Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda6 2.0 MZR-CD – Návrat ke kořenům

Ondřej Láník
Lehká Mazda6 se s tímto turbodieselem stane vyhledávaným konkurentem Mondea. Vyzkoušeli jsme verzi s karoserií sedan.

Kdo chtěl loni sportovní sedan střední třídy a spokojil se s pohonem kol přední nápravy, skončil pravděpodobně u Mondea. Od roku 2008 je tu ale nebezpečný konkurent, téměř z vlastního rodu. Nová Mazda6 se vrátila k samotným kořenům jízdy autem pro zábavu. Dokáže ale současně plnit každodenní úkoly a nestát přitom více než nejdůležitější konkurenti. Co víc si může člověk přát?

Design přijatý s nadšením

Stává se z toho už pomalu standardní postup. Prakticky každá nová Mazda, kterou automobilka dovezla v posledních 15 letech do Evropy, sklidila hned na začátku velkolepé ovace. Nezakrývání, ale naopak zdůrazňování japonského původu a výrazně feminní rysy se designérům osvědčily, i když je pravda, že líbivé křivky stárnou rychleji, než konzervativněji střižené modely. Zákazníci Passatů ale budou výrazně jiní než ti co koupí Mazdu. V případě japonského modelu je odhadujeme velmi nízký věkový průměr a výrazně sportovní zaměření jeho odběratelů.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida
 

Velikost zahalená asijskými tvary

Na první pohled není nová Mazda 6 autem, které vás ohromí svou rozložitostí. Povinný mezigenerační skok se ale i tady musel odehrát, takže není divu, že šestka dokáže konkurovat největším modelům ve třídě. Hodnoty, které jsme naměřili v interiéru obecně nejsou extrémní, ale představují nadprůměrný standard střední třídy, který bude vyhovovat snad každému.

Do našeho čtyřdveřového sedanu se pohodlně nastupuje dopředu i na zadní sedadla díky velkým vstupním profilům dveří. Místa vpředu podélně i do šířky je na rozdávání, vzadu se nebudou potýkat s nedostatkem místa nad hlavou ani 180 cm vysocí pasažéři, ale objektivně je výška nad zadním sedákem o 65 mm nižší než u srovnatelného Mondea. Sedadla mají tužší materiál pěnového čalounění, který naprosto odpovídá dynamice vnějšího vzhledu. Volba moderního prodyšného mikrovlákna na bočních polštářích, jejichž úkolem je držet tělo v zatáčkách, je poněkud nešťastná, protože pokud máte na sobě podobně oděv z materiálu s podobnou strukturou, budete zřejmě v sedadle klouzat. Zaznamenali jsme i stížnost na příčný šev v sedáku, který některými cestujícím nepříjemně překážel.

Zavazadla jdou u našeho klasického sedanu do sportovně krátké zádě, která však mistrně ukrývá dnes už standardně velkorysý rozměr zavazadelníku. Udivuje zejména mimořádně velká minimální šířka, nadprůměrná vnitřní výška a v negativním smyslu slova i mírně rostoucí dno směrem k zadní nápravě.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida
 

Skorolexus

Už několikrát se v posledních 20 letech stalo, že novinka z konstrukčních dílen Mazdy, okouzlila zákazníky tak, že byli ochotní vzdát se prémiovosti značky ve prospěch designu se známkou 1+ za umělecký dojem. Na nové šestce okouzluje hlavně jednolitost a originalita dravě asijské přídě. A to máme prosím před sebou jen běžné provedení. Rozměrný přední nárazník a jiná maska Sports Appearence sady udělá z nové šestky ještě dynamičtějšího elegána a nedivili bychom se, kdyby pod přední kapotu přišlo ještě něco silnějšího než poněkud konzervativní čtyřválec 2,5 MZR (125 kW).

Okouzleni exteriérem budete zvědaví, co přichystali japonští estéti uvnitř. Revoluce a další úžas se nekoná. Kruhové tubusy, otočné ovladače na středové konzole a intuitivní logika zde vládne. Materiály působí kvalitně, ale chladná barevná kombinace černé a stříbrné bude oslovovat hlavně německy mluvící zákazníky. Nápaditost francouzských nebo italských designérů je přeci jen o třídu jinde. Po funkční a kvalitativní stránce však nemáme výhrady.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida
 

Soulad člověka a stroje

Koncept ovládání auta je u Mazdy v posledních letech výrazně přímočarý. Pokud patříte mezi řidiče, kteří mají rádi vše pod kontrolou v každém okamžiku, šestka si vás jistě rychle získá. Povely udávané otáčením volantem, pohybem řadicí páky i pedálu akcelerátoru jsou brilantně vymezené a mají jednoznačnou odezvu jak z hlediska vynakládaných sil, tak z hlediska reakce automobilu. V některých případech je bezprostřednost snad až přílišná, to když se budete chtít komfortně rozjet a spojka se s vámi bude ochotná bavit jen v opravdu úzkém pásmu svého zdvihu. V tomto směru vám Mazda nic zadarmo nedá, a to platí i o vlažnějším nástupu brzd, které naopak bez rázného zašlápnutí jen lehce šimrají brzdové kotouče. Kdo často popojíždí v kolonách, ten se rozhodně za tuto charakteristiku na konstruktéry zlobit nebude.

Řízení Mazdy 6 je baladou na duši všech milovníků sportovních sedanů, kteří zůstali limitováni rozpočtovým omezením na hranici tři čtvrtě milionu. Automobil poslouchá na slovo, táhlé oblouky vykresluje s elegancí, ale dokáže také hbitě zareagovat na náhlou překážku, aniž by došlo k nečekanému zákleku směrem k dorazům odpružení. I když absolutní hmotnost 1,5 t není právě málo, lehkost ovládání tohoto auta vám bude každý kilometr připomínat, že proti předchůdci se pár desítek kilogramů pohotovostní hmotnosti ušetřilo.

Nepřehlédněte
Mazda6: podrobný popis + první jízdní dojmy

Jde to i bez otočného ovladače

K jediné zásadní novince, kterou Mazda nabízí na poli palubní elektroniky, je ovládání palubního informačního systému CF-NET (Cross Functional). Pomocí dvou tlačítek a kolébkového ovladače na levém rameni volantu se pohybujete v menu (doleva/doprava, nahoru/dolů, enter), které se zobrazuje v odděleném displeji uprostřed před čelním sklem. Tak lze snadno a intuitivně ovládat klimatizaci, rádio, navigaci, hands-free i palubní počítač. Komu by to přesto nevyhovovalo, může zůstat u stejně bezproblémového klasického ovládání rádia i klimatizace na středové konzole.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida
 

Motor

Špičkové výkony předvádí Mazda i na poli turbodieselů. To ostatně není velká novinka. Motor 2.0 MZR-CD patří už několik let k tomu nejlepšímu co dnes ve dvoulitrové třídě vůbec lze koupit. Uložení pod kapotou nové Mazdy zaslouží poklonu z hlediska minimálních rušivých projevů za jízdy a minimálního přenosu hluku a vibrací při volnoběhu. Kéž by se z takového chování stal standard. Hlukový doprovod generovaný aerodynamikou je i nadále silnou stránkou šestky v jejím novém vydání.

Motor s nadšením spolupracuje sice až od 2000 ot./min, ale vydrží to skoro až do 5000 ot./min. Řazení je drogou, která vás nedokáže nechat nepokoji, takže si budete ještě rádi hrát s řadičkou, která se tak ochotně pohybuje v krátkých a exaktně vymezených drahách. Dálniční šestka dokáže tlačit spotřebu k optimistickým hodnotám (při 100 km/h 5,0 l/100 km) a dokonce ani při obvyklé cestovní rychlosti 130 km/h (odpovídá asi 2300 ot./min) se vnitřní hluk nepodílí na zhoršení atmosféry v interiéru, ani na nepříjemném překvapení u pumpy (7,0 l/100 km). Když ve městě popustíte uzdu vaší pravé noze, skončíte s průměrem 8,5 l/100 km, ale to je asi to nejhorší, co vás na krajní pozici displeje palubního počítače může potkat.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida
 

Dokonalá?

Hledání závažných chyb je v tuto chvíli dost obtížné. Když už to musí být, jmenujeme vzhledem k sportovnímu charakteru příliš tenký věnec volantu, nemožnost doobjednání parkovacího asistenta u vozu této cenové kategorie a omezený rozsah výškového seřízení hlavové opěrky.

Design šestky osloví asi hodně zákazníků v Evropě, ale s klidným svědomím lze v tomto případě doporučit následování základních instinktů. Pod pozlátkem líbivé karoserie je totiž poctivá technika, která slouží právě tak, jak by ve špičkovém voze střední třídy sloužit měla.

První cena vozu 609.900,-Kč (Mazda6 1.8 MZR (88 kW), CE)
První cena vozu s testovanou motorizací 659.900,-Kč (Mazda6 2.0 MZR-CD (103 kW), CE)
Základní cena testovaného vozu 759.900,-Kč (Mazda6 2.0 MZR-CD (103 kW), TE Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 771.800,-Kč (Mazda6 2.0 MZR-CD (103 kW), TE Plus)

Plusy

  • Jízdní projev, snadná ovladatelnost, radost z jízdy
  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Přímé řízení, přesné řazení – vše s optimální zpětnou vazbou a odezvou
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Atraktivní design

Minusy

  • Omezené možnosti doobjednání příplatkové výbavy,
  • Nedostupnost parkovacího asistenta z výroby (mimo nejvyšší výbavu)
  • Spojka s úzkým pásmem záběru
  • Méně místa nad zadním sedákem
Ondřej Láník
Mazda 6 2.0 MZR-CD
Cena základní sestavy 759 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, EBA, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, airbag řidiče a spolujezdce, deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbag vpředu a vzadu, aktivní opěrky hlavy vpředu, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předpínače bezpečnostních pásů, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, uchycení dětské sedačky ISOFIX, imobilizér, přední mlhové světlomety, bi-xenonové adaptivní světlomety (AFS) s ostřikovačem, automaticky nastavitelný sklon světlometů, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, lité disky kol 17“ + pneumatiky 215/50 R17, souprava na opravu pneumatiky (nahrazuje rezervní kolo), vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, se systémem one-touch, dálkové ovládání oken, automatická aktivace světlometů, digitální hodiny, ukazatel vnější teploty, světelný snímač, tempomat, indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, akustický systém Bose, 6-CD měnič s funkcí MP3, 8 reproduktorů, Bluetooth hands-free sada, CF-Net, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, pylový filtr, automatická dvouzónová klimatizace, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, posuvná středová opěrka rukou vpředu s odkládacím boxem, filtr pevných částic DPF Kč
Cena testované sestavy 771 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalická barva (+ 11.900,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 5 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 519 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 610
Rozměr pneu: 215/50 R17
Mazda 6 2.0 MZR-CD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4735
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano