Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS F – Přátelský supersedan

Michal Fokt
Tak nám Lexus vstoupil do kategorie supervýkonných sedanů. A přestože má síly na rozdávání, rozhodně to není převýkonovaná a neovladatelná bestie.

Lexus velmi správně pochopil, že aby posílil svou pozici prémiové značky, musí nabídnout i výkonné modely. U japonské, nebo chcete-li, americké značky ponesou označení F, což neznačí „fast“, jak se donedávna tradovalo. Jde totiž o první písmeno slova Fuji, respektive Fuji Speedway, což je závodní okruh Toyoty, na němž probíhal a bude probíhat vývoj sportovně laděných aut řady F. Sedan IS F je prvním z nich a míří rovnou do kategorie, v níž bude srovnáván s takovými auty, jako je BMW M3, od něhož se moc neliší ani cenou. Není to ale napoprvé moc velké sousto?

Drsný výraz

Sportovní sedan musí vypadat drsně a nebezpečně a tenhle požadavek plní IS F bezezbytku. Tedy vlastně pro někoho možná až až, „í-esko“ působí totiž dost tuningovým dojmem. Kovaná 19“ kola BBS, obutá do pneumatik 225/40 vpředu a 255/35 vzadu, zalézají do vytažených blatníků, kapota se dme, aby vůbec dokázala překlenout pětilitrový osmiválec, a přední nárazník působí hodně výhružně. Já osobně patřím k příznivcům jeho designu, je ale fakt, že se nemusí líbit každému. V interiéru nacházím sedadla výrazného vzhledu, která nadchnou i tím, jak dobře drží tělo, přičemž si zachovávají i vysokou míru pohodlí. Dalším patrným rozdílem jsou modře svítící ručičky přístrojů v kapličce a podivně vyhlížející obložení středového panelu a výplní dveří. Jinak je kabina stále stejná – útulná, ale dost stísněná a s vyšším posazem, jemuž k dokonalosti pro osoby většího vzrůstu kousek chybí. Zatímco vpředu jsou prostorové poměry ještě snesitelné, zadní sedadla už jsou vhodná skutečně pouze pro osoby malého vzrůstu. Rodinné využití IS-F ovšem rozhodně nebylo zrovna tím, které měli jeho tvůrci na mysli.

lexus sportovni testy lexus sportovni testy
 

Objem ničím nenahradíš

Dnes ve střední třídě „letí“ osmiválce a Lexus se přizpůsobil, ba co víc, přichází do této třídy rovnou s jedním z největších objemů, jeho motor má objem celých pět litrů. Z této kubatury dostali inženýři výkon sice „jen“ 311 kW při 6600 otáčkách, což je de facto tolik, kolik nabízí o litr menší V8 v „emtrojce“, ovšem japonský motor disponuje masivním točivým momentem 505 Nm při 5200 otáčkách. Na stovce s ním auto je za skvělých 4,8 s a maximální (elektronicky omezenou) rychlostí 270 km/h škádlí své dvěstěpadesátkou svázané konkurenty. Jednotka je spřažena s osmistupňovým automatem.

Nepřehlédněte
TEST BMW M3 – Zpívejte aleluja
VIDEOTEST Roadlook TV: BMW M3 - zpěvák, krasavec, sportovec

Automat? Automat ve sportovním autě? Ano, je to tak. Ale nezatracujte to auto tak rychle. Že řadí sametově hladce, to vás asi moc zajímat nebude, ovšem disponuje také sportovním módem. Velmi zdařilým sportovním módem. V tomto režimu tam „sází“ kvalty rychlostí, která si v ničem nezadá s těmi dvouspojkovými a díky přemostění měniče přitom dochází k jemnému škubání, jaké známe ze sportovních sekvenčních ústrojí. Ovládací páčky pod volantem ve stylu F1 jsou zhotoveny z kovu a jejich design je hotovým uměleckým dílem. Osobně mám raději manuální převodovky, ale téhle se prakticky nedá nic vytknout. Okamžik vhodného přeřazení signalizuje vůz akusticky, stejně jako nemožnost podřadit, takže není nutné rozptylovat se sledováním špatně čitelného indikátoru zařazené rychlosti.

lexus sportovni testy lexus sportovni testy
 

Ačkoli vůz disponuje masivním točivým momentem, zátah v nízkých otáčkách není takový, jaký by se dal očekávat a dokonce ani zvuk není tak „hutný“. Ovšem ve 3600 otáčkách dojde při plném plynu k otevření další klapky v sání a… celá ulice se otáčí, co že se to žene za bestii. Ovšem radikálně se nezlepší jen zvuk, ale i dynamika. Od 4000 otáček už nám osmiválec dělal jen radost, sedan akceleruje fantasticky, bohužel však pouze do 6800 otáček, kdy už zasahuje omezovač. To je podle mého škoda, sešněrovat atmosférický V8 tak, jako by šlo o turbomotor, špičková atmosféra by se měla určitě dostat až někam k 8000 otáčkám, ne-li více. I ve vysokých otáčkách motor zní velmi utlumeně - jen decentně vrčí, o zvukovou kulisu se tak stará výhradně sání. Jak už ale bylo zmíněno, na nedostatek dynamiky si však rozhodně nelze stěžovat, ovšem výš posunutý omezovač by zajistil přece jen intenzivnější řidičské zážitky. Pozor je třeba dávat na včasné přeřazování, pokud se motor dostane do omezovače, následná změna rychlostí proběhne s výraznějším zpožděním.

Samostatnou kapitolou je spotřeba osmiválce. Až nezdravě ukázněný šéfredaktor tvrdí, že dokázal při dodržování rychlostních limitů dostat na spotřebu 8,7 litrů. Mně se podařilo dostat se lehce pod 10 litrů, ovšem byl jsem tímto jízdním tempem vysloveně otrávený. Při běžném jízdním stylu se spotřeba pohybuje kolem 15 litrů, ovšem sportovní jízdní styl může znamenat až 27 litrů benzinu.

lexus sportovni testy lexus sportovni testy
 

Zrozen pro okruhy?

Lexus upozorňuje na skutečnost, že většina vývoje podvozku IS F proběhla na okruhu a že tedy krom běžného, relativné pohodového ježdění zvládne i tento styl jízdy. Faktem je, že kombinace komfortu a jízdních vlastností je opravdu působivá. Vůz dokáže pohltit až překvapivě široké spektrum nerovností, aniž by docházelo k přenosům rázů do interiéru. Přitom se v zatáčkách naklání jen zanedbatelně a v každém okamžiku je cítit dění pod karoserií.

Nepřehlédněte
Lexus IS F: první jízdní dojmy - s pětilitrem po okruhu

Jízdní vlastnosti sedanu jsou jedním slovem špičkové. Vůz vůbec není těžký na čumák, jeho neutralita je příkladná a při jízdě se zapnutou stabilizací tento systém dovoluje přesně takový přetáčivý pohyb zádě, který pomůže precizněji vykroužit zatáčku. Do řízení zasahuje zřídka a pokud ano, tak velmi nenápadně a příjemně. Trochu jsme se obávali, jak Japonci zvládnou vyladit řízení, které bývá slabinou vozů této značky a výsledek u IS F určitě překvapí. Je přiměřeně tuhé a přesné, uvítali bychom ale strmější převod a ostřejší reakce v přímém směru. S čím ovšem technici Lexusu příliš nepočítali, jsou rozbité české okresky. Na nich zadní náprava nezřídka ztrácí trakci a auto má tendenci se rozkymácet a rozskákat. Na kvalitnějším povrchu se ovšem IS F drží asfaltu jako klíště.

Konkurent pro M3?

Příznivci mnichovské automobilky možná budou kroutit hlavou, až z toho budou mít před očima šmouhy, ale Lexusu se skutečně podařilo postavit auto, které s kultovním německým sporťákem snese srovnání. Musíte se sice smířit s tím, že je k dispozici pouze automat, ovšem zase má osm stupňů. I v oblasti řízení Lex něco ztrácí, stejně jako co se trakce a chování na špatné silnici týče, i tak je to ale od IS F fantastický výkon, umocněný tím, jak snadno se vůz řídí i při velmi ostrém jízdním stylu. Takže tu máme zcela srovnatelné auto pro lidi, kteří nechtějí, nebo nemohou mít některý z německých sportovních sedanů. Ovšem co si budeme povídat, Lexus se rozhodně cenově nepodbízí, takže pokud v něm někoho potkáte, vězte, že si jej majitel nepořídil proto, aby ušetřil nějaký ten půlmilion.

lexus sportovni testy lexus sportovni testy
 

První cena vozu 809 000 Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 799 000,- Kč (IS F, 311 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 799 000,- Kč (IS F, 311 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 822 000,- Kč (IS F, 311 kW)

Plusy

  • atraktivní design
  • výkonný motor
  • sedadla s výtečným bočním vedením
  • výborné jízdní vlastnosti
  • rychlé řazení automatu
  • odhlučnění interiéru
  • je-li potřeba, tak i relativně nízká spotřeba

Minusy

  • stísněný interiér
  • méně strmé řízení
  • horší trakce a chování na nerovnostech
  • pouze automatická převodovka
Michal Fokt
Lexus IS F
Cena základní sestavy 1 799 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, TRC, VSC, BA, čelní airbag řidiče s dvoufázovým systémem, dvoukomorový čelní airbag předního spolujezdce s dvoufázovým systémem, vypínatelný, boční airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock“, přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x) s předpínači a omezovači tahu (vnější sedadla), s upevněním dětské sedačky na vnějších sedadlech, optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a spolujezdce, uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem (2x vzadu), dětská pojistka v zadních dveřích, přední mlhovky zabudované v nárazníku, halogenové světlomety s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s regulací dosahu světla, systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start“, upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru, 19“ kovaná kola BBS z lehkých slitin s pneumatikami 225/40 vpředu a 255/35 vzadu, brzdová a zadní světla ze světelných diod, systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, vnější zpětné zrcátko elektricky ovládané a sklopné (vyhřívané, s vypínací automatikou, se změnou polohy při zařazení zpětného chodu, s povrchem odpuzujícím vodu), přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, vrstvené bezpečnostní čelní sklo, čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, anténa zabudovaná do zadního skla, 8stupňová automatická převodovka, kožená sportovní sedadla, tempomat, audiosystém Mark Levinson (konektor pro přenosné audio zařízení, 14 reproduktorů), navigační systém s DVD, připojení Bluetooth, hlasové ovládání, parkovací kamera, automatická klimatizace (oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, přepínání uzavřeného oběhu vzduchu a přívodu čerstvého vzduchu), volant ( tříramenný ve sportovním designu, nastavitelný ve dvou osách, potažený perforovanou kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému a multifunkčního displeje), palubní počítač, ukazatel vnější teploty, optitronové měřicí přístroje, elektricky ovládaná okna, středová konzola s vestavěnou odkládací přihrádkou, s 12V zásuvkou, střední loketní opěrka, sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky Kč
Cena testované sestavy 1 822 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+ 23 000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 311 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 506 / 5200 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.8 / 8.3 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1700 / 420
Rozměr pneu: 225/40 ZR19, 255/35 ZR19
Lexus IS F
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4575
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano