TEST Mazda 6 2,2 MZR-CD vs Peugeot 508 SW 2,0 HDi – Dvě deci k dobru?
Mazdě 6, která prochází dlouhodobým testem Auto.cz, jsme našli silného soupeře: Peugeot 508 SW. Volba v obou případech padla na druhý nejsilnější turbodiesel. To znamená výkon 120 kW, v případě Mazdy dosahovaný z objemu 2,2 litru a u Peugeotu z obvyklejších dvou litrů.
Mazda sází na baculaté tvary a zřetelné propojení všech linek. Stoupající linie bočních oken má zdůraznit sportovní švih, mohutná záď odkazuje na praktické zaměření vozu. Peugeot se staví do opozice strohým stylem. Velké hladké plochy a klesající záď se snaží navodit dojem kompaktního auta. Místo sportu jsou hlavními hodnotami elegance a konzervativní styl.
mazda peugeot testy strednitrida srovnavacitesty
Interiéry se nesou na stejné vlně. Peugeot usiluje až téměř o prémiovou kvalitu podpořenou seriózními tvary, zatímco Mazda sází na sportovní prvky designu. Japonský vůz nezapře svůj původ a věk, to ale rozhodně neznamená, že by bylo horší než novinka z Francie.
Co se týká vnitřního prostoru, v podélném směru vykazují oba konkurenti shodné rozměry. Peugeot je jasným vítězem co do šířky interiéru, Mazda ale kontruje subtilnějším středovým tunelem, který prakticky náskok Peugeotu smazává. Japonský vůz navíc nedisponuje panoramatickým střešním oknem (u 508 SW ve vyšších výbavách standardem), což přidá cenné centimetry ve svislém směru.
Rozměry interiéru | Mazda | Peugeot |
Podélný prostor vpředu [mm] | 820-1080 | 830-1040 |
Vnitřní šířka vpředu [mm] | 1490 | 1540 |
Výška nad sedákem vpředu [mm] | 1030 | 1035 |
Podélný prostor vzadu [mm] | 680-920 | 590-920 |
Vnitřní šířka vzadu [mm] | 1485 | 1495 |
Výška nad sedákem vzadu [mm] | 990 | 960 |
Zadní sedák nad podlahou [mm] | 350 | 370 |
V Peugeotu nejvíc ze všeho zaujmou propracované tvary předních sedadel. Kromě pěkného designu nabízí všestranné možnosti seřízení, jsou pohodlná a disponují obstojným bočním vedením. Mazda se jim ale navzdory nižším bočnicím ve schopnosti podržet tělo vyrovná, přitom komfort sezení je také na vysoké úrovni.
mazda peugeot testy strednitrida srovnavacitesty Zatímco vpředu to vypadá na remízu, zadní pasažéři budou mít jasno, kdo na ně myslí víc. Mazda na jejich potřeby příliš nedá – jediná kapsa ze zadní strany sedadla spolujezdce a středová loketní opěrka konkuruje dvěma kapsám, loketní opěrce, přihrádkám ve dveřích a samostatným výdechům klimatizace v Peugeotu (za příplatek i čtyřzónové).
Zavazadlové prostory jsou obdobně velké. Nacházíme jen dva zásadní rozdíly: Peugeot má větší šířku mezi podběhy, Mazda zase nabídne delší ložnou plochu po sklopení zadních sedadel. Ctností obou aut je pravidelný vstupní otvor do zavazadlového prostoru.
Každé z testovaných aut má i něco navíc. Mazda propracovaný systém rolety kryjící zavazadlový prostor, Peugeot zase možnost oddělit zavazadlový prostor od kabiny sítí.
Zavazadlový prostor | Mazda | Peugeot |
Délka u dna [mm] | 1100 | 1020 |
Délka po sklopení sedadel [mm] | 1800-2100 | 1615-1980 |
Šířka mezi podběhy [mm] | 1030 | 1120 |
Výška pod roletou [mm] | 500 | 495 |
Nakládací hrana [mm] | 610 | 600 |
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] | 1780 | 1825 |
Motory při shodném výkonu 120 kW oddělují dva decilitry zdvihového objemu. Teoretické předpoklady, jako lepší zátah o 20 Nm silnější Mazdy nebo točivější charakteristiku menšího motoru v Peugeotu, staví praxe na hlavu.
Agregát 2,2 MZR-CD v Mazdě má zemitější charakter. Ten se projevuje zajímavě znějícím volnoběhem, ale také drsnější zvukovou kulisou při akceleraci. Z nízkých otáček se mu příliš nechce, pokud není úmyslem jen udržovat rychlost, je potřeba držet se nad 1800 min-1.
V duchu sportovních tradic Mazdy se dieselová Šestka nebrání vyšším otáčkám. Při předjíždění je možné se spolehnout na plynulý zátah až do červeného pole. Na nižší převody motor dovolí dosáhnout až 5000 min-1, na šestku je omezovač nastaven na 4200 min-1.
mazda peugeot testy strednitrida srovnavacitesty Francouzský 2,0 HDi má komfortnější charakter. Chybí mu bezprostřední dravost Mazdy, naproti tomu se ale ochotnější rozbíhá z nízkých otáček. To v běžném provozu řidič ocení a naopak postupné uvadání zátahu po překročení maxima výkonu v 3750 min-1 příliš nevadí.
Spotřeba paliva je vítěznou disciplínou pro Peugeot. Odečtené hodnoty u Mazdy se nachází v šedém průměru dieselové střední třídy, zatímco dvoulitr v 508 patří k tomu nejúspornějšímu na trhu. Předností francouzského vozu je i akční rádius přesahující 1000 km – Mazdu kromě vyšší spotřeby omezuje také o 8 litrů menší nádrž.
Odečtená spotřeba paliva | Mazda | Peugeot |
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] | 4,9 | 4,6 |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 6,5 | 5,5 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] | 1900 | 1750 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 2400 | 2200 |
Řízení je výraznou stránkou obou vozů. Mazda opět brnká na sportovní strunu. Kromě BMW 3 ve střední třídě nenajdete méně nápomocný posilovač. Navíc je řízení v Mazdě přesné a strmé, jen zpětné vazby od kol se řidiči nedostává.
Peugeot sází na značnou degresi účinku posilovače. Zatímco na parkovišti by bez námahy zatočil i malý školák, ve vysokých dálničních rychlostech je potřeba za volant zabrat. Odměnou za to je ale velmi strmý převod a tedy nutnost jen malého natočení volantu.
Kromě toho nesmíme zapomenout na excelentní směrovou stabilitu – v případě Mazdy ještě o stupínek lepší než u Peugeotu.
mazda peugeot testy strednitrida srovnavacitesty
Podvozek v obou případech spoléhá na zadní víceprvkovou nápravu. Mazda staví na své sportovní DNA a z toho pramenící vynikající ovladatelnosti (podpořené přední lichoběžníkovou nápravou), současně ale dosahuje vysoké úrovně cestovního komfortu. Na hranici svých možností se tlumiče v japonském kombi dostanou jen na rozbité silnici – například několika úsecích dálnice D1.
To u francouzského vozu bylo výchozím stavem pohodlí, staví se na nonšalantním pohupování karoserie. I přes komfortně pojatý základ se podařilo odbourat boční náklony nebo nedotlumování velkých nerovností.
Peugeot nezklame ani ochotou zatáčet, přestože mezigeneračně došlo ke zjednodušení konstrukce přední nápravy (nyní je složitější lichoběžník určen jen pro top verzi 508 GT). I přes mírné protesty na hranici limitů podvozku dokáže držet krok s Mazdou, k výsledku si ovšem pomáhá citlivými zásahy ESP, které udržují vůz v požadovaném směru průjezdu zatáčkou.
Model | Mazda 6 Wagon | Peugeot 508 SW | Peugeot 508 SW |
První cena | 479.900,- (1,8i 88 kW) |
574.900 (1,6 VTi 88 kW) |
574.900 (1,6 VTi 88 kW) |
Základní cena testované verze | 722.900,- | 689.900,- | 754.900,- |
Zvolená výbava | GTA | Active | Allure |
Airbagy čelní/boční/okenní | S | S | S |
Asistent rozjezdu do kopce | S | S | S |
Bezklíčový vstup | S | - | S |
El. ovládaná/vyhřívaná zrcátka | S | S | S |
El. sklopná zrcátka | S | S | S |
ESP | S | S | S |
Klimatizace aut. dvouzónová | S | S | S |
Čalounění kůže/látka | S | 27.000,- | S |
Kůží potažený volant | S | S | S |
Litá kola, 17 palců | - | 8.000,- | S |
Litá kola, 18 palců | S | - | 8.000,- |
Metalický lak | 14.100,- | 13.000,- | 13.000,- |
Multimédia - Bluetooth | S | S | S |
Multimédia - navigace | - | 25.000,- | 30.000,- |
Multimédia - prémiové audio | S | - | 12.000,- |
Parkovací senzory vpředu | S | 7.000,- | 9.000,- |
Parkovací senzory vzadu | S | S | S |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S | S |
Sedla el. nastavitelná | - | s kůže/látka | S |
Střešní okno | - | S | S |
Střešní ližiny | S | S | S |
Systém sledování mrtvého úhlu | S | - | - |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívaná přední sedadla | S | 8.000,- | S |
Xenonové světlomety s natáčením | S | 28.000,- | 32.000,- |
Záruka | 3 roky | 2 roky | 2 roky |
Cena při uvedené výbavě | 737.000,- | 780.900,- | 816.900,- |
Když dojde na zkoumání ceníků, je Mazda opět na koni. S politikou pevně daných konfigurací nabízí v provedení GTA velmi bohatou výbavu za něco málo přes 720 tisíc korun. Musíte ale zapomenout na příplatky – navigace nebo elektricky nastavitelná sedadla jen verzi GTA Plus s nejsilnějším motorem a o 100 tisíc vyšší cenou. Střešního okna se pak od Mazdy nedočkáte vůbec.
Peugeot využívá postavení novinky a přichází na trh s obecně vyššími ceníkovými cenami. Základní cena dvoulitrového kombi je 690 tisíc, dorovnání výbavy s Mazdou ale znamená dalších 90 tisíc navíc. K tomu bychom neváhali ještě přidat zabudovanou navigaci.
mazda peugeot testy strednitrida srovnavacitesty
Závěr není nijak jednoznačný. Peugeot jako novinka na trhu potvrdil, že dokáže Mazdu pořádně potrápit. V mnoha oblastech dosahuje značné převahy, při tříletém náskoku je to ale jaksi povinností. Naproti tomu Mazda6 nabízí dodnes řadu unikátních vlastností, které Peugeot ani nikdo jiný ve střední třídě nedokáže (nebo nechce) napodobit.
Prostorovou remízu následuje vítězství motorářů z Francie a příznivější ceník Mazdy. Hodnocení jízdních vlastností a design pak záleží na preferencích každého zákazníka.
Mazda 6 Wagon 2,2 MZR-CD (120 kW)
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita
- Střední třídě přiměřené jízdní pohodlí
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Robustní konstrukce, tuhá karoserie
- Přesné řízení a řazení
- Systém monitorování mrtvého úhlu RVM
Minusy
- Pevně dané kombinace motor+výbava bez možnosti individualizace
- Velká ovladací síla na pedálu spojky
- Nedostatečný rozsah výškového nastavení opěrek hlavy
- Absence vestavěné navigace
- Zadní řada sedadel bez odkládacích prostorů
- Tvrdý chod motoru, jen průměrné výsledky spotřeby paliva
- Menší palivová nádrž
Peugeot 508 SW 2,0 HDi (120 kW)
Plusy
- Příčný prostor v interiéru
- Odhlučnění interiéru
- Degrese účinku posilovače řízení
- Velký zavazadlový prostor s dělící sítí
- Pružný silný motor, dobře spolupracující s dlouhými převody
- Nízká spotřeba paliva
- Možnosti rozšíření standardní výbavy
Minusy
- Neklid podvozku na krátkých příčných nerovnostech
- Vadnoucí tah motoru ve vysokých otáčkách
- Ponoření přídě při silném brzdění z vysokých rychlostí
- Nepřesně vymezené dráhy kulisy řadicí páky
- Design a grafika panelu základního rádia
- Absence pokročilé bezpečnostní výbavy (ani za příplatek)
- Vyšší ceníkové ceny