Mercedes-Benz G-Code: Malá vodíková hvězda
Ačkoli by se z názvu G-Code mohlo zdát, že jde o předzvěst radikálně inovované G-Klasse, není tomu tak. Na ni je ostatně ještě dost času. Daimler si ale tentokrát evidentně nelámal hlavu s názvem. Koncept je skutečně malý, měří jen 4,1 m, zapadá tedy do stále oblíbenější kategorie. A je určen hlavně do městské džungle. Jen Renaultu, PSA, GM, Nissanu, Suzuki a dalším sem chystajícím se hráčům asi příliš konkurovat nehodlá.
Stříbrné auto vypadá opravdu hodně zajímavě. Jeho atletické proporce zdůrazňuje kromě krátkých převisů a obřích jedenadvacetipalcových kol i šířka 1,9 m, je pak jen 1,5 m vysoké. Značku připomíná vlastně jen maska chladiče s typickým logem a dvěma příčnými lamelami. Může být i podbarvená dle stylu jízdy červeně, fialově nebo modře. Jinak crossover působí velmi mladistvým dojmem. A-sloupek je jakoby schovaný v karoserii, přesto u něj na výsuvných ramenech spočívají dvě kamery, které nahrazují vnější zpětná zrcátka. Přední i zadní světla vyznávají moderní diody. Zejména pás těch koncových je stylisticky čistý bez módních výstřelků a kudrlinek. A to je G-Code dílem nejen německých, ale i čínských designérů Mercedesu. Zmíněná stříbrná barva funguje jako solární článek, za větrného počasí pak dokáže regenerovat elektrostatickou energii.
Oba páry bočních dveří se otevírají proti sobě. V v celkem jednoduché a funkční kabině najdeme čtveřici samostatných sedadel z lehkých uhlíkových vláken s rudými čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Palubní desce dominuje centrálně umístěný displej, který nahrazuje většinu ovladačů. Volant pak připomíná monoposty formule 1, jen ta spousta tlačítek na něm chybí. Klimatizace využívá kyslík vznikající při syntéze vodíku, takže posádka uvnitř dýchá vždy čistý vzduch. V zavazadelníku jsou dvě skládací elektrické koloběžky pro ještě mrštnější pohyb po městě, když polovina pasažérů vůz opustí. Ti zbylí musí pěšky.
O technice toho zatím mnoho nevíme, ale každopádně, G-Code je čtyřkolka. Automobilka se zmiňuje o přeplňovaném spalovací motoru, který jako palivo využívá vodík. Točivý moment přenáší dvouspojková převodovka dopředu. Nechybí ani elektrická jednotka, která pohání pro změnu zadní nápravu. Zavěšení využívá pohybů tlumičů a pružin k pohonu generátoru, který vyrábí další porci elektřiny.
G-Code sice reprezentuje aktuální technický vývoj u Daimleru a o případné sériové podobě, zatím s konvenčnějším druhem pohonu se oficiálně mlčí. Naopak, koncept se představí oficiálně na autosalonu v Los Angeles a zůstane opravdu jen u něj... Vážně? Nebo Němci evidentně míří níže, než doposud byli s řadou GLA? Ta je přece o plných 32 cm delší, skoro 10 cm užší a jen nepatrně nižší. A navíc Audi chystá Q1...