TEST Mercedes-Benz GLC: Jízdní dojmy z Francie
Nové označení modelů od třícípé hvězdy nám možná ze začátku trochu zamotalo hlavu, postupem času si ale zvykáme a logiku nacházíme. Nejmenší řada SUV odvozená od modelu A se zkrátka jmenuje GLA, větší na základech céčka pak GLC… A přes vyšší střední třídu E a její odvozené SUV označené GLE až po největší esko (faceliftované GL se tedy změní na GLS, novinky se dočkáme ještě letos).
Kromě písmen si u středního SUV musíme zvykat také na úplně nový design. Svébytné, avšak pro většinu zákazníků hůře stravitelné hrany modelu GLK nahradily obliny. Plně ve stylu menšího a velice úspěšného GLA. Ačkoliv o objektivních kvalitách malého SUV lze docela úspěšně pochybovat, na českém trhu je ze všech mercedesů absolutně nejprodávanější. Přesun k zakulacené karoserii je tak vlastně sázkou na jistotu.
Možná že je GLC opravdu méně vyhraněné a osobité, ale všelijak vyšperkovaným kouskům (viděl někdo v poslední době mercedes bez AMG a jiných paketů?), které na novináře čekaly ve francouzském Štrasburku, atraktivita určitě nechyběla. Líbily se hlavně zadní partie, trochu připomínající kupé řady S. Vzhledu určitě hodně pomohly také obrovské dvacetipalcové ráfky, jen podporující celkové zmohutnění vozu. Proti GLK je novinka o 120 mm delší.
Z čehož nejvíce těží cestující na zadních sedačkách, kde se konečně dá pohodlně sedět (GLK zde s prostorem dost skrblil). Vepředu si ze všeho nejdřív vybavíte třídu C (díky přístrojové desce), jestli si ale někdo vzpomene i na luxusní esko, těžko se mu divit. Výbavou přetékající testovací GLC se totiž noblesní atmosférou a také jednotlivými prvky (třeba odvětrávané sedačky, kompletní bezpečnostně-asistentní balíček…) vrcholnému mercedesu opravdu blíží. Jenom se holt musíte ponořit do seznamu příplatků a připravit se na pořádně nakynutou finální cenovku. Klasický prémiový kolorit.
Zatím tři
V českém ceníku prozatím najdeme trojici motorů. Přesněji řečeno dvojici - vznětový čtyřválec 2,1 litru dodávaný ve dvou verzích (125 a 150 kW) doplňuje dvojitě přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 155 kW. Vyzkoušeli jsme obě nafty, o benzin se velký zájem nepředpokládá.
Asi největší dojem zanechal devítistupňový automat (pro všechny motorizace standard), se vznětovým čtyřválcem naprosto dokonale sladěný. O činnosti převodovky po většinu času vůbec nevíte, řadí plynule, neznatelně. Podle potřeby přeskakuje převody, reakce na pobídnutí plynem je okamžitá – 9G Tronic bleskově podřadí (znovu klidně o několik stupňů) a jede se.
A i se slabší variantou překvapivě svižně. Přínos silnějšího čtyřválce je rozpoznatelný těžko, mimo jiné proto, že dvojitým přeplňováním disponuje také motor 220 d. Zátah je tedy vždy hladký, velice konstantní, a jak už bylo napsáno, dostatečně mohutný i s menší porcí newtonmetrů.
Oba čtyřválce spojuje kromě charakteristiky rovněž velmi tichý chod. Odhlučnění vůbec patří k nejsilnějším stránkám nového GLC. Na dálnici, se zařazenou devítkou, neruší posádku skoro nic. Vznětové motory se připomenuly jen ve vyšších otáčkách, při snaze o důraznější akceleraci. A i když bylo nutno vzhledem ke kopcovitému profilu testovací trasy na plyn tlačit dost často, průměrná spotřeba se pohybovala jen lehce nad sedmi litry. Nad osm jsme se také podívali, v tu chvíli se ale GLC pohyboval po horské etapě, plné vydatných stoupání a ostrých zatáček. Sportovní režim jsme s kolegou zapnuli spíš kvůli navigaci, která nás ke změně módu prostřednictvím přednastavené nahrávky vyzvala, než že bychom jeho služby nijak zvlášť ocenili. Převodovka pracovala rychle už v základním režimu, stejně tak i podvozek – sportovní přituhnutí diametrální změnu nepřinese.
Na vzduchu
Podvozek nového GLC se standardně dodává s klasickými tlumiči a pružinami (v kombinaci s paketem AMG dostanete tvrdší naladění), francouzské testovací exempláře však do jednoho Mercedes vybavil příplatkovým vzduchovým odpružením (necelých šedesát tisíc). Nejvíc času jsme strávili v komfortním režimu. Bylo nám blaze, byť GLC dělal parádu s dvacetipalcovými ráfky. Je ale fakt, že ani v nejpohodlnější konfiguraci se mercedes nepohupuje, podvozek je spíše tužší. I proto, viz výše, sportovní mód není vyloženou nutností ani v zatáčkovitých pasážích. A také je pravda, že i když nerovností bylo v okolí Štrasburku pomálu, na těch několika málo dírách se vzduchový podvozek dokázal ozvat. Typický rys, dobře známý nejen z céčka.
Využití Mercedesu GLC v náročnějších podmínkách samozřejmě těžko předpokládat, terénní výbavu tato SUV nabídne víc než plnohodnotnou. Čtyřkolku dostanete v každém případě (na provedení s pohonem pouze zadní nápravy ale určitě dojde), s balíčkem Offroad Engineering se však schopnosti GLC posunou ještě dál. Světlost podvozku pak lze zvýšit až o 50 mm (na konečných 227 mm, funguje do rychlosti 20 km/h), při sjezdech pak jako když najdete systém DSR (Downhill Speed Regulation). A aby nám Mercedes odhodlanost novinky předvedl v praxi, připravil pro nás offroadovou trať, na které by se ani géčko nenudilo. Výkony GLC zaslouží rozhodně uznání, třeba jeho výstup do sedmdesátiprocentního stoupání už měl docela tvrďácké parametry.
S novým školním rokem
Ceny Mercedesu GLC už známe, nejlevnější verze 250 4Matic přijde na 1 157 970 Kč, na základní naftu 220 d 4Matic si připravte 1 170 070 Kč (silnější varianta je o šestasedmdesát tisíc dražší). Novinku už můžete objednávat, první vozy dorazí v září.
A že bude GLC úspěšné, na to si běžte klidně vsadit. Díky prostornému interiéru pohodlně poslouží jako rodinné auto, nadstandardní komfort cestování (se vzduchovým podvozkem jen občas narušený nějakým drcnutím) a vynikající odhlučnění patří nejen v rámci kategorie k nejlepším. Hodně se líbilo sladění devítistupňového automatu se vznětovými pohonnými jednotkami, které jsou v obou případech solidně výkonné a palivem šetří. Důležitější než objektivní kvality však jistě bude pro většinu zákazníků atraktivní design, navíc s bezbřehými možnostmi individualizace. A je pravda, že GLC umí žít výrazně nad poměry třídy. Dovybaveno na patřičnou úroveň působí velmi luxusně. To pak ale výše uvedené cenovky vynásobte klidně i dvěma a zase tak daleko od pravdy nebudete.
Mercedes-Benz GLC - technická data a české ceny | |||
Motor | GLC 250 4Matic | GLC 220d 4Matic | GLC 250d 4Matic |
Zdvihový objem [cm3] | 1991 | 2143 | 2143 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 155/5500 | 125/3000-4200 | 150/3800 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1200-4000 | 400/1400-2800 | 500/1600-1800 |
Převodovka | 9A | 9A | 9A |
Maximální rychlost [km/h] | 223 | 210 | 223 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7.3 | 8.3 | 7.6 |
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] | 6.5 | 5.0 | 5.0 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1735 | 1845 | 1845 |
Základní cena [Kč] | 1.157.970 Kč | 1.170.070 | 1.246.300 |