Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Pajero Pinin 1,8

Nejmenší terénní automobil Mitsubishi zaplňuje u japonské automobilky segment trhu, kam se řadí např. úspěšná Toyota RAV4 nebo Land Rover Freelander. Název vozu má dva významy - slovo "pinin" znamená v italštině malý a současně připomíná jméno tvůrce...

Italský duch je cítit už při pohledu zvnějšku. Výrazné rovné linie a velká zasklená plocha upoutají pozornost zvláště při srovnání s velkým novým Pajerem. Vůz je charakteristický i malou délkou (kratší než Škoda Felicia! ) a nadprůměrnou světlou výškou.

Interiér je výrazně evropský - italský design mu ale neubírá na praktičnosti. Zadní dělená sedadlamohou být složena do vodorovné polohy, čímž se značně zvětší zavazadlový prostor. Zajímavé je, že při sklápění sedadel není nutné snímat opěrky hlav. Pod dnem zavazadlového prostoru se nachází praktická schránka na ukládání cenností nebo užitečného příslušenství. Pro tuto kategorii je překvapivé i množství odkládacích schránek a prostor včetně držáků na nápoje vpředu i vzadu stejně jako háčky k upevnění nákladu v zavazadlovém prostoru. Cestující vepředu mají dostatek pohodlí, zadní sedačky jsou ale relativně blízko předních opěradel a i zavazadlový prostor za nimi je jen omezený. Prostor pro hlavu, tak důležitý v terénních vozech, je ale na všech místech dostatečný.

Řešení přístrojové desky a všech ovládacích prvků umožňuje řidiči přehlednou kontrolu vozu a poskytuje mu všechny potřebné informace. Centrální černobílý LCD displej umístěný vysoko v přístrojové desce je sklouben s radiopřehrávačem.

Na přání lze standardní displej nahradit navigačním systémem s barevným displejem a přehrávačem kompaktních disků.

Terénní Pinin je s poloměrem otáčení 4,9 metru a dostatečným výhledem ze sedadla řidiče jako doma i v městském provozu. Potíže nám nedělalo ani manévrování v úzkých uličkách ani parkování na těch nejtěsnějších místech.

O blízké příbuznosti modelu Pinin s takzvaným "velkým" Pajerem svědčí systém pohonu všech kol označený SS4-i 4WD poskytující novému vozu bezkonkurenční jízdní vlastnosti v terénu. Od systému Super Select používaného u velkých modelů Pajero se liší pouze přenosem hnací síly prostřednictvím viskózní spojky (VCU).

Na rozdíl od konkurenčních vozů této třídy nabízejících řidičům buď pouze stálý pohon všech čtyř kol (Permanent 4 WD) nebo jen omezenou volbu přepínání pohonného režimu, systém SS4-i 4WD nového Pajera Pinin pracuje ve všech čtyřech režimech - 2H, 4H,4Hlc a 4LLc.

Režim 2H, při němž jsou poháněna zadní kola, je určen pro bezproblémovou jízdu na suché pevné vozovce. Při zařazeném režimu 4H se přenáší pohonná síla podle potřeby rovněž na kola přední nápravy. Tento režim je výhodný zvláště při akcelerování nebo jízdě na velmi kluzkém povrchu, jakým mohou být například i mokré dlažební kostky ve městech.

V režimu 4HLc se zapnutou uzávěrkou viskózní spojky jsou všechna čtyři kola poháněna trvale a konečně v režimu 4LLc, využívaném zejména ve velmi těžko průjezdném terénu nebo ve strmých stoupeních, používá systém redukci. Prakticky trvá přepínání mezi jednotlivými stupni během zhruba 10 vteřin po přeřazení - vše je indikováno na přehledném světelném schématu mezi oběma hlavními kruhovými přístroji.

Odpružení bylo navrženo tak, aby poskytovalo pohodlí při jízdě na silnicích a zároveň dostatek bezpečí při jízdě v terénu. Vícebodové zavěšení zadních kol poskytuje efekt tzv. pasivního řízení a vůz tak drží stopu i při rychlém průjezdu ostrými zatáčkami.

Zatímco karosérie a interiér nového Pajera Pinin je vyráběn v Evropě, motor zůstal japonský - čtyřválcový šestnáctiventilový motor s přímým vstřikem benzínu do hlavy válců GDI o objemu 1,8 l.

Motor pracuje ve dvou režimech. Při úsporném, kdy lze na pedál akcelerátoru šlapat jen opravdu velmi mírně, svítí zelená kontrolka v zorném poli řidiče. Ani při důsledném dodržování tohoto režimu se nám spotřebu nepodařilo stlačit pod 9 litrů na 100 km. Podle našeho subjektivního odhadu není chyba v motoru - Pinin je ale vybaven relativně krátkou převodovkou, takže i jízda kolem 120 km/h udělá v nádrži vír. Na běžných silnicích jsme se ale s tímto vozem cítili daleko lépe - díky této převodovce přijatelně zrychloval a zelenou kontrolku jsme také nezhasli často... Vnitřní hluk je vzhledem ke tvarům karosérie na mírné úrovni a ani znečištění zadního okna v dešti není příliš výrazné.

Pokud jsem na začátku přirovnával Pinin ke konkurenci, musím nyní konstatovat výrazný rozdíl. Pokud se dá mluvit o plnohodnotném malém terénním vozu, Pinin tomuto označení nezůstává rozhodně nic dlužen. Je to totiž právě průchodnost terénem, která se může stát hlavní zbraní tohoto slušně vybaveného auta. Již zmíněná malá délka a velká světlá výška spolu s koncepcí pohonu čtyř kol umožňují zdolat vozu i strmé vyvýšeniny a terénní zlomy. Plně naložený Pinin jsme přinutili vyjet i rozbahněnou cestu směrem k vrcholu Králického Sněžníku, kudy jinak jezdí jen lesnické traktory.

Na silnici je pak Pinin ukázněný, pouze při ostřejším projíždění zatáček má sklony k překvapivé přetáčivosti, která se však dá lehce korigovat.

K pozitivům Pinina patří zejména komfortní interiér, manévrovací schopnosti a terénní průchodnost. Naopak pravděpodobně neuspokojí zájemce o rychlou jízdu po dálnicích - při všech ostatních režimech jde ale o zajímavé auto. Z relativně vysoké ceny nabízejí prodejci velmi zajímavé slevy, takže ani tento potenciální nedostatek nemusí být nepřekonatelný.

systém pohonu Super Select, uzávěrka diferenciálu, centrální zamykání, příprava pro rádio, dva airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, dělená zadní sedadla, multifunkční ukazatel

základní + ABS, kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna, autorádio Mitsubishi, mechanická klimatizace, dvoubarevný lak

Cena základní sestavy 692 500 Kč
Výbava základní sestavy systém pohonu Super Select, uzávěrka diferenciálu, centrální zamykání, příprava pro rádio, dva airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, dělená zadní sedadla, multifunkční ukazatel Kč
Cena testované sestavy 962 600 Kč
Výbava testované sestavy základní + ABS, kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna, autorádio Mitsubishi, mechanická klimatizace, dvoubarevný lak Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1834
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 166 / 801
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 330
Rozměr pneu: 215
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3735
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1735
d) rozvor (mm): 2280
e) rozchod vpředu (mm): 1435
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano