Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 450h AWD Luxury – Třikrát ano!

Jan Mička
Diskuze (72)
Čtvrtá generace Lexusu RX vsadila na výrazný design karoserie a zbrusu nové pojetí interiéru. Hybridní 450h AWD se základem v 3,5litrovém šestiválci je jedním z nejlepších luxusních SUV dnešní doby.


Design, interiér


Lexus RX je z historického hlediska velice důležitý automobil. V první polovině minulé dekády totiž jako jeden z prvních odhalil Evropanům roušku revoluční hybridní technologie a šel na ruku zákazníkům prahnoucím po zajímavé alternativě ke vznětovým pohonným ústrojím. Filozofie nastolená jeho druhou generací přetrvala dodnes – sáhnout můžete buď po čistě benzinové, nebo hybridní verzi. Cokoliv byť vzdáleně připomínající turbodiesel je od ukončení výroby minulé generace sedanu IS u Lexusu tabu.

K Lexusu RX jsem si poprvé přičichnul v roce 2012, tedy krátce po modernizaci jeho třetí generace, a velmi rychle jsem si jej oblíbil. V době, kdy řada milovníků automobilů považovala za vrchol luxusních SUV BMW X5 nebo Mercedes-Benz ML, pro mě představoval něco nového, neokoukaného a nevšedního. Boubelatá karoserie sice moc emocí nebudila a uvnitř bych ve srovnání s evropskou prémií našel pár ne zcela dokonalých detailů, to je ale asi všechno, co mi na autě vadilo. Vždy jsem preferoval komfortnější provedení Premium (dnes už se vrcholná výbava jmenuje Luxury) než později představený F Sport – zbytečně utažený podvozek mi zkrátka k charakteru auta nepasoval.

Čtvrtá generace RX si odbyla premiéru na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a přestože se hybridní technikou od předchůdce neliší, lidově řečeno jsme se z něj posadili na zadek. Usedlost karoserie je totiž minulostí, stejně jako trochu archaické detaily v interiéru, a i když vnější rozměry docela výrazně narostly, na první pohled to není vůbec znát. Stodvacetimilimetrové zvětšení délky a padesát milimetrů k dobru mezi nápravami maskují ostré hrany a megalomansky vykrojené blatníky, přikrčený postoj šelmy zase umocňují zkosené přední a zadní sloupky. Rozhodně bych neřekl, že je výška karoserie shodná s předchůdcem (1685 mm), natož, že se o deset milimetrů zvětšila světlost (hybrid má 195 mm, 200t ještě o 5 milimetrů více).

Lexus RX - mezigenerační rozměrové srovnání4. generace3. generace2. generace1. generace
Délka [mm]4890477047404580
Šířka [mm]1895188518451815
Výška [mm]1685168516751660
Rozvor [mm]2790274027202615
Zavazadlový prostor [l]539496439489

Design karoserie nového RX nemá v luxusním segmentu obdoby, přičemž jeho sílu oceníte hlavně při průzkumu jednotlivých detailů. Na doširoka rozevřenou masku chladiče jsme si již u nových Lexusů zvykli, stejně jako na hru trojúhelníků tvořících spodní část nárazníku. Úzké diodové světlomety s dynamickými směrovkami jako by snad nikde neměly končit, a přestože jsou „plovoucí“ zadní okénka na první pohled pouze vítězstvím designu nad funkcí, výhled šikmo vzad poskytují dostatečný. Výrobce si navíc pohrál i s takovou maličkostí, jako je logo na víku zavazadelníku – stačí před ním lehce mávnout dlaní a prostor pro bagáž máte k dispozici bez doteku tlačítka umístěného nad registrační značkou (standard od výbavy Executive Plus). A výsledek toho všeho? Vůz působí nesrovnatelně mladistvějším dojmem a za jeho volantem již podvědomě nehledáte prošedivělého architekta, doktora či úspěšného businessmana. Má počíháno na citelně širší spektrum zákazníků než doposud.

Sto a jeden

Nejen karoserie, ale také interiér má ve srovnání s předchůdcem zcela jiný ráz. Pryč je strohé provedení přístrojové desky s přemírou plastů, panel klimatizace, který jako by se zaseknul v devadesátých letech, a volič převodovky umístěný na středové konzole. Jde o zcela nové pojetí pramenící ze směsice stylů excentrického crossoveru NX a sedanu GS, přičemž hlavní roli hrají útulnost a přehlednost. Jakkoliv vás může RX zvenku šokovat, uvnitř tepová frekvence opět klesá a záhy se ustaluje na velmi relaxované úrovni. Je to dáno velmi pohodlným nastupováním a schopností kokpitu dokonale izolovat okolní ruchy. V tomto ohledu RX jenom těžko najde přemožitele.

Přístrojová deska vsadila na jednoduché tvary a volně stojící displej infotainmentu. Má úhlopříčku 12,3 palce (ve standardu je osmipalcová obrazovka), nabízí možnost rozdělení zobrazení na dvě samostatné části a komunikuje v češtině. Na dotykové ovládání však zapomeňte. Od toho je tady pro Lexus charakteristické zařízení Remote Touch na středovém tunelu, jak ale popisoval kolega Jirka Baborský po prvním svezení v Portugalsku, minulé RX jej mělo vyřešeno o chlup lépe. Nejde ani tak o menší podepření dlaně, ale hlavně složitější orientaci v přemíře virtuálních tlačítek. Zadávat například data do navigace během jízdy není jednoduché a při hledání oblíbené rádiové stanice jsem raději využíval tlačítka na volantu.

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy  

Interiér Lexusu RX nikdy netrpěl stísněným prostorem pro posádku a nová generace je na tom ještě o něco lépe. Rozměrná přední sedadla jsou nad podlahou ukotvena níž, než jsme z podobně stižených SUV zvyklí, na druhou stranu ale nenutí řidiče příliš natahovat nohy k pedálům. Třicetimilimetrový nárůst prostoru v oblasti loktů přijde vhod, stejně jako bezproblémové hledání požadované řidičské pozice, to ovšem za předpokladu, že necháte přední sedadla v nejnižší poloze. Řidiči vysokému 190 centimetrů totiž do kontaktu se stropem mnoho místa nezbývá.

Naprosto stejné je to ve druhé řadě, kde ale výrobce sbírá kladné body za komfort a variabilitu sedadel. Sedáky hezky podepírají stehna, asymetricky dělenou zadní lavici lze manuálně posouvat v rozsahu třinácti centimetrů a elektricky polohovatelné opěradlo oceníte při potřebě většího pohodlí na delších cestách. Cestujícím s výškou 190 centimetrů navíc zbývá rezerva před koleny i v případě, že jsou přední sedadla posunuta zcela vzad.

Mezigeneračně si polepšil také zavazadelník. Základní objem 539 litrů je o 43 litrů větší než u předchůdce a po sklopení zadních opěradel získáte 1612 litrů (+42 litrů), rozdíl je ale ve způsobu dosažení maximální kapacity. Už minulá generace Lexusu RX byla v disciplíně sklápění zadních opěradel přeborníkem, protože stačilo stisknout tlačítko a téměř rovná ložná plocha byla na světě, novinka ale ke sklápění i vyklápění používá elektromotory. Pohodlné, ale časově náročnější řešení. Pod podlážkou pak najdete dojezdovou rezervu a potěší i možnost otevření zadního víka až do výšky 195 centimetrů. Škoda jenom nákladové hrany ve výšce 800 milimetrů a velkého zkosení zadních sloupků, které komplikuje převoz vysokých předmětů.

Motor, jízdní vlastnosti


Řidič vs. spotřeba

Nejnovější Lexus RX je sice od roku 1998 již čtvrtou generací, hybridní systém však zdědil po předchůdci. Konkrétně se bavíme o spolupráci napříč uloženého vidlicového šestiválce o objemu 3,5 litru a dvou elektromotorů (přední má 123 kW a 335 N.m, zadní 50 kW a 139 N.m). Aby ale zákazníci nepřišli úplně zkrátka, došlo alespoň k navýšení výkonu spalovací jednotky ze 183 na 193 kW v 6000 otáčkách za minutu. Složitým součtem všech hodnot došel výrobce ke kombinovanému výkonu 230 kW a průměrné spotřebě 5,5 l/100 km, tak jednoduché to ale není.

Abyste totiž měli k dispozici maximální výkon a s autem o hmotnosti 2175 kilogramů (o 30 kilogramů méně než předchůdce) zrychlili z 0-100 km/h za 7,7 sekundy, musí táhnout všechny tři agregáty zároveň. To už je samo o sobě stav neslučitelný s udávaným odběrem benzinu. Pokud se ale s autem naučíte pracovat a přizpůsobíte způsob jízdy jeho potřebám, můžete se jí alespoň přiblížit.

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy  

Vítanou novinkou je zvýšení maximální rychlosti, po kterou je vůz schopen provozu pouze na elektřinu. Zatímco u předchůdce se spalovací motor zapojoval do procesu už po překročení čtyřicítky, nyní máte 20 km/h k dobru a není vyžadována tak citlivá práce s plynem. Čistě bez emisí jsem v reálném provozu vždy urazil zhruba tři kilometry a ani při rozjezdech z křižovatek nebyl brzdou provozu, bylo ale potřeba neustále hlídat stav akumulátoru a kdykoliv to šlo, dobíjet rekuperací. Co vám budu povídat – ze začátku trochu boj, netrvalo ale dlouho a běžný denní odběr klesl z původních deseti na 7,5 l/100 km. Jenže to se bavíme o městském a příměstském provozu, který rozhodně není hlavním působištěm Lexusu RX. Jak to tedy vypadá na dálnici?

Tady už nastává trochu problém, protože hybridy od Lexusu neumějí (například po vzoru vozů Infiniti) při ustálené rychlosti odpojit spalovací motoru od zbytku hnacího řetězce. V hlavní roli je tedy zážehový šestiválec, který si při 130 km/h a 2.000 min-1 nárokuje 10,5 l/100 km a s každým zrychlením vyžene okamžitý odběr ještě mnohem výše. Výsledek pak musíte dohánět hlavně ve městech, což mi na konci testovacího týdne vyneslo průměrnou spotřebu 9,0 l/100 km. Ve srovnání s výrobcem udávanou hodnotou je to hodně, konkurenční vznětové šestiválce jsou na tom ale velice podobně.

Oáza klidu a pohody

Minulý Lexus RX jsem měl rád pro jeho klidnou povahu a tichou atmosféru na palubě. Nastavil laťku hodně vysoko, novinka ji však posunula ještě o notný kus výš. Čím? Hlavně odhlučněním podvozku a motorového prostoru. V prvním případě nemáte takřka ponětí o odvalování pneumatik po vozovce, přejezdech děr či zpomalovacích prahů, v tom druhém zase slyšíte buď jemné pískání elektromotoru, nebo příjemné „brumlání“ zážehového šestiválce. Je to podobný pocit, jako by kola a motor byly někde daleko před vámi a auto se pohybovalo pouze silou vaší vůle.

Při ustálené jízdě jsem oceňoval práci automatu, který udržuje co nejnižší otáčky motoru a při potřebě předjíždění nepřerušuje jeho tah. Celkové naladění se neliší od minulého RX, při potřebě maximální dynamiky tak bohužel stále očekávejte razantní zvýšení hlučnosti. Šestice předvolených poměrů tady také je, jinak by nebylo možné brzdit motorem (po uvolnění pedálu plynu pracuje pouze elektromotor). Na zasněžených silnicích jsem za ně byl opravdu rád!

Maximální výkon 230 kW je lákavý, v běžném provozu jej ale využijete málokdy. Celkový součet totiž zahrnuje také výkon slabšího elektromotoru pohánějícího zadní kola a ta se do procesu neznatelně zapojují hlavně při předjíždění, dynamických výjezdech ze zatáček nebo nečekané ztrátě přilnavosti. Z toho plyne doporučený způsob zacházení, pokud si chcete s Lexusem užít trochu zábavy. Stačí přepnout do režimu Sport nebo Sport+ (přitvrdí se řízení, podvozek, šestiválec získá lepší jiskru) a neustále „topit“, aby byla v záběru všechna čtyři kola. Jedině tak se dá předcházet nedotáčivosti, která pramení z vyšší hmotnosti způsobené zástavbou hybridní techniky.

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy  

Přiznám se, že původně ve mně tento „by wire“ pohon 4x4 nebudil moc nadšení, Lexus jej má ale naladěný minimálně stejně dobře jako dvoumotorová Tesla Model S P85D. Zástavbou všech dílů pohonu co nejblíže vozovce se navíc snížilo těžiště a náklony karoserie jsou na tak rozměrné a těžké SUV až překvapivě malé. Jako bonus dostanete hbité reakce při náhlé změně směru jízdy. Fyziku sice neošálíte, vždy máte ale dostatek času zareagovat na změny chování vozu a neztratit kontrolu nad situací.

Nakonec ale stejně podvědomě zvolníte, přepnete vůz zpátky do režimu Normal, případně Costumize (RX poprvé umožňuje nezávisle regulovat nastavení klimatizace, motoru, tlumičů a řízení) a oddáte se jeho největší přednosti – schopnosti rychle a v poklidu dojet všude tam, kam si zamanete. Už kvůli tomu, že všechna ta kvanta elektroniky a tlumicích materiálů téměř dokonale eliminují pocit ze sportovní jízdy. Odhlučnění kabiny a podvozku jde ruku v ruce se skvělou aerodynamikou, takže ani ve vysokých rychlostech neslyšíte svist kolem předních sloupků nebo vnějších zpětných zrcátek. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že v kokpitu je během jízdy větší klid než v Mercedesu třídy S.

Závěr


Závěr

Automobilka Lexus vyrábí hybridní modely jako náhradu za turbodieselové motory, proto se srovnání se vznětovou konkurencí přímo nabízí. Z uvedených vozů dosahuje výkonu RX 450h pouze BMW X5 s dvakrát přeplňovaným třílitrovým šestiválcem, které v předloňském redakčním testu vykazovalo velmi podobné hodnoty spotřeby. Tedy až na dálnici, kde si mnichovské SUV řeklo asi o dva litry méně. Lexusu ale zase hraje do karet o 141.800 Kč nižší cena, určit vítěze z těchto parametrů by proto rozhodně nebylo jednoduché.

Lexus RX 450h - srovnání s konkurencí
ModelLexus RX 450hBMW X5 xDrive40dAudi Q7 3.0 TDIMercedes-Benz GLE
Zdvihový objem [cm3]3456299329672987
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min]230/-230/4400200/3250190/3400
Točivý moment [N.m/min]335/335/139*630/1500-2500600/1500-3000620/1600
PřevodovkaCVT8A8A9A
Max. rychlost [km/h]200236234225
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,06,16,57,1
Komb. spotřeba [l/100 km]5,56,45,76,4
Cena [Kč]1.630.0001.771.800**1.714.9001.612.930
*Celkový točivý moment výrobce neuvádí
**Včetně poplatku 9.000 Kč za předprodejní servis a dopravu

Model RX jako takový ušel od začátku výroby v roce 1998 dlouhou cestu a aktuální čtvrtou generaci považuji za jedno z nejlepších luxusních SUV na našem trhu. Má sice maximální rychlost omezenou na 200 km/h (výrobce to obvykle vysvětluje tím, že díky omezení nehrozí přehřátí podvozkových dílů), převodovku, která není při zrychlování úplně nejpříjemnější a při delších jízdách občas vadil kontakt pravého kolene s ostrou hranou přístrojové desky, vynahrazuje to však vysokým komfortem a bezkonkurenčně nejlepším odhlučněním podvozku a kabiny. A právě tohle mohou být klíčové faktory při rozhodování, který showroom nakonec navštívíte.

Je ale potřeba mít na paměti, že jízda s RX 450h není bez kompromisů. Abyste se alespoň přiblížili udávané spotřebě paliva, je nutné efektivně pracovat s dostupnými jízdními režimy, v každou možnou chvíli vracet energii zpátky do akumulátoru a zrychlovat s citem. V drtivé většině případů si pak vystačíte pouze s předním pohonem a zadní elektromotor zůstane ladem, ten je ale stále připraven pracovat ve prospěch lepší trakce a maximální dynamiky.

suv lexus hybrid testy suv lexus hybrid testy  

Nejlevnější verze modelu1.370.000 Kč (RX 200t Comfort FWD/175 kW)
Základ s testovaným motorem1.630.000 Kč (RX 450h Comfort AWD/230 kW)
Testovaný vůz2.170.000 Kč (RX 450h Luxury AWD/230 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.252.000 Kč (RX 450h Luxury AWD/230 kW)

Plusy

  • Bezkonkurenční klid na palubě
  • Prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • Jisté vedení stopy v zatáčkách
  • Příznivá základní cena ve srovnání s konkurencí
  • Mladistvější vzhled karoserie

Minusy

  • Ostrá hrana vadí řidičovu pravému kolenu
  • Stále složitější ovládání infotainmentu
  • Vyšší ložná hrana kufru
  • Spotřeba při jízdě po dálnici

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (72)
Lexus RX 450h Luxury
Cena základní sestavy 2 170 000 Kč
Výbava základní sestavy Deset airbagů, aktivní brzdová světla, dynamické směrové blikače, asistent rozjezdu do kopce, režim EV, volič režimů Eco/Norma/Sport/Sport+, diodové denní svícení a sdružené zadní svítilny, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčové odemykání a startování, litá 20“ kola, adaptivní tlumiče, kartový elektronický klíč, kožené čalounění sedadel, vyhřívaná přední a zadní sedadla sedadla, dřevěné obložení volantu, audio Mark Levinson 15 reproduktory, elektricky ovládané víko zavazadelníku s bezdotykovým senzorem, sledování slepého úhlu, panoramatický kamerový systém, head-up displej, elektricky ovládaná zadní opěradla, vyhřívaný volant a další. Kč
Cena testované sestavy 2 252 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+32.000 Kč), panoramatické střešní okno (+50.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 193 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 335 / 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.5
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 539 / 1612
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2175 / 540
Rozměr pneu: 235/55 R20
Lexus RX 450h Luxury
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4890
b) šířka (mm): 1985
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Machýrek
8. 2. 2016 17:30
Re: Dobre utajenych 230 kW
To je zbytecny. Clovek s nickem hihihi nic nechape. Mele porad totez dokola. ;-)
3. 2. 2016 09:30
Re: Dobre utajenych 230 kW
Pokud je v tabulce hodnota zrychleni z nuly na sto, v pripade BMW (6,1s), Audi (6,5s) a MB (7,1s) , spravne, tak Lexus (7,7s) je opravdu v tomto ohledu znacne za konkurenci.
27. 1. 2016 09:09
Re: zvenku X zevnitř
Co je proboha špatnýho na digitálkách?
27. 1. 2016 00:01
Re: zvenku X zevnitř
Kúp si rapid s fotkou na palubovke a máš pokoj
26. 1. 2016 22:26
Re: Hybridy v Evropě
Ty myslis, ze se po tech "aglomeracich" presouvaji stylem "semafor kazdych 500 metru"?