Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic – Hozená rukavice

Diskuze (12)
BMW chystá novou řadu 3, Audi bude faceliftovat A4, a tak Mercedes dělá obranný krok předem: facelift třídy C se vyrovná skoku celé jedné generace.

Facelift Mercedesu třídy C jsme vyzkoušeli už v podobě nové karosářské verze kupé s motorem C 250 CDI. Jako další přichází na řadu kombi s naprosto stejnou pohonnou jednotkou (mezitím jsme ji zkoušeli i v S 250 CDI), avšak automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Stejný model prošel redakčním testem už na jaře, těsně před příchodem faceliftu na český trh. Proto se přímo nabízí srovnání zkoumat, co všechno facelift změnil.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Změny na karoserii jsou patrné na první pohled, takto důkladný evoluční posun nebýval u Mercedesu při faceliftech zvykem. Výraznější tvary nárazníku podtrhují nové řešení předních světlometů, které dostaly zalomenou horní hranu ve stylu velkého kupé CL. Společně s tím se ve světlech zabydlel pás diod ve tvaru písmene C, což poukazuje na přítomnost nové světelné techniky.

Za novou generaci Intelligent Light systému je potřeba připlácet, výsledek ale dává příplatku smysl. Adaptivní dálková světla jakoby četla řidiči myšlenky, jízda v hustém dešti zase dokazuje, že s moderními světly není potřeba oddělených mlhových světel. Výsledek završují světla pro statické přisvěcení do zatáček.

Další úpravy jsou spíš kosmetického charakteru. Například nový zadní nárazník odhalí jen podrobnější zkoumání, stejně jako některé z nových vzorů litých kol. To ale není náš případ – testovaný vůz má příplatková 18palcová AMG kola se sedmi tenkými paprsky. Pro příznivce původního designu ale zůstává v nabídce i tradiční AMG vzor s pěti zdvojenými paprsky.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida Interiér se změnil snad ještě víc. Volant má sportovnější design a s kovovým dekorem působí hodnotnějším dojmem. Přístrojový štít přešel od černobílého provedení k černým znakům na šedém pozadí a barevnému displeji palubního počítače. Dojem značně vylepšuje nový font s hladkými okraji.

Snad každý si všimne, že se displej navigace nyní nachází pevně umístěný pod protaženou přístrojovou kapličkou. Mercedes toto řešení vyměnil za výsuvný displej, tím jde tak trochu proti aktuálním trendům. Výsledek je ale v praxi bez problémů fungující a s ním spojené změny na palubní desce jsou jen pozitivní. Před spolujezdcem se objevil pás dekoru, lesklý povrch naopak zmizel z panelu klimatizace a zabydlel se na řádku tlačítek pod moderním panelem rádia.

Sečteno podtrženo – ačkoliv před sebou máme obecně vzato stejný vůz, první dojem je u faceliftu výrazně lepší. Celkovému působení interiéru ale také značně pomáhá (bez příplatku nabízený) černý strop a dvoubarevné provedení interiéru.

Tento facelift ale nemá být jen o ladění vzhledu. Mercedes slibuje 2000 nových dílů a mnoho inovací v technice, a to by se mělo projevit. Jak je tomu ve skutečnosti?

Největším novým celkem je automatická převodovka 7G-Tronic Plus. Konkrétně u modelu C 250 CDI 4Matic se jedná jen o inovací dílčí – jako jediný čtyřválec měl sedmistupňový automat už před faceliftem, zatímco ostatní varianty spolupracovaly s pětistupňovým (aktuální verze 4Maticu z podstaty své konstrukce jinou než sedmistupňovou automatickou převodovku neumožňuje).

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Testovaný vůz sice neměl start-stop (ten bude v třídě C dostupný pro 4Matic až v závěru letošního roku, jinak je standardem už nyní), hlavní přednost nové převodovky je ale beztak jinde. Zrychlilo se řazení, zlepšila kultura rozjezdů a převodovka si je o poznání jistější s volbou správného převodu.

Už před faceliftem uměl automat plně využívat potenciál motoru – vytáčet jej při akceleraci a tlačit do nízkých otáček při klidné jízdě. Podle automobilky došlo k dalšímu zlepšení. Nemáme důvod nevěřit, v této oblasti ale už velký posun učinit nelze.

Nezměnilo se naopak zpřevodování. Při 130 km/h motor točí stále stejných 2050 min-1, přitom spotřebovává 6,9 l/100 km. Zlepšení o 4 decilitry proti jarnímu testu připadá na zvýšení účinnosti převodovky a zčásti také na letní obutí (v březnu jsme jezdili ještě na zimních pneumatikách).

Spotřeba ve městě se pohybuje kolem osmi litrů, mimo město se dá dostat k šesti (při konstantních 100 km/h má motor 1600 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na 6,1 l/100 km). V intravilánu to půjde se start-stopem jistě úsporněji, ve volné krajině znamená stálý pohon všech kol, široké pneumatiky a pohotovostní hmotnost 1735 kg velké ztráty, které značně komplikují proklamované prolomení pětilitrové hranice.

Motor C 250 CDI (typ OM651) je v nabídce teprve dva roky, a tak je na zásadní inovace zbytečně brzy – zvlášť když disponuje moderní technikou vstřikování s piezo-vstřikovači a jeho špičkové parametry (150 kW a 500 Nm) konkurence u čtyřválcových motorů teprve dohání.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Přesto se výrazně zlepšilo utlumení agregátu. Do interiéru se nepřenáší prakticky žádné vibrace a zvuk motoru je uvnitř na volnoběh i za jízdy utlumen na naprosto nerušivou hladinu. Tím zmizela hlavní slabina čtyřválcového Mercedesu.

Zátah je fenomenální. Díky dvoustupňovému přeplňování si motor nechá líbit velmi nízké otáčky i téměř benzinové vytáčení. Kromě toho je pohyb ručičky po otáčkoměru navzdory dlouhozdvihovému charakteru na turbodiesel velmi rychlý.

Mimořádné uznání si Mercedes zaslouží i za podvozek. Tlumiče Agility Control mechanickou cestou upravují svoji charakteristiku. Ačkoliv se koncepčně nejedná o nijak mimořádný prvek, v praxi to funguje na výbornou. Komfort i ovladatelnost jsou na špičce třídy – kombi se nepohupuje ani nijak výrazně nenaklání, přitom dokáže překonávat s naprostým nadhledem i kočičí hlavy a dotlumovat velké nerovnosti. Výsledek při stavu českých silnic překonává i vzduchový podvozek Airmatic z vyšších tříd.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida Specifikem daného modelu je pohon všech kol 4Matic. Po faceliftu je dostupný jen s dieselovými motory – kromě C 250 CDI také se šestiválcem C 300 CDI (170 kW, 510 Nm, dražší o 130 tisíc Kč).

500 Nm na zadních kolech dokáže s autem vykonat i nečekané pohyby, rozložení mezi nápravy 45:55 ale v případě čtyřkolky zajišťuje takřka perfektní trakci. Síla systému 4Matic spočívá v tom, že své působení nedává řidiči nijak hmatatelně pocítit. Za běžných okolností bychom vlastně v létě k práci pohonu všech kol neměli žádné komentáře.

Letošní léto ale občas nadělí pořádnou průtrž mračen a my jsme měli to „štěstí“. Díky hustému dešti a místy stojící vodě na silnici jsme se přesvědčili, že 4Matic dodává Céčku nevídaný příděl stability. Řidič si může dovolit dané okolnosti prakticky ignorovat, auto jede bez zásahů stabilizačního systému i bez bočních pohybů – téměř jako na suchu. Voda na silnici se projevuje jen nevyhnutelným zadrhnutím při vjetí do louže.

Velkých ústupků v ovladatelnosti za ideálních podmínek se ale není třeba obávat. Třída C sice s pohonem všech kol přichází o hravost (ale stojí o to vůbec někdo?), zároveň si ale udržuje precizní ovladatelnost. Ačkoliv je cítit zvýšený sklon k nedotáčivosti, ke smyku ve skutečnosti nedojde – elektronika dokáže této situaci zabránit bez zásahů řidiče nebo následného přibrzďování pomocí ESP.

mercedesbenz testy strednitrida mercedesbenz testy strednitrida  

Hledat negativa je u třídy C obtížný úděl. Cena není zrovna lidová, dieselová čtyřkolka ale má pod sebou v modelové hierarchii čtyři další vznětové varianty. Výsledná suma navíc umí poměrně snadno vyskočit o další desítky a stovky tisíc. Ve skutečnosti je ale v roce 2011 už základní výbava Mercedesu přiměřeně obsáhlá. U příležitosti výročí prvního Benzova automobilu navíc české zastoupení dodává navigační systém zdarma a za zvýhodněných podmínek paket 125! let inovací (plná bezpečnostní výbava a verze Avantgarde v součtu se 40% slevou).

První cena vozu 787.200,- Kč (C 180 CDI sedan)
První cena vozu s testovanou motorizací 957.600,- Kč (C 250 CDI sedan)
Základní cena testovaného vozu 1.083.600,- Kč (C 250 CDI 4Matic kombi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.368.334,- Kč (C 250 CDI 4Matic kombi)

Plusy

  • Výkonný motor s mohutným točivým momentem v nízkých otáčkách
  • Dobré sladění motoru, automatické převodovky a pohonu všech kol
  • Rychlé ale současně komfortní rozjezdy
  • Spolehlivý přenos točivého momentu
  • Velmi dobrá jízdní dynamika a stabilita v zatáčkách
  • Přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou
  • Komfortní tlumení nerovností
  • Bohatá standardní výbava
  • Funkce Hold aktivovaná brzdovým pedálem

Minusy

  • Omezená nabídka motorů s 4Maticem
  • Vysoké ceny za příplatky
  • Méně místa vzadu v podélném směru
  • Malý úhel otevření zadních dveří
  • Velký průměr volantu
Diskuze (12)
Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic kombi
Cena základní sestavy 1 083 600 Kč
Výbava základní sestavy Comand APS s navigací, dvouzónová automatická klimatizace Thermatic, přední sedadla s elektricky nastavitelnou výškou, čalounění stropu černé, dešťový senzor, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, ESP, LED světla pro denní svícení, přední mlhovky, tempomat s omezovačem rychlosti Speedtronic, multifunkční volant potažený kůží Nappa, automatická sedmistupňová převodovka, litá kola 17palcová a další. Kč
Cena testované sestavy 1 368 334 Kč
Výbava testované sestavy Sada 125! let inovací: Avantgarde vč. hliníkového dekoru, Pre-Safe, adaptivní tempomat Distronic Plus, aktivní asistent mrtvého úhlu, aktivní asistent jízdy v pruhu (72.000,-), sada Activity: parkovací asistent Parktronic, vyhřívaná přední sedadla (1.200,-), metalický lak (22.361,-), kůže černá/béžová sahara (49.200,-), AMG 18palcové alu disky k Avantgarde (42.108,-), plně elektricky ovládané sedadlo řidiče (23.377,-), Intelligent Light System s LED denním světly a asistentem dálkových světel (40.511,-), sada komfortních funkcí pro zpětná zrcátka (12.487,-), klimatizovaná přední sedadla (21.490,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 237
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.8 / 5.5
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1500
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 540
Rozměr pneu: 225/40 R18, 255/35 R18
Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic kombi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4606
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 935
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 8. 2011 09:27
Při pohledu na C se vkladá do úst E..
eeee, já to auto chci
eeee, ale je to šíleně drahý
eeee, ale já to auto fakt chci

Mno co dodat, MB udělali zatraceně dobrou generaci C a nechají si za to zatraceně zaplatit.
Ale i tak, po spolknutí hodně velké sedmimístné pilulky bych do tohoto auta šel bez váhání.

eeeee, ale ta cena:) ( přesně jak výše, au:) )
Avatar - boost.
19. 8. 2011 18:06
Re: dokonaly motor v dokonalom aute
v tom jsme za jedno :-) :yes:
Avatar - 3_diamanty
19. 8. 2011 15:00
dokonaly motor v dokonalom aute
tu nie je co riesit

dokonalost ma meno mercedes :yes:
19. 8. 2011 14:10
Re: Comand
Pokial by som sa mohol opytat. Zaujimalo by ma, ci mal testovany voz naozaj vzadu sirsie gumy? Je to uvedene v tabulke. Pri 4kolke je to nezvyk. Ma to pri 4kolke aj nejaky vyznam? Neboli by lepsie rovnako siroke pneu? Dakujem za odpoved
19. 8. 2011 00:48
Re: Comand
Všimněte si, že píšu C 350, tím myslím sametový benzín.