Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GL 450 CDI – Litr na kolo

Ondřej Šuch
Diskuze (0)
Vlajková loď mezi SUV od Mercedes-Benz prošla mírnou úpravou nejen designu, ale i nabídky motorizací. Jak jezdí vrcholné provedení s naftovým osmiválcem?

Změny ve vnějším designu odhalí jen skutečný znalec značky - zahrnují modernizované nárazníky, nové ochranné plechy, přepracovanou mřížku chladiče, denní osvětlení s diodami, pozměněné koncovky výfuků.

Do seznamu základní výbavy se dostaly také koncové diodové svítilny, systém PRE-SAFE pro zmírnění následků nehody, aktivní opěrky hlavy vpředu a mnoho dalších drobností. Pro zákazníka jsou to změny příjemné, ale nepodstatné.

Vůz i nadále ohromuje svou velikostí, není to ovšem arogance. Před stylisty značky je třeba smeknout – i pětimetrové SUV působí svými liniemi nadčasově.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy
 

V interiéru se na první pohled nezměnilo nic, drobnou radostí je pozměněná grafika přístrojové desky. Horolezeckému charakteru výstupu do kabiny pomáhají masivní nášlapné prahy, za všestranně nastavitelnými křesly na předních místech ale nalezne správnou pozici i vskutku nekonfekční posádka.

Ve všech směrech je prostoru nadbytek a vyvrcholením českého pohledu na auto je bezpochyby zavazadlový prostor s objemem 620 litrů a rozměry blízkými pick-upům.

Označení pozměněné na 450 CDI ukrývá původní čtyřlitrový osmiválec, známý z předfaceliftové verze nebo třídy S. Jeho největší předností je výrazný a přesto sametový běh, dávající zapomenout na druh paliva v nádrži. Dva čtyřstupy půllitrových válců jsou ale nezapomenutelné a kupodivu za svou službu nežádají nadstandardní odměnu – při stokilometrové rychlosti si vůz řekne v průměru o 9 l/100 km, dálniční limit znamená hodnotu o dva litry vyšší. Výkon 225 kW poskytuje dostatečnou rezervu při jakémkoli jízdním režimu, znatelná je jedině lehká prodleva při kick-downu.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy Vůz se dodává výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou 7G-Tronic možností změny převodů pádly pod volantem a s pohonem všech kol 4Matic, který pracuje samočinně ve spolupráci s ESP, ASR, ABS a brzdovým asistentem. V kombinaci se vzduchovým odpružením Airmatic jde o vrchol techniky ve službách jízdního komfortu a pocitu síly pod plynem.

Agilita jde pochopitelně ve prospěch komfortu stranou – dvouapůltunový kolos s vysokým těžištěm je v zatáčkách znát, ku své cti ale ani v mezních situacích dlouho neztrácí stopu a při zdi jej drží i spolehlivé brzdy. Znatelné náklony nemusí vysoko posazeného řidiče děsit, jsou spíš nápovědou o stálosti fyzikálních zákonů než varováním před potenciální nestabilitou.

To, co vůz ztrácí na obratnosti, získává zpět ve schopnostech mimo zpevněný povrch. Očekávatelným standardem je asistent pro sjíždění svahů DSR, méně obvyklá je možnost stabilizace přívěsu a třešní na kopci hlíny je offroad-paket s uzávěrami mezinápravového a zadního diferenciálu a redukčním převodem řaditelným za jízdy.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy Vzduchové odpružení navíc dovoluje upravit světlou výšku až na 307 mm, takže jediným omezením jsou skutečně jen použité pneumatiky a pochopitelně také rozměry a zmíněná hmotnost.

Od ostatních motorizací odlišuje testovanou verzi především neskutečná pružnost a nezaměnitelný pocit dostatku výkonové rezervy – to vše při zachování přijatelných provozních nákladů a velmi dobrých schopností v terénu. Relativně největším problémem vozu je pak prostor, který pro něj bude majitel hledat všude jinde, než ve svém domácím hangáru. Parkovací čidla v každém rohu leccos vyřeší, boxy v evropských podzemních garážích ale mají přece jen poněkud standardnější rozměry…


 

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Zavazadlový prostor
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Běh motoru a rezerva výkonu
  • Schopnosti v terénu

Minusy

  • Náklony v zatáčkách
  • Sklon k nedotáčivosti
  • Problémy vyplývající z rozměrů

První cena vozu1.822.800,- (350 CDI 165 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací2.274.000,- (450 CDI 225 kW )
Základní cena testovaného vozu2.274.000,- (450 CDI 225 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.605.245,- (450 CDI 225 kW )

Ondřej Šuch
Diskuze (0)
Mercedes-Benz GL 450 CDI
Cena základní sestavy 2 274 000 Kč
Výbava základní sestavy 3bodové bezpečnostní pásy s omezovači síly a předpínači plus manuální nastavení výšky bezpečnostního pásu řidiče a předního spolujezdce; druhá řada sedadel: 3bodové bezpečnostní pásy s integrovanými předpínači a omezovači síly, 4ESP/4ETS (Elektronický program stability a systém elektronického řízení prokluzu), 7stupňová automatická převodovka 7G-TRONIC, airbagy s vícestupňovou logikou plnění a boční airbagy řidiče a předního spolujezdce plus hlavové airbagy pro všechny řady sedadel, AIRMATIC (vzduchové odpružení se systémem adaptivního tlumení a univerzální nastavení světlé výšky), ABS, loketní opěrky vpředu (s úložným prostorem) a vzadu, základní paket chromovaných dílů exteriéru, brzdový asistent (BAS), řazení DIRECT SELECT s tlačítky řazení a pákou voliče na volantu, regulace rychlosti při jízdě ze svahu DSR, elektronický program stability (ESP) s ABS a ASR, asistent světlometů, elektricky ovládaná okna, asistent pro rozjezd ve svahu HSA, ISOFIX pro dětské sedačky ve druhé řadě sedadel, automatická klimatizace THERMATIC, luxusní vícezónová automatická klimatizace THERMOTRONIC, oka pro upevnění nákladu, syntetická kůže ARTICO, 19palcová kola z lehké slitiny, kožený multifunkční volant, profesionální terénní paket (dvourychlostní rozdělovací převodovka, přídavná uzávěrka diferenciálu, upravené vzduchové odpružení s prodlouženým chodem pro větší světlou výšku a hlubší brodění, vyztužená ochrana podvozku, vizuální vylepšení, chromovaná ochrana podvozku, posilovač řízení závislý na rychlosti, systém výstrahy před únikem tlaku vzduchu z pneumatik, senzor obsazení sedadla předního spolujezdce, tempomat s variabilním omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, příprava pro střešní přepravní systémy, všechna okna zeleně tónovaná a tlumící zvuk, elektronický imobilizér, včetně systému zamykání s infračerveným dálkovým ovládáním, systém centrálního zamykání se spínačem v interiéru a detektorem nárazu, automatická změna odrazivosti vnitřního a vnějších zpětných zrcátek, paměťový paket (elektrické nastavení předních sedadel, sloupku řízení a vnějších zpětných zrcátek, vnější zpětná zrcátka s parkovací polohou), kožené čalounění (včetně paketu osvětlení v interiéru). Kč
Cena testované sestavy 2 605 245 Kč
Výbava testované sestavy Řídicí a zobrazovací systém COMAND APS s 6,5palcovým barevným displejem, komfortní sedadla vpředu včetně odvětrání a vyhřívání, PARKTRONIC, media interface, bi-xenonové světlomety, tmavě tónované zadní okno a zadní boční okna pro pocit soukromí, hliníkové nástupní prahy s protiskluzovou úpravou, vyhřívání zadních sedadel, el. ovládání víka zavazadlového prostoru. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.6 / 9.2 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 2300
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2550 / 700
Rozměr pneu: 275/55 R19
Mercedes-Benz GL 450 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5088
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1840
d) rozvor (mm): 3075
e) rozchod vpředu (mm): 1651
f) rozchod vzadu (mm): 1654
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 550
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano