TEST Mitsubishi Colt 1,3i (70 kW) – Lancerizace rodu
Malým Mitsubishi byla v minulých letech vytýkána přílišná sterilnost, neutrálnost a zaměnitelnost s vozy ostatních asijských značek, a tak s tím designéři konečně něco udělali. Základem designového jazyka se staly ikonické Lancery Evolution. Jejich design se rozšířil nejen mezi obyčejná provedení Lancerů, ale nejnověji i do menšího Coltu. Trend lancerizace má pokračovat u faceliftu Outlanderu. Ať už patříte k příznivcům nebo odpůrcům podobného odlišení od konkurence, nedejte na první dojem. Po slupkou je totiž poctivě stavěné auto, které má s Lancerem společného rozhodně více než jen zamračenou tvář.
Varování ministra I.: Nový styl omezuje variabilitu
Čtyři roky starý test stejné motorizace se nesl ve znamení nadčasové variability interiéru, kterou tehdy nedokázal překonat prakticky žádný malý vůz. Colt tak mohl směle soupeřit s malými MPV nebo dokonce s nákladně konstruovaným, výrazně dražším a přece méně praktickým Mercedesem třídy A. Ale ouha, kdeže sněhy z roku 2004 jsou? Zákazníci Coltu prý možnost podélného posunování zadní lavice o 130 mm nepotřebovali, stejně jako možnost vyjmutí zadních sedadel ven z vozu.
Co tedy zbylo? Colt i dnes patří k malým autům s nadprůměrně velkým interiérem na předních i zadních místech. Karoserie se stále podobá malým MPV, která se mezitím stala ještě o něco populárnějšími, ale s variabilitou je na tom Colt stejně průměrně, jako všechna malá auta. Zadní sedadla lze sklápět, díky dvojité podlaze zavazadelníku lze dokonce dosáhnout rovné ložné plochy s délkou 1170 mm, minimální šířkou 985 mm, ale to je také v podstatě vše. Vlastně ne! K nadstandardu, který výrazně vylepšuje využitelnost objemného interiéru na čtyřmetrové délce auta, patří možnost sklopení opěradla spolujezdce. Díky alespoň za to!
Při nakládání zavazadel by se měli mít na pozoru osoby s výškou nad 175 cm, protože právě pouze do této výšky se vyklápí zadní stěna.
Varování ministra II.: Sportovní geny mohou změnit charakter auta
Zatímco předchozí odstavce mnoho dobrých zpráv nepřinesly, ty následující přinesou. Na novém Coltu se totiž naštěstí neměnily pouze vnější díly a nákladově náročná a variabilitu zajišťující výbava interiéru. Dramatickou proměnou prošly i jízdní vlastnosti auta. Z nemastného neslaného základu dokázal tým továrních podvozkářů vykouzlit agilní a hravý vůz, který je radost prohánět po kvalitní silnici a který vás přitom nezklame ani při jízdě na velmi špatném povrchu.
Sladěním pružin, stabilizátorů a tlumičů si nás podvozek Coltu získal. Řízení sice poskytuje stále jen zanedbatelný zlomek toho, co umí Evo, ale podvozek s rychle nastupujícími, ale nekousavými brzdami podporuje řidiče při rychlé jízdě. Asi největší překážkou k úplné spokojenosti z jízdního projevu a ovládání auta je málo přesné řazení a páka zadrhávající v kulise.
Varování ministra III.: I malé auto může mít vysokou spotřebu
Se změnou podvozku zřejmě došlo i k přepracování nejmenšího čtyřválce 1,3 l, se kterým je teď také větší zábava. Převody dovolují ve městě držet běžně méně než 1500 ot./min, a když budete řadit nejvýše ve 3000 ot./min můžete počítat i ve městě se spotřebou do 7,5 l/100 km. Bohužel Colt dost svádí k využívání 70kW potenciálu. Relativně nízká hmotnost (1045 kg) a těsně za sebou naskládané převody z něj dělají v rychlostech do 100 km/h velmi hbitého člena silničního provozu.
Na dálnici jednotka statečně drží předpisovou rychlost kopec nekopec, ale se 4000 ot./min na otáčkoměru, větší čelní plochou a se sportovně laděnými zimními pneumatikami 205/55 R16 se spotřeba i při konstantní jízdě šplhá až k 9 l/100 km. Zvolníte-li na rychlostní průměr 100 km/h, odmění vás Colt přijatelnějším i když stále ještě vyšším průměrem 6,7 l/100 km. Se standardním rozměrem a letním dezénem byste se mohli na suchém asfaltu dostat v podobných režimech na hodnoty o litr nižší, což by lépe odpovídalo rozměrům a zaměření vozu.
Dobrou zprávou je celkem objemná nádrž (47 l) a také vylepšené odhlučnění motoru i podvozku.
Varování ministra IV.: Základní cena může obsahovat kompletní výbavu
Ceník modernizovaného Coltu se může na první pohled jevit jako přehnaně optimistický, ale to jen do doby, než si prohlédnete rozsah výbavy. Už v základním stupni Inform (pětidveřový hatchback s cenou 280 tisíc Kč) jsou totiž čelní a boční airbagy, ABS + EBD, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna vpředu nebo palubní počítač. Za 305 tisíc je v nabídce již nadprůměrně kompletní stupeň Invite, který má navíc kola z lehké slitiny s pneumatikami 195/50 R15, audiosystém Mitsubishi se šesti reproduktory + CD/MP3 přehrávač + vstup AUX, ovládání audiosystému na volantu, tempomat nebo kožený potah volantu a hlavice řadicí páky.
Za dalších 15 tisíc postoupíte do výbavy Intense kde je navíc proti Invite senzor potkávacích světel + dešťový senzor, zadní střešní spoiler, přední mlhová světla, zatmavení skel zadních dveří a malých zadních oken nebo větší kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/45 R16.
Připlácí se prakticky jen za metalický lak (+10.000,-Kč) a šestistupňovou automatizovanou převodovku.
Závěr
Colt se zvenku tváří velmi vážně, až výhružně. Uvnitř se zbavil hravých bleděmodrých detailů, které nahradily jen průměrně hodnotné plasty. Kvalita montáže, stejně jako slušná tuhost karoserie předcházejí jakýmkoliv nežádoucím pazvukům a jsou dobrým základem pro vyvážené jízdní vlastnosti dané sportovně naladěným podvozkem. Auto ochotně zrychluje a má rádo zatáčky. Bohužel už při povolených dálničních rychlostech roste spotřeba paliva nad míru, kterou by běžný řidič byl ochoten akceptovat. Rodinnému využití skvěle poslouží prostorný interiér. Počítat ale musíte s uložením zavazadel před zadní sedadla, do skromného zavazadelníku se toho mnoho nevejde.
První cena vozu | 264.900,- (Inform, 1.1i 55 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 279.900,- (Invite, 1.3i 70 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 319.900,- (Intense, 1.3i 70 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 329.900,- (Intense, 1.3i 70 kW) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti, podvozek se sportovním nádechem a dobrým tlumením nerovností
- Živý, dobře utlumený motor
- Prostorný interiér
- Bohatá standardní výbava
- Rovná plocha po sklopení sedadel a opěradel
- Objem motoru spadá do nižší sazby povinného ručení
Minusy
- Vyšší spotřeba
- Levnější plasty v interiéru
- Před předními sedadly překáží výstupky v podlaze
- Mechanický odpor řadicí páky
- Malý základní zavazadlový prostor