Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche. Byl to pionýr automobilismu i motorkář

Specifický zvuk, přirozené vyvážení a výhoda nízkého těžiště. To je jen několik předností ležatého motoru. Kromě tradičního Porsche takový motor v minulosti nabízelo hned několik výrobců.
Zpět na článek
20. 6. 2018 05:59
Avatar - wladyk
19. 6. 2018 20:19
Zavádějící titulek.....
Tyto motory se označují jako "plochý". Ležatý šestiválec měla např. Karosa řady ŠM, ŠL a ŠD - 11. Byl to řadový šestiválec uložený naležato pod podlahou autobusu.
Rozbalit vlákno
11
Avatar - euro89
19. 6. 2018 21:05
Re: Zavádějící titulek.....
On je ten titulek uplne mimo. Kdyz se rekne motor Boxer, tak si podle me vetsina lidi vybavi v prvni rade Subaru a ne Porsche. Subaru ty boxery dlouhodobe propaguje, clovek to oznaceni najde i na stitku na autech a proste je s touhle konstrukci mnohem vice spjato, nez Porsche. Me osobne vedle Subaru napadnou jeste stare Lancie a Alfy Romeo, na nejake Porsche si vzpomenu az ve druhem sledu spolecne se starymi VW... Vetsine sirsi verejnosti se pravdepodobne ve spojeni s Boxerem vybavi nejdriv Subaru, pak motorky BMW a az na tretim miste Porsche.
Avatar - speedfred
19. 6. 2018 21:09
Re: Zavádějící titulek.....
Tak aspoň vieš ktorý koncern treba propagovať.
Subaru
moto BMW
Poršä
tak to je aspoň u mňa
Avatar - euro89
19. 6. 2018 21:16
Re: Zavádějící titulek.....
Ja motorkam nikdy moc nerozumnel a ani me nikdy moc nezajimaly, ale tady u toho jsem si vzpomnel na sveho ucitele z Kfz-Innung, ktery hned prvni den kazde tride rikal, ze je ochotny se vsema diskutovat o ruzne technice v autech, ale pokud jde o motorky, tak jedine spravne reseni je boxer od modro-bile vrtule a kdo nesouhlasi, ten neprojde u zkousek. :-)
Avatar - speedfred
19. 6. 2018 22:02
Re: Zavádějící titulek.....
>:D >:D no neviem či je to správne riešenie,ale mal so R4 a V2 moto,čo to najazdil na BMW B2. Nevravím že tie bawory sú ideál ale majú čosi do seba ako ich celkovo (motorku) vyladli. Motorkári vravia že raz všetci skončíme u H-D / BMW podĺa toho komu čo je bližšie.
Poršáckemu boxeru ale prichádzam v poslednej dobe na chuť ,len €€€€€ chýbajú.
20. 6. 2018 07:03
Re: Zavádějící titulek.....
To musím dá dát přečíst kamarádovi, co se jednou s BMW válel na poli a následně v nemocnici poté co si v náklonu škrtl válcem o silnici.
Avatar - euro89
20. 6. 2018 16:27
Re: Zavádějící titulek.....
Chyba mezi sedackou a riditky?
20. 6. 2018 22:41
Re: Zavádějící titulek.....
Tak se dá ovšem shrnout každá nehoda, ze..
Jde o to že ten kluk byl zvyklý jezdit docela rychle a po presednuti na bmw se mu stala nehoda která by se mu při jiné konstrukci nestala. Takže kdo je zvyklý jezdit na pohodu a zatáčky moc neprasit, tak bmw proč ne, ale ta konstrukce má prostě svoje limity.
Avatar - white label
19. 6. 2018 23:43
Re: Zavádějící titulek.....
Jak to máš ty, není pro tu (tvou) "většinu lidí" směrodatné.
Subaru vyrobilo první auto (Subaru 360) až v roce 1958 a hádej jaký mělo motor? Dvoutaktní dvouválec!
První boxer od Subaru přišel až v r. 1966 (Subaru 1000).
Porsche mělo první auto (356) v roce 1948 a už to bylo výhradně s boxerem.
Takže Subaru přišlo s boxerem až 18 let po Porsche.
Mimochodem širší veřejnost boxery (apod.) v autech neřeší, každopádně je ovšem Porsche nesrovnatelně obecně známější značkou, než Subaru, o tom není třeba diskutovat.
Avatar - euro89
20. 6. 2018 15:59
Re: Zavádějící titulek.....
O tom by se naopak dalo hodne diskutovat... Pred Subaru vyrabela seriove boxery napr. i Lancia (1960), ale o prvenstvi to neni. Z historickeho hlediska vetsina beznych Porsche mela radove nebo V motory. Nejbeznejsi lidove 924 si vystacilo s radovym VW motorem, radovy motor mely i 944 nebo 968, velke cestovni 928 melo zase V8 motory.
Dneska potkas na ulici nejcasteji Cayenne, Panameru nebo Macan a ani jeden z nich nema boxer. V Evrope ma vetsina z nich pod kapotou dokonce podradny diesel od VW.
Oproti tomu Subaru davalo boxery vzdy i do tech nejbeznejsich a nejprodavanejsich modelu. Zatimco v pripade Porsche je boxer zalezitost zejmena ikonicke 911, ktere rozhodne netvori vetsinu prodeju a vetsina lidi ty auta zna spis z casopisu, nez ze silnice, tak v pripade Subaru najdes boxer i u nejobycejnejsi Imprezy 1,6 nebo v naftofilni Evrope tolik oblibeneho Outbacku diesel.
O tom, kterou z tech dvou znacek clovek casteji potka na ulici (bez ohledu na stat a kontinent) asi taky nemusime moc dlouze diskutovat. Takze bych to shrnul tak, ze je Subaru obecne nesrovnatelne znamejsi znackou a zejmena ve spojeni s motory boxer celosvetove Nr. 1.
Avatar - white label
20. 6. 2018 16:39
Re: Zavádějící titulek.....
Všechny současné sportovně orientované Porsche (911/Cayman/Boxster) mají boxery.
"Takže bych to shrnul tak, ze je Subaru obecne nesrovnatelne znamejsi znackou (než Porsche)..." >:-[] >:D
Tomu snad nemůžeš věřit ani ty sám...
Porsche je legenda, proti němu je Subaru pouhou legendičkou..., samozřejmě včetně úspěchů v motorsportu. ;-)
Zkus se zeptat taky třeba žen, na Subaru a na Porsche.
Mimochodem, kdo (z širší veřejnosti) zná Subaru, vzpomene si mnohem spíš na awd, než na boxer, širší veřejnost detaily typu uspořádání válců neřeší, to je pod jejich rozlišovací schopnosti a mnozí z nich (ke své škodě) neřeší ani samotný počet válců.
Avatar - white label
19. 6. 2018 23:49
Re: Zavádějící titulek.....
Boxer patří mezi "ležaté" motory, označuje se i jako plochý, případně jako motor s protiběžnými písty.
20. 6. 2018 05:59
Tatra 600
Na TATRU 600 se zapomnělo?
Rozbalit vlákno
2
20. 6. 2018 06:00
Re: Tatra 600
Boxer měla v roce 1948
Avatar - Ham.
20. 6. 2018 10:36
Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche
ale v současnosti jsou šestiválcový boxer a Porsche prakticky synonyma. Čtyřlitrový motor z 911 GT3 RS je pak dnes na absolutním vrcholu potravního řetězce mezi atmosféricky plněnými motory s největším měrným výkonem přes 130 hp z litru.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Dzakobo
20. 6. 2018 13:38
Re: Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche
Ááá, tady někdo zapomněl na Ferrari 458 Speciale, které se sice už nevyrábí, ale 605k/4,499l = téměř 134,5 koní z litru. Toto je pro mě král, škoda ho (že už není v nabídce). Italové mají největší koule. FERRARI POWER!
Avatar - Ham.
20. 6. 2018 14:50
Re: Ležatý šestiválec není jen výsadou Porsche
Ale nezapomněl, píši "dnes". 458 se už dávno nevyrábí, takže si ji nekoupíš a 488 přeplňuje.
Avatar - Barrichello
20. 6. 2018 10:37
Německé automobilky
toho povětšinou moc prvního neměly no ;-)
Když pominu Benzovu tříkolku, tak většinu dalších věcí měli jako první v USA, Itálii nebo Francii, aby to němci po pár letech jen vylepšili a vydávali to za svůj nápad :-)

Co se týče Tuckeru, tak to bylo ve své době nejvíc inovativní auto na světě.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Dzakobo
20. 6. 2018 13:49
Re: Německé automobilky
Zřejmě nejdůležitější vynález, jaký Němci světu dali, je vznětový motor. Nemyslím si, že by jej někdo posléze nevynalezl, ale třeba o pár desetiletí později. Což by znamenalo, že velké motory by buď neexistovaly a nebo měly stovky svíček a ohromnou spotřebu.

Ať se nám to líbí nebo ne, Němci byli a jsou světovým hráčem co se techniky týká. I za dob Rak. Uh. sice byly Čechy průmyslově nejrozvinutějším regionem z oné monarchie, avšak velkou měrou právě díky Němcům žijícím zde od středověku. ;-)

Malý příklad pro porovnání: Němci žijící v pohraničí stavěli velké domy a to byli odkázáni zejména jen na pastevectví (a později také svůj um - těžba, sklářství atd.), Češi na úrodnějším území si stavěli mnohem menší domky... Tím nás Čechy nechci snižovat, ale bylo to tak.
Avatar - euro89
20. 6. 2018 16:24
Re: Německé automobilky
No tak kdyz uz jsi zminil to Rakousko-Uhersko, tak snad diky rakusanum. I kdyz zalezi samozrejme na regionu, na zapade a severu Cech zilo plno nemeckych tovarniku, ale napr. Hans Ledwinka byl rakusan.
Jinak ja tvrdim furt, ze cesi jsou narod, ktery si neumi sam dobre vladnout. Kez by se rakousko-uherska monarchie jednou vratila... Cesi se meli dobre za monarchie a par let po ni diky prihodne politicke situaci a prave faktu, ze vetsina rakousko-uherskeho prumyslu byla na uzemi pozdejsiho Ceskoslovenska (byt ty podniky zalozili casto nemci nebo rakusane). Jakmile slo do tuheho a mela se ukazat sila naroda, tak cesi sklopili hlavu a radsi kapitulovali. Po valce si jako jeden z mala statu zvolili sami a zcela dobrovolne komunisty (co by za tu moznost volby dali napr. pobaltske zeme), a posledni ctvrt stoleti dosazuji kazde ctyri roky do vlady ruzne tunelare nebo kdejaky moralni odpad, ktery rozda na namesti par koblih.
Ja bych dokonce ani nebyl tak narocny a nechtel po cesich, aby si dokazali sami zodpovedne vladnout. Me by ke spokojenosti uplne stacilo, kdyby si ty lidi priznali, ze to proste neumi a dobrovolne se pripojili zpatky k narodu, pod kterym se darilo nejvic.