Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN a CNL míří s elektrickými nákladními vozidly na běžné silnice

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Elektřinou poháněná nákladní vozidla mají v Rakousku od konce letošního roku vyrazit v rámci testovacího programu do běžného silničního provozu ve službách společností, kterou jsou součástí CNL.

Společnost MAN Truck & Bus a rakouská CNL (Council for Sustainable Logistics – Rada pro udržitelnou logistiku), kterou tvoří celkem patnáct společností z oborů výroby, logistiky a maloobchodu se pouští do společného projektu, jehož cílem je testování čistě elektřinou poháněných nákladních vozidel v běžném silničním provozu.

CNL představuje v Evropě ojedinělou iniciativu a její členové podnikají kroky k zavedení udržitelných logistických řešení. Hlavním sídlem CNL je Centrum pro globální změny a udržitelnost, které působí v rámci vídeňské univerzity „BOKU“ (Universität für Bodenkultur Wien) a tuto iniciativu podporuje i Institut výroby a logistiky a Institut pro dopravní studie.

Jedním z prvních bodů, na který se CNL zaměřila, je přechod na elektricky poháněné kamiony používané pro městskou distribuční dopravu.

Ve spolupráci s výrobcem vozidel MAN činí členové CNL v tomto vývoji rychlý pokrok, kdy již v listopadu letošního roku má devět členských společností, jimiž jsou Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR a Stiegl získat do svých služeb elektřinou poháněná vozidla značky MAN.

Vozidla, která budou CNL poskytnuta k testovacímu provozu budou navazovat na loňský koncept MAN City Truck. Ten vycházel ze sériového tahače návěsů TGS 4X2 BLS-TS s celkovou přípustnou hmotností 18 tun, jehož konvenční pohonný systém nahradil elektromotor o výkonu 250 kW a točivém momentu 2700 N.m.

Potřebnou energii poskytla trojice lithium-iontových baterií s kapacitou 35,3 kWh, umístěná v prostoru pod podlahou kabiny, který jim uvolnil vznětový motor. Hmotnost baterií byla tedy umístěna nad přední nápravou, což umožňuje plně využít nosnost zadní nápravy pro užitečné zatížení návěsem s nákladem.

V závislosti na zatížení vozidla a profilu trasy, po níž se má vozidlo pohybovat, se má dojezd pohybovat od 50 do 150 km. Dobíjení baterií na plnou kapacitu má z běžné sítě probíhat přes noc, ale má být možné je dobíjet i rychlonabíječkou během přestávek při nakládce a vykládce zboží. MAN City Truck je pro zvýšení svého dojezdu vybaven i systém rekuperace kinetické energie.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
5. 3. 2017 17:15
Re: 50 km
Treba vedecke a vysokoskolske kempusy bezne pouzivaji elektricka popelarska auta podobne. Tam 50 km dojezd je dostacujici. U tahacu se aplikace take urcite najdou ale moc jich nebude no...
5. 3. 2017 11:48
Dojazd
Ak nebude baterka s dojazdom pre kamion povedzme 500km na jedno nabitie ( bez ohladu na teren a naklad ) nema to nejaky velky vyznam.

1.) Nejake vnutropodnikove rozvazanie a jazdenie okolo komina teda vela neurobi.
2.) Najvacsia tranzitna preprava je napriec EU, kde sa nemoze stat kazdu chvilu pri nabijacke
3.) Rozhodujuca bude cena takeho vozidla.
4.) Toto moze fungovat niekde v AUT alebo DE.

U nas na SVK/CZ je realita inde. To, ze sme xy rokov pozadu za nimi je jasne.
V DE si Lidl navrhne svoje auta pre rozvoz a co LIdl na SVK ma najateho sukromnika na rozvoz za co najlepsiu cenu ( na ekologiu nehladia ). Sukromnik co ide za najlespiu cenu nema na kupu taketo auta.

Dalsia vec takmer vsetky spedicky sa sice hrdia nakladakmi, kde je ich firemny branding, ale tie auta nie su ich to maju najatych sukromnikov, co si kupil jeden ojazdeny nakladak a jazdi pre nich. Znova tento clovek nema peniaze na nove. Spedicky hladaju minimalne naklady na prepravu ( ekologia je im u ......... ).

Bohuzial aj zahranicne firmy v tychto koncinach idu iba tvrdo po zisku a beru nas tak ako beru. Preto moze nieco taketo v blizkej buducnosti fungovat napr. v Nemecku. Tu este musi ubehnut peknych par desiatok rokov, aby sa zacalo takto rozmyslat, tot realita.
5. 3. 2017 10:31
Re: 50 km
Ano, na vnitrofiremní přepravu to stačit může, samozřejmě za předpokladu že to během nakládek budou stíhat dobíjet. Nicméně takové použití je velice omezené a velkou díru do světa to asi neudělá
5. 3. 2017 10:22
Re: 50 km
zda se to jako hodne malo, ale nektere firmy pro logistiku ani vic nepotrebujou, jak se tu jiz tusim psalo i na auto.cz, tak elektricke tahace pouziva v arealu treba i Skodovka, a denne tyhle tahace nenajezdi vic nez 30km

proste bude zalezet na konkretnim pozadavku kterej maj dane firmy, na dalkovou prepravu nebude stacit ani MWh baterka, na logistiku uvnitr nejakeho arealu treba bude stacit i ta 35kWh, a stejne jako si Nemecka posta "navrhla" vlastni elektrickou dodavku, tak si planuje treba Kaufland a Lidl (ty v domovskem Nemecku jejich materske firmy) svoji logistiku postupne prevezt take na elektrinu, uvadi ze zadne z jejich logistickych vozidel nenajede denne vice nez 120km, takze jim treba budou stacit vozidla s rekneme treba 100kWh baterkou, je to proste o tom vedet co vyuziju a potrebuju, ne o tom mit neco co nevyuziju a nepotrebuju
5. 3. 2017 10:16
50 km
Tak 50 kiláků dojezdu, tu už je něco !