Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kvalifikace motocyklové VC Japonska 2018: Nejrychlejší Dovizioso, Bagnaia a Rodrigo

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikační souboje na VC Japonska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Andrea Dovizioso (MotoGP), Francesco Bagnaia (Moto2) a Gabriel Rodrigo (Moto3).

70. ročník seriálu MS silničních motorek pokračuje o tomto víkendu šestnáctým podnikem ((i když závody všech kubatur při GP Velké Británie se kvůli špatnému počasí neodjely) na okruhu Twin Ring Motegi. Velká cena Japonska se konala poprvé v roce 1962, součástí mistrovství světa je od následující sezóny. V letech 1968-1986 se však vůbec nepořádala. V 60. letech se vystřídaly okruhy v Suzuce a Fuji, pak se vrátil první jmenovaný, v Motegi se jelo poprvé v sezóně 1998, tehdy byl komplex na jaře otevřen. Následně po smrtelné havárii Daijira Katoa, kdy v Suzuce v šikaně Casio Triangle narazil při rychlosti okolo 200 km/h do zdi, se sem GP přesunula počínaje letopočtem 2004 natrvalo. Jenže konala se tu už předtím i VC Pacifiku (2000-2003).

MotoGP

Takaaki Nakagami prodloužil smlouvu s týmem LCR Honda Lucia Cecchinella. Sestava se tak pro příští sezónu nemění, zůstává i Cal Crutchlow. O víkendu pilně testují v závodních podmínkách Suzuki a Yamaha, v Motegi nasadily proto třetí stroje, které sedlají Sylvain Guintoli, respektive Katsuyuki Nakasuga. Stále chybí Tito Rabat, Jordi Torres tak dostal u Avintie další šanci.

Japonský program začíná kvůli časovému posunu pro středoevropského fanouška velmi brzy, už ve dvě hodiny ráno. Nejlepší čas prvního volného tréninku (FP – free practice) královské kubatury zajel v pátek Andrea Dovizioso (Ducati). Objevil se i Jorge Lorenzo, ale objel jen jedno kolo bez zapsaného výkonu a dalšího programu se neúčastní, ruka pořád bolí. Ve druhém na mokré trati byl nejrychlejší Dani Pedrosa (Repsol Honda). V sobotním měření sil se vyhoupl do čela opět Dovizioso. Jeho budoucí parťák Danilo Petrucci upadl a musel bojovat v první kvalifikaci. Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po bitvě o pole position Moto3, si nejrychlejší čas připsal Marc Márquez i přes rychlý pád v samotném konci, v této sezóně už osmnáctý. Již dříve si ustlali Xavier Siméon (Avintia Ducati), Nakasuga a Álvaro Bautista (Ángel Nieto Team/Ducati).

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šel dál Takaaki Nakagami a Álvaro Bautista, kolega našeho Karla Abrahama u Aspara. Souboje byly dramatické až do konce, ale nejen ony, i divoká havárie Franca Morbidelliho (Marc VDS Honda)

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, řádil Cal Crutchlow, Marca Márqueze ovšem pád z FP4 nijak neohrozil a jeho psychikou neotřásl, jen vyrazil na náhradní motorce, ta první byla příliš poškozená. A pak se do bitvy přimíchali ještě Jack Miller (Pramac Ducati) a Dovi časem 1:44,5 min. Miller ovšem vzápětí skončil na zemi. Přesto se ještě vešel do první řady, dvě ducati, tu tovární Itala a satelitní Australana rozdělil ještě Johann Zarco (Tech 3 Yamaha).

Na Cala Crutchlowa zbyla čtyřka, Marca Márqueze, který už může v Motegi získat titul, překonal ještě Andrea Iannone (Suzuki). Ten to bude mít následující sezónu u Aprilie hodně těžké... Tým schovaný pod jménem Fausta Gresiniho je prakticky tovární, ale značka, potažmo koncern Piaggio, jehož je součástí, jej příliš finančně nepodporuje, ze šestice má nejmenší rozpočet.

VC Japonska MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:44,590 min
2. Johann Zarco Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:44,658 min
3. Jack Miller Ducati Alma Pramac Racing 1:44,727 min
4. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:44,820 min
5. Andrea Iannone Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:44,832 min
6. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:44,889 min
7. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:45,140 min
8. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:45,225 min
9. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:45,265 min
10. Álvaro Bautista Ducati Ángel Nieto Team 1:45,396 min
18. Karel Abraham Ducati Ángel Nieto Team 1:46,072 min

Moto2

Australan Remy Gardner, syn mistra světa pětistovek z roku 1987 pojede příští sezónu v barvách španělského SAG Teamu na kalexu vedle Tetsuty Nagashimy. Bo Bendsneyder se přesouvá k NTS, Joe Roberts naopak přechází ke Swiss Innovative Investors. Ángel Nieto Team nasadí ke Xavimu Cardelúsovi na KTM Brita Jaka Dixona, u Dynavolt Intact GP byl už dříve potvrzen Tom Lüthi, který přechází z MotoGP. Kompletní sestavu má už i Tech 3, který vymění svá šasi Mistral za rakouská (Marco Bezzecchi, Philipp Öttl). Malajsijský Petronas Sprinta Racing angažoval Pawiho, vítěze dvou GP Moto3, Idemitsu Honda Team Asia se spolehne na Indonésana Pratamu a Thajce Chantru.

Prvnímu pátečním volnému tréninku Moto2 kraloval Marcel Schrötter (Dynavolt Intact GP, šasi Kalex). Ovlivnil ho déšť, Álex Márquez (Marc VDS, stejný podvozek) měl ke konci nepříjemný pád, přišla ke slovu nosítka a objevil se oheň. Druhý, taktéž propršený zvládl nejlépe Iker Lecuona (Swiss Innovative Investors/KTM). Třetí, dnešní část soupeření patřila Fabiu Quartararovi (Speed Up).

Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut a sobotní program uzavírala. Vévodil jí nejdříve Lecuona, ale pak jej překonali Miguel Oliveira (KTM) a vedoucí muž průběžné klasifikace Francesco Bagnaia (VR46/Kalex). Ten trůnil na vrcholu tabulky až do konce výkonem 1:50,7 min. Augusto Fernández (Pons/Kalex) před finišem havaroval. „Pecca“ doplní v první řadě dvojice Fabio Quartararo – Iker Lecuona, přičemž Francouz Španěla pokořil až ve finále, druhá patří triu Marcel Schrötter – Lorenzo Baldassarri – Álex Márquez. Lecuona ještě nikdy v kariéře zepředu do závodu nevyrážel.

VC Japonska Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Francesco Bagnaia Kalex Sky Racin Team VR46 1:50,759 min
2. Fabio Quartararo Speed Up MB Conveyors – Speed Up 1:50,924 min
3. Iker Lecuona KTM Swiss Innovative Investors 1:50,990 min
4. Marcel Schrötter Kalex Dynavolt Intact GP 1:51,043 min
5. Lorenzo Baldassarri Kalex Pons HP40 1:51,092 min
6. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:51,250 min
7. Xavi Vierge Kalex Dynavolt Intact GP 1:51,313 min
8. Tetsuta Nagashima Kalex Idemitsu Honda Team Asia 1:51,327 min
9. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo 1:51,331 min
10. Brad Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:51,340 min

Moto3

Gabriel Rodrigo mění pro příští rok barvy, přechází od RBA k Faustovi Gresinimu, kde jej doplní nováček Riccardo Rossi. Dalším novým jménem je Sergio García u Estrella Galicia 0,0. Lorenzo dalla Porta zůstává u Leopardu, kde mu bude sekundovat Marcos Ramírez. Andrea Migno pojede za Bester Capital Dubai na KTM, John McPhee se přesouvá k Petronas Sprinta Racing, u jeho letošní stáje CIP se objeví další Brit Tom Booth-Amos, Ai Ogura podepsal na celou sezónu s Honda Team Asia.

V Japonsku a pravděpodobně i v Austrálii neuvidíme Itala Bulegu, Ten si doma pochroumal ruku. Prvního startu v kariéře v barvách VR46 se tak dočkal Celestino Vietti. Divoké karty dostali domácí junior Yuto Fukushima (Team Plus One) a šestadvacetiletá mladá dáma Shizuka Okazaki (Kohara Racing Team), oba s hondami. Shizuka zde debutovala už před dvěma lety. Ztráty obou však byly propastné.

Celý víkend zahájil nejlepším výkonem vlastně již tradičně náš Jakub Kornfeil (Redox PrüstelGP/KTM). Druhé volné měření sil patřilo Marcovi Bezzecchimu, který hájí stejné barvy. Tam už pršelo. Dnešní „session“ zvládl nejlépe vedoucí muž šampionátu Jorge Martín (Honda Gresini). Antonelli (SIC58 Squadra Corse) nepříjemně upadl a musel do zdravotního střediska.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na „gridu“, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji Bezzecchi, ale pak se do čela dostal Albert Arenas. Marco ovšem kontroval, i když si jednu chvíli udělal výlet mimo trať. Záhy skončil v trávě Kuba Kornfeil a napodobil jej „divočák“ Fukushima. Gabriel Rodrigo stlačil čas k 1:57,2 min. Také Tatsuki Suzuki měl smůlu a 9 minut před finišem havaroval. Tradičně se ovšem čekalo v boxech na konec, poslední rychlé kolo, respektive dvě pro ty šťastnější. Někteří jezdci včetně Jorgeho Martína ale čekali na ostatní a pohybovali se pomalu, což už se aktuálně trestá. Ramírez, Vietti a Ayumu Sasaki upadli, Japonec zůstal ležet na asfaltu, ale rychle se zvedl, přesto absolvoval kontrolu u lékařů.

Pořadí v čele se měnilo Pole position si vzal zpět Rodrigo, skvěle zajel John McPhee a v první řadě je doplní Bezzecchi. Druhou, pokud nepřijdou penalizace, okoupí trojice Martín – Darryn Binder – Enea Bastianini. Do jedné vteřiny se vešlo 18 jezdců, Kornfeil otevírá druhou polovinu startovního pole.

VC Japonska Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Gabriel Rodrigo KTM RBA BOÉ Skull Rider 1:56,894 min
2. John McPhee KTM CIP – Green Power 1:56,969 min
3. Marco Bezzecchi KTM Redox PrüstelGP 1:57,014 min
4. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 1:57,118 min
5. Darryn Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:57,120 min
6. Enea Bastianini Honda Leopard Racing 1:57,194 min
7. Dennis Foggia KTM Sky Racing Team VR46 1:57,202 min
8. Kazuki Masaki KTM RBA BOÉ Skull Rider 1:57,260 min
9. Albert Arenas KTM Ángel Nieto Team Moto3 1:57,410 min
10. Lorenzo dalla Porta Honda Leopard Racing 1:57,453 min
16. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 1:57,692 min
Aleš Dragoun
Diskuze (0)