Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Outlander – první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (7)
Kladivo na Forestera je tiché a pro cestující prostorné. Přidat by zasloužilo v prostoru pro zavazadla a turbodiesel je také v nedohlednu...

OUTLANDER označuje vzmáhající se Mitsubishi jako crossover model – tedy kříženec sportovního kombi a SUV. Necelé dva měsíce po ženevské premiéře tak i na český trh přichází auto, jehož jediným přímým konkurentem na zdejším trhu je Subaru Forester. Nový OUTLANDER bude nabízen buď v provedení 2WD s poháněnou přední nápravou, nebo se stálým pohonem všech kol 4WD. Pod kapotou nového vozu je zatím jediný motor - dvoulitrový zážehový čtyřválec s maximálním výkonem 100 kW/136 k.

Modelu Outlander předcházel úspěšný koncept ASX představený v roce 2001 a vzápětí následovaný sériovým modelem Airtrek vyráběným výhradně pro japonský trh. Outlander byl navržen v kalifornském designerském středisku Mitsubishi Design America.

Outlander charakterizuje výrazná zaoblená přední partie s úzkými světlomety a výrazným logem automobilky na masce. Uměřený styling zbytku karosérie se zdá být zdařilým kompromisem mezi japonským a evropským pojetím, bez tvarových či chromových excesů. Subjektivně vypadá vůz větší, než ve skutečnosti je, což platí i pro interiér.

Uvnitř prostorné kabiny čekají na cestující precizně zpracované plasty, o generaci překračující vše, na co jsme byli dosud u Mitsubishi zvyklí. Nezvykle tvarovaná palubní deska má podle našeho názoru přesně tu míru vyjímečnosti a současně praktičnosti, kterou lze u SUV očekávat a snést. Nutno také dodat, že při krátkém jízdním seznámení s vozem se i terénní vložky obešly bez pazvuků a jiných rušivých projevů, pronikajících k uším řidiče.

Na silnici se Outlander chová úměrně výkonové hmotnosti – k živému projevu se nijak nutit nemusí, nejlépe je dvoulitrovému čtyřválci ale přece jen ve středních a vyšších otáčkách. Subjektivní dojem je ale ošidný – výborně odhlučněný interiér a vcelku komfortně naladěný podvozek snižují subjektivně vnímanou rychlost, takže i když se zaměříte na „lehkou nohu“ a méně dynamický styl jízdy, budete překvapeni skutečnými rychlostními průměry. Jako omluva pro existenci pouze benzínových motorů je přibližně osmilitriová průměrná spotřeba přijatelná, ale uzavírání sázek, zda s turbodieselem přijde dříve Forester či Outlander, se dlouhodobě obě automobilky neubrání…..

Pokud jsem zmínil komfort odpružení, projevuje se tato vlastnost příznivě hlavně při přejíždění nerovností – v za táčkách se vůz kupodivu nenaklání nad obvyklou míru a vzdor větší výšce netrpí ani větší citlivostí na boční vítr. Brzdy jsou dostatečně účinné, ale velký zdvih pérování způsobuje celkem značné „ponoření“ přídě. Mezní možnosti při pohybu terénem jsme u Outlanderu nezkoušeli, na nerovných a polních cestách musíme vyzdvihnout opravdu dobré odtlumení podvozku.

Jediným námi objeveným negativem je vysoko umístěná podlaha zavazadlového prostoru, což je daň za plnohodnotné rezervní kolo. Místa pro cestující je ale dost i vzadu, přičemž netrpí hlava ani kolena.

V České republice bude Outlander nabízen ve dvou úrovních výbavy: Verze Comfort 2WD/4WD nabízí brzdy vybavené systémem ABS + EBD, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, klimatizaci, šestnáctipalcová kola s ocelovými ráfky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a řadu dalších prvků ve standardní výbavě.

Ještě komfortněji vybavená varianta Sport 4WD je navíc vybavena automatickou klimatizací, mlhovými světlomety, šestnáctipalcovými hliníkovými koly, kůží potaženým volantem a hlavicí řadící páky, chromovanými nástupními lištami atd.

Od čtvrtého čtvrtletí roku 2003 bude k dispozici rovněž varianta s benzínovým motorem 2,4 l a výkonu 117 kW/160k a o rok později nabídku doplní nejvýkonnější model s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu přes 200 k. Půjde o upravenou verzi pohonné jednotky známé ze soutěžní verze Mitsubishi Lancer Evolution. O použití vznětového agregátu v tomto modelu se dle automobilky oficiálně neuvažuje, trh si ale nasazení vznětového agregátu nejspíše vynutí.

V letošním roce se v Evropě počítá s prodejem 8 000 kusů modelu Outlander, z toho v České republice plánuje zdejší dovozce prodat do konce roku 200 vozů.

Oficiálně bude možné Outlander objednat od 12. května 2003. Základní cena nového vozu je u modelu Comfort 2WD 698 500,- Kč, Comfort 4WD se bude prodávat za 765 000,- Kč a nejluxusněji vybavený model OUTLANDER Sport 4WD za 829 000,- Kč. V prodeji bude rovněž montážní verze s možností odpočtu DPH.

Ondřej Šuch
Diskuze (7)