TEST Mitsubishi ASX 1,6 vs. Nissan Qashqai 1,6 – Juniorské závody
Nebudeme si nic namlouvat, i mezi malými SUV záleží na každé ušetřené tisícikoruně. Co když na hory moc často nezavítáte, takže pohon všech čtyř kol vlastně ani nepotřebujete (oba modely naštěstí mají na předokolku solidní adhezi), navíc toho ani mnoho nenajezdíte či jste klidní řidiči, takže kupovat jiný než základní motor je pro vás zbytečnost? A přesto chcete z rozličných důvodů SUV.
Připravili jsme pro vás srovnání dvou juniorských SUV s atmosférickými šestnáctistovkami a podíváme se, které vám za co nejméně peněz přinese co nejvíce muziky.
suv mitsubishi nissan testy srovnavacitesty Na našem trhu se oba vozy ve třídě malých SUV pohybují dlouhodobě ve druhé polovině první desítky a dohromady drží zhruba šest procent trhu. Nejsou to tedy žádní nazdárci. Na pozici jedničky je vše jasné, Yeti stále neohroženě vládne. Ale dnes to o Škodovce nebude...
Pod kapotou základ
Oba vozy mají pod kapotou agregáty o shodném výkonu i objemu 1,6 litru (přesněji, Nissan 1.598 cm3 a Mitsubishi 1.590 cm3). Jak to už tak bývá, když dva dělají totéž, není to vždy totéž.
Atmosférický čtyřválec pod kapotou Nissanu má nejvyšší výkon 86 kW při 6.000 min-1, točivý moment vrcholí při 4.400 min-1 hodnotou 158 Nm. V Mitsubishi najdeme agregát o shodném výkonu (při stejných otáčkách), maximum točivého momentu 154 Nm je oproti Qashqaii položeno o 400 otáček níže.
Jak je to tedy s tím „není to vždy totéž“? Podle papírových hodnot to vypadá na remízu, avšak skutečnost je jiná. U Nissanu je agregát velmi dobře utlumen a ani ve vysokých otáčkách do kabiny neproniká přílišný hluk. Na rozdíl od ASX však postrádá výraznější výkonovou špičku, ve středních a nižších otáčkách mají zátah srovnatelný.
suv mitsubishi nissan testy srovnavacitesty To u Mitsubishi o práci čtyř pístů pod kapotou víte mnohem intenzivněji, avšak sportovněji založeným řidičům (byť ti asi nebudou tou pravou cílovou skupinou) to vadit nebude. Motor má v poslední třetině otáček zdravý, živý zvuk, podle kterého bychom relativně skromných 117 koní určitě nehádali. Na delších cestách však posádka hlukem sužována není.
Spotřeba
Na poli spotřeby jsou oba vozy vzácně vyrovnány. Pětistupňová převodovka je v obou vozech poskládána rozumně (s dlouhou pětkou), proto ani ve vysokých dálničních rychlostech spotřeba neroste nade všechny meze. U Nissanu jsme při reálné stotřicítce odečetli zhruba 3.600 min-1, u Mitsubishi pak 3.500 min-1. Palubní počítač pak, v souladu s očekáváním, vykazoval podobné hodnoty. U ASX jsme při dálničním tempu odečetli 8,5 litrů Naturalu na 100 kilometrů, u Qashqaie 8,6 l.
Zpomalení na stovku s sebou přineslo jednak snížení otáček (u obou o zhruba 800 min-1) a samozřejmě také spotřeby. Konkrétní hodnoty najdete v tabulce. Po městě jsme s oběma vozy jezdili za osm až devět litrů benzinu, dlouhodobě se lze s oběma bez problémů vejít pod osm.
Odečtená spotřeba paliva | Mitsubishi ASX 1.6 | Nissan Qashqai 1.6 |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 5,7 / 2700 | 5,8 / 2800 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 8,5 / 3500 | 8,6 / 3600 |
Interiér: V jednoduchosti je síla
suv mitsubishi nissan testy srovnavacitesty Oba vozy se mohou pochlubit solidním, dobře slícovaným interiérem který nevrže a ve kterém se řidič cítí dobře. O něco modernějším (nebo spíše svěžejším) dojmem působí vnitřek ASX, ve kterém najdeme mimo jiné barevný informační displej mezi budíky. Nissan má monochromatický, navíc zde dobře se držící volant zdobí nemoderně působící tlačítka. Ergonomie je u obou vozů na dobré úrovni, o něco lépe se ovládají palubní systémy u ASX, a to díky větším tlačítkům. Oba automobily nabízejí loketní opěrku mezi předními i zadními sedadly.
U Nissanu je zase výhodou více odkládacích ploch na středovém tunelu mezi předními cestujícími, kam se vejdou například tři plechovky s nápoji. Zapuštění středové části do palubní desky je také o něco užší, takže je zde více místa na kolena. Qashqai nabídne nepatrně jednodušší vstup do zavazadlového prostoru o objemu 410 litrů, ASX disponuje základním objemem 419 litrů (dle sklonu opěradla až 442 l) a průvlakem na lyže. Nakládací hrany jsou ve stejné výši.
Na všech sedadlech je pro dospělého člověka místa dost, na šířku o chloupek více u Nissanu, na výšku zase (kvůli střešnímu oknu) v ASX. Celkově pohodlnější přední sedadla má ASX, oba sokové nabídnou odpovídající míru bočního vedení. Na zadních sedadlech se o něco lépe sedí v Qashqaii a to díky delším a více skloněným sedákům.
suv mitsubishi nissan testy srovnavacitesty
Celkově má řidič ze svého sedadla o něco lepší výhled v Nissanu, byť šikmo vzad i vpřed je výhled nepatrně horší. Misky vah na jeho stranu převážily zejména ostřikovače rozprašující směs po celém okně (u ASX nikoliv) nebo znatelně větší zadní stěrač, díky kterému máte v horším počasí lepší výhled zadním oknem. U obou modelů kvitujeme rozměrná a přehledná vnější zpětná zrcátka, byť při vysokých rychlostech hlučí.
Výbava
A co výbava? Nissan nabízí v základní výbavě přední, boční i hlavové airbagy, ESP, šestnáctipalcová ocelová kola, manuální klimatizaci či Bluetooth handsfree. Mitsubishi ASX boduje kolenním airbagem řidiče, nemá však Bluetooth. Více v tabulce níže.
Ani k jednomu z vozů si nelze dokoupit pohon všech kol, u ASX je totiž spojen s výběrem vznětové osmnáctistovky (ta se jako předokolka u nás neprodává), Qashqai čtyřkolku za příplatek 50 tisíc Kč nabízí ke všem motorizacím kromě těch základních: testované benzinové šestnáctistovce a vznětové patnáctistovce.
suv mitsubishi nissan testy srovnavacitesty Podíváme-li se do ceníků na top verze obou vozů, je vidět jistá převaha Nissanu. Za 499.500,- Kč (1,6, výbava Tekna) dostanete vůz se sice slabší motorizací, ale zato dlouhým seznamem zajímavých položek. Patří k nim osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, xenonové světlomety (18“ kola v ceníku ASX nenajdete, xenony jsou zase již ve druhé nejvyšší výbavě), automatická dvouzónová limatizace, systém Nissan Connect s 5“ barevnou obrazovkou a sledováním okolí vozu, audiosystém BOSE se sedmi reproduktory nebo inteligentní klíč.
Mitsubishi ASX je v nejvyšší výbavě Instyle + možné pořídit jen se vznětovým agregátem, proto se podívejme na druhý nejvyšší stupeň Intense za 534.900,- Kč. Ten s sebou přináší například kožené čalounění sedadel, již zmíněné xenony, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, parkovací kameru ve zpětném zrcátku (nikoliv tedy na barevný 3,3“ displej), automatickou klimatizaci nebo rádio se šesti reproduktory. Vítěz? Nissan.
Mitsubishi ASX a Nissan Qashqai - srovnání základních výbav | |||
Model | Mitsubishi ASX | Nissan Qashqai | |
Motor | 1.6 MIVEC (86 kW) | 1.6 (86 kW) | |
Výbava | Inform | Visia | |
Základní cena [Kč] | 429.900,- | 379.900,- | |
Airbagy čelní, boční, okenní | S | S | |
Kolenní airbag | S | - | |
Asistent rozjezdu do kopce | S | - | |
Kožený volant | - | - | |
Palubní počítač | S | S | |
Centrální zamykání s DO | S | S | |
Elektricky ovládaná zrcátka | S | S | |
El. stahování všech oken | S | S | |
ESP | S | S | |
Střešní ližiny | 6000,- + montáž | - | |
Klimatizace manuální | S | S | |
Střední loketní opěrka vpředu | S | S | |
Litá kola | - | - | |
Metalický lak | 14.000,- | 13.500,- | |
Bluetooth handsfree | - | S | |
Rádio | S (4 repro, CD a MP3, AUX) | S (4 repro, CD, AUX) | |
Tempomat | - | - | |
Vyhřívání zpětných zrcátek | S | S | |
Rozměr pneu | 215/65 R16 | 215/65 R16 |
Jízda
I na poli jízdních vlastností je jasným vítězem Nissan. Začněme od řízení. To je přesnější okolo středové polohy, příjemně tužší a nabídne více informací od předních kol. Celkově se dá označit za jednoznačně povedenější.
Na poli komfortu jsou oba vozy v podstatě rovnocenné, nepatrně lépe žehlí nerovnosti ASX. Jedním z důvodů jsou nepochybně rozdílné velikosti kol. Zatímco Mitsubishi obouvá na šestnáctipalcové ráfky pneumatiky o rozměru 215/65, u Nissanu najdeme sedmnáctky 215/60. Velké výmoly každopádně nemá rád ani jeden z modelů, oba můžeme pochválit za tuhou karoserii (Nissan o něco více).
suv mitsubishi nissan testy srovnavacitesty Sedmnáctipalcové pneumatiky jsou pro podvozek Qashqaie, zdá se, ideální volbou. Qashqai je v zatáčkách o poznání jistější než ASX, méně se naklání a limit přichází znatelně později. To ASX se přes vysoké pneumatiky relativně rychle převalí, čímž sportovní jízda končí. Nissan si také zaslouží pochvalu za stabilitu ve vysokých rychlostech, na německé dálnici bude příjemnějším společníkem, a mít šestku, bez problémů bychom vám jej mohli doporučit i na občasné delší výlety po Evropě. Slabinou je u něho slabší odtlumení oblasti podběhů zadních kol, což se nejvíce projeví při deštivém počasí.
U obou vozů jsme spokojeni s řazením i citlivě nastavenou spojkou. Páka se v kulise pohybuje bez zadrhnutí a dráhy nejsou přehnaně dlouhé. Při přímém porovnání se nám řazení u ASX zdálo přeci jen o malý kousíček horší. O sportovnosti však nemůžeme hovořit ani v jednom případě.
Závěr
Nissan nebo Mitsubishi? Po součtu všech pro a proti je odpověď jasná: Nissan Qashqai je celkově lepší koupí.
Má lepší jízdní vlastnosti, kvalitnější řízení a nabídne i atraktivnější cenu. V ideálním případě bychom z těchto dvou vozů udělali hybrid - ne, není řeč o elektropohonu, ale o komponentech. Do Nissanu bychom zastavěli šestnáctistovku, a když bychom byli v tom, tak i interiér z Mitsubishi. Jen škoda, že bychom přitom ve vyšších verzích přišli o zajímavé prvky výbavy.
Mitsubishi AXS 1.6 MIVEC | |
+ | Vysoké užitečné zatížení Kvalitněji působící interiér Komfortní jízdní vlastnosti Pohodlná přední sedadla |
- | Pouze pětistupňová převodovka Na výběr pouze dvě motorizace Horší chování vozu na limitu Vyšší cena |
JAKE.AUTO.CZ Mitsubishi ASX – všechny testy a další články
Nissan 1.6 | |
+ | Utlumení motoru Jízdní vlastnosti Cena Více možností výbavy |
- | Krátké sedáky vzadu Pouze pětistupňová převodovka Odhlučnění zadních kol Nevýrazný interiér |