TEST Mercedes-Benz B 200 NGD – V hlavní roli plyn
Na první pohled nemáte moc šancí poznat, že je s tímhle Mercedes-Benzem B něco jinak. Má výraznou a slušivou modrou barvu, celkově je to ovšem stejný vůz, jako každý jiný této generace, snad s výjimkou lehce pozměněného předního nárazníku. Docela pohledné kompaktní MPV, v tomto případě s manuální převodovkou a na šestnáctipalcových litých kolech. Ale co ten nápis Natural gas vzadu?
Pod kapotou, respektive pod podlahou je všechno zcela jinak, protože v tomto případě jde o vůz spalující stlačený zemní plyn. Ačkoliv označení B 200 normálně náleží přeplňované benzinové šestnáctistovce, zde se jedná o dvoulitrový turbomotor vycházející z verze B 250, jež má 115 kW v 5.000 otáčkách za minutu a točivý moment slušných 270 N.m dostupný již od 1.250 otáček.
Auto má hned čtyři nádrže: dvě menší na CNG jsou umístěné pod podlahou v prostoru před benzinovou nádrží, poslední a také největší nádrž je opět na plyn a nachází se pod zadními sedadly. Dohromady můžete do auta natankovat 126,4 litru zemního plynu, což odpovídá 21 kg tohoto paliva. Na benzince ovšem pistolí neprolijete více než dvanáct litrů benzinu – tato malinká nádrž slouží pouze jako rezerva pro případ nouze. Jízdní dosah na obě nádrže by měl teoreticky činit 700 kilometrů.
Interiér je standardní jako u běžných verzí, akorát palivoměr neudává stav benzinu, avšak CNG v nádržích (benzin je v palubním počítači) a v zavazadlovém prostoru nenajdete nastavitelnou výšku podlahy. Dílenské zpracování působí na vyšší úrovni než u menších a stylovějších modelů A či CLA. Co se týče prostornosti, tak ta je na poměry podobně stavěných automobilů na slušné úrovni, přestože vzadu se pohodlně posadí pouze dva cestující a zavazadelník by mohl být trochu objemnější.
Převody nepřipouštějí závody
Jak již víme, pod kapotou se skrývá přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jehož točivý moment vrcholí 270 N.m již od 1.250 otáček za minutu. V praxi by se tedy mělo jednat o pružný motor, první kilometry za volantem to však nepotvrzují. Jednotka běží velmi hladce a tiše, na čemž má zásluhu i vysoké oktanové číslo CNG, působí ale poněkud ospalým dojmem. Brzy zjišťujeme, že na tom má podíl neobvykle naladěný elektronický plyn. U většiny dnešních automobilů stačí sešlápnout pedál do poloviny jeho dráhy a již máte většinu dostupné akcelerace, v tomto případě však musíte pro citelné zrychlení zarazit pedál do podlahy. Při běžné jízdě tedy do válců neputuje mnoho paliva, což napomáhá nízké spotřebě.
Když už tedy pořádně přidáte plyn, v tomto případě doslova, tak se můžete těšit na příjemnou vlnu akcelerace. Ta vás bude s negradující intenzitou nést až k červenému poli, kde se pomalu roztříští o vysoké otáčky. Tam se ale zase tak často nepodíváte, motoru se totiž do těchto sfér příliš nechce. Nejraději pracuje mezi dvěma a třemi tisíci a výše jej v běžném provozu v podstatě ani není třeba vytáčet.
A pak zde máme eko zpřevodování, které je galakticky dlouhé. Abyste na šestku jeli ve třech tisících otáčkách za minutu, musíte uhánět rychlostí zhruba 170 km/h. Při maximální povolené rychlosti na českých dálnicích tak točíte pouze 2300 otáček za minutu. Chcete-li zrychlovat i v tomto tempu, je lepší podřadit o jeden či dva stupně. Druhou stranou mince je však nízká spotřeba paliva při takovéto konstantní rychlosti, která se pohybuje okolo 5 kg na 100 km.
Celkově je spotřeba velkým plusem vozu, zejména vzhledem k ceně paliva, která osciluje mezi 24,80 Kč a 26,90 Kč na jeden kilogram v závislosti na konkrétní čerpací stanici. V městském provozu jsme jezdili za 6,5 kg na 100 km, a to nebyla žádná ekojízda. Překvapilo nás však, že je automobil na CNG úsporný i při svižném tempu. Přesuny převážně po dálnici jsme zvládli s odběrem 6 kg na sto kilometrů. Při běžné jízdě mimo město není složité dostat se k hodnotě 4 kg.
Na českém trhu je možno vybírat ze sedmistupňového automatu či šestistupňové manuální převodovky, my jsme otestovali druhou možnost. Proti jejímu fungování nemáme žádné výhrady, dráhy jsou přesné a páka se v nich pohybuje hladce.
V reálném životě se dojezd na CNG zkrátil na nějakých 350 kilometrů, u provozu na benzin to pak je zhruba dalších 150 km, ale to již dávno svítí rezerva. Primárně jezdí automobil na zemní plyn, systém se v případě potřeby přepne na spalování benzinu. V tomto režimu jsme zaznamenali vibrace od motoru, nešlo však o nic dramatického. Vzhledem k dojezdu je pak nutné aktivně vyhledávat čerpací stanice CNG, kterých je v České republice v současné době 52 a další naštěstí rostou jako houby po dešti. Podle posledních zpráv totiž chtějí plynárenské společnosti investovat zhruba půl miliardy korun k rozšíření infrastruktury plnicích stanic. Tankování je snadné a zvládne jej každý podle návodu u stojanu, jenom trvá o něco delší dobu než obvykle.
Jízdně neurazí
Možná si řeknete, že u rodinného vozu spalujícího alternativní palivo o podvozek zase až tak nejde. Přesto je třeba jej zmínit. Při jízdě po městě béčko dvakrát nepotěší: na kostkách pronikají do kabiny rázy a automobil se při filtrování nerovností otřásá. Jenže stačí vyrazit mimo město a ve vyšších rychlostech se automobil uklidní, začne mnohem lépe tlumit výmoly, načež se ukáže, že jízda je ve výsledku příjemně pohodlná, a to například i na nechvalně proslulé dálnici D1.
Ovladatelnost je na poměry této třídy vozů také dobrá - automobil se příliš nenaklání a má slušnou přilnavost i stabilitu. Sportovní jízdní vlastnosti nečekejte, jisté a bezpečné chování však i přes vyšší stavbu karoserie ano.
Závěr
Jízda na CNG se nám líbila zejména díky klidu na palubě, kterou kultivovaný motor přináší, a také cenové výhodnosti. Problémem ovšem zůstává omezený dojezd na tento typ paliva, zejména když čerpací stanice nejsou na každém rohu. Navíc se nám po automatickém přepnutí na benzin podařilo jednou natankovat do údajně zcela prázdných nádrží 17,5 kg a podruhé 19,3 kg plynu, což stále není avizovaných 21 kg.
Otázkou je rovněž cenová výhodnost, protože B 200 NGD stojí o zhruba 80.000 korun více, než klasické B 200. Finančně se tedy vyplatí až po ujetí přibližně 70.000 kilometrů, a to není zrovna málo. Přesto si myslíme, že CNG je velmi zajímavá alternativa ke klasickým palivům a má smysl. Při větším rozšíření čerpacích stanic by mohlo zaujmout velkou část řidičů. Samotné “béčko” pak není špatné rodinné MPV - líbí se nám sendvičová podlaha, ve které jsou ukryty nádrže.
Nejlevnější verze modelu | 544.500 Kč (B 160 CDI/66 kW) |
Základ s testovaným motorem | 715.110 Kč (B 200 NGD/115 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 854.260 Kč (B 200 NGD/115 kW) |
Plusy
- Kultivovaný běh motoru
- Komfort tlumení s výjimkou nižších rychlostí
- Příznivé náklady na palivo
- Nádrže neomezují zavazadlový prostor
- Spotřeba i při svižnějším tempu
Minusy
- Poměrně dlouhé převody
- Omezený počet čerpacích stanic
- Nevelký reálný dojezd
- Vyšší pořizovací cena
Foto: Petr Homolka