Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KTM uvádí endura s dvoutakty vybavenými vstřikováním paliva

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
KTM představuje modely 250 EXC TPI a 300 EXC TPI, které jsou prvními endury na trhu, jejichž dvoutaktní motory jsou vybaveny elektronickým vstřikováním paliva.

KTM již v březnu letošního roku oficiálně potvrdila, že v letošním roce uvede sériové modely s dvoutaktními motory vybavenými elektronickým vstřikováním paliva a nyní představuje dvojici endur s těmito pohonnými jednotkami.

Novinky v nabídce rakouské značky odhaluje jejich označení 250 EXC TPI a 300 EXC TPI, v němž jsou poslední tři písmena zkratkou pro Transfer Port Injection, což je nově vyvinutý systém vstřikování paliva pro dvoutaktní motory.

Patentovaný systém TPI dávkuje palivo dvojicí vstřikovacích jednotek přímo do přepouštěcího kanálu. Podle materiálů značky KTM má novinka stát za plynulejší křivkou výkonu i točivého momentu spolu s drastickými snížením spotřeby paliva i emisí škodlivých výfukových plynů. Navíc u dvoutaktních motorů se systémem TPI odpadá potřeba míchat benzin s olejem před tankováním do nádrže motocyklu.

KTM 250 EXC TPI je vybavena kapalinou chlazeným dvoutaktním jednoválcem o objemu 249 cm3, zatímco motor modelu 300 EXC TPI má objem 293,2 cm3. Oba motory jsou vybaveny elektrickým startérem a spolupracují se šestistupňovou převodovkou, ale jejich výkon KTM neuvádí.

Vedle patentovaného systému vstřikování paliva se rakouská endura mohou pochlubit novou řídící jednotkou a nové jsou i válce obou motorů, airbox se vzduchovým filtrem, olejové čerpadlo a palivová nádrž, která je navržena tak, aby správně spolupracovala se vstřikováním paliva.

Endura se pak pyšní i novým rámem z chromolybdenových trubek, extrémně lehké lithium-iontovou baterií, hydraulickou spojkou, komponenty odpružení značky WP a brzdami Brembo.

KTM 250 EXC TPI a 300 EXC TPI mají být v prodeji od začátku letošního června a jejich ceny pro český trh jsou stanoveny na 246.990 Kč a 261.990 Kč.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
19. 5. 2017 22:29
Re: Přímý vstřik do dvoutaktu.
V případě endur z článku se ale nejedná o přímý vstřik
18. 5. 2017 20:40
Přímý vstřik do dvoutaktu.
Asi se sluší zmínit, že průkopníkem přímého vstřiku byla produkční dvoutaktní Bimota V-Due 500 již v roce 1997, která byla ale absolutním fiaskem a možná důvodem krachu Bimoty, právě díky tehdy nedořešenému přímému vstřiku a tím velmi nepříznivému průběhu.

O dva roky později již Aprilia prodávala skútr SR 50 DiTech také s přímým vstřikem, který fungoval bez zásadních problémů, vynikal poměrně nízkou spotřebou a byl v nabídce mnoho let. Myslím, že v modelu SR 50 R je ta stříkačka dodnes.