Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz SL 350 - Superstar (11/2003)

Během letošního léta se nám dostal do rukou skvost se dvěma kouzelnými písmeny SL v názvu. Dlouhá léta byl Mercedes-Benz SL estetickým etalonem mezi luxusně-sportovními roadstery, než mu jeho exkluzivitu začal nahlodávat extrémní malosériový typ SLR.

Velmi rádi jsme alespoň na několik hodin vyzkoušeli poslední vydání roadsteru SL a naše dojmy se vám nyní pokusíme zprostředkovat.

Pátá generace Mercedesu SL byla představena na podzim 2001, jako další nástupce sportovních automobilů z 50. let 20. století. Od dob prvních křídláků 300 SL vyrobil Mercedes přes půl milionu kupé a roadsterů, o kterých sní malí kluci i dospělí muži. Předchozí generace Mercedesu SL (řada R129), vyráběná po celá 90. léta, se na světové trhy dostala v rekordním počtu 200 tisíc kusů.

Zpočátku byly vyhrazeny novému Mercedesu SL jen velkoobjemové motory se třemi ventily na válec. Pro typ SL 500 to byl motor V8 o objemu 4966 cm3 (225 kW/5600 ot./min), nejvyšší příčku v hierarchii řady SL zaujal tradičně motor V12 o objemu 5513 cm3, který dává 368 kW (500 k) při 5000 ot./min a neuvěřitelný točivý moment 800 Nm již při 1800 ot./min. Alternativou mu bylo provedení SL55 AMG, které ve verzi z loňského roku dává stejný výkon 368 kW při 6100 ot./min z osmi válců, ale z téměř shodného zdvihového objemu 5439 cm3 (má však nižší točivý moment - 700 Nm). Od loňského podzimu jsou k dispozici nejen prestižní osmiválce a dvanáctiválec, ale také lidovější šestiválec o objemu 3,7 l v modelu SL 350, který běžný smrtelník dovede jen stěží odlišit od podstatně dražších verzí SL.

Nejmenší motor pod dlouhou kapotou eselka dovede s roadsterem vážícím 1,7 tuny také slušně zacvičit. Maximální rychlost výkonných německých automobilů je již dlouhá léta výrobci omezována na 250 km/h a to je hranice, která krotí také atmosféricky plněný vidlicový šestiválec. Rozdíl tedy poznáte hlavně při zrychlení v přímém souboji s nejsilnějšími vozy na trhu. Ohrozit vás mohou Ferrari, ale také civilnější a podstatně levnější Alfa 147 GTA (cca 1 milion Kč) nebo vrcholné verze Subaru Impreza. SL 350 velmi ochotně zrychluje z klidu na 100 km/h v časech lehce nad 7 s, ale ani to, ani testování omezovače nejvyšších otáček, zřejmě stejně nebude cílem jízd většiny jeho řidičů. Mnohem více totiž s vozem zažijete při klidné jízdě krajinou s vědomím, že byste mohli, kdybyste chtěli. Podvozek připravený na dvojnásobný výkon a mamutí točivý moment na zadní nápravě je mnohem rychlejší než hnací ústrojí, ale přitom se vůbec nebojte typického natřásání při jízdě po nekvalitní vozovce. SL 350 má vybrané chování se sportovním nádechem, ale výrobce si je vědom, která skupina zákazníků tyto vozy kupuje a tak míra komfortu je až překvapivě vysoká. Podobné překvapení nám připravila velmi tuhá karosérie. Otevřený vůz má vždy handikep ve chvíli, kdy dojde na kroucení karosérie, ale SL bylo navrženo velmi pečlivě také v tomto ohledu.

Hliníková střecha je velkým plus pro celoroční použití tohoto roadsteru v běžném každodenním provozu. Technický koncert elektricky ovládaných hydraulických válců ovládajících mechanismus sklápění střechy se spouští tlačítkem ukrytým pod klapkou mezi sedadly a kolemjdoucí se pak nestačí divit cože se vám to stalo se zalomeným rotujícím zadním sklem. Za 16 sekund je po všem a proměna roadster-coupé je u konce. Menší a starší SLK potřebuje ke stejnému úkonu celých 25 s. V kufru SL je 317 litrů využitelného objemu v případě že máte zavřenou střechu, střecha složená v zádi zmenší objem prostoru pro zavazadla na 235 l.

Majitele potěší zejména nezaměnitelný vzhled Mercedesu SL. Výborná aerodynamika (cx=0,29) ale také lahodí oku. Čtveřice značně skloněných světlometů, nízká mřížka chladiče s velkou třícípou hvězdou a do boků protáhlé blatníky opticky zvýrazní šířku Mercedesu SL. Délku kapoty si uvědomíte při bočním pohledu, nebo když stojíte tváří v tvář tomuto modernímu stříbrnému šípu.

Sex-appeal otevřenému Mercedesu dodávají retroprvky v podobě výdechů za předními koly a na kapotě před čelním sklem. Možná až příliš zaoblená záď je ohraničena rozměrnými koncovými svítilnami, jejichž tvar je charakteristický pro všechny současné Mercedesy. Velká zadní kapota se kvůli složitému mechanismu skládací pevné střechy otevírá na vcelku vratkých vzpěrách, ale díky tomu dostatečně vysoko. Pod podlahou kufru je neobvyklé 17 palcové dojezdové kolo a sada pro jeho použití. Pro lepší rozdělení hmotnosti na nápravy je akumulátor umístěn vedle rezervy. I základní SL má do zadního nárazníku integrované mohutné koncovky výfuku, které při dostatečném sešlápnutí pedálu plynu, vydávají sytý baryton.

Dva cestující mohou dosytnosti vychutnávat jízdu v otevřeném voze. Vynikající, všestranně seřiditelná sedadla lze nastavit intuitivním ovládáním na dveřícha dále přímo na sedadle. Posádka je celkem dobře ukryta před poryvy větru díky vyšší hraně interiéru a nízko nad zemí uloženým sedadlům, ale přesto je ve výbavě také clona za předními sedadly. Nad 130 km/h však už ani ta příliš nepomáhá.

Jako vždy s novým SL, přišlo i tentokrát do sériové produkce několik technických novinek. Abecedu elektronických zkratek ABS, ASR, ASD (el. uzávěrka diferenciálu) a ESP doplnil Mercedes o zkratku SBS-Sensotronic Brake Control. Jde o průkopnický příklad ovládání vozidla "by-wire" tedy "po drátě". V tomto případě jde o brzdy, které již v běžném provozu nemají mezi pedálem brzdy a akčním prvkem na kole hydraulický okruh, ale signál je přenášen elektronicky. Hydraulika zatím zůstává jen jako záložní systém, pro případ selhání elektroniky, závislé na palubním napětí 12V. Největší výhodou elektrohydraulických brzd je velmi rychlý nárůst brzdného účinku, díky vysokotlakým zásobníkům s brzdovou kapalinou, která je neustále připravena zasáhnout.To umožnilo snížit brzdnou dráhu například z rychlosti 120 km/h o 3 %. Neméně podstatnou vlastností je účinnější spolupráce s dalšími elektronickými systémy ABS a ESP.

Naše setkání s Mercedesem SL můžeme označit za jeden z vrcholných zážitků letošního roku. Mercedes SL 350 není nejrychlejší, ani nejdražší, ale vlastníte-li jej, výsledný efekt, který je od vlastnictví automobilu této kategorie očekáván, se dostaví. Silná automobilová osobnost dostala díky praktické hliníkové střeše a řadě nových technických řešení nový rozměr, který z něj právem dělá krále sportovních roadsterů tohoto desetiletí.

Cena základní sestavy 2 659 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce a boční airbagy, alarm, alu disky 7děrové, automatická klimatizace vč. zbytkového využití tepla MRA, automatické tlumení odrazivosti vnitřního a vnějšího levého zrcátka, brzdová světla s LED diodami, brzdový asistent, čidlo zatížení sedadla spolujezdce pro deaktivaci předního airbagu, dálkové centrální zamykání, doplňky obložení interiéru v provedení strukturovaný hliník Linea, držák kelímků, el.nastavitelná sedadla a volant s pamětí, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, vč.integrovaných bočních směrovek, el.ovládaná boční okna, elektrohydraulicky sklápěná střecha,elektronický brzdový systém SBC s rozjezdovým asistentem SBC Hold a SBC Stop pro jízdu v koloně, ESP, kabeláž včetně antény pro telefon, kombinované čalounění látka/kůže "Como", kontrolka opotřebení brzdového obložení, kontrolka provozních kapalin, kožená řadicí páka, kožený multifunkční volant, lékárnička pod sedadlem spolujezdce, mlhová světla vpředu a vzadu, naklopení složené střechy v zavazadlovém prostoru EASY-PACK-SYSTEM pro snadnější nakládku, odkládací polička vpředu a vzadu za sedadly, ochranná síť proti větru, oka na připevnění zavazadel za sedadly a v zavazadlovém prostoru, ostřikovače světlometů, osvětlení prostoru pro nohy, otáčkoměr, palubní počítač, parametrické řízení, rádio MB 30 s přehrávačem kazet a 8 reproduktory, servozavírání víka zavazadlového prostoru, síťová kapsa u nohou spolujezdce, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, stěrače s dešťovým senzorem, střední loketní opěrka s odvětrávanou poličkou, světelný senzor k aktivaci světlometů při snížené viditelnosti (jízda v tunelu), světla ve dveřích při výstupu, tempomat, tónovaná skla, ukazatel servisních intervalů ASSYST, ukazatel venkovní teploty, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyklápění a sklápění volantu pro lepší nástup a výstup, xenonové reflektory, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 2 659 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 3
Zdvihový objem (ccm): 3724
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 3000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.2 / 8.3 / 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 315
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1755 / 295
Rozměr pneu: 255/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1300
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne