Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Outlander - TDI ve službách SUV

Ondřej Šuch
Zatímco předchozí generace měla rozměry i charakterem blíže k crossoverům typu Subaru Forester, nový model se hrdě hlásí k pěti- až sedmimístným SUV.

Vůz narostl ve všech rozměrech a nechybí mu nic z moderních designových prvků, od diodových zadních svítilen přes vystouplé prahy až třeba po nízko zasahující dělené páté dveře.

Outlander je sedmimístný a každá řada sedadel poskytuje specifický zážitek. Zatímco vpředu sedí posádka v elektricky vyhřívaných křeslech relativně nízko a dojem z řízení tak má blíže k velkým vozům kombi, ve druhé řadě je nadbytek místa pro kolena doplněn vyšším posazem a relativně malým prostorem nad hlavou. Třetí řada sedadel je zcela ukryta v podlaze, jejich správné vydolování a složení je ale i s respektováním návodu zkouškou trpělivosti a síly – odměnou jsou pak tradičně spíše dětská místa s minimem podélného prostoru.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy Zatímco u první generace žehrali uživatelné na vysoko položený zavazadelník o objemu 420 litrů, nástupce se v pětimístném uspořádání chlubí objemem 774-882 litrů v závislosti na posuvu druhé řady sedadel. Na složení sedadla druhé řady nabízí vůz tlačítko, ovladatelné ze zavazadlového prostoru. Zadní dveře jsou dělené a jejich spodní část unese až 200 kg.

Elegantní exteriér má svůj odraz uvnitř až na druhý pohled – kabině totiž dominuje jednoduše tvarovaná palubní deska z tvrdého plastu, ze které vystupují sympaticky působící samostatné tubusy s rychloměrem a otáčkoměrem.

Volant je seřiditelný pouze výškově, má ale optimální tvar a lze na něm ovládat tempomat i audiosoustavu. Středovému panelu dominuje trojice kruhových ovladačů a srozumitelné množství tlačítek, chválíme také vestavěné autorádio, jehož řádné podsvícení ale vyžaduje dodatečnou softwarovou úpravu stálého tzv. denního osvětlení. Klimatizace je pouze jednozónová a to i v nejvyšším stupni výbavy. Posádka má k dispozici dostatek odkládacích prostor včetně klimatizované schránky před spolujezdcem.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy
 

Na rozdíl od francouzských sesterských modelů Citroen C-Crosser a Peugeot 4007, které budou osazovány vznětovým agregátem 2.2 HDI o výkonu 125kW z vlastní produkce, vsadil Outlander na externí zdroj a podobně jako u modelu Grandis montuje i do Outlanderu čtyřválec TDI (zde s označením DI-D) 103 kW z produkce Volkswagenu. Jindy dunivý motor se v SUV ukazuje v lepším světle, spolehlivě zatahuje od cca 2000 otáček bez turboefektu a dobré odtlumení z něj dělá i příjemně nehlučného společníka.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy
 

Na běžných silnicích se Outlander chová jistě, kladem je spíše komfortněji naladěné odpružení, které neprotestuje ani proti rychleji projížděným zatáčkám. Řízení neposkytuje dostatek zpětné vazby, vzhledem k nezávodnímu charakteru auta jde ale jen o malou výhradu.

Přebytek síly má občas tendenci strhávat řízení při akceleraci, volant s poněkud tenkým věncem ale není problém udržet i malou silou. Šestistupňová manuální převodovka řadí rychle a přesně, na SUV jsou nadstandardní velmi krátké dráhy řazení. Otočným tlačítkem mezi sedadly lze volit režimy pohonu buď pouze předních kol, nebo pohon 4WD, kdy elektromagnetická mezinápravová spojka reaguje nikoli na prokluz předních kol, ale na míru stlačení plynového pedálu a distribuuje na zadní nápravu až 50 % točivého momentu.

suv mitsubishi testy suv mitsubishi testy Distribuci výkonu mezi přední a zadní nápravu lze takto uzamknout v poměru 50:50, vozu ale chybí klasický mezinápravový diferenciál, takže bez rizika většího opotřebení vozu lze tento režim používat jen na krátkých přímých úsecích nebo při vyprošťování.

Mimo silnice je pro Outlander kromě pneumatik limitujícím faktorem především světlá výška pouhých 178 mm – v praxi jsme byli ale překvapeni, jak velké terénní zlomy je vůz schopen překonat bez kontaktu s karoserií.

Stejně jako při prvních jízdách v prosinci 2006 jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,7 l/100 km, ve městě pak spotřeba nepřesáhla devítilitrovou hranici.

Plusy:

  • Cena a výbava
  • Komfortní jízdní vlastnosti i mimo silnici
  • Výkonný, úsporný a dobře odhlučněný motor
  • Kapacita a praktičnost zavazadelníku

Minusy

  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Méně místa ve třetí řadě, těžká manipulace se sedadly
  • Některé plasty v interiéru

První cena vozu799.900,- (2.0 DI-D 103 kW Invite)
První cena vozu s testovanou motorizací799.900,- (2.0 DI-D 103 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu889.900,- (2.0 DI-D 103 kW Intense Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků905.094,- (2.0 DI-D 103 kW Intense Plus)

Ondřej Šuch
Mitsubishi Outlander
Cena základní sestavy 889 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy, Boční airbagy, Hlavové airbagy, Stabilizační systém, Samočinná klimatizace, Elektricky ovládaná boční okna a vnější zpětná zrcátka s funkcí sklopení, Litá 18“ kola, Palubní počítač, Autorádio s přehrávačem CD, mp3 a měničem na šest disků, přední mlhovky Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Xenonové světlomety, Samočinná klimatizace, Úchyty dětských sedaček Isofix, Bluetooth hands-free sada s hlasovým ovládáním, Dvě sedadla ve třetí řadě, Kožený multifunkční volant, Posuvná zadní sedadla s funkcí elektrického sklápění, Tempomat, Podélný střešní nosič. Kč
Cena testované sestavy 905 094 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (14 000 Kč), Koberce (1194 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.7 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 771 / 1691
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 690
Rozměr pneu: 225/55 R18
Mitsubishi Outlander
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4640
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2670
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 515
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano