Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG: Nové fotografie, podrobný popis

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Mercedes-Benz uvolnil další nové fotografie supersportu SLS, který již pomalu spěje do sériové výroby. Objednávky mohou zájemci uzavírat od poloviny listopadu, cena 4,7 milionu Kč.

Stuttgartští vůz postupně odhalovali, v první fázi ještě před premiérou dokonce uvolnili i firemní fotografie zakamuflovaných předsériových aut. Oficiální premiéru si pak SLS odbyl navzdory původním předpokladům, které hovořily o jaře příštího roku, již na IAA ve Frankfurtu.

Lehký motor

Připomeňme si tedy některé základní údaje, které Mercedes ještě upřesnil. SLS je poháněn vidlicovým osmiválcem typu M159 s objemem 6208 cm3, který dává největší výkon 420 kW (571 k) při 6800 min-1. Pohonná jednotka má mazání se suchou skříní a odděleným zásobníkem oleje a váží jen 205 kg. Poskytuje maximální točivý moment 650 Nm ve 4750 min-1, který je přenášen na zadní kola pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky AMG a kardanového hřídele z karbonu. Převodné ústrojí je umístěno u zadní nápravy, jedná se tedy o systém transaxle. Spolehlivou trakci vozu pak má vozu zaručovat diferenciál se zvýšenou svorností.

Hliník se odstěhoval do Štýrského Hradce

Prostorový rám je vyroben prakticky celý z hliníkové slitiny a váží jen 241 kg, ocel byla použita pouze na vnitřní strany předních sloupků karoserie. Ta má dveře výklopné směrem vzhůru, Mercedes-Benz už toto konstrukční řešení použil u slavného 300 SL série W198 z let 1954-1957 a díky podobnosti s racčími křídly se pro něj vžil název gullwing. Dveře, ale také skelet, přední kapota a víko zavazadelníku se vyrábí v rakouském Grazu u firmy Magna Steyr. Automobil váží přesně 1620 kg, k čemuž dopomohlo využití lehkého hliníku také na karosářské panely a zavěšení, které obstarávají dvojité lichoběžníky. Obě nápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči a disponují příčnými zkrutnými stabilizátory. Rozložení hmotnosti dosahuje takřka ideálu – jeho poměr je 47 : 53. Optimální deceleraci zajišťují kompozitové odvětrávané kotoučové brzdy se šestipístkovými třmeny z vlastního vývoje AMG, za příplatek mohou být i lehčí karbonkeramické. Samozřejmostí je ABS a brzdový asistent.

Podvozek se může pochlubit rozvorem 2680 mm, automobil je 4638 mm dlouhý, 1939 mm široký a 1262 mm vysoký. Zavazadelník pojme pouze 176 litrů, ale vzhledem ke kategorii vozu se jedná o nedůležitý údaj..

Pohled dovnitř

Přístrojová deska a středová konzola svým tvarem připomínají ocasní křídlo letounu, výdechy ventilace pak proudový motor. V interiéru, pro který by se spíše hodil výraz kokpit, pak najdeme špičkové materiály – kůži Nappa, nebo kov. Na středové konzole se nacházejí veškeré ovladače elektronických systémů vozu a volič sedmistupňové samočinné převodovky AMG Speedshift DCT, kterému v Affalterbachu říkají E-Select. Mimochodem, řidič, či spíše pilot, má k dispozici celkem čtyři režimy řazení. Sportovní sedadla jsou elektricky nastavitelná a mají integrované hlavové opěrky, jejich zadní část je pak vyrobena z hořčíkové slitiny. Disponují i polohovou pamětí, do které lze uložit až tři různá nastavení, jsou vyhřívaná a do toho spolujezdcova lze umístit dokonce i dětskou sedačku! V automobilu si můžete vychutnat nejen sportovní jízdu, ale dokonce i cigaretu, zapalovač se nachází vedle voliče samočinné převodovky, kde je také dvanáctivoltová zásuvka.

Tříramenný volant AMG Performance má průměr 36,5 mm a zploštělou spodní část. Je ručně obšitý kůží, stejně jako celý interiér, který lze mít v některé ze sedmi barev. Střed volantu je kovový, stejně jako pádla řazení samočinné převodovky. Na volantu je také umístěno ovládání audia, telefonu, satelitní navigace a hlasového kontrolního systému Linguatronic. Vlevo jsou pak tlačítka elektronické parkovací brzdy a otevírání víka zavazadlového prostoru.

Interiér není čistě jen v kůži, například na A-sloupcích najdeme umělý semiš Alcantara. Přístrojový panel nabízí kromě obvyklých budíkůtaké indikátor přeřazení na vyšší stupeň, ten se skládá z v současnosti oblíbených světelných diod, kterých je celkem sedm. Rychloměr je ocejchován do 360 km/h.

Ve středu panelu je pak umístěn 4,5palcový displej palubního systému AMG, který řidiči zprostředkovává informace o zařazeném rychlostním stupni, teplotách provozních kapalin, aktuálním čase, průměrné rychlosti, spotřebě, či venkovní teplotě. K dispozici jsou i další funkce ve volbách Set Up, Warm Up a Race – například digitální ukazatel aktuální rychlosti, či elektronické stopky, které umí změřit čas na kolo na závodním okruhu.

Vlevo od voliče samočinné převodovky jsou umístěny ovladače jízdních režimů včetně funkce Racestart (launch control) a vypínatelného třístupňového ESP se sportovním módem. Aktuální zvolený režim elektronické stabilizace se zobrazuje také na palubním počítači. Jeho jednotlivé funkce se ovládají, jak jinak, tlačítky na volantu.

Čistý vzduch a dobrý zvuk

Dvouzónou automatickou klimatizaci Mercedes nejen u SLS AMG nazývá Thermotronic, parkovací asistent se jmenuje Parktronic, samozřejmostí je také tempomat, k dispozici je i bezklíčkový vstup Keyless-Go. Na přání lze mít špičkové audio dánské firmy Bang & Olufsen s jedenácti reproduktory a celkovým výkonem 1000 W, DVD měnič, ještě lepší kůži, či doplňky z karbonu. K dispozici je také multimediální systém Comand APS se sedmipalcovým displejem, umístěným ve středu přístrojové desky a pevným diskem s kapacitou 6 GB. Satelitní navigace pak disponuje dalším harddiskem, tentokrát s kapacitou 30 GB. Ve výbavě nalezneme i odkládací schránky, ta největší je mezi sedadly, pamatováno bylo i na pitný režim pilota a spolujezdce (či spíše spolujezdkyně?), ti si své nápoje mohou umístit do držáků.

Sezení proklatě nízko

Řidič sedí pouhých 369 mm nad vozovkou, vyklopené dveře pak od ní dělí 150 mm a při vstupu musí překonat posádka práh o výšce 450 mm nad silnicí, což vzhledem ke konstrukci dveří a tuhému skeletu není nijak závratné číslo. Z bezpečnostních prvků nový supersport disponuje například osmi airbagy (předními, bočními, kolenními a okenními) a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači tahu.

SLS jezdí na kolech z hliníkové slitiny, vpředu rozměru 9,5 x 19, vzadu pak 11,0 x 20. Ta jsou obuta do pneumatik 265/35 R19, respektive 295/30 R20. Auto dokáže vystřelit z nuly na 100 km/h za 3,8 s a dosahuje největší rychlosti 317 km/h, než mu vystaví stop elektronika. Kombinovaná spotřeba činí 13,2 l/100 km.

Kdy a za kolik?

Vývoj vozu byl zahájen v posledním čtvrtletí roku 2006, SLS vznikal ve spolupráci MTC (Mercedes Technology Center) v Sindelfingenu a AMG v Affalterbachu. První sériové vozy by se k zákazníkům měly dostat na jaře roku 2010. Ti němečtí zaplatí nejméně 177.310 eur včetně daně (tzn. asi 4,7 milionu Kč), nový skvost do své garáže mohou objednávat již od 16. listopadu letošního roku..

Elektrosupersport

V červenci byla také potvrzena výroba elektrické verze se čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 392 kW (533 k), točivým momentem 880 Nm a zrychlením z 0 na 100 km/h za 4 s.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
5. 11. 2009 18:58
Re: Podzemni garaz
No jasne, zdani opravdu klame, takze jsem si oddechl a zitra jdu pro nej :-)
5. 11. 2009 13:40
Re: Podzemni garaz
oni jsou nekde tak nizke garaze?
5. 11. 2009 11:52
Podzemni garaz
Mooc hekze auto, ale chtel bych videt, jak se z nej leze v podzemni garazi, lak dveri a zrcatka dostanou asi pekne na frak :-)