Lamborghini LM003 Borneo/Galileo (1997): Co bylo před Urusem? Projekt luxusního SUV skončil maketou
Lamborghini nedávno představilo Urus, své první SUV. Nebo snad druhé? LM002 přece vznikl jako pohrobek neúspěšného vojenského kontraktu a šlo o mohutný off-road, byť s nezávislými lichoběžníkovými závěsy. Vzešel z prototypu Cheetah (1977) s motorem Chrysler V8 vzadu. Tehdejší švýcarští majitelé automobilky George-Henri Rossetti a René Leimer se finančně vyčerpali, jejich vláda skončila bankrotem a firmu v likvidaci koupili bratři Jean-Claude a Patrick Mimranové,
Ti se ji od počátku 80. let snažili oživit, byli natolik chytří, aby supersport Countach konečně zlegalizovali pro severoamerický trh, významné odbytiště. Dokonce se začalo i s vývojem karbonové karoserie, za Countachem Evoluzione, který uhlíkových vláken do značné míry využíval, stál jakýsi Horacio Pagani. Hranatá obluda LM002 se nakonec začala vyrábět v roce 1986, už s vlastními V12 v přídi. Jenže o rok později se Lamborghini stěhovalo do náruče Chrysleru, protože opět došly peníze...
Chrysler a F1
Stylisté amerického koncernu přetvořili Gandiniho projekt, ze kterého vzešlo Diablo tak, že se Marcello naštval, vzal s sebou původní skici a výsledkem byla supervzácná Cizeta s motorem V16. Dvanáctiválce Lamborghini se mezitím objevily v motorových člunech a uvažovalo se o nich k pohonu minivanů a sedanů, které ale neopustily stadium nákresů a skic.
Do toho přišel projekt formule 1, původně financovaný bohatým Mexičanem Fernandem Gonzálezem Lunou jako GLAS. Jenže ten zmizel i s penězi, nakonec se podařilo nasadit pod hlavičkou týmu Modena Carla Patrucca dvě auta. Lambo 291 Maura Forghieriho mohlo být hvězdným monopostem, ale neuspělo. Tříapůllitrové motory pokračovaly ještě dvě sezóny, nejprve v šasi Minardi a Venturi, respektive dále Larrousse (1993).
Konkurent Range Roveru
Počátek 90. let znamenal propad odbytu a v sezóně 1994 se objevil další nový vlastník, indonéská holdingová společnost MegaTech, registrovaná ovšem na Bermudách. Měla velké plány, mimo jiné i na úzkou spolupráci s americkým Vectorem, ve kterém rovněž koupila podíl. A konečně i části karosárny Zagato, Nejvýznamnějšími počiny té doby byly Diablo Super Veloce a studie Zagato Raptor ze Ženevy 1996. Ze snů nebylo nic, MegaTech i přes přísná finanční opatření, která měla zredukovat náklady, vlastnil Lamborghini jen tři roky.
Jenže je tu ještě jeden pokus, který se zrodil v této době. Právě jeden z pozůstatků Zagata, studio SZ Design, vedl Japonec Nori Harada. A on kromě Raptoru pracoval také na projektu LM003, původně zadaném jedné britské firmě. Luxusní teréňák se měl stát odpovědí na britský Range Rover s vidlicovými osmiválci. Nejdříve, ještě z pera Michaela Kimberleye, také vypadal velmi podobně. Mohl se jmenovat Borneo, případně Galileo – v závislosti na trhu. Kód LM003 byl totiž už jednou použit, pro LM002 s pětiválcovým turbodieselem VM Motori 3,6 l/112 kW místo masivního benzinového V12 v prototypové fázi (1984). Pro pohon 2,6 tuny vážícího mastodonta byl takový motor příliš slabý...
V životní velikosti
MegaTech zainteresoval indonéskou automobilku Timor. Ta vyráběla model S515, známe ho i my Češi, protože šlo o licenční Kiu Sephia první generace. Očekávalo se, že právě ona bude produkovat karoserie pro Borneo/Galileo. Proč? Aby se ušetřilo na dovozních daních, clech a luxusní přirážce. „Šaty“ pro poměrně úspěšnou LM002 přece také vznikaly mimo Itálii, i když jen relativně kousek, ve Španělsku. Jenže Timor i přesto selhal.
Definitivní nefunkční maketa „lamba“ do terénu v plné velikosti, tedy v měřítku 1:1 se zrodila v roce 1997. Skici zahrnovaly další dvě konfigurace – otevřenou a pick-up. Je vidět, že Galileo sliboval docela futuristické tvary s plochou přídí, výraznými prolisy blatníků, zpětnými zrcátky, která vyrůstala z kapoty a mohutným zadním sloupkem. I spodní hrana bočních oken stoupala vzhůru, což se stalo moderním až v polovině další dekády. Počítalo se s umístěním náhradního kola na zádi, na odklopném chromovaném rámu. Čtyřdveřové auto možná nebylo hezké, ale zajímavé každopádně – čumák byl tak nízký, že vlastně chyběl klasický nárazník.
Krize
Pak přišla asijská finanční krize a byl konec veškerým nadějím, byť jen na stavbu funkčního prototypu. Klientela značky neměla zájem o luxusní auto, které by mohlo fungovat i mimo asfalt. Očekávala výsledky projektů nástupců Espady (L149) a Diabla.
Přitom Sant'Agata mohla předběhnout dobu. Boom segmentu luxusnějších SUV přišel naplno v novém miléniu, na počátku ale stál Mercedes-Benz a americký Lincoln, s přimhouřením oka i dnes již neexistující Hummer, další německé značky následovaly později. Automobili Lamborghini S.p.A. nakonec koupil Volkswagen a zařadil jej pod Audi. Tím společnosti zajistil mimo jiné i finanční stabilitu, kterou do té doby ve své historii postrádala. A činí tak dodnes...