Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda6 2.0 MZR-CD – Návrat ke kořenům

Ondřej Láník Ondřej Láník 17. 3. 2008
44
Zobrazit náhledy (44)
Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6
Lehká Mazda6 se s tímto turbodieselem stane vyhledávaným konkurentem Mondea. Vyzkoušeli jsme verzi s karoserií sedan.

Kdo chtěl loni sportovní sedan střední třídy a spokojil se s pohonem kol přední nápravy, skončil pravděpodobně u Mondea. Od roku 2008 je tu ale nebezpečný konkurent, téměř z vlastního rodu. Nová Mazda6 se vrátila k samotným kořenům jízdy autem pro zábavu. Dokáže ale současně plnit každodenní úkoly a nestát přitom více než nejdůležitější konkurenti. Co víc si může člověk přát?

Design přijatý s nadšením

Stává se z toho už pomalu standardní postup. Prakticky každá nová Mazda, kterou automobilka dovezla v posledních 15 letech do Evropy, sklidila hned na začátku velkolepé ovace. Nezakrývání, ale naopak zdůrazňování japonského původu a výrazně feminní rysy se designérům osvědčily, i když je pravda, že líbivé křivky stárnou rychleji, než konzervativněji střižené modely. Zákazníci Passatů ale budou výrazně jiní než ti co koupí Mazdu. V případě japonského modelu je odhadujeme velmi nízký věkový průměr a výrazně sportovní zaměření jeho odběratelů.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida

 

Velikost zahalená asijskými tvary

Na první pohled není nová Mazda 6 autem, které vás ohromí svou rozložitostí. Povinný mezigenerační skok se ale i tady musel odehrát, takže není divu, že šestka dokáže konkurovat největším modelům ve třídě. Hodnoty, které jsme naměřili v interiéru obecně nejsou extrémní, ale představují nadprůměrný standard střední třídy, který bude vyhovovat snad každému.

Do našeho čtyřdveřového sedanu se pohodlně nastupuje dopředu i na zadní sedadla díky velkým vstupním profilům dveří. Místa vpředu podélně i do šířky je na rozdávání, vzadu se nebudou potýkat s nedostatkem místa nad hlavou ani 180 cm vysocí pasažéři, ale objektivně je výška nad zadním sedákem o 65 mm nižší než u srovnatelného Mondea. Sedadla mají tužší materiál pěnového čalounění, který naprosto odpovídá dynamice vnějšího vzhledu. Volba moderního prodyšného mikrovlákna na bočních polštářích, jejichž úkolem je držet tělo v zatáčkách, je poněkud nešťastná, protože pokud máte na sobě podobně oděv z materiálu s podobnou strukturou, budete zřejmě v sedadle klouzat. Zaznamenali jsme i stížnost na příčný šev v sedáku, který některými cestujícím nepříjemně překážel.

Zavazadla jdou u našeho klasického sedanu do sportovně krátké zádě, která však mistrně ukrývá dnes už standardně velkorysý rozměr zavazadelníku. Udivuje zejména mimořádně velká minimální šířka, nadprůměrná vnitřní výška a v negativním smyslu slova i mírně rostoucí dno směrem k zadní nápravě.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida

 

Skorolexus

Už několikrát se v posledních 20 letech stalo, že novinka z konstrukčních dílen Mazdy, okouzlila zákazníky tak, že byli ochotní vzdát se prémiovosti značky ve prospěch designu se známkou 1+ za umělecký dojem. Na nové šestce okouzluje hlavně jednolitost a originalita dravě asijské přídě. A to máme prosím před sebou jen běžné provedení. Rozměrný přední nárazník a jiná maska Sports Appearence sady udělá z nové šestky ještě dynamičtějšího elegána a nedivili bychom se, kdyby pod přední kapotu přišlo ještě něco silnějšího než poněkud konzervativní čtyřválec 2,5 MZR (125 kW).

Okouzleni exteriérem budete zvědaví, co přichystali japonští estéti uvnitř. Revoluce a další úžas se nekoná. Kruhové tubusy, otočné ovladače na středové konzole a intuitivní logika zde vládne. Materiály působí kvalitně, ale chladná barevná kombinace černé a stříbrné bude oslovovat hlavně německy mluvící zákazníky. Nápaditost francouzských nebo italských designérů je přeci jen o třídu jinde. Po funkční a kvalitativní stránce však nemáme výhrady.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida

 

Soulad člověka a stroje

Koncept ovládání auta je u Mazdy v posledních letech výrazně přímočarý. Pokud patříte mezi řidiče, kteří mají rádi vše pod kontrolou v každém okamžiku, šestka si vás jistě rychle získá. Povely udávané otáčením volantem, pohybem řadicí páky i pedálu akcelerátoru jsou brilantně vymezené a mají jednoznačnou odezvu jak z hlediska vynakládaných sil, tak z hlediska reakce automobilu. V některých případech je bezprostřednost snad až přílišná, to když se budete chtít komfortně rozjet a spojka se s vámi bude ochotná bavit jen v opravdu úzkém pásmu svého zdvihu. V tomto směru vám Mazda nic zadarmo nedá, a to platí i o vlažnějším nástupu brzd, které naopak bez rázného zašlápnutí jen lehce šimrají brzdové kotouče. Kdo často popojíždí v kolonách, ten se rozhodně za tuto charakteristiku na konstruktéry zlobit nebude.

Řízení Mazdy 6 je baladou na duši všech milovníků sportovních sedanů, kteří zůstali limitováni rozpočtovým omezením na hranici tři čtvrtě milionu. Automobil poslouchá na slovo, táhlé oblouky vykresluje s elegancí, ale dokáže také hbitě zareagovat na náhlou překážku, aniž by došlo k nečekanému zákleku směrem k dorazům odpružení. I když absolutní hmotnost 1,5 t není právě málo, lehkost ovládání tohoto auta vám bude každý kilometr připomínat, že proti předchůdci se pár desítek kilogramů pohotovostní hmotnosti ušetřilo.

Nepřehlédněte
Mazda6: podrobný popis + první jízdní dojmy

Jde to i bez otočného ovladače

K jediné zásadní novince, kterou Mazda nabízí na poli palubní elektroniky, je ovládání palubního informačního systému CF-NET (Cross Functional). Pomocí dvou tlačítek a kolébkového ovladače na levém rameni volantu se pohybujete v menu (doleva/doprava, nahoru/dolů, enter), které se zobrazuje v odděleném displeji uprostřed před čelním sklem. Tak lze snadno a intuitivně ovládat klimatizaci, rádio, navigaci, hands-free i palubní počítač. Komu by to přesto nevyhovovalo, může zůstat u stejně bezproblémového klasického ovládání rádia i klimatizace na středové konzole.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida

 

Motor

Špičkové výkony předvádí Mazda i na poli turbodieselů. To ostatně není velká novinka. Motor 2.0 MZR-CD patří už několik let k tomu nejlepšímu co dnes ve dvoulitrové třídě vůbec lze koupit. Uložení pod kapotou nové Mazdy zaslouží poklonu z hlediska minimálních rušivých projevů za jízdy a minimálního přenosu hluku a vibrací při volnoběhu. Kéž by se z takového chování stal standard. Hlukový doprovod generovaný aerodynamikou je i nadále silnou stránkou šestky v jejím novém vydání.

Motor s nadšením spolupracuje sice až od 2000 ot./min, ale vydrží to skoro až do 5000 ot./min. Řazení je drogou, která vás nedokáže nechat nepokoji, takže si budete ještě rádi hrát s řadičkou, která se tak ochotně pohybuje v krátkých a exaktně vymezených drahách. Dálniční šestka dokáže tlačit spotřebu k optimistickým hodnotám (při 100 km/h 5,0 l/100 km) a dokonce ani při obvyklé cestovní rychlosti 130 km/h (odpovídá asi 2300 ot./min) se vnitřní hluk nepodílí na zhoršení atmosféry v interiéru, ani na nepříjemném překvapení u pumpy (7,0 l/100 km). Když ve městě popustíte uzdu vaší pravé noze, skončíte s průměrem 8,5 l/100 km, ale to je asi to nejhorší, co vás na krajní pozici displeje palubního počítače může potkat.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida

 

Dokonalá?

Hledání závažných chyb je v tuto chvíli dost obtížné. Když už to musí být, jmenujeme vzhledem k sportovnímu charakteru příliš tenký věnec volantu, nemožnost doobjednání parkovacího asistenta u vozu této cenové kategorie a omezený rozsah výškového seřízení hlavové opěrky.

Design šestky osloví asi hodně zákazníků v Evropě, ale s klidným svědomím lze v tomto případě doporučit následování základních instinktů. Pod pozlátkem líbivé karoserie je totiž poctivá technika, která slouží právě tak, jak by ve špičkovém voze střední třídy sloužit měla.

První cena vozu609.900,-Kč (Mazda6 1.8 MZR (88 kW), CE)
První cena vozu s testovanou motorizací659.900,-Kč (Mazda6 2.0 MZR-CD (103 kW), CE)
Základní cena testovaného vozu759.900,-Kč (Mazda6 2.0 MZR-CD (103 kW), TE Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků771.800,-Kč (Mazda6 2.0 MZR-CD (103 kW), TE Plus)

Plusy

  • Jízdní projev, snadná ovladatelnost, radost z jízdy
  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Přímé řízení, přesné řazení – vše s optimální zpětnou vazbou a odezvou
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Atraktivní design

Minusy

  • Omezené možnosti doobjednání příplatkové výbavy,
  • Nedostupnost parkovacího asistenta z výroby (mimo nejvyšší výbavu)
  • Spojka s úzkým pásmem záběru
  • Méně místa nad zadním sedákem

Témata
Mazda 6 2.0 MZR-CD
Cena základní sestavy 759 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, EBA, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, airbag řidiče a spolujezdce, deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbag vpředu a vzadu, aktivní opěrky hlavy vpředu, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předpínače bezpečnostních pásů, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, uchycení dětské sedačky ISOFIX, imobilizér, přední mlhové světlomety, bi-xenonové adaptivní světlomety (AFS) s ostřikovačem, automaticky nastavitelný sklon světlometů, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, lité disky kol 17“ + pneumatiky 215/50 R17, souprava na opravu pneumatiky (nahrazuje rezervní kolo), vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, se systémem one-touch, dálkové ovládání oken, automatická aktivace světlometů, digitální hodiny, ukazatel vnější teploty, světelný snímač, tempomat, indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, akustický systém Bose, 6-CD měnič s funkcí MP3, 8 reproduktorů, Bluetooth hands-free sada, CF-Net, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, pylový filtr, automatická dvouzónová klimatizace, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, posuvná středová opěrka rukou vpředu s odkládacím boxem, filtr pevných částic DPF Kč
Cena testované sestavy 771 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalická barva (+ 11.900,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 5 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 519 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 610
Rozměr pneu: 215/50 R17
Mazda 6 2.0 MZR-CD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4735
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku