Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz E vs. Škoda Superb – Co znamená prémiový?

20. 2. 2012 • 11:31
45
342
Zobrazit náhledy (45)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Auto prémiové značky je dražší než běžný masový model. Neplatí se jen za značku?

Neobvyklý srovnávací test má i doslova neobvyklé obsazení. Chtěli jsme pro vás připravit duel mainstreamového a prémiového vozu, a tak když se před časem v redakční garáži sešly Mercedes třídy E a Škoda Superb, nebylo k realizaci daleko.

Nakonec přesně takový test si už delší dobu ve svých emailech přáli mnozí z vás, čtenářů. Ovšem konkrétní složení porovnávané dvojice je opravdu neobvyklé. Jednak zde nemáme populárnější kombíky, ale sedany (resp. Superb je TwinDoor liftback). A jednak je Superb se základní benzinovou motorizací 1,4 TSI a Éčko v plynovém provedení E 200 NGT.

TEST Škoda Superb 1,4 TSI – Nejslabší jezevčík (10/2011)

Obě auta jsme důkladně popsali v individuálních testech, a to včetně specifických vlastností jejich neortodoxních pohonných jednotek. Pojďme proto rovnou zkoumat nejzásadnější rozdíly.

mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty

Třída E se nikdy nevyznačovala strhujícím designem. Má vypadat především důstojně a v aktuální generaci zdařile kombinuje ostré hrany s moderními detaily a retro prvky. Navíc světle modrá barva stuttgartskému sedanu sluší (pravda designo modrá Mauritius je ještě působivější).

Na první pohled je zřejmé, že při návrhu hrály prim aerodynamika, vnitřní prostor a vyvážené proporce.

TEST Mercedes-Benz E 200 NGT – Koruna za kilometr (10/2011)

Škodu Superb jsem ochoten brát jako relativně pěkné auto. Zvlášť tento šedý, protože když má Superb pěkný lak a hezká kola, odpustím mu i zvláštní tvar zádě. Ale zde v tomto srovnání? Superb, to je ten úzký a neforemný, který se na fotkách vedle Éčka ztrácí proporcemi i estetickou hodnotou.

Z jeho tvarů jsou zřejmé svazující kompromisy. Délka rozvoru i šířka rozchodu kol jsou omezeny koncernovou technikou odvozenou z Golfu, dlouhý zadní převis zase požadavkem na velký zavazadlový prostor.

mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty

Ze srovnání vnějších rozměrů přitom vyplývá, že třída E a Superb mají vlastně téměř shodné vnější rozměry. Škoda je jen o 3 cm kratší a o podstatnější 4 cm užší. Vnímaný rozdíl tak spočívá v tvarovém využití tohoto objemu a pak samozřejmě rozvoru, u Superbu o plných 113 mm kratšího.

Vnější rozměryMercedes-Benz EŠkoda Superb
Délka [mm]48684838
Šířka [mm]18541817
Výška [mm]14641462
Rozvor [mm]28742761
Rozchod vpředu [mm]16001545
Rozchod vzadu [mm]16191518

Interiér

Interiéry v obou případech spoléhají na seriózní design. Mercedes volí přísně hranaté tvary, které jsou poctou legendárnímu modelu W124. Přestože byl testovaný vůz v téměř základním provedení, nechybělo mu množství zdobných prvků – efektní kovové lišty, matné dřevo nebo zajímavě lámané plochy palubní desky.

Škoda naproti tomu sází na obliny, které jsou méně honosné, ale neméně elegantní. Dekorativní elementy se vyskytují v menší míře, Superb ale nasazuje rovnou lesklý chrom doplněný lakovanou lištou s kresbou dřeva.

Zajímavostí je relativně podobné rozmístění ovládacích prvků. Éčko se liší jen v některých charakteristických oblastech, konkrétně sloučení páčky blikačů a stěračů, ovládání tempomatu druhou páčkou pod volantem a parkovací brzda ovládaná pedálem.

mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty
Ačkoliv naměřené hodnoty neukazují na zásadní rozdíly ve vnitřních rozměrech, vnímaná prostornost interiéru je značně odlišná. Mercedes působí dojmem mnohem většího auta. Přestože má širší středový tunel, jeho posádka se nijak netísní a má do všech stran dostatek prostoru.

Vzadu dokáže Superb kontrovat alespoň podélným prostorem. Na přebytky místa před zadními sedadly třída E nemá (a ani nepotřebuje mít) odpověď. Do šířky opět německý sedan vyhrává – ačkoliv budete mít jen o čtyři centimetry navíc, v Éčku se budete cítit mnohem volněji. Ano, takto vypadá rozdíl třídy.

Vnitřní rozměryMercedes-Benz EŠkoda Superb
Podélný prostor vpředu min/max [mm]810 / 1090860 / 1030
Podélný prostor vzadu min/max [mm]530 / 810810 / 990
Výška nad sedadlem - vpředu [mm]9101040
Výška nad sedadlem - vzadu [mm]940930
Šířka vpředu [mm]15001470
Šířka vzadu [mm]15001460
Délka sedáku vpředu [mm]490490
Délka sedáku vzadu [mm]450480
Výška opěradla vpředu [mm]620660
Výška opěradla vzadu [mm]650620

Další zásadní rozdíl panuje v oblasti odhlučnění. Superb odpovídá standardům střední třídy, Mercedes jde ale o notný kus dál. Ani v něm sice nenaleznete hrobové ticho, při okamžitém přesednutí z Éčka do Superbu ale budete nejspíš ověřovat, zda máte dovřená všechna okna.

Klasikou je u Mercedesu menší počet držáků na pití a není ani kam umístit velkou 1,5litrovou láhev. Konkrétně Superb ale zrovna v tomto ohledu (na rozdíl od mnoha jiných konkurentů) nenabízí o mnoho víc.

Mimochodem, zatímco dno kapes ve dveřích je u Škodovky hladký holý plast, Mercedes má tyto přihrádky čalouněné. Můžete namítnout, že jde o zajímavý, ale naprosto nepodstatný detail. Ale přesně takové drobnosti ilustrují rozdíl mezi mainstreamovým a prémiovým produktem.

Zhodnocení zavazadlových prostorů tentokrát omezme na to, že Superb v provedení se splývavou zádí nabízí – díky systému TwinDoor – výrazně lepší přístup. Pravidelný tvar zavazadelníku u Mercedesu zkracují nádrže na stlačený plyn, a tak jakékoliv další srovnání nemá vypovídací hodnotu.

mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty

Můžeme si ale vzít na pomoc dříve naměřené rozměry zavazadlových prostorů u karoserie kombi. Zde jsou u základních rozměrů jen drobné rozdíly v řádu jednotek centimetrů. Superb má nepatrně kratší a užší zavazadelník, zato s větší výškou pod nataženou roletou. Mladoboleslavské kombi má ovšem téměř o 10 cm vyšší nakládací hranu (ano, třída E je v tomto ohledu rekordmanem), za kterou následuje schod.

Rozměry zavazadlového prostoruMercedes-Benz E kombiŠkoda Superb Combi
Délka u dna [mm]10501020
Délka - sklopená sedadla [mm]18201735
Šířka mezi podběhy (min) [mm]11201000
Výška pod roletou [mm]460535
Nakládací hrana [mm]520615
Udávaný objem [l]695 / 1950633 / 1865

Podvozek

Co nenapoví rozdílné délky převisů karoserie, to odhalí pohled pod kapotu motoru (mimochodem, u Škody držené jednou plynovou vzpěrou, u Mercedesu dvěma). Motor v Éčku sedí hezky podélně mezi předními koly a pohání zadní nápravu.

To dává stuttgartskému vozu obrovskou teoretickou výhodu. Lepší rozložení hmoty, menší setrvačnost předního převisu, oddělení řízení od hnacích sil – to jsou faktory, na které Superb (ani žádný jiný podobný vůz) s motorem napříč před přední nápravou z principu nemá odpověď.

Kvalitní odladění podvozku ale pomáhá Škodě smazat podstatnou část tohoto handicapu. Superb dobře sedí ve vysokých rychlostech a je stabilní v zatáčkách. Když si to namíří do oblouku, zaklekne do stopy a drží. Jediné dva nedostatky jsou slabší reakce na případné korekce směru a horší tlumení příčných nerovností v zatáčce. Když je roleta velká, umí Superb i odskočit.

mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty

Mercedes je na 16palcových kolech (mimochodem, pro třídu E nejlepší volba) plavnější. Ve skutečnosti si ale nechá líbit stejné zacházení a ačkoliv působí poněkud netečně, umí být v zatáčkách rychlý. Pečlivě sladěný kompromis pohodlí, bezpečnosti a ovladatelnosti funguje v celkovém součtu přece jen o něco lépe než Superb. Největší devízou Mercedesu v této oblasti je snadné ovládání při zachování pocitu řízení velkého auta.

Ceny

Kvalitativní rozdíl je z výše uvedeného zřejmý, ještě ale nevíme, o kolik je Mercedes dražší. Ke srovnání s jedinou standardní výbavou v třídě E jsme zvolili Superb v provedení Elegance. U něj je rozšiřování výbavy o příplatkové položky nejvýhodnější.

K základnímu porovnání jsme vybrali jeden dieselový a dva benzinové motory. Výsledek se liší, Mercedes je ale vždy dražší. V případě 125kW turbodieselu o necelých 140 tisíc korun, u benzinových čtyřválců zhruba o 220 tisíc.

Srovnání základních cen sedanů
Mercedes-Benz EE 220 CDI 125 kW man.E 200 135 kW man.E 250 150 kW aut.
Cena [Kč]975.000,-998.400,-1.118.400,-
Škoda Superb Elegance2,0 TDI 125 kW man.1,8 TSI 118 kW man.2,0 TSI 147 kW DSG
Cena [Kč]837.900,-782.900,-895.900,-

Rozsah základní výbavy je u třídy E na poměry prémiového segmentu velmi slušný. Nejvyšší výbavě Superbu tak dokáže slušně konkurovat – má tempomat, dvouzónovou klimatizaci, litá kola a navíc i Bluetooth. Proti Superbu chybí ze zásadnějších položek jen xenonové světlomety, parkovací senzory a elektricky sklopná/samostmívací zrcátka.

Příplatková politika je však u Mercedesu náročnější než u Škody. Za navigaci Columbus pro Superb vynaložíte 26 tisíc korun, Mercedes nabízí vestavěný navigační systém od 38 tisíc. Výrazně dražší jsou i příplatky za metalický lak, ventilovaná sedadla, bezklíčový vstup nebo střešní okno.

Na druhou stranu si do třídy E můžete připlatit výbavu, o které se majitelům Superbu ani nesní – bezpečnostní asistenty, vyhřívaný volant, parkovací kameru a mnoho dalších.

Přehled standardní a příplatkové výbavy
ModelMercedes-Benz EŠkoda Superb Elegance
Airbagy čelní, boční, okenníSS
Airbagy boční vzadu11.491,-7.100,-
Airbag kolenní pro řidičeSS
Asistent - mrtvý úhel, jízdní pruhy22.680,--
Asistent - tempomat, radar, pre-safe brake45.360,--
Asistent bdělosti řidičeS-
Audiosystém - USB konektor6.653,-2.800,-
Automatická 7stupňová převodovka65.016,-73.000,-
Bezklíčový vstup a startování26.914,-10.000,-
Bluetooth hands-freeS8.100,-
Čalounění sedadel v kůži51.710,-50.400,-
El. sklopná zrcátka, samostmívací16.330,-S
Karoserie kombi65.000,-40.000,-
Klimatizace - dvouzónováSS
Klimatizace - vícezónová21.773,--
Kola z lehkých slitinSS
Lak metalický/perleťový26.309,-15.700,-
Navigační systém38.102,-26.000,-
Parkovací kamera vzadu12.096,--
Parkovací senzory vpředu i vzadu22.075,-S
Přední sedadla el. nastavitelnáS (podélně za příplatek)S
Přední sedadla odvětrávaná, vyhřívaná32.659,-9.000,-
Střešní okno33.566,-20.200,-
Světlomety adaptivní xenonové37.800,-S
TempomatSS
TV tuner29.938,-18.000,-
Volant vyhřívaný7.862,--

Závěr

Pohled do ceníku ukazuje, že prémiový vůz není pro každého. Sedmimístnou částku za koupi nového vozu nemůže vynaložit jen tak někdo. Na druhou stranu auta prémiových značek nebyla nikdy dostupnější než dnes. Konkurenti tlačí na ceny, neustálé obohacování výbavy mainstreamových vozů nepřímo tlačí na zvyšování standardu.

Záleží ale i na osobních preferencích, ne každý je ochoten investovat statisíce navíc do pořízení celkově kvalitnějšího vozu, který nabídne obdobné užitné vlastnosti.

O kvalitativním náskoku Mercedesu ale není pochyb. Jakkoliv je Superb ve svém segmentu výborným autem, mezitřídní srovnání s prémiovým produktem prohrává. Mimo ceny nemá žádný silný argument: na straně Mercedesu stojí vyšší kvalita zpracování, vyváženější design, vytříbenější jízdní vlastnosti a všeobecně smysl pro detail při návrhu i výrobě. Navlas stejný výsledek by byl při srovnání Fordu s BMW nebo Opelu s Audi.

mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty mercedesbenz skoda testy vyssistredni srovnavacitesty

Mercedes-Benz E
+Vyvážený design

Kvalita zpracování

Lépe využitý vnitřní prostor

Větší konfigurovatelnost

- Minimální možnosti příplatkové výbavy

Vyšší základní ceny

Dražší příplatky za nadstandardní výbavu

U sedanu horší přístup do zavazadlového prostoru

JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz E – všechny testy a další články


Škoda Superb
+ Podélný prostor na zadních sedadlech

Originální řešení zadního výklopného víka

Cenově dostupnější

-Menší vnitřní prostor

Levnější materiálny v interiéru

Horší překonávání příčných nerovností

Slabší účinek brzd

JAKE.AUTO.CZ Škoda Superb – všechny testy a další články

Témata
12. 5. 2012 14:22
Re: hmm...zajímavé
Zajímalo by mě co je pro vás u auta nejdůležitější. K čemu je mi úžasné pérování či výborný motor,když má auto poruchu. Snad máte pravdu,když píšete,že luxusní německé značky přináší nové technologie,problém ovšem je v tom,že tím ztrácí na své spolehlivosti. Největší německý autoklub ADAC vydává každý rok výsledky jejich zásahů při poruchách vozů a vytváří z těchto údajů statistickou tabulku spolehlivosti jednotlivých značek. Tady by jste se mohl dočíst,že německé značky,kromě Porsche, dosahují pouze průměrné spolehlivosti.
Nevím jak vy,ale mě plní lepší fuknci auto,které jezdí,nikoliv auto s perfektním pérováním,motorem či materiálním zpracováním,které stojí s poruchou.
Avatar - deliqent4
7. 5. 2012 08:52
Re: hmm...zajímavé
Autor na začátku zmínil že oba vozy patří do jiné kategorie ale právě chtěl poukázat na rozdíl mezi luxussní a běžnou značkou. A zjistit jestli se opravdu vyplatí kupovat drahé luxusní BMW Mercedes nebo Audi nebo jestli není lepší si vystačit se Škodou, VW nebo mazdou Hondou a podobně. Osobně si myslím že se u těchto luxusních vozů jako Mercedes neplatí jen za značku, ostatně kdo měl možnost svést se v Mercedesu nebo BMW mi dá jistě za pravdu. Od zpracování přes výbavu (i když v příplatcích velice často hodně drahá) nabízí tyto značky daleko víc a dokonce jsou mnohdy průkopníky v novinkách, jako například vyhřívání sedadel, noční vydění a podobně. O motorech a podvozcích nema ani smysl něco říkat, kdo jel s Mercedesem na vzduchém pérování ví své, to samé platí třeba o motorech BMW, ty jsou napříč spektrem fantastické a jen těžko se naich hledají nějaké chyby. Článek mě zaujal ale tohle vše je více méně známý fakt takže žádné překvapení :-)
6. 5. 2012 12:51
Premiumklasse Mercedes E
Môj sused v Hannoveri kupoval Mercedes E asi tri týždne dozadu.
Priamo v showroome mu ponúkli zľavu na nové auto 16% z katalógovej ceny. Druhá možnosť bola tzv. Jahreswagen - auto na značkách, prihlásené pred 7 mesiacmi, najazdené plus mínus 10 tis. km. Jazdil ho jeden so zamestnancov dealera. Na auto plná záruka, ako na nové auto. Nehavarované, neškrabnuté. Zľava 40% proti katalógovej cene! To len pre info, ako si prémiovky "držia svoju cenu".
6. 5. 2012 12:20
Re: NEANDRTALCI Z AUTO CZ
:yes:
5. 5. 2012 18:09
NEANDRTALCI Z AUTO CZ
pre Boha redakcia sa na tomto fore ide zblaznit zo skodovecek ale toto "bylo mimo misu" vazena redakcia magorov a uchylakov..pre jazvecika suberba je do testu mercedes C.ALE ZAS NE C 63 AMG MAGORI!!!!!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku