TEST Mercedes-Benz C vs CL: Modrá kolekce 2011
Když se podíváme na portfolio Mercedesu, zjistíme, že třídy C a CL i přes podobný název stojí na opačných koncích nabídky. Céčko je vstupenkou do světa dospělých Mercedesů (tzn. s motorem podél) a CL je na pomyslném vrcholu – dražší a okázalejší model Mercedes-Benz nevyrábí.
Design
Porovnávané automobily si nikterak nekonkurují. Jde o produkty, které se liší v karoserii, filozofii designu, ale i v cílové zákaznické skupině. Avšak i přes tyto nesporné nuance disponují jistými společnými znaky, kterými dávají najevo svůj původ ke značce Mercedes-Benz.
Z hlediska tvarového zpracování přídě jde o modely, vycházející z obdobného stylu. Dominantou designového jazyka obou modelů jsou světlomety, jejichž horní partie jsou povytaženy směrem vzhůru. Při pohledu na čelní část vozu jako celek lze říci, že příď kombi C-Klasse je více dynamická (navzdory tomu, že CL má AMG paket a C nikoliv), s tvarově ostřejšími světlomety.
Rozdíly v karosériích nejvíce vynikají při pohledu na jejich boční část, kde je již na první pohled patrné odlišné zaměření vozu. Zatímco C je typické kombi s příkladně dvouprostorovým řešením vozu, CL je kupé, které dbá na reprezentativní vzhled. Ten je v jeho případě podpořen plynulým profilem s minimální členitostí.
Každý z automobilů prezentuje osvědčené zásady svého segmentu. Záď modelu C je, i přes příslušnost k užitkově založené kategorii kombi, sportovně řešená, přičemž na temperamentu jí přidávají ostře vedené linky a hrany svítilen. Jinak jde o téměř minimalistické dílo bez výraznějších tvarových komplikací. Kupé CL je, v porovnání s C Kombi, oblejší a vykazuje menší množství hran.
Při porovnání vzhledu kabin je patrné, že jde o dva rozdílné tvarové směry. Menší z modelů představuje trend, jehož byla řada C průkopníkem a který se postupně aplikuje ve všech třídách s výjimkou CL a S. Hlavním tématem jsou zde hrany na mnoho způsobů, které prokládají čisté, většinou minimalisticky pojaté plochy.
CL reprezentuje odlišný přístup, opírající se o design interiéru modelové řady S. Dominantními prvky jsou zde oblé, až barokní tvary, u nichž byly hrany eliminovány na minimum.
Technika
Na první pohled dosti rozdílná auta toho ale mají po technické stránce mnoho společného. Samozřejmě každé z nich má vlastní základní architekturu, liší se i motory (2,1 l biturbodiesel vs. 4,6 l biturbo benzinová V8).
Oba ale mají stálý pohon všech kol. V třídě CL i u dieselového C se tato možnost objevila až s příchodem aktuálních generací. Systém 4Matic je v aktuální verzi součástí sedmistupňové automatické převodovky – v případě CL se již jedná o 7G-Tronic Plus s funkcí Eco Start Stop, testovaná třída C má ještě starší 7G-Tronic. Od léta se ale také dočká nové převodovky a samočinného vypínání motoru.
Podvozek třídy CL standardně spoléhá na vzduchové odpružení Airmatic (dva jízdní režimy Comfort a Sport, možnost zvýšit světlou výšku). Na kvalitnějších cestách funguje ukázkově, rozbitá silnice ale přináší určitý diskomfort. Vzhledem k tomu, že tento pocit vycházel vždy z chování přední nápravy, přisuzujeme to instalaci 4Maticu, který přidává k přední nápravě neodpružené hmoty.
Céčko se musí obejít bez vzduchu, Airmatic Mercedes nabízí až od třídy E. Jeho dvojité tlumiče Agility Control jsou ale neméně vyspělým řešením. Na rozbitých silnicích v Praze se dokázalo kombi C pohybovat přinejmenším stejně komfortně a přitom jízda s ním působí sportovnějším dojmem.
Bezpečnost
To, co po stránce technické spojuje oba modely nejvíc, je spektrum nabízených bezpečnostních systémů. Facelift tříd CL a C následoval v rozmezí pouhého čtvrt roku, a proto Mercedes neváhal nasadit v obou prakticky současně vše, co má aktuálně k dispozici.
Attention Assist (premiéra 2009 v třídě E) je jen prvním střípkem skládačky. Active Blind Spot Assist a Active Lane Keeping Assist nejen varují, ale přibrzďováním dokáží měnit směr jízdy a tím bránit ve srážce s vozidlem v mrtvém úhlu nebo v opuštění jízdního pruhu.
Adaptive Highbeam Assist v praxi eliminuje rozdíl mezi potkávacími a dálkovými světly – rozsah plochy osvětlené bi-xenonovými světlomety mění dynamicky podle světlených podmínek. Zařízení, které je součástí Inteligent Light Systému, v praxi nahrazuje i přední mlhovky (nutno dodat, že úspěšně).
Oběma vozům se budeme podrobněji věnovat v samostatných redakčních testech.
Text: Lukáš Vaverka a Jakub Sochor