TEST Mercedes-Benz GL 350 BlueTec – Šest místo osmi
Nové GL narostlo do všech směrů, rozvor 3075 mm zůstal zachován. Pokud očekáváte s tím spojený nárůst hmotnosti, máme pro vás příjemné překvapení: automobilky si uvědomily, že vysoká hmotnost auta není nic chvályhodného a proto je více než pětimetrový medvěd skoro o metrák lehčí než předchůdce.
Sedmimístný interiér se mezigeneračně zvětšil, na všech sedadlech je opravdu spousta místa. Při výletu po krásách Českého ráje se cestujícím nejvíce zamlouvalo přední sedadlo spolujezdce, příplatková masážní funkce však moc nadšení nesklidila a většině lidí byla spíše nepříjemná. Už po ujetí několika desítek kilometrů se z prostředního sedadla ve druhé řadě ozývaly stížnosti na bolest zad, takže nakonec bude při cestování ve více lidech lepší povolat elektricky sklápěnou třetí řadu sedadel, kde se dítě nebo slečna krásně uvelebí.
Zavazadel můžete brát spoustu, základní objem 680 litrů by měl běžné rodině bez problémů stačit. Příjemné je, že i po vztyčení sedadel zůstane za opěradly ještě dostatek místa na podélné uložení leteckého kabinového zavazadla, tedy nějakých 55 centimetrů.
Interiér byl kompletně přepracován, posun k vlajkové lodi S je velmi znatelný. Zmizela madla na středovém tunelu i na konci kariéry nepříliš hvězdné plasty, střední část palubní desky se rozšířila a auto vás nyní jakoby objímá a pohlcuje. Jak asi cítíte, z pohledu řidičského komfortu není moc co vytknout. Snad jen ovládání multimédií a navigačního systému „běžným“ otočným tlačítkem je konkurenty již překonáno a tlačítko výstražných blikačů by mohlo být výraznější a větší.
Příliš mnoho pomocníků?
Nové GL je už v základu mnohem vybavené než generace předchozí, zvětšily se také možnosti na poli příplatkové výbavy. Sedmistupňový automat 7G-TRONIC PLUS i pohon všech kol je samozřejmě i nadále součástí základní „výzbroje“. Stálý pohon všech kol s tradičním názvem 4MATIC využívá v terénu speciálního programu převodovky a regulace rychlosti při sjíždění z kopce DSR (Downhill Speed Regulation). Pokud zvolíte příplatkový balíček On & Offroad, budete mít k dispozici celkem šest režimů a navíc uzávěrku diferenciálu.
Nové GL vyšplhalo všechny kopce, které jsme před něj postavili. Limitem v terénu vždy budou silniční pneumatiky spíše než nějaká mezera ve schopnostech, byť i tentokráte se s novou generací šetřilo na železe: klasické „špéry“ nahradily elektronické závěrky ETS.
Elektronika umí pomoci, například systém předcházení kolizím vás varuje na blížící se překážku a dokáže i sám brzdit, velkému autu se hodí i Crosswind Assist, který přibrzdí tehdy, když se auto ocitne v prudkém větru. GL je pořádný macek, takže nejeden řidič rád auto svěří chytrým integrovaným obvodům, které jej do značné míry zastoupí (APA, Parktronic).
Ne vše je ale tak pozitivní. S asistentem pro jízdu v pruzích nastaveným na „adaptivní“ režim jsem se v pohodě blížil k cyklistovi. Nikde nikdo, přehledná okreska. Po sdružené páčce blinkrů (ta je nyní nad páčkou tempomatu) sahám až po lehkém natočení volantu, což je sice špatně, ale ruku na srdce, kdo to tak na prázdné silnici někdy neudělá? Auto se pohne doleva, jenže asistent vyhodnotí danou situaci jako nedbalostí způsobené vyjetí z pruhu. U „běžných systémů“ následuje gong nebo zabrnění volantu, GL si však adaptivně zabrzdí a vrátí auto do pruhu. Myslím, že na to jak já, tak cyklista ještě nějakou chvíli nezapomeneme.
Šest místo osmi
Pod kapotou GL najdeme jediný diesel. Vidlicový šestiválec má výkon 190 kW a točivý moment 620 N.m dostupný již od 1.600 min-1, v boji s emisními limity Euro 6 mu pomáhá močovina, kterou si vozí s sebou. Dokáže u GL, po jeho redukční dietě, zastat pozici vznětového osmiválce?
Odpověď je jasná: nedokáže. Chybějících 35 kW a 80 N.m není tím zásadním, vždyť například ve zrychlení i maximální rychlosti zaostává minimálně: o 0,3 sekundy a 10 km/h. Jde o pocit výjimečnosti, sebevědomý zvukový projev a...to je asi všechno. Dobrá, o nahrazení tedy mluvit nebudeme, co ale když se zeptám jinak: dokáže se bez něho GL obejít? Odpověď je stejně snadná: ano.
Dokáže totiž nabídnout odpovídající jízdní dynamiku bez kompromisů (udržet s naloženým vozem 200 km/h na dálnici není problém) i dostatečnou kultivovanost. Na palubě je díky akustickému přednímu sklu a dvojitým bočním oknům opravdu velmi příjemně: krajina tiše ubíhá, asfalt pod koly tiše ševelí a vznětový agregát kdesi vpředu důstojně odvádí svou práci. Sedmistupňový automat je s motorem výborně sladěný, pádélka pod volantem by zde snad vůbec nemusela být.
Plavnost nadevše
I na obřích 21“ kolech je nové GL překvapivě plavné. Nezapomeňte si však podvozek přepnout do automatického režimu, sportovní nastavení je vhodné opravdu jen na hladké silnice. Díky kombinaci vzduchového podvozku s adaptivními tlumiči se 2,4 tuny vážící kolos dokáže velmi nenuceně přenášet i přes rozbité středočeské okresky, za což mu musíme vyseknout poklonu. Můžeme jen odhadovat, jak by se auto chovalo na kolech o dva nebo dokonce o tři palce menších.
V zatáčce je GL o poznání jistější než v minulé generaci, technikům se také trochu podařilo potlačit přirozenou nedotáčivost. Když už k ní však auto nevyhnutelně spěje, zasáhne ESP a velký Mercedes přesně dávkovanými zásahy brzd stočí zpět k vnitřku zatáčky a sníží rychlost jízdy. Auto se výrazně nerozkýve ani při vyhýbacím manévru, boční náklony nikdy nepřerostly do kategorie nebezpečných. Křižování Evropy po dálnicích je druhou přirozeností auta. Řízení hezky tuhne, takže auto kontrolujete jen pohybem zápěstí, na parkovišti si zase zaručkujete.
Spotřeba paliva je velmi příjemná, alespoň tedy na takto velké auto. Při klidné jízdě lze na palubním počítači vidět osmilitrovou hodnotu, dálniční stotřicítka znamená zhruba dvanáct litrů. Městské popojíždění či svižnější tempo vyženou spotřebu ještě o dva litry výš, terénní hrátky zavinily spotřebu šestnáctilitrovou.
Závěr
Mercedes GL nikdy nebude hvězdou okresních silnic, tedy pokud bychom hovořili o tempu jejich zdolávání. V komfortu a jisté vrozené schopnosti uklidňovat řidiče svým dobráckým naturelem, což má blahodárný vliv na spotřebu, však GL vyniká. Dieselový šestiválec se k němu tudíž báječně hodí.
Potěšily nás zlepšené jízdní vlastnosti, absence "mechaniky" sice trochu zamrzí, nicméně do těžkého terénu se s GL stejně bude chtít vydávat jen málokdo. Vše ostatní vůz zvládne bez problémů. Interiér se výrazně zlepšil a pokud máte dostatečně tučné konto, můžete se uvnitř GL obklopit luxusem.
První cena vozu | 1.801.690 Kč (350 CDI 190 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.801.690 Kč (350 CDI 190 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.801.690 Kč (350 CDI 190 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.773.927 Kč (350 CDI 190 kW) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Pohodlná sedadla
- Zavazadlový prostor
- Sladění motoru s převodovkou
- Utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 t
Minusy
- Sklon k nedotáčivosti
- V nabídce není diesel V8
- Problémy vyplývající z rozměrů
- Horší nastupování
Foto: Petr Homolka