Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Citan 109 CDI: Proměna do hvězdy

Ladislav Černý Ladislav Černý 20. 9. 2013
24
10
Zobrazit náhledy (24)
mercedesbenz profi dodavky Blikače a stěrače se ovládaly jedinou páčkou pod volantem mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky Mercedes-Benz Citan mercedesbenz profi dodavky Nákladový prostor byl na podlaze pokrytý odolným plastem Girafon, dělená přepážka – co lze více pro transport rozličných předmětů? Celkem deset ok v nákladovém prostoru o délce 1731 mm je výjimečná nabídka Čtyřválec převzatý od Renaultu byl vydatně přepracovaný mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky mercedesbenz profi dodavky Kapota motoru na plynové vzpěře tvoří u užitkových vozů luxusní prvek
Model Citan, který doplnil nabídku užitkových vozidel značky Mercedes-Benz o nejmenší dodávku, jsme prověřili na českých silnicích.

Citan a Renault Kangoo lze na první pohled zařadit do škatulky dvojčat. Že zdaleka nejsou jednovaječná, ukáže až jejich použití v provozu a při transportu zboží.

Tankodrom prověřil

Rozbité české silnice daly vyniknout zvýšenému komfortu Citanu. Od podběhů kol sice přicházela vzhledem k standardům stuttgartského výrobce příliš vysoká hladina hluku, ale čtyřmetrová dodávka měla výborné držení směru.

Dokonce ani v zatáčkách se příliš nenakláněla. Místo francouzského houpání nám poskytovala větší jistotu držení zvoleného směru.

Němci použili tvrdší a kratší pružiny, jejich omezený zdvih si vynutil masivnější stabilizátory. Pro životnost vozidla šlo o příznivou zprávu, stejně jako pro bezpečí při převozu těžších a objemnějších břemen. Výborná stabilita této užitkové verze přišla vhod zejména ve spojení s příplatkovým girafonem a možností nechat čnít zboží vysoko nad střechu.

Modernizovaný motor

Ačkoliv Mercedes-Benz měl Citan odzkoušený již loni na začátku podzimu, počkal s jeho prodejem na zavedení nové generace motorů 1.5 pocházejících od Renaultu. Agregát označovaný stuttgartskou značkou jako OM 607 se zpočátku nabízel jen ve výkonových verzích 55 a 66 kW. To bylo způsobeno tím, že jednotka 1.5 dCi/80 kW nebyla proslulá životností, a proto pod kapotou Citanu zatím nedostala šanci.

Dlouhý servisní interval

Nové vydání tohoto čtyřválce používá ve výše jmenovaných výkonových verzích nové vstřikovače Bosch s dokonalejší řídicí jednotkou a jemnějším dávkováním nafty. Nedochází tolik k ředění oleje při snaze motoru bez pátého vstřikovače o vypálení filtru pevných částic. Přestože Citan měl zejména v městském provozu najeto 3400 km, do první servisní kontroly jej algoritmus opotřebení oleje posílal až po dalších 36 600 km. Když jsme

po ujetí necelé desetiny vzdálenosti k výměně oleje vyndali měrku oleje a uviděli na ní tmavou kapalinu, přeběhl nám mráz po zádech. Inu, fleetoví klienti hledí na co nejnižší celkové náklady a stav motoru při dalším prodeji je pro ně minoritní záležitostí.

Vozidlem jsme ujeli stovky kilometrů v městském provozu na krátké vzdálenosti s častým startováním zmrzlého motoru. Přesto algoritmus počítající vzdálenost do výměny oleje nezohlednil pro životnost oleje silně nevhodný režim a držel celkovou vzdálenost pro jeho výměnu na 40 000 km.

V době testu Citanu ještě nebyla k dispozici nejsilnější verze 81 kW agregátu OM 607, protože Mercedes-Benz čekal na provedení modernizace jednotky se vstřikováním Siemens.

Variace s nákladem

Testovaný Citan nabízel veškeré doplňky, které lze u malé dodávky vidět. Kromě standardních pravých posuvných dveří disponoval i levými, nechyběla velice prakticky dělená přepážka s možností zaklopení sedadla spolujezdce do podlahy ani prodloužení ložného místa o 60 cm. Nákladový prostor prostřední verze označované Mercedes-Benzem písmenem L tímto vzrostl z 2,8 na 3,1 m3. Na podlaze se nacházelo šest kotvicích ok, k tomu připočtěme další dva páry nad podběhy kol a na vnitřní straně zadních sloupků karoserie. Specialitu malé dodávky tvořil girafon pro převoz dlouhých břemen. Zadní část střechy se odklápěla velice snadno, posun dílu vpřed měly na starosti plynové vzpěry. Využití citanu se jevilo jako bezkonkurenční. Je však také fakt, že základní cena modelu 109 CDI/L Kawa 360 500 korun bez daně vzrostla kvůli příplatkům o více než sto tisíc bez DPH.

Bezpečí standardem

Citan dostal standardně do vínku adaptivní stabilizační systém ESP, airbag řidiče, výstrahu před nezapnutým bezpečnostním pásem řidiče a centrální zamykání. K dosažení co nejnižší spotřeby měl pomáhat indikátor řazení s šipkou doporučující ve vhodném okamžiku ke změně převodového stupně. Ve městě nám občas zasvítil, ale ruku na srdce – raději jsme dali přednost sledování provozu vozidel a pohybu chodců před vnímáním šipky.

V celém testu jsme jezdili za 5,1 l/100 km, ale před nájezdem na dálnici se spotřeba pohybovala těsně pod pěti litry. K tomu přispěl příplatkový paket BlueEfficiency, zahrnující také start-stop systém. Na dálnici však výrazně chyběla šestka, protože stálý převod je koncipován zejména pro městský provoz. Při rychlosti 130 km/h čtyřválec točil 3200 otáček za minutu. Chvíli se to dalo vydržet, ale kdo by nejmenší dodávku Mercedes-Benzu chtěl pravidelně prohánět po dálnici, tomu doporučujeme nejsilnější provedení 111 CDI/81 kW opatřené šestistupňovou převodovkou. Nárůst ceny ve srovnání s testovaným typem činí 23 000 korun bez daně.

Plusy

  • Jízdní stabilita
  • Osm kotvicích ok
  • Variabilní přepážka

Minusy

  • Pětistupňová převodovka
  • Pouze výškově stavitelný volant

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 607
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1461
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 66/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km) 4,3
D/š/v (mm) 4321/1829/1882
Rozvor (mm) 2697
Pohotovostní hmotnost (kg) 1483
Celková hmotnost (kg) 1950
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1050
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 675
Objem zavazadlového prostoru (m3) 3,1
D/v ložné plochy (mm) 1731/1129
Šířka mezi podběhy (mm) 1121
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 17,5
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 360 500

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Hruza
| 20. 9. 2013
Mel jsem tu cest se s osobni verzi tohohle krasavce seznamit bliz a je to opravdu neuveritelne strasny... :-)
Interiér
| 20. 9. 2013
Ajo. Ani jsem si toho nevšiml. Ovladače klimy mi byly povědomé, takže jsem myslel že jsou z Kangoo. Nicméně jsem teď dohledal že jsou třeba v Masteru.
A opravdu vypadají líp než v Kangoo.
Rozeberme si to
| 20. 9. 2013
O tom motoru to neříkal Mercedes, ale pan redaktor. Nakonec i v tomto článku se dozvíš, že ten motor 1.5 dCi / 81kW už v Mercedesu je. :-)
Avatar - Ada je zase tady
Rozeberme si to
| 20. 9. 2013
- Kratší a tvrdší pružiny zajistí, že rozhrkaná rendlíkovská bedna bude mít ještě kratší životnost, než se dalo dříve čekat.
- MB správně konstatuje, že motor 1,5 dCi / 81kW je nepoužitelný
- motory 1,5 dCi si ředí olej naftou a proto bude jejich životnost nízká
- nesmyslně natažený interval výměny olej je vlastně jen sdělením, že výrobce nepočítá, že by tento motor mohl vydržet více, jak 80 tisíc km

No nekupte to za tu cenu.... >:-[]
Interiér
| 20. 9. 2013
Zrovna ovladače topení / klimatizace jsou zcela jiné a je to zřejmě jediná interiérová věc, která je v Citanu lepší ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku