Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koupě ojetého vozu: Jak koupit a neprohloupit?

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Nákup ojetého vozu představuje jisté riziko, za které obvykle můžete očekávat nižší cenu vozu. Aby se váš výběr neproměnil v noční můru, připravilo Sdružení na ochranu vlastníků automobilů stručný přehled se základními pravidly

Nákup ojetého vozu představuje ve srovnání s nákupem nového automobilu vyšší riziko, za které obvykle můžete očekávat nižší cenu vozu způsobenou nejen opotřebením, ale také morálním zastaráním. Aby se váš výběr neproměnil v noční můru, připravilo Sdružení na ochranu vlastníků automobilů stručný přehled se základními pravidly, která je vhodné respektovat při výběru a prověřování ojetého vozu.

Sdružení SOVA připravilo pro všechny zájemce o koupi ojetého automobilu praktickou příručku, která by jim měla usnadnit odhalování triků, které se při prodeji ojetin běžně používají. Na vydání příručky finančně přispěla společnost Cebia. Projekt rovněž zaštítilo Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo vnitra ČR.

„Naše příručka by měla běžnému zákazníkovi bez větších zkušeností pomoci odhalit například přetočený tachometr, podvodně pozměněné stáří vozu, to, zda byl vůz bouraný nebo případně svařený z jiných automobilů. V příručce také občané najdou rady, jak si ověřit legálnost původu ojetého vozidla nebo například i to, zda není v zástavě nebo není předmětem nesplaceného leasingu. V souvislosti s nedávnými povodněmi budou pro čtenáře jistě zajímavé i metody jak odhalit, zda nebylo auto zatopeno. Jde nám zejména o to, aby lidé dostali do ruky účinný nástroj, který jim pomůže v boji s neseriózními prodejci ojetin,“ zdůraznil předseda sdružení SOVA Petr Mikšovský.

V příručce se například lidé dočtou, jak zkontrolovat identifikační údaje vozidla, jak prověřit legálnost jeho původu, kde najít speciální kódy podle kterých lze ověřit rok výroby vozu, ale třeba i jak odhadnout skutečné stáří vozu podle stavu jeho interiéru.

Příručka také obsahuje rady, jak porovnáním různých identifikačních kódů odhalit, zda bylo auto bourané, případně zda na něm bylo vyměněno větší množství dílů. Kromě metod, ke kterým lze použít vlastního zraku či pomoci automechanika, zmiňuje příručka také méně známé metody, kterými lze zjistit, zda byl kupovaný vůz bouraný. Jde například o metodu zjišťování kontroly tloušťky laku karoserie nebo ověření pravdivosti VIN kódu prostřednictvím tzv. magneticko-práškové metody, která je schopna odhalit i změny ve struktuře materiálu skryté pod povrchem.

„Projekt jsme finančně podpořili proto, že se při prověřování vozidel denně setkáváme s neuvěřitelným množstvím pokusů o podvody a rádi bychom přispěli ke kultivaci trhu s ojetými auty v České republice. Doufáme, že rady v příručce lidem pomohou odlišit, kteří prodejci jsou seriózní a kteří používají nekalé triky,“ uvedl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Sdružení SOVA nyní bude příručku rozesílat na místa, kde by se k ní mohli dostat zejména občané, zajímající se o koupi ojetého vozidla, jako jsou jednotlivé STK nebo odbory dopravy obcí.

Příručka je také k dispozici v elektronické podobě na stránkách www.sdruzeni-sova.cz (formát PDF, 3 MB).

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Avatar - drack2
21. 6. 2010 16:06
Dalsi postup
Tady je to popsane tez slusne: [odkaz]