Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda odhaluje techniku budoucnosti, nabídne vznětový motor na benzin

David Bureš
Diskuze (73)
Nový unikátní motor s označením Skyactiv-X dorazí na trh v roce 2019. Vedle něho Mazda počítá i s modely na elektřinu.

Mazda delší čas patří mezi propagátory neotřelých technických řešení, ať už mluvíme o Wankelově motoru nebo aktuálně používané technice se souhrnným názvem Skyactiv. Tento trend bude chtít výrobce uchovat i do budoucna, počítá totiž s unikátním motorem Skyactiv-X, který se dá jednoduše nazvat jako vznětový agregát na benzin.

O tom, že Mazda na této unikátní technice pracuje, se hovoří už delší dobu. Chystaný motor využije techniku označovanou jako HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition). To znamená, že takový, benzinem poháněný, agregát nabízí podobný princip spalování jako vznětové motory. K zapálení směsi totiž místo přeskokového napětí na svíčce využívá stlačení, tedy řízené detonační spalování, které je jinak u zážehových motorů nežádoucí. Svíčky ale motoru zůstanou, protože směs bude možné zapálit i pomocí nich. Agregát zvládne přepínat mezi oběma druhy zapalování směsi podle toho, co bude v danou chvíli optimálnější řešení.

Mazda nyní oznámila, že motor Skyactiv-X uvede na trh v roce 2019, kdy se má stát prvním agregátem tohoto typu v sériové výrobě. Podle dřívějších zpráv se jednotka Skyactiv-X jako první ukáže v nové generaci Mazdy 3, poté by měla zamířit také do dalších modelů značky.

Hlavním přínosem kombinace techniky ze zážehových a vznětových motorů je podle Mazdy v účinnosti. Výrobce tvrdí, že Skyactiv-X nabídne o 20 až 30 % nižší spotřebu než dnešní zážehové motory Skyactiv-G. Ve výsledku má být nový agregát podobně úsporný jako dnešní turbodiesely Mazdy. Tomu pomůže i vysoká účinnost v široké škále otáček, díky němuž si konstruktéři budou moci více hrát s převodovými poměry pro zlepšení jízdních schopností či spotřebě paliva. Benefitem pak podle všeho bude i vyšší výkon, až o 30 % proti dnešním jednotkám značky, tomu ale podle všeho napomůže i zástavba kompresoru.

Jen o výhodách ale nové řešení motoru není. Konstruktéři Mazdy musí pečlivě sladit jednotlivé aspekty spalování. Od teploty, přes otáčky motoru a jeho zatížení až po velmi přesné množství vstřikovaného paliva. Obtížné bude zejména určit okamžik, kdy by se měla směs kompresním teplem zažehnout.

Motor Skyactiv-X je součástí budoucích plánů Mazdy. V rámci strategického plánu nazvaného Udržitelné Zoom-zoom 2030 se automobilka chce zaměřit na snížení ekologické zátěže výroby svých aut a jejich provozu, při zachování tradičních hodnot těchto automobilů, tedy především zábavy za volantem. Výrobce přitom zdůrazňuje, že úspory budou znát v reálném prostředí, nepůjde tedy jen o nižší normovanou spotřebu.

Vedle postupného vylepšování spalovacího motoru, který dle Mazdy bude v následujících letech stále pohánět naprostou většinu aut na světě, automobilka počítá i s elektromobily, které začne uvádět na trh v roce 2019. Přijdou rovněž hybridní modely.

Ani Mazda se pak nevyhne autonomním vozidlům. Balíček jízdních asistentů i-Activsense je dnes už standardem v Japonsku, přičemž postupně se má stát základní výbavou i na dalších trzích. Vyvíjené systémy pro autonomní jízdu pak chce Mazda v roce 2020 začít intenzivně testovat s tím, že do roku 2025 se mají stát součástí sériové výbavy všech jejích vozů. To ale není všechno, značka stále myslí i na lidské řízení, a proto se chce zaměřit i na jízdní pozici řidiče, kontinuálně chce vylepšovat posaz za volantem nebo výhled.

David Bureš
Diskuze (73)
10. 8. 2017 16:42
Re: vysoká účinnost v široké škále otáček
... v široké škále otáček a zatížení - viz příspěvek zde.
10. 8. 2017 16:41
Re: vysoká účinnost v široké škále otáček
Krásná účinnost 50% platí určitě pro zatížený motor. Při částečném zatížení - které je většinou - to bude horší. Aby se udržela ona účinnost téměř stále, musela by pomoci elektrika: místo převodovky dva el. stroje a místo části nádrže menší aku. Spotřeba by ještě dále klesla.
9. 8. 2017 13:13
Re: veta stoleti
narozdiel od ostatných, čo tvrdia, že za 5 (10,15,20...) rokov už budú iba elektromobily, Mazda má rozum a vidí, že spalováky tu budú ešte veľmi, veľmi dlho. Elektromobily sú už 100 rokov slepá ulička a tak to aj zostane.
Kvapalné palivá sú proste výhodnejšie. A nemusia byť nutne "fosílne".
[odkaz]
Avatar - PepaJ
9. 8. 2017 13:12
Re: Palec hore pre Mazdu, palec dole pre autora!
jen doplneni z tiskove zpravy:

2. SKYACTIV-X next-generation engine

Technological innovations

SKYACTIV-X is the world's first commercial gasoline engine to use compression ignition, in which the fuel-air mixture ignites spontaneously when compressed by the piston
A proprietary combustion method called Spark Controlled Compression Ignition overcomes two issues that had impeded commercialization of compression ignition gasoline engines: maximizing the zone in which compression ignition is possible and achieving a seamless transition between compression ignition and spark ignition.

Features

This new proprietary combustion engine combines the advantages of gasoline and diesel engines to achieve outstanding environmental performance, power and acceleration performance.
Compression ignition and a supercharger fitted to improve fuel economy together deliver unprecedented engine response and increase torque 10-30 percent over the current SKYACTIV-G gasoline engine.*3
Compression ignition makes possible a super lean burn*4 that improves engine efficiency up to 20-30 percent over the current SKYACTIV-G, and from 35-45 percent over Mazda's 2008 gasoline engine of the same displacement. SKYACTIV-X even equals or exceeds the latest SKYACTIV-D diesel engine in fuel efficiency.
With high efficiency across a wide range of rpms and engine loads, the engine allows much more latitude in the selection of gear ratios, providing both superior fuel economy and driving performance.

Moving forward Mazda hopes to help create a future in which people, the earth and society can coexist with cars, to enrich people's lives through a car ownership experience that celebrates driving, and to become a brand with which customers feel a strong emotional connection.

*1 As of August 2017. According to in-house investigations.
*2 Mazda's human-centered self-driving technology development concept. People enjoy driving while being revitalized mentally and physically. Meanwhile the car is driving "virtually" with a firm grasp of the movements of the driver and the car. In unexpected situations, such as a sudden loss of consciousness, the car will override the driver, automatically contact emergency services and drive safely to the most appropriate location.
*3 Engine is still under development and figures are subject to change.
*4 A condition in which the ratio of gasoline to air is reduced to a level that would not ignite in a spark-ignition engine.
9. 8. 2017 13:08
Re: Škoda že,
Až na to, že filter pevných častí pre benzín je, oproti dieslu, výrazne lacnejší a jednoduchší. Žiadna aktívna regenerácia, stále vypaľovanie pri bežnej teplote spalín, žiadna obmedzená životnosť....