Lancia Ypsilon II: První dojmy
Italové design umí. Důkazem je i nová generace Lancie Ypsilon, která zdědila po větší Deltě mnoho stylistických fines a parádiček. Vůz podobných tvarů je však vystavěn na délce 3,80 metru, s karoserií o plných 72 cm kratší, než má Delta.
Zaoblená karoserie zaujme erbovou maskou chladiče, nad níž obepíná celou příď hrana kapoty motoru stylizovaná do tvaru U. Přední sešikmená světla taktéž nezapřou inspiraci Deltou, jednoduchý tvar nárazníku se naopak podobá spíše na Alfu Romeo MiTo.
Asi nejzajímavější partií je oblast zadních dveří a C sloupku. Zalomená spodní hrana bočního prosklení se protíná s linií střechy a v průsečíku se nachází klika zadních dveří. Náznakem prémiových ambicí v kategorii mini je přítomnost diod v koncových světlech a xenonové přední světlomety.
Architektura interiéru prozrazuje spřízněnost i Fiatem Panda, resp. Fiatem 500. Ypsilon se proto vyznačuje vyšším posazem, který je ale jedinou možností, jak dosáhnout u takto malého auta přijatelného prostoru v podélném směru.
Společné s Fiatem 500 je také umístění řadicí páky ve vyšší úrovni. Naopak pro dřívější malé Lancie je typický přístrojový štít uprostřed palubní desky a tento rys si i nový Ypsilon zachovává.
Proti Pandě i Pětistovce se zlepšila vnitřní šířka interiéru, ale ani 138 cm u Ypsilonu není zrovna mnoho. Interiér je úzký zejména v oblasti kolen, kde se na místě řidiče po levé straně nachází výplň dveří a po pravé konzole s řadicí pákou.
Zadní místa nejsou nic než nouzová. S výškou nad sedákem pouhých 83 cm (na vině je svažující se střecha) budou dlouháni trpět. Když přidáme slabou oporu stehen, malou vnitřní šířku a velmi omezený prostor pro kolena, vychází nám druhá řada sedadel jako místo pro děti, případně dámskou kabelku.
Zvláštností v daném segmentu je panoramatické okno, které se dnes snad do žádného pětidveřového mini nedodává. Opravdovou abnormalitou je ale provedení kombinovaného čalounění – kožený je střed sedáků a opěradel, boční části sedadel jsou čalouněný látkou.
Nezvyklá je i hlavní nabízená motorizace – pod kapotou má své místo přeplňovaný dvouválec 0,9 TwinAir (63 kW). Alternativou je turbodiesel 1,3 MultiJet II (70 kW) a tradiční atmosférický čtyřválec 1,2 8v (51 kW).