Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 250 CDI Kombi – Hvězda září jinak

Ondřej Láník
Velká kombi tvoří nedílnou součást výrobního programu Mercedesu už 30 let. Nejnovější provedení jsme vyzkoušeli s dvojitě přeplňovaným čtyřválcem, který je alternativou k šestiválcovému základu E 300 CDI. Jaký je?

Po šestiválcích E 350 CGIE 350 CDI v karoserii sedan, přichází nyní na řadu první čtyřválec s větší karoserií kombi.

První dvě setkání s novou třídou E už prokázala, že nový není jen design, motory nebo podvozek, ale v podstatě celá filozofie luxusní vyšší střední třídy v podání značky Mercedes-Benz.

Vedle všudypřítomného důrazu na komfort, bezpečnost a ergonomii je zřejmé, že se v centru pozornosti vývojářů nově ocitly dříve druhořadé vlastnosti jako snadná ovladatelnost za jízdy nebo ochota zatáčet. Jednoznačně komfortní charakter, který si vyšší střední třída v podání Mercedesu pěstovala desítky let, se změnil v podstatně univerzálnější pojetí. Snad proto, aby přímá srovnání s hlavními rivaly nekončila politicky korektními výrazy o tom, že BMW je sportovní, Mercedes-Benz komfortní a Audi tak někde mezi.

Výše uvedené platí o sedanech, ale třída E, to jsou taky velká rodinná kombi T. Původní řadu S123 z roku 1977 následovaly generace S124, S210 a S211. I když se konkurenční modely průběžně dotahují na kombi třídy E, Mercedes-Benz si zachovává odstup. Ostatně aktuální pátá generace je toho důkazem, když současně stanovuje měřítka maximálních rozměrů a minimální spotřeby.

Král mezi velkými

Nejnovější model T (řada S212) se pyšní takřka dokonalými proporcemi velkého kombi s rekordním zavazadelníkem. Zvenku stojí za pozornost elegance napojení objemné zádě i celková vyváženost siluety. Ta začíná na dnešní poměry nízkou přídí, kterou bylo možné realizovat jen díky vystřelovací kapotě, která má zachránit hlavy sražených chodců před kontaktem s tvrdými částmi motoru.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Od B-sloupku začínají první změny proti sedanu. Vše je ale přirozené a vlastně vám ani nepřijde, že zadní převis měří 1,2 m a celé auto pak bezmála 4,9 m. Až aristokratickou důstojnost si velký Mercedes zachovává i při maximálním vytížení, kdy světlou výšku na zadní nápravě jistí vzduchové pružiny. Zadní pohled je čistou evolucí předešlých kombi. Velká dělená koncová světla nyní v maximální míře využívají světelné diody, které v krizových situacích při brzdění blikají a varují tak řidiče jedoucí za vámi.

Elektricky výklopná záď zpřístupňuje gigantický zavazadelník s učebnicovými parametry praktičnosti. Základní objem po hranu oken činí 695 l, vstupní profil je dokonale pravidelný, práh je ve výši podlahy. V pětimístné konfiguraci lze přepravovat předměty dlouhé až 1197 mm, minimální vnitřní šířka činí 1100 mm a světlost pod krycím rolem je 470 mm. Mimochodem, rolo se při otevření pátých dveří samočinně zvedne a při jejich zavření samočinně vrátí do krycí polohy.

Sklápění zadních sedadel se děje po odjištění kličky v blízkosti C-sloupku případně D-sloupku karoserie. Sedadla se pak překlápějí jedním jednoduchým pohybem vpřed, bez nutnosti manipulace s hlavovou opěrkou nebo sedáky. Zadní strana opěradel sice netvoří s dnem zavazadelníku dokonalou rovinu, ale zlom je minimální a bez vertikálního schodu. Vzniklý prostor má délku více než 1,8 m. Možná je i přeprava delších předmětů, vše závisí na podélném nastavení sedadla předního spolujezdce. Uvnitř tohoto kombi můžete přepracovat až 3 m dlouhé úzké předměty (garnýž, koberec) tak, že je prostrčíte až k přednímu sklu.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Zavazadelník má dvojité dno, pod kterým je skládací přepravka a další úložné prostory. Ve dně je šestice úchytných ok z chromované oceli, do nichž lze upevnit síť pro uchycení nákladu.

Závěr kapitoly: Větší může být snad už jen kombi odvozené z třídy S.

Více místa pro posádku

Prodloužení střechy prospělo nejen velikosti zavazadelníku, ale i vzdušnosti a reálným rozměrům prostoru pro posádku.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni Vzadu je nad hlavami cestujících více místa než v sedanu. Nad sedáky jsme naměřili 1020 mm, tj. o celých 80 mm více. Dozadu se taky o něco snáze nastupuje, vzhledem k většímu nástupnímu profilu nového druhého páru dveří.

Samotná poloha sezení na zadních místech odpovídá standardu třídy. Zřejmě všichni dospělí pasažéři by vyměnili nízko položené sedáky (jen 340 mm nad podlahou) za vyšší posaz, zvlášť když nyní mají nad hlavami místa více než dost.

Vnitřní šířka 1500 mm (vpředu i vzadu) taky odpovídá zvyklostem ve třídě, ale prostřední cestující vzadu to nebude mít jednoduché vzhledem k vysokému tunelu, který překáží nohám.

Předním cestujícím byla v našem případě k dispozici skvělá Ortopedická sedadla, která lze tělu pasažéra přizpůsobit dofukováním vzduchových polštářů v oblasti beder a tvarováním bočních výplní.

Závěr kapitoly: Kombi má plnohodnotnější interiér než sedan. Pokud vozíte dospělé vzadu, je kombi jednoznačným favoritem ve srovnání se sedanem.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Čtyři místo šesti

Snaha o snižování spotřeby se týká i prestižních značek a jejich modelů. Mercedes-Benz vybavuje nejčastěji prodávané modely balíčkem opatření BlueEfficiency a v nabídce jsou i superčisté modely BlueTec. Čas od času je však nezbytné udělat ještě radikálnější řez. Tím je bezesporu nahrazení vidlicového šestiválce – standardu vyšší střední třídy – řadovým čtyřválcem. V tuto chvíli se tak radikální downsizing týká čtyřválcového turbodieselu v E 250 CDI, který nahrazuje původní šestiválec v E 280 CDI. Na některých trzích (včetně toho českého) existuje i nadále šestiválcová alternativa v modelu E 300 CDI (150 kW, 500 Nm).

Nový motor má dvojité přeplňování (2 sériově zapojená turbodmychadla, jedno pro nižší otáčky motoru, druhé pro vyšší otáčky motoru), dva vyvažovací hřídele a systém vstřikování common-rail, který pracuje s maximálním vstřikovacím tlakem 2000 bar. Nejvyšší výkon 150 kW je dostupný ve 4200 min-1, točivý moment 500 Nm je dostupný mezi 1600 a 1800 min-1.

Subjektivní dojmy jsou následující: Nejprve přichází vystřízlivění. Krátce po startu se ukáže, že s plnohodnotnou náhradou šestiválců čtyřválci to nebude zatím tak horké, jak se o tom mluví. Motor má navzdory špičkové technice jednoznačně čtyřválcový zvukový i vibrační projev, rozdíl proti kultivovanému třílitru v E 350 CDI je při volnoběhu výrazný. Za jízdy se situace poněkud uklidní. Síla v nízkých otáčkách je přesvědčivá, na dálnici chod motoru přehluší aerodynamický hluk.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Ceníky Mercedesu byly vždy bohaté nejen na příplatkové položky, ale i na samotné motorizace. Komu nevoní málo urozený zvuk dvojitě přeplňovaného čtyřválce CDI, má možnost přesedlat do stejně výkonného šestiválce E 300 CDI (150 kW, 500 Nm).

Jde o model standardně dodávaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou, za který zaplatíte o 100 tisíc korun více. Má to však ještě další ALE. Šestiválec je překvapivě o něco pomalejší (0-100 km/h za 8,3 s, vs. 8,1 u čtyřválce s automatem) a má horší kombinovanou spotřebu (7,0 l/100km vs. 6,1 l/100km).

Závěr kapitoly: Kdo dřív jezdil Mercedesy 200 nebo 220 CDI bude nadšen, majitelé původních 280 CDI zřejmě budou zklamáni zvukovým projevem, který možná převáží nad skvělou dynamikou v nízkých a středních otáčkách. Cenový odstup 100 tisíc Kč od šestiválce E 300 CDI (150 kW) může ale nakonec o volbě rozhodnout.

Pět místo sedmi

Druhou ránou pod pás všem, kteří si vyberou špičkový čtyřválec E 250 CDI, je příplatkový pětistupňový automat. V době, kdy konkurence přezbrojuje na osmistupňová samočinná ústrojí, vypadá pět stupňů nedostatečně nejen v tabulce technických dat, ale i ve skutečnosti.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni S momentovou charakteristikou by si mnohem lépe rozuměla sedmistupňová převodovka 7G-Tronic, jenže tu Mercedes-Benz nabízí pouze pro šestiválcové turbodiesely. Reakce pětistupňového automatu nepatří do skupiny rychlých a logika řazení také místy vázne.

Menší počet stupňů, než je mezi elitou obvyklé, ovlivňuje jistě i spotřebu paliva. Dlouhé převody sice na dálnici leccos zachrání, ale je jasné, že pak trpí jízdní dynamika.

Při dálničním tempu 130 km/h posílá pátý převodový stupeň motor do 2400 min-1, tedy vysoko nad momentové maximum, což znamená odběr 7,6 l/100 km. S ohledem na délku (bezmála 5 metrů) a hmotnost (bezmála 1,8 t) jde i tak o velmi dobré číslo. Klidnější jízda rychlostí 100 km/h sníží otáčky na 2000 min-1 a spotřeba klesne k 6 l/100 km.

Závěr kapitoly: Důkladně zvažte, zda není (u Mercedesu výjimečně) lepší volbou setrvání u ručně řazené šestistupňové převodovky. Nám to připadá logické, i vzhledem k výši příplatku za pětistupňový automat (56 tisíc Kč).

Turistické sportování

Jak už bylo naznačeno v úvodu, třída E se vydává nejen za svými tradičními zákazníky, ale i za těmi, kteří chtějí sportovnější svezení. To kupodivu nabízí i nové kombi, pokud zvolíte řadu Avantgarde, jejíž součástí je mj. sportovní podvozek snížený o 15 mm.

V prázdném voze můžete jen snít o houpavých podvozcích některých jeho předchůdců, řidič ani posádka si na špatných cestách příliš pohodlí neužijí a to máme prosím na voze ještě rozumný rozměr pneumatik 245/45 R17. Jakmile zatížíte zadní nápravu alespoň 100 kg (a tento Mercedes uveze přes 6 metráků), jízda se uklidní, tlumiče začnou odvádět svou práci tak, jak jste u Mercedesu zvyklí, a dokonce i se sportovním podvozkem docílíte jízdní pohodlí, odpovídající renomé značky.

Na dobrých silnicích dostáváte v novém kombi E přímočaré a nečekaně rychlé reakce na pohyby volantu, jakoby mezi nápravami nebylo nekonečných 2,87 m. Řidič si rychlou jízdu užívá na dálnici i mimo ni mj. i díky přímému řízení s přímějším převodem v krajních polohách. Úctyhodnou hmotnost prázdného vozu za jízdy prakticky nevnímáte, nad přední nápravou je relativně lehký motor, který přispívá k lepšímu rozložení hmoty než v případě šestiválců.

Závěr kapitoly: Kdo má rád mercedesovský komfort odpružení, měl by se vyhnout sportovnímu podvozku, nebo mít připravenou v garáži zátěž. Podvozek verze Avantgarde připomíná sportovní kombi, které udělá radost z jízdy na kvalitních silnicích, ale u nás bude posádku spíše trápit.

Hvězda září jinak

Obrovské kombi nás oslovilo hned několika svými vlastnostmi. V prvé řadě velmi dobrým a nečekaně agilním jízdním projevem. O gigantických rozměrech víte vlastně jen když hledáte místo na zaparkování, hmotnost se projevuje za jízdy velmi decentně. Dvojitě přeplňovaný čtyřválec je výborným čtyřválcovým CDI-vrcholem, který překonává šestiválec cenou a spotřebou. Prostoru uvnitř dnes může stěží někdo konkurovat, což se týká místa pro cestující i pro zavazadla.

Lepší výkon bychom od vozu, který stanovuje měřítka, očekávali v oblasti nabídky samočinných převodovek. Hodnotnější by mohly být i materiály uvnitř a výraznější pokrok se čekal zřejmě i od zvukového projevu špičkového čtyřválce.

Alternativy však existují! Kdo nechce sportovní podvozek a jízdní vlastnosti podobné BMW, jednoduše zůstane u základního setupu. Kdo se nesmíří se silným čtyřválcem, dostane klasický třílitr V6 spalující naftu. Komu nestačí pětistupňový automat, může zůstat u šesti manuálně řazených stupňů nebo se přechodem na šestiválec dostat snadno s modernější automatické převodovce...

U Mercedesu je stále na výběr mnoho možností, a tak to má být.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

První cena vozu 1.092.000,-Kč (E 200 CDI, 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.239.600,-Kč (E 250 CDI, 150 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.239.600,-Kč (E 250 CDI, 150 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.584.700,-Kč (E 250 CDI, 150 kW)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Prostorný interiér
  • Velký a dobře využitelný zavazadlový prostor
  • Výrazné boční vedení sedadel
  • Užitečné prvky aktivní i pasivní bezpečnosti
  • Údržba na 3 roky/120.000 km zdarma

Minusy

  • Jen pět stupňů v automatické převodovce
  • Zvuk čtyřválcového motoru
  • Slabší jízdní komfort v nezatíženém voze
  • Jednodušší materiály na přístrojové desce
Ondřej Láník
Mercedes-Benz E 250 CDI Kombi
Cena základní sestavy 1 239 600 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní čelní vícestupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční a pánevní airbagy vpředu, okenní airbagy pro ochranu předních i zadních pasažérů, kolenní airbag pro řidiče, ATTENTION ASSIST (asistent bdělosti řidiče), bezpečnostní pásy v barvě čalounění, čidla pro aktivaci bezpečnostních systému při převrácení vozu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce k rozpoznání stupně aktivace airbagu, indikace stavu provozních kapalin- motorového oleje a chladící kapaliny, ISOFIX-úchyty pro dětské sedačky vzadu vč.2 přídavných úchytů na opěradlech, mechanické dětské pojistky v zadních dveřích a elektrické pro blokaci zadních oken, opěrky hlavy 5x, vpředu aktivní NECK-PRO, vzadu 3x mechanicky výškově nastavitelné a zepředu ovládané sklápění, optimalizovaná pedálová soustava proti nárazu, posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem, PRE-SAFE®, tříbodové bezpečnostní pásy 5 ks; vpředu výškově nastavitelné ; automatické nastavený výšky na vnějších sedadel vzadu, ukazatel venkovní teploty, ukazatel zapnutí bezpečnostních pásů vzadu, varovný bzučák pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce, při aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních, světlometech při výstupu z vozu, vratné omezovače bezpečnostních pasů s PRE-SAFE® nastavením u sedadla spolujezdce (jen s příplatkovou, paměťovou sadou) a předpínače a omezovače na vnějších pasech vzadu, příprava pro telefon Bluetooth, rádio Audio 20 CD s 5,8“-barevným displejem, dvojitým tunerem, CD-přehrávačem vč.mp 3, 8 reproduktory a integrovanou anténou, vstupy Aux-in pro připojení externích audio přístrojů ve schránce před spolujezdcem, aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém otevření vozu, čalounění látka »Lyon« černá nebo černošedá alpaka (dle vzorníku), čtyřramenný multifunkční volant v kůži Nappa s 12 tlačítky a 2 chromovanými lemy na spodních ramenech, držák lahví v prostoru nohou u spolujezdce, držák mincí ve schránce před spolujezdcem, 2-zónová automatická klimatizace THERMATIC s dělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, prachovým filtrem a vnitřní cirkulací s komfortní funkcí vč. výdechů dozadu, el.ovládaná boční okna 4x, s komfortní funkcí, ochranou proti přivření a uzavírací funkcí PRE-SAFE®, chromovaná a osvětlená vnitřní klika dveří, integrované osvětlení ve zpětném zrcátku včetně čtecích lampiček, odkládací polička ve středové konzole pod loketní opěrkou s dvoudílným krytem, odvětrání vzadu vývody ze středové konzole, osvětlení vzadu s integrovanými čtecími lampičkami, otočný ovladač na středové konzole, palubní počítač s multifunkčními displeji (ovládání na volantu), přední sedadla s elektrickým nastavením výšky, opěradel a náklonu; sedadlo řidiče s mechanicky nastavitelnou bederní opěrkou, přístrojová deska s 5 analogovými kruhovými ukazateli, otáčkoměr a analogové hodiny, řadící/volící páka v kůži Nappa, schránka před spolujezdcem klimatizovaná a uzamykatelná, síťová kapsa u nohou spolujezdce, síťové kapsy zezadu předních opěradel, sklopná opěradla vzadu 3x2, sklopná stropní madla 4x, sluneční clony s make-up zrcátkem bočně výklopné, směrovka s komfortní dotekovou aktivací, střední loketní opěrka vzadu s poličkou a dvojitým držákem kelímků, ukazatel servisních intervalů »ASSYST PLUS«, výškově a podélně nastavitelný volant, zásuvka (12 V) vpředu v odkládací poličce a vzadu, zvětšené kapsy ve dveřích, jednoramenné výfukové potrubí s oválnou leštěnou ocelovou koncovkou, kryty nábojů kol s dekorem s vavřínovými listy (mimo kol AMG a z dodávek příslušenství), madla dveří v barvě vozu, maska chladiče se 3 šedě lakovanými lamelami, ozdobný kryt spojení střechy lakovaný v barvě vozu, rámy oken s ozdobnými ocelovými leštěnými lištami, vnější krycí lišty leštěné černé, ADAPTIVE BRAKE -brzdová soustava s HOLD-funkcí a asistentem rozjezdu do kopce, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, aktivní přední kapota vratná (systém ochrany chodců), brzdový asistent (BAS), centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu (programovatelné) s nouzovým odblokováním při nehodě, centrální zamykání s možností ovládání z místa řidiče a nárazovým senzorem, denní svícení, DIRECT CONTROL-6stupňová mechanická převodovka, elektronický program jízdní stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do dálkového ovládače centrálního zamykání s chromovaným dekorem a optickou signalizací zamknutí, indikace nízkého tlaku v pneu, indikace opotřebení brzdového obložení, integrované boční výztuhy proti, nárazu, koncová světla LED, LED třetí brzdové světlo s čirým sklem, lékárnička v zavazadlovém prostoru, mlhovky vpředu a vzadu, nárazníky s deformačními zónami vpředu a vzadu, nivoregulace světlometů, osvětlení u vnějších zrcátek, posilovač řízení, protiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu TIREFIT včetně kompresoru, světla ve dveřích a odrazky, 4 ks, světlený senzor (automatická aktivace světel), vnější zrcátka el.nastavitelná, vyhřívaná v barvě vozu s integrovanými bočními směrovkami, vyhřívané zadní okno s časovým relé , jednovrstvé s bezpečnostním sklem, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru dálkovým ovladačem a s vnitřním ovládáním z místa řidiče, determální skla zeleně tónovaná, DIRECT CONTROL-podvozek, dvouramenné stěrače v provedení Aero zakryté v klidovém stavu; s dotekovou funkcí aktivace a dešťovým, senzorem s cyklovačem, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, objem palivové nádrže 59 l, osvětlení zavazadlového prostoru, příprava na střešní nosič. Kč
Cena testované sestavy 1 584 700 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka (56.610,-Kč), PARKTRONIC vč. parkovacího asistenta (+22.338,- Kč), asistent jízdy v pruhu a asistent kontroly mrtvého úhlu (+23.562,- Kč), ortopedická sedadla vpředu (+15.912,- Kč), metalický lak (26.622,- Kč), audio 50 APS s navigací (+38.556,- Kč), výbava Avantgarde (86.445,-):čalounění kombinace látka »Biarritz«/umělá kůže ARTICO (dle vzorníku), nápis Avantgarde nad ovládacím panelem,odkládací poličky pod předními sedadly, osvětlená odkládací polička před střední loketní opěrkou, osvětlená odkládací polička ve středové konzole, osvětlení Ambiente vpředu a ve dveřích, regulovatelné, osvětlení prostoru u nohou 4x, ozdobné výplně u ovládacího panelu klimatizace - leštěný černý jasan, prošitá madla dveří s měkčenou umělou kůží, přístrojová deska s 5-tubusy stříbrně lakovanými a bílou matnicí, tubusová deska v matovém chromu, řadící/volící páka s hliníkovou koncovkou, vnitřní zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, alu disky 4ks, 5dvouloukoťové 8 J x 17 ET 48, pneu 245/45 R 17, DIRECT CONTROL-sportovní snížený podvozek, chromované lišty na bocích a zadním nárazníku, maska chladiče se 3 černě lakovanými lamelami, ocelové matové krycí lišty, přední spoiler s černými vstupy pro chladící vzduch, sada osvětlení: bi-xenonové reflektory s omývači, automatickou nivoregulací, aktivním natáčením a přisvícením v zatáčce, LED-denní osvětlení, LED-směrovky ve zpětných zrcátkách, upravený tvar nárazníků se sportovní optikou, aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2146
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.7 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 1950
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1770 / 650
Rozměr pneu: 245/45 R17
Mercedes-Benz E 250 CDI Kombi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4895
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano