TEST Mazda2 GT - Japonská nadvláda
Když zpětně přemítám o svém týdenním soužití s třídveřovou Mazdou2 v nejsportovnějším provedení GT, přicházejí mi na mysl filmy jako Císařův pekař a Pekařův císař nebo trochu slaboduchý americký snímek Smrt jí sluší. Pekařův císař proto, že v té hromadě vědátorů pracujících ve službách Rudolfa II., kteří toho dohromady udělali určitě hodně, se jeden šílenec pokoušel vyrobit zlato.
Film Smrt jí sluší zase proto, že se v něm výrazně opakuje odvěký motiv hledání elixíru mládí a tedy nesmrtelnosti – nutno podotknout že v tomhle snímku dotažený do extrému. Celkem logicky v této chvíli musí zaznít otázka, jak proboha tohle souvisí s testem Mazdy2? Souvisí. Oba filmy v určitých fragmentech ukazují jednak zřejmě utopickou touhu části lidstva žít věčně a dále vydělat hromadu mávnutím kouzelného proutku.
Stále vám není jasná ona spojitost? Jde o to, že i automobilky se snaží najít tajný recept na dokonalé auto (alespoň doufám). Auto, které bude v ideálním poměru kombinovat praktičnost, radost z jízdy, nízkou spotřebu neboli ekonomičnost a efektivnost s vysokou mírou aktivní a pasivní bezpečnosti a samozřejmě přijatelnou cenou. Některým automobilkám se podařilo dosáhnout stavu rovnováhy, ale problém spočívá v tom, že jejich koktejl vlastností se nápadně podobá koktejlu ostatních.
Jinými slovy na trhu najdete spoustu kvalitních vozů vykazujících minimum chyb, ale zároveň postrádající jakoukoliv odlišnost, která natrvalo zapíše danou značku a daný model do myslí řidičů. Podařilo se to BMW, podařilo se to Audi, podařilo se to Porsche a podle mého názoru se to konečně podařilo i japonské Mazdě.
Jedinečná Mazda
Mazdu jsem osobně vždy považoval za automobilku produkující především spolehlivá auta. Musím uznat, že model 323F dokázal svého času zacloumat i emocemi, ale to byla spíše výjimka potvrzující pravidlo. Nikdy jsem naopak nepřišel na chuť interiérům vystlaným šedivým textilem, podprůměrnými plasty, nezamiloval jsem si řízení, ani řazení a nebýt většinou velmi dobrých benzinových motorů, zůstala by v hlavě uložena vzpomínka na průměr a šeď.
Jenže časy se mění a Mazda kráčí v posledních letech mílovými kroky kupředu. Už předchozí generace Mazdy6 znamenala obrovský pokrok, ale co předvedli Japonci s novou šestkou se těžko popisuje slovy. Jeden z kolegů nazval šestku bavorákem s předním náhonem a podle mého názoru nic nevystihuje tohle auto lépe. Ta lehkost, s jakou se šestka řídí, člověku doslova bere dech. Za tuhle parádu nicméně musíte zaplatit minimálně půl milionu, spíše však více.
Tedy pardon, vlastně nemusíte. Za nějakých 200 tisíc si totiž můžete stejnou lehkost a rozvernost koupit v malé Mazdě2. Příchod nové generace „dvojky“ na evropské trhy měl podobný efekt jako příchod Mazdy6. Polovina zákaznického spektra se rozplývala nad jeho povedeným Zoom-Zoom designem a druhá polovina se nemohla dočkat až na vlastní kůži vyzkouší, co dvojka umí.
Samozřejmě netrvalo dlouho a svět zjistil, že toho umí hodně a že recept na chutné malé auto obsahuje většinu ingrediencí shodných s Mazdou6. I proto se Mazda2 stala světovým autem roku 2008. Na Auto.cz najdete hned několik důkazů, že dvojka patří k největším delikatesám v segmentu malých vozů a tento test třídveřové varianty Mazdy2 1,5 GT pouze znovu konstatuje několikrát potvrzenou skutečnost.
Tak třeba že Mazda2 dobře vypadá, že při malých vnějších rozměrech nabízí důstojný vnitřní prostor, i když na převážení basketbalového týmu opravdu stavěná není, a hlavně že se výborně řídí. Fantastický dojem lehkosti a vynikající zpětná vazba od volantu, motoru i pedálů se přenesla z velké a prostorné šestky i do malé dvojky, což považuji tak trochu za historický průlom.
Když zábava, tak GT
Pro vynikající dojem z řízení totiž od této chvíle nemusíte chodit do střední ani nižší střední třídy, zůstat můžete v třídě malých vozů. Hodně zábavy za volantem si užijete už se základními modely Mazdy2, chcete-li však z tohoto prcka vyždímat maximum, stojí za zvážení nejsilnější verze GT se zážehovým motorem 1,5 l s maximálním výkonem 76 kW při 6000 ot./min a točivým momentem 137 Nm ve 4000 ot./min.
Verzi GT charakterizuje jednak tento živý a točivý motor se zajímavým zvukem, ale také bohatá výbava včetně bezklíčového vstupu, automatické klimatizace, elektronického stabilizačního systému nebo balíčku sportovního vzhledu obsahujícího přední sportovní nárazník, sportovní boční prahy či spoiler nad zadním oknem. Výbavou se tady skutečně nešetřilo, ale příliš se netěšte, Mazda vám totiž všechno hezky naúčtuje.
Vrcholnou verzi Mazdy2 najdete v oficiálním ceníku schovanou za číslovkou 431.800 Kč, což znamená cenu na úrovni solidně vybavených modelů nižší střední třídy. Cena příliš nepotěší, rozpaky způsobené cenovou politikou Mazdy naštěstí zaručeně rozežene projížďka, na jejímž konci vám bude cena úplně ukradená a v hlavě vám bude znít jediné – chci ještě, chci víc, chci ještě víc.
Nepřeháním. Nemůžu si pomoci, ale zatímco například v takové Pandě 100hp jsem trpěl jako zvíře a nemohl se dočkat konce, tady jsem si užíval každý průjezd zatáčkou a na konci nechtěl z auta vůbec vystoupit. Co za tím stálo? Tak za prvé skvělý podvozek naladěný tak, aby nedovolil náklony v zatáčkách a zároveň nebušil do močových měchýřů posádky takovým způsobem, až z nich vymáčkne veškerou tekutinu do poslední kapky.
Zkrátka podvozek drží auto přilepené na cestě a přitom dobře tlumí nerovnosti. Za druhé tu máme velmi přesné a citlivé řízení pomáhající zvládat tunové autíčko za všech okolností a na všech druzích povrchu, za třetí ostré brzdy no a za čtvrté precizní řazení. O motoru už zmínka padla, a tak dodám pouze informaci o subjektivně solidním zátahu odspodu způsobeném těsně naskládanými převodovými stupni obrovské chuti vytáčet se a docela hladovém krku. Když se udržíte na uzdě, spotřeba se na oplátku udrží okolo 6 litrů, povolení otěží znamená raketový růst až na 9 či dokonce 10 litrů. Za tu zábavu, opakuji, to ale stojí.
Tak a aby si Mazda příliš nemyslela, máme tu i jednu chybičku. Týká se posunování a sklápění předních sedaček. U spolujezdce systém funguje ještě celkem standardně. Zatáhnete za táhlo, sklopí se opěradlo, celou sedačku posunete dopředu a můžete nastupovat. Následně narazíte na první drobný problém – opěradlo si nepamatuje původní pozici. Ze strany řidiče je to ale ještě horší. Tady táhlo pouze sklopí opěradlo, ale neuvolní mechanismus posunu sedačky. K tomu potřebujete ocelové táhlo pod sedákem.
Turbo beruška
Když to vezmu obecně, Mazda2 je vynikající auto, jež v sobě ukrývá velký kus až nadpozemské lehkosti opěvované šestky. K tomu přidává sympatický obličej, hravý a docela komfortní interiér a vynikající podvozek. Co se týče nejsilnější verze GT, můžete se navíc těšit na dostatečně silný, točivý a hezky znějící motor, citlivé řízení, přesné řazení a bohatou výbavu. Mazda si za nejvyšší model sice řekne o 431 tisíc, ale garantuji vám, že téhle investice nebudete litovat.
První cena vozu | 254.900,-Kč (1,3 MZR 55 kW, CE) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 431.800,-Kč (1,5 MZR 76 kW, GT) |
Základní cena testovaného vozu | 431.800,-Kč (1,5 MZR 76 kW, GT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 443.100,-Kč (1,5 MZR 76 kW, GT) |
Plusy
- Povedený design
- Přesné řízení a řazení
- Vynikající podvozek
- Točivý motor s hezkým zvukem
Minusy
- Malý zavazadlový prostor
- Pouze výškové nastavení volantu