Mercedes-Benz R: Modernizace po pěti letech
Nové erko se právě představuje na autosalonu v New Yorku. Před pěti lety zde měla premiéru sériová verze Grand Sport Toureru, jak mu u Mercedesu dříve říkali. V květnu 2007 přišly na trh i varianty s pohonem zadní nápravy, původně totiž třída R zabírala pouze na všechny čtyři. První špionážní fotky modernizovaného provedení se objevily již v létě 2008, Mercedes si ale s oficiální premiérou dal dost načas.
Zážehové motory byly kompletně převzaty z předchozího provedení, turbodiesely ovšem prošly ozdravnou kúrou. Základní R 300 CDI BlueEfficiency se chlubí kombinovanou spotřebou 7,6 l nafty na 100 km. Verze R 350 CDI 4Matic si žádá na stejnou vzdálenost 8,5 l paliva, což je o 0,8 l méně než u původního provedení. Přitom nabízí o 30 kW více: 195 kW (265 k) a točivý moment 620 Nm. Akcelerace z 0 na 100 km/h jí trvá 7,6 s a dokáže se rozjet až na 235 km/h.
Poslední z řady, R 350 BlueTec 4Matic je jedním z nejčistších turbodieselů. Vidlicový šestiválec poskytuje 155 kW (211 k) a točivý moment vrcholí 540 Nm, spotřebuje v kombinaci 8,4 l/100 km a s přehledem plní normu EU6, která začne platit až od roku 2014. Ostatní agregáty odpovídají standardu EU5. Kompletní přehled motorizací uvádíme v tabulce, všechny spolupracují se sedmistupňovou samočinnou převodovkou 7G-Tronic s řazením pákou na sloupku řízení, nebo pádly pod volantem.
Podvozek disponuje dvěma rozvory, stejně jako dosud. Vzduchové odpružení Airmatic s adaptivními tlumiči je součástí extras. Standardně je třída R pětimístná, může pojmout ale až sedm cestujících. Rovněž interiér je plně variabilní, v krátké variantě může dvojice pasažérů vzít na cestu až 1950 l zavazadel, v prodloužené dokonce 2385 l. Vůz je k mání s litými koly různého designu o rozměrech 17-21 palců.
Mercedes-Benz R – zážehové motorizace | |||
Motor | R 300 | R 350 4Matic | R 500 4Matic |
Převodovka | 7A | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 2996 | 3498 | 5461 |
Válce/uspořádání | 6/V | 6/V | 8/V |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 170/6000 | 200/6000 | 285/6000 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] | 300/2500 | 350/2400 | 530/2800 |
Max. rychlost [km/h] | 222 | 230 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,6 | 8,3 | 6,3 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 11,1-11,3 | 11,6-11,9 | 13,2-13,4 |
Existuje celkem devět základních specifikací – kombinací motorů a délky. Možnosti další individualizace jsou široké. Exteriér může ozdobit více chromu, nebo být naopak oděn do sportovního hávu. Interiér existuje nově ve dvoubarevné kombinaci, k dispozici jsou i balíčky Sports a AMG Sports. Bezpečnostní výbava čítá například osm airbagů (další dva jsou za příplatek), aktivní opěrky hlavy vpředu, všechny pásy s přepínači a omezovači tahu, dětský zádržný systém Isofix, ESP, kontrolu tlaku v pneumatikách, adaptivní brzdová světla, tzv. mrtvý úhel eliminuje Blind Spot Assist (BSA), při deceleraci pomáhá brzdový asistent, nesmíme zapomenout ani na tempomat.
Z komfortních položek vyberme třeba přední elektricky ovládaná sedadla, automatickou dvouzónovou klimatizaci Thermatic, audio systém s CD, nebo AUX vstup pro připojení externích přehrávačů, Rovněž o boční okna a zrcátka se starají elektromotorky. Náročnější zákazníci si mohou objednat například odvětrávaná a vyhřívaná přední sedadla s pamětí, vícezónovou klimatizaci Thermotronic, lepší audio, multimediální systém Comand APS s navigací, přehrávačem DVD, harddiskem a zadní kamerou, high-endovou soustavu Harman Kardon Logic7, bi-xenonové světlomety s LED diodami pro denní svícení, parkovací asistent Parktronic, bezklíčkový vstup a panoramatickou střechu.
Mercedes-Benz zatím neoznámil uvedení modernizované třídy R na trh, ani ceníky. Vzhledem k místu premiéry ale bude určitě opět preferovat zámořské klienty. Vždyť luxusní crossover se vyrábí ve Vance ve státě Alabama.
Mercedes-Benz R – vznětové motorizace | |||
Motor | R 300 CDI BlueEff. | R 350 CDI 4Matic | R 350 BlueTec 4Matic |
Převodovka | 7A | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 2987 | 2987 | 2987 |
Válce/uspořádání | 6/V | 6/V | 6/V |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 140/3800 | 195/3800 | 155/3400 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] | 440/1400 | 620/1600 | 540/1600 |
Max. rychlost [km/h] | 215 | 235 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 7,6 | 8,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,6-7,8 | 8,5 | 8,4-8,5 |