Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Freelander HSE TD4 - spasitel

Libor Zezulka
Zapomeňte na předchozí Freelander. Jeho nová generace nakreslila tlustou čáru za minulostí a nastoluje nové standardy. Zlepšilo se vše počínaje vnějším designem a konče podvozkem a motorizacemi. Testovali jsme nejlepší provedení s koncernovým...

První generaci Land Roveru Freelander nelze upřít jednu věc. Bylo to velmi populární auto, za kterým přišly do autosalonů zeleného oválu i klienti, jež o této britské značce terénních vozů dnes v držení amerického Fordu, nevěděli zhola nic. Freelander byl atraktivní zvenčí i zevnitř a našlo v něm dokonce zalíbení něžné pohlaví. Prodeje lámaly rekordy a zdálo se, že tohle auto bude jeden z nejslavnějších modelů značky.

A skutečně. Freelander se nesmazatelně zapsal do historie automobilky i celého automobilového průmyslu. Jednu vadu na kráse však britské „súvéčko“ přece jen mělo. A ne vadu drobnou. Jak plynul čas a z novinky se stávala dobře prověřená ojetina, ukázalo se, že sympatický Freelander navštěvuje servisní střediska častěji, než bylo obvyklé u jiných vozů značky a především konkurentů.

suv landrover testy suv landrover testy Pohled na tabulky TÜV vylučuje podezření z šíření fámy na základě nespokojeného hlasu jednoho majitele a staví nižší spolehlivost do pozice docela zásadního problému. Land Rover Freelander se sice nepropadl na samé dno tabulky spolehlivosti, ale ani zhruba 10procentní poruchovost není oslnivý výsledek. Například japonské automobilky se drží s poruchovostí okolo čtyř až pěti procent.

Již v prvních letech nového tisíciletí nebylo pochyb, že Land Rover Freelander má určité nedostatky, s nimiž bylo v rámci zajištění dalšího odbytu modelu nutno něco udělat. Pánové z Land Roveru dali hlavy dohromady a některé slabiny odstranili. Jiné však zůstaly. Šanci na nový start a příležitost reagovat na filipiku bývalých majitelů pádnými argumenty poskytla až druhá generace modelu.

Spása jménem Ford

Ta už vznikala pod taktovkou jiného koncernu. Když Land Rover představil jedničku, poslouchal diktát BMW Group, jež odkoupilo automobilku společně s Roverem v roce 1994. V roce 2000 však BMW vzdalo souboj s trhem a prodalo značku Land Rover americkému Fordu. Při vývoji nového Freelanderu tak konstruktéři nemuseli spoléhat pouze na poznatky své, ale i svých koncernových kolegů.

A je to vidět, hodně vidět. Nový Freelander toho má se svým předchůdcem společného tak málo, že se téměř vytrácí genetická vazba a z přímých příbuzných se stávají spíše staří známí. Nejde ani tak o vnější vzhled, zde společné znaky a tedy onu rodinnou příslušnost najdeme. Přední část stále charakterizuje rozlehlá kapota s výrazným prolisem a ještě výraznějším nápisem Land Rover.

Přestože maska chladiče zbytněla a působí luxusnějším a dravějším dojmem, stále odkazuje k předchozímu modelu. Také světlomety, byť zbavené půloblouku a lehce protažené do délky i šířky, nelze považovat za nositele nové filosofie. Vzadu designéři kouzlili více a nahradili drobné světlomety předchůdce rozměrnými zadními svítilnami, z víka zavazadlového prostoru odpreparovali rezervní kolo a kompletně přepracovali nárazník.

suv landrover testy suv landrover testy Rezerva se usadila na dně zavazadlového prostoru, ale například charakteristický „hrb“ Freelanderu zůstal. Celkově nová generace Land Roveru Freelander zhranatěla, což způsobilo, že automobil vypadá robustněji a na silnici vyvolává ještě větší respekt, než Freelander číslo jedna.

Nejlepší z Land Roverů

Jestliže karoserie podává několik důkazů o příbuznosti první a druhé generace Land Roveru Freelander, interiér staví mezi oba modely tlustou zeď. Členitá palubní deska jedničky zůstane navždy skryta ve stínu mohutné palubní desky dvojky. Množství záhybů a zlomů nahrazují rozlehlé plastové pláně tu a tam přetnuté hezkým hliníkovým nebo dřevěným dekorem. Nový Freelander nastoluje nové standardy.

Plasty použité na výrobu středové konzoly, palubní desky i výplní dveří jsou příjemné na dotek a od pohledu kvalitní. Z palubní desky čiší solidnost a robustnost, svědectví o dobře odvedené práci podávají dokonce i tlačítka na středové konzole a dveřích (to šlo kdysi o velkou slabinu). Tlačítka elektrického ovládání oken a vnějších zrcátek o sobě prozrazují ještě další fakt, a to původ.

Nemusíte se zrovna živit testováním automobilů, abyste poznali, že tlačítka ovládání oken pocházejí z vozů značky Volvo. Důkazů o koncernovém původu uvnitř najdete samozřejmě více. Zeleně podsvícený informační displej umístěný uprostřed přístrojové desky se stal ve vozech koncernu Ford folklórem, bohužel v testovaném novém Freelanderu trpěl nedostatečným kontrastem dosti znepříjemňujícím odezírání údajů.

Zorientovat se na přístrojové desce vám nicméně nebude činit problém. To o středové konzole se vám může v prvních dnech vlastnictví vozu zdát a nikoliv v dobrém. Již za denního světla vypadá značný počet tlačítek na konzole děsivě a v noci ještě děsivěji. V žádném případě nedoporučuji zkoumat funkčnost ovladačů během jízdy, to zavání pořádným průšvihem. Vstřebat systém ovládání žádá čas.

suv landrover testy suv landrover testy Srdce řidiče perfekcionisty zaplesá při pohledu na dotekovou barevnou obrazovku navigace. Krásná grafika, dostatečný kontrast i rychlé reakce na dotek potěší nejen majitele konkrétního Freelanderu, ale dávají naději na implementaci systému nápadně podobnému tomu z nového Jaguaru XK, do dalších koncernových vozů. Snad se dočkáme odstranění velkého neduhu například luxusních sedanů Jaguar S-Type a XJ.

Kožené sedačky nového Freelanderu nabízené jako součást standardní výbavy nejvyššího modelu TD4 HSE chválím za dostatečný rozsah nastavení a výbornou podporu stehen. Boční vedení bych malinko zvýraznil, neboť odstředivá síla v zatáčkách bočnice přemáhá a kdybyste se trochu nezapřeli, vytlačí vás ven. Dokáži si představit pohodlnější nastupování usnadněné větším úhlem otevření dveří.

Místo na zadních sedadlech neohromí ani nezklame, se slušnou rezervou můžete počítat nad hlavou, ale u kolen, máte-li okolo 185 cm, místo nazbyt není. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 755 litrů (po střechu), v případě sklopení sedaček vzroste objem na 1670 litrů. Využití zavazadelníku mírně komplikuje vysoko položená nakládací hrana a tedy i podlaha.

Koncern zasahuje

Motorová paleta nového Land Roveru Freelander se zatím sestává z jednoho zážehového a jednoho vznětového motoru. Zážehový šestiválec s objemem 3,2 litru poskytuje maximální výkon 171 kW a točivý moment 317 Nm. Není pochyb o tom, že benzínová jednotka oslní kultivovaností a v dobře odhlučněné kabině nebude téměř slyšet, v Česku ale Land Rover sází zejména na vznětové verze.

Naftu v novém Freelanderu zatím spaluje jediný motor – řadový čtyřválec s objemem 2179 cm3, maximálním výkonem 118 kW při 4000 otáčkách a maximálním točivým momentem 400 Nm při 2000 otáčkách. Jednotka nemá s pohonem 1.9tunového SUV problémy a k mému překvapení z něj činí poměrně dynamický dopravní prostředek.

suv landrover testy suv landrover testy Největší zásluhu na rychlých startech a schopnosti předjíždět menší a teoreticky obratnější automobily má vysoká hodnota kroutícího momentu dostupná v nízkých otáčkách. Točivý moment prudce roste od nejnižších otáček a například v 1500 otáčkách už překračuje 300 Nm. Také křivka výkonu se nedrží při zemi a kolem 2700 otáček, kde točivý moment dosahuje asi 360 Nm, atakuje hodnotu 100 kW.

Důsledkem toho relativně těžký Freelander skutečně svižně akceleruje a bezpečně předjíždí. Čtyřválec nemá dýchavičné sklony, což jistě potěší všechny potenciální kupce, kteří uvažují o častých výletech na dálnici či do terénu. Kultivovanost i odhlučnění dosahuje dobré úrovně, jednotka v sobě sice turbodiesel nezapře, ale hluk pronikající do kabiny zůstává až do vysokých otáček nízký a i v místě zásahu omezovače snadno snesitelný.

Land-Rover uvádí kombinovanou spotřebu 7,5 litru, toto číslo se však ukázalo mírně řečeno optimistické. Snaha o maximálně ekonomickou jízdu vyústila v kombinovanou spotřebu 9,4 litru, dynamická jízda katapultovala spotřebu na téměř 11 litrů. Mnohem pravděpodobněji budete jezdit za 10,5 než 7,5 litru.

Terénní limuzína

Land Rover Freelander stojí na podvozku s nezávislým zavěšením všech kol a odpružením vinutými pružinami. V oficiálních materiálech automobilka uvádí, že uspokojí především milovníky komfortní jízdy. V tom musím dát Land Roveru za pravdu. Nový Freelander postavený dokonce na 18palcových kolech výborně tlumí nerovnosti a nezalekne se ani nejhorších úseků s hustotou nerovností - výtluk na metr čtvereční.

Land Roveru se podařilo skvěle utlumit nejen kola, ale i celý podvozek. Navzdory komfortnímu nastavení podvozku se automobil v zatáčkách pouze minimálně naklání a chová se předvídatelně. Zvlněná vozovka má za následek mírné rozhoupání karoserie, které však nemá vliv na stabilitu vozu. Nový Freelander si počíná suverénně i ve vysokých rychlostech a projevuje minimální citlivost na boční vítr.

Přestože automobilka počítala s nasazením svého svěřence především na zpevněných cestách, SUV se nezalekne ani středně těžkého terénu. Světlá výška 210 mm a pohon všech kol nazvaný Terrain Response (pracující v čtyřech režimech) zajišťují velmi dobrou průchodnost terénem, což vzhledem ke skutečnosti, že Land Rover využil spojku Haldex, může nejednoho motoristu příjemně překvapit.

suv landrover testy suv landrover testy Výrobce avizoval krátkou reakční dobu na prokluz a schopnost přenést 100% kroutícího momentu na zadní kola. Praxe teorii potvrdila a Land Rover Freelander úspěšně zdolal všechny překážky, které se mu postavily do cesty. Bahenní lázeň auto nezaskočila, vlhká louka už vůbec ne. Kličkování mezi stromy i sjíždění rozměklého svahu se rovněž obešlo bez výraznějších komplikací. Nový Freelander v terénu obstál.

Řazení zaslouží pochvalu za krátké dráhy a přesný chod. Za slabinu považuji řízení se zbytečně účinným posilovačem, jehož účinek neustává úměrně s cestovní rychlostí.

Řízení zůstává „přeposilované“ i ve vysokých rychlostech, což má za následek nejen odtržení řidiče od dění na vozovce, ale kvůli strmému převodu řízení také přehnanou citlivost na pohyb volantem (ve vysokých rychlostech). Příjemným překvapením byly brzdy s razantním nástupem a neutuchajícím elánem při opakovaném brzdění.

Výzva pro konkurenci

Land Rover Freelander druhé generace nejenže úspěšně navazuje na generaci první, ale posunuje celou modelovou řadu o notný kus dále. Zlepšilo se zpracování, jízdní vlastnosti i motory, mírně zvětšil vnitřní prostor a rozšířila výbava. Přišla-li s novými komponenty i vysoká spolehlivost, má konkurence vážný problém.

Plusy

  • zajímavý design
  • dobré zpracování
  • výborné jízdní vlastnosti
  • silný vznětový motor
  • dobré odhlučnění
  • přesné řazení
  • výborné brzdy

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • vyšší spotřeba
  • nízký kontrast informačního displeje
Libor Zezulka
Land Rover Freelander HSE TD4
Cena základní sestavy 1 180 000 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy včetně kolenního airbagu řidiče, antiblokovací systém ABS s EBA a EBD, kontrola trakce ETC, stabilizační systém DSC, systém HDC, 18palcová hliníková 12paprsková kola, dojezdové náhradní kolo, bezpečnostní matice kol, 6stupňová manuální převodovka, systém pohonu všech kol Terrain Response, bi-xenonové světlomety, přední a zadní parkovací systém, dešťový senzor, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s pamětí, automatická klimatizace s pylovým filtrem, tempomat, audiosystém Alpine, dálková ovládaní audiosystému na volantu, zadní modelu pro připojení sluchátek a ovládání rádia, kožené čalounění Napoli, elektrické nastavení sedadel a paměť pro sedadlo řidiče, kožený volant. Kč
Cena testované sestavy 1 323 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+ 19.500), panoramatická střecha a elektrické střešní okno (+ 37.500), přední a zadní koberečky (+ 3.500), navigační systém s dotykovou obrazovkou (+ 58.000), vyhřívaná přední sedadla (10.000), integrovaná zásuvka pro telefon (+ 14.500) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.2 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 755 / 1670
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1895 / 750
Land Rover Freelander HSE TD4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1910
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1624
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano