Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini dosahuje rekordních prodejů, přesto se je chystá omezit

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Automobilka Lamborghini zažívá jedny z nejlepších časů ve své historii, aby si však udržela exkluzivitu, bude muset omezit výrobu. Ani tak se však díky SUV Urus nebojí poklesu výnosů.

V minulém roce prodalo Lamborghini 5.750 automobilů, což možná nemusí znít jako oslnivé číslo, ovšem v tabulkách prémiové značky se jednalo o 51% procentní růst. O 40 % navíc povyskočily i příjmy, které se zastavily na hranici 1.42 miliardy Euro.

V letošním roce přitom automobilka očekává opět rekordní růsty prodejů, které by se mohly vyšplhat až na 8.200 prodaných vozů. Na růstech příjmů se pak projevuje ochota lidí utratit klidně o 25.000 euro (637.000 Kč) více za starší model, jen aby nemuseli dlouze čekat na dodání nového.

Automobilka tak zažívá zlaté časy, přesto se chystá v příštím roce zpomalit. V roce 2020 by se měly roční prodeje stabilizovat pod hranicí 8.500 vozů, čímž si chce automobilka udržet svou exkluzivitu a současně chce ochránit majitele jejich vozidel před ztrátou hodnoty a propadem prodejních cen. V rozhovoru pro Automotive News Europe to prozradil Stefano Domenicali, CEO značky Lamborghini.

Na současném úspěchu značky se z velké části podílí SUV Urus, kterému se daří přivádět ke značce až 70 % nových zákazníků a v roce 2019 tvořil 55 procent všech prodejů. To je téměř 4.500 vozidel – tedy téměř celá roční produkce.

V segmentu superaut se očekává růst okolo 3 % ročně a my nemůžeme očekávat, že model Urus poroste donekonečna,“ uvedl Domenicali. A pokud by značka pomýšlela na překonání hranice 10.000 prodaných vozů ročně, musela by rozšířit nabídku. „K překonání hranice 10.000 (vozů ročně) bychom potřebovali čtvrtý model. Ten ale nedorazí před rokem 2025.

Často diskutovaným čtvrtým modelem v nabídce Lamborghini by se přitom mělo stát zcela nová GT, které by nabídlo konfiguraci 2+2. Automobilka však zatím s projektem vyčkává a zvažuje, jakou ze současných či budoucích platforem z koncernu VW by mohla pro model využít. To pak do velké míry ovlivní i pohonný systém, který by mohl nabídnout i jistou formu elektrifikace.

Na dotaz, zda omezení prodejů na cca 8.500 vozů ročně (až do představení čtvrtého modelu mezi lety 2025-2027) neohrozí rostoucí příjmy značky, měl Domenicali připravenou jednoduchou odpověď. Spolu s prodanými vozy totiž roste i počet najetých kilometrů – a to zvláště u SUV. Automobilka tak očekává mírný stabilní růst příjmů i díky zvýšené poptávce po náhradních dílech.

Zatímco před dvěma lety prodalo Lamborghini okolo 4.000 vozů, dnes už číslo překonává hranici 8.000 kusů. A zatímco majitelé modelů Avenador najednou ročně okolo 4.000 km a majitelé Huracanu 6.500 km, majitelé SUV Urus jsou schopni za rok najet okolo 15.000 km. Automobilka navíc plánuje rozšířit nabídku speciálních edicí a limitovaných kusů, o které je mezi zákazníky stále silný zájem. Finančně by tak trpět rozhodně neměla.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
29. 12. 2019 20:22
Co to má znamenat?
Automobilka tak očekává mírný stabilní růst příjmů i díky zvýšené poptávce po náhradních dílech.

To jako, že se zvýší poruchovost nebo opotřebování dílů?????
Avatar - jozephko
24. 12. 2019 22:07
To nebude dlho trvať...
Úplne rovnakú správu vydalo Ferrari pred viacerými rokmi. Vtedy sa zaviazalo, že z rovnakých dôvodov ako Lamborghini bude vyrábať len 7.000 áut ročne. A teraz ich vyrába takmer 10.000. :-)
Okrem toho Ferrari vtedy vyhlásilo, že NIKDY nebude do svojich áut montovať elektromotor :-) a že nikdy nebude produkovať SUV-ka.. :-)
Či automobilka vyrába 7.000 alebo 15.000 exkluzívnych áut, tak pri celkovej ročnej produkcii okolo 100 milliónov áut to nehrá vôbec žiadnu rolu. V menších mestách sa Lamborghini či Ferrari objaví len výnimočne a v takom Monaku je ich počet daný počtom potenciálnych kupcov. Keby sa hneď všetky autá predali len v Číne, tak určite by to na ich ekluzivite nič neubralo...
Zákazníci by určite viac ako takúto "papierovú" exkluzivitu uvítali rýchlejšie dodacie lehoty. Ale ono je to taký starý obchodnícky trik - nechať zákazníka na drahý tovar /zboží/ dlho čakať, potom sa mu zdá ten výrobok exkluzívnejší a drahší ako v skutočnosti je...
23. 12. 2019 21:48
Re: Exkluzivita
Presne, tohle uz jsem slysel od Ferrari, od Porsche, od Bentley a urcite jeste od nekoho.
Jenze kdyby nechteli prodavat, tak nevyrabi vysoky krabice. Ale oni chteji, prachy se hodi, tak napr. udelaji neomezeny pocet limitovanych (zdrazenych) edici a sem tam vydaji zpravu, ze exkluzivita je vsechno.
Zakaznici to kupuji predevsim kvuli exkluzivite, mnohem mene potom pro pozitek z jizdy samotne.

A vite co? Je to tak vlastne uplne OK :-)

Lidi prachy maj, chteji mit lambo na frajerinu, SUV protoze proste proto, no a tak jim to vyrobi a prodaji a tak to ma byt.
Konec komcu vezmes konvencni krabici od Audi, das tam motor, natunujes, design trochu italie a vsichni jsou happy.
Avatar - speedfred
23. 12. 2019 18:08
Re: Exkluzivita
Niečo podobné už dávno povedal Montezemolo keď bol ešte vo Ferrari.
Avatar - Hammunasakra
23. 12. 2019 17:48
Re: Exkluzivita
To je tvrdej pragmatismus aneb koncernová kanibalizace v praxi = Urus bere ne moc povedený Bentayze