozenější než židlová pozice za volantem ve Venze. Přední i zadní sedadla ve Škodovce navíc lépe podrží a jsou příjemně měkká. Nemůžeme jinak, než mladoboleslavskému MPV za provedení sedadel přidat také jeden bod.

Důkladně jsme prozkoumali karoserii i interiér a Venga zatím vede nad Roomsterem poměrem 4:2.

Prostor pro náklad a zavazadla

Je čas otevřít zádě velkoprostorových aut. Oficiální údaj tvrdí, že Kia naloží 444 litrů zavazadel a Škoda 509 litrů, a tento rozdíl je patrný už na první pohled. Roomster má výhodu pravidelnějšího tvaru zavazadelníku, navíc s úložnými prostory po stranách. Venga kontruje alespoň standardně dodávaným dvojitým dnem, které zarovná podlahu s nákladovou hranou. Obě auta mají posuvná zadní sedadla, která umožňují zavazadlový prostor na úkor zadních pasažérů o něco zvětšit.

Po změření základních rozměrů vychází najevo, že Roomster v základním uspořádání pojme delší předměty a pod kryt zavazadlového prostoru uschováte vyšší předměty. Venga má ale zase o plných 15 cm větší šířku mezi podběhy. Vzhledem k výrazně širšímu interiéru se ale nejedná o žádné velké překvapení.

Nákladová hrana leží u Roomsteru o vcelku zanedbatelné 2 cm níž nad zemí.

Zavazadlový prostor Kia Venga Škoda Roomster
Objem dle VDA [l] 444/1253 509/1585
Délka u dna [mm] 690-810 740-880
Maximální délka [mm] 1440 1510
Šířka mezi podběhy [mm] 1140 990
Výška pod krytem [mm] 400/580 600
Nákladová hrana nad zemí [mm] 690 670

Po sklopení sedadel dochází na příslovečné lámání chleba. Venga dovoluje sklopit opěradla a poté vznikne téměř rovná plocha navazující na falešné dno. Víc toho Kia neumí. Podélně naložíte předměty do 144 cm.

kia skoda testy mpv srovnavacitesty kia skoda testy mpv srovnavacitesty To Roomster má zadní sedadla VarioFlex dělená na tři části. Každou z nich lze samostatně sklopit, překlopit i se sedákem nebo zcela vyjmout. Pak vzniká rovná a nízko umístěná podlaha, dlouhá 151 cm.

Je jasné, která automobilka více myslela na možnost přepravy větších nákladů. Nechceme ale přeceňovat význam velikosti zavazadlového prostoru, Roomsteru proto připisujeme jeden bod a průběžná bilance je 4:3 ve prospěch korejského MPV.

Jízdní komfort a ovladatelnost

Zatímco dosud sklízel více kritiky Roomster, po vyjetí na české silnice je to Venga, kdo musí snést větší porci výtek. Abychom byli přesní – v oblasti jízdního komfortu a ovladatelnosti umí Roomster prakticky vše lépe.

Kia je stabilní, ale zbytečně tvrdá a proto leckdy trochu uskákaná. U hot hatche by byla kritika neopodstatněná, pro MPV by se ale hodilo přeci jen vláčnější naladění podvozku. Vdyť Hyundai na ix20 ukazuje, že to jde! Směrová stabilita a přesné reakce při změně směru jsou pozitivním důsledkem, spolucestující ale nebudou nadšeni z prkenného chování podvozku a nepříliš komfortního tlumení nerovností.

To konstruktéři Roomsteru dokázali sportovní ambice udržet na uzdě a připravili vyváženější mix. I tak je MPV od Škody dobře ovladatelné, díky dlouhému rozvoru a zadní nápravě z první generace Octavie jeho jízdní vlastnosti hodnotíme dokonce lépe než u menší sestry Fabie. Jistota při řízení je plně srovnatelná s Vengou, Roomster navíc nabízí více řidičskou pozici za volantem. Komfort odpružení je na výrazně vyšší úrovni.

Ano Roomster nevyděsí řidiče houpavou jízdou, nabídne přiměřenou jistotu na dálnici i v zatáčkách a přitom je na rozbité silnici k posádce přívětivější než Venga. Zaslouženě srovnává na 4:4.

Motor

Současný trend velí používat u výkonů do 100 kW turbodiesely o objemu 1,6 litru a oba soupeři ctí tento úzus. Škoda Roomster využívá služeb motoru 1,6 TDI CR o výkonu 66 kW (existuje i 77kW verze), Kia ke stejnému výkonu používá agregát 1,4 CRDi. Pro 1,6 CRDi proto korejská automobilka volí výrazně výkonnější nastavení, konkrétně 94 kW. Rozdíl v točivém momentu už ale není tak výrazný – 260:230 Nm ve prospěch Kie.

Motor v Kii se pyšní překvapivými tabulkovými parametry, realita ale není tak skvělá, jak by se mohlo zdát. Do dvoulitrových turbodieselů má navzdory výkonu 94 kW daleko a svojí přesvědčivostí nijak nevybočuje z průměru. Točivý moment má sice plynulý náběh a motor dokáže smysluplně táhnout i v horní polovině otáčkoměru. V praxi využitelné pásmo otáček ale začíná až v 1500 min-1 a končí po překročení 3500 min-1. Nadčtvercová konstrukce navíc motoru ubírá na ochotě vytáčet se.

kia skoda testy mpv srovnavacitesty kia skoda testy mpv srovnavacitesty

To pohonná jednotka v Roomsteru je z jiného těsta. Nechybí mu až téměř zážehová dravost, ochotně se vytáčí a zároveň neprotestuje proti jízdě v nejnižších otáčkách. Když se ale při balancování na hraně podtáčení motor dostane k 1100 min-1, může nečekaně zhasnout. To se vám v Kii nestane, Roomster vám ale zase dovolí jezdit zlehka stále pod 2000 min-1. Výkon a točivý moment jsou nižší, to ale 1,6 TDI víc než bohatě vyvažuje jejich dostupností a také šířkou využitelného pásma otáček.

I bez ohledu na porovnání reality a oficiálních údajů je motor v Kii zklamáním, zatímco Škoda opět prokazuje mimořádnou zdařilost agregátu 1,6 TDI. Roomster se po této konfrontaci dostává do vedení poměrem 4:5.

Spotřeba paliva

Ať pod kapotu MPV zvolíte jakýkoliv motor, nikdy se nezbavíte handicapu velké čelní plochy, která má nepříznivý vliv na spotřebu paliva. Nejinak tomu je i u naší dvojice malých velkoprostorových vozů.

Mimo město překvapí Roomster, který se dokáže smysluplným tempem dlouhodobě pohybovat v pásmu pod 5 l/100 km a v této oblasti dokáže nad Kiou získat převahu. Městský provoz znamená sedmilitrový odběr z nádrže – zde příslib továrních údajů zůstal nenaplněn, ale stále se jedná o přijatelnou hodnotu. Na dálnici si pak 1,6 TDI řekne o 6,5 l/100 km.

Spotřeba paliva Kia Venga 1,6 CRDI Škoda Roomster 1,6 TDI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 3,7 4,2
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 2000 1800
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 6,2 6,5
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 2500 2400

Venga má sice při konstantních 100 km/h spotřebu nižší, v reálných podmínkách ale mimo město žádá víc paliva než Roomster – kvůli horší pružnosti v nízkých otáčkách nedokáže tak dobře využívat nejúspornějšího spektra otáček. Ve městě vykazuje Venga hodnoty srovnatelné s Roomsterem. Na dálnici pak je vlivem vyššího výkonu a šestistupňové převodovky přece jen o něco úspornější než Škoda jak při konstantní rychlosti, tak v podmínkách hustého provozu.

Ve srovnání spotřeby paliva si ani jeden z modelů nevedl zle. Venga a Roomster mají srovnatelný apetit, rozdíly jsou jen nepatrné. Ryze český zástupce je spořivější mimo město, česko-korejský zase něco uspoří na dálnici. Oběma proto přidáváme po bodu a se skóre 5:6 míříme k poslednímu měření sil.

Pořizovací cena

Závěrečná kapitola srovnávacího testu je dokonalou ukázkou rozdílu mezi evropskou a asijskou cenovou politikou. Kia je vlastně vždy o něco levnější než srovnatelná verze Škody. V případě Vengy je ale zákazník odkázaný na pevně stanovené úrovně výbavy s minimální možností rozšíření, Roomster lze přesněji konfigurovat dle požadavků zákazníka.

Jako příklad může posloužit tempomat. Tuto výbavu Kia dodává jen pro verzi Exclusive, Škoda ji dodá i do levnějšího Roomsteru, ovšem vždy za příplatek. Podobných příkladů bychom při detailním studiu ceníku nalezli více.

Srovnání cen dle motorů Kia Venga Škoda Roomster
zážehové - 1,2 HTP 51 kW
od 269.900,- Kč
1,4 CVVT 66 kW
od 259.980,- Kč
1,4 MPI 63 kW
od 269.900,- Kč
- 1,2 TSI 63 kW
od 284.900,- Kč
1,6 CVVT 92 kW
od 299.980,- Kč
1,2 TSI 77 kW
od 319.900,- Kč
vznětové 1,4 CRDi 55 kW
od 299.980,- Kč
1,2 TDI 55 kW
od 390.900,- Kč
1,4 CRDi 66 kW
od 334.980,- Kč
1,6 TDI 66 kW
od 380.900,- Kč
1,6 CRDi 92 kW
od 349.980,- Kč
1,6 TDI 77 kW
od 400.900,- Kč

Obvyklé srovnání cen tentokrát míří do nejvyšších pater ceníků, což příliš neodpovídá preferencím typického zájemce o malé MPV. Přesto vás o něj nepřipravíme, protože má určitou vypovídací hodnotu a může být vodítkem k dalšímu studiu ceníků. Jako výchozí stav jsme vzali výbavu testované Vengy a na její úroveň dovybavili Roomster (testovaný vůz neměl všechny z těchto prvků výbavy). Výsledkem je překvapivá shoda cen, daná výrazně vyšším příplatkem za panoramatickou střechu a navigaci u Kie a v teoretické rovině také volbou slabšího motoru pro Roomster (1,6 TDI/77 kW by jej prodražilo o 20 tisíc korun).

Model Kia Venga Škoda Roomster
Výbava Exclusive Atractive
Základní cena [Kč] 469.980,- 450.900,-
Čelní airbagy s deaktivací S 1.600,-
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S 7.200,-
Stabilizační systém S S
Automatická klimatizace S S
Autorádio s CD a MP3 S S
Bluetooth S 5.400,-
Navigační systém* 30.000,- 5.500,-
Metalický lak 10.000,- 10.000,-
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu S S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Panoramatická střecha 30.000,- 16.200,-
Polokožený interiér S 20.300,-
Kola z lehkých slitin S S
Mlhové světlomety S S
Multifunkční volant S 3.100,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu S S
Vyhřívaná přední sedadla S 5.100,-
Tempomat S 9.200,-
Zatmavená zadní okna S 4.200,-
Výsledná cena [Kč] 539.980,- 538.700,-
* Kia dodává společně s navigací i parkovací kameru, která se pro Roomster nenabízí

Přesto je co do pořizovací ceny vítězem Kia. U malých rodinných aut není hlavním požadavkem možnost konfigurovat výbavu do nejmenších detailů. Jde naopak o poměr cena/výbava a tady v ceníkových cenách vychází Venga vždy přinejmenším stejně, často však výhodněji jak Roomster. V případě bohatě vybaveného auta s dieselovým motorem to platí dvojnásob. Kia tak sice těsně, ale přece, získává poslední bod a uzavírá skóre stavem 6:6.

Srovnání proto dopadá v celkové bilanci nerozhodně. Jak Venga, tak Roomster mají své nepopiratelné výhody, na které konkurent nemá odpověď, a záleží na prioritách konkrétního zákazníka, kdo je z této dvojice lepší volbou.

kia skoda testy mpv srovnavacitesty kia skoda testy mpv srovnavacitesty

Kia Venga

Plusy

  • Prostorná karoserie, výborné využití obestavěného prostoru
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Šestistupňová převodovka
  • Sedmiletá záruka
  • Variabilita zavazadlového prostoru

Mínusy

  • Tvrdý podvozek, odskakující zadní náprava v zatáčkách
  • Omezený komfort odpružení na krátkých nerovnostech
  • Utlumený průběh výkonu, nevýrazný zátah ve vyšších otáčkách
  • Jízdní dynamika neodpovídá parametrům motoru
  • Zadní sedadla nelze překlopit nebo vyjmout

Škoda Roomster

Plusy

  • Pružnost a kultivovaný chod motoru
  • Široké pásmo využitelných otáček
  • Schopnost pružně akcelerovat
  • Přesné řazení, lehký chod spojkového pedálu
  • Přiměřená spotřeba paliva
  • Velikost a variabilita zavazadlového prostoru
  • Vyjímatelná zadní sedadla
  • Množství nabízených konfigurací

Mínusy

  • Malá vnitřní šířka vpředu
  • Špatný výhled do stran
  • Příliš ostrý nástup brzd a horší dávkování v běžném provozu
  • Hrozba nečekaného zhasnutí motoru při jízdě ve volnoběžných otáčkách
  • Pětistupňová převodovka
  • Otevírání nádrže klíčkem
Diskuze (310)
Model Kia Venga 1,6 CRDi Škoda Roomster 1,6 TDI
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000 66 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750 230 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.4 / 4.9 5.7 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 444 / 1253 509 / 1585
Objem nádrže (l): 48 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1356 / 454 1322 / 530
Rozměr pneu: 205/55 R16 205/45 R16
Kia Venga 1,6 CRDi
Škoda Roomster 1,6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4068 4213
b) šířka (mm): 1768 1684
c) výška (mm): 1600 1607
d) rozvor (mm): 2615 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1547 1420
f) rozchod vzadu (mm): 1551 1484
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 1001
k) šířka vpředu (mm): 1480 1380
l) šířka vzadu (mm): 1450 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510 470
délka sedáku vzadu (mm): 500 430
výška opěradla vpředu (mm): 640 620
výška opěradla vzadu (mm): 660 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
30. 8. 2012 23:09
Re: Hezkej test
Tak s tím souhlasím. Venga je stejně jako SOUL omyl.Až nová ix20 o kousek předběhla Roomstera v testech. Bohužel pracuji ve firmě, která dodává jak do korejských aut tak do vw koncernových aut komponenty, a vím jak se korejská auta pro novináře "modifikují" aby měli více hvězdiček. Takže už jen za to, že všechno Korejské jsou kopie VW, Škody či Peugeotu a jiných značek, kteří za ně všechno vyvinout, u mne jasně vítězí Roomster jako auto pro mladou rodinu s dětmi na dlouhé cestování. Je to pracant.
25. 12. 2011 11:57
autor
je skodovacky idiot...taketo plky sa nehambit napisat...:no: :no: :no:

Negativa vyzdvihnut ako vyhody! lol
Avatar - Wolfsteen
26. 2. 2011 19:20
Verze v testu
Nějak nechápu, proč u většiny dnešních testů aut jsou brány modely s naftovým motorem? Obzvláště mi to vadí u aut jako jsou roomster a venga. Jestliže jsou to auta pro rodinu tak dražší nafťák si koupí jen málo rodin. A verze v tomto testu za 540 tisíc si může pořídit jen blázen. Za tyto peníze jsou auta výrazně větší...
Já osobně vych uvítal test hyundaie ix20 a i30 s 1,6 benzínem a 6kvaltem, kéž bych se ho někdy dočkal...
26. 2. 2011 16:14
Re: PLICHTA ROKU?
Skejpo, povazuj mne za co chces, ale ne za GTi-ho.
Sice je pro mne podobnost stylu psani potesujici (pro GTIho asi spis urazejici), ale kdybys mel nacteno a nadiskutovano (nejen na netu), tak bys mi tohle napsat nemohl. Vedel bys jasne, ze muj styl je tvoren spis odchycenymi styly ostatnich a protoze casto pisu pod diskuse, kde je i GTI (a ten komentuje vetsinou nejcasteji), tak se v mem stylu odrazi vice, nez ostatni.
A reaguji na cokoliv, co mne zaujme, na autorovi nezalezi - viz ted treba na tebe...
Avatar - robertPLUS
25. 2. 2011 20:50
Re: PLICHTA ROKU?
V eleganci, v kráse je Roomster absolutním králem." ... jj a Venga je takovy looser, ze skoncila v testu az tretia.. >:D >:D >:D >:D, tiez som sa pobavil :yes: