Modernizovaná Škoda Fabia očima svého designéra. Co na novince vyzdvihuje?
Škoda Auto tento týden odhalila podobu modernizovaného modelu Fabia, který se začne prodávat v druhé polovině letošního roku. Z designových změn upoutá pozornost hlavně přepracovaná příď. „Podařilo se nám zvýraznit sportovně elegantní rysy vozu a podtrhnout čistotu krystalického designu,“ říká o změnách Jiří Hadaščok, koordinátor exteriérového designu, jehož tým stojí za designovým osvěžením Fabie.
„Přední světlomety spolu s ostřeji řešenou maskou chladiče a novým předním nárazníkem dávají přední části vozu zcela nový charakter,“ vyzdvihuje Hadaščok hlavní designové úpravy vozu. Vzadu se zase objevily nové skupinové svítilny, které ještě více zdůraznily pro Škodovky typický motiv písmena C.
Práce na modernizaci automobilu přitom podle Hadaščoka nejsou tak jednoduché, jak by se s ohledem na již hotový základ mohlo zdát. „V případě faceliftu je velká část vozu daná a nový design modifikovaných částí s ní musí ladit a zároveň vůz posunout designově dále. V určitém ohledu je návrh faceliftu náročnější než návrh zcela nového vozu,“ říká designér, který pro Škodovku pracuje již od roku 1999. Nejprve jako modelář hliněných modelů, následně jako designér exteriéru a od roku 2011 jako koordinátor exteriérového designu.
Zajímavostí je přitom fakt, že na modernizaci Fabie pracoval z větší části jiný tým lidí než na originálním provedení. „Náš tým se neustále rozrůstá, máme více než sto lidí pětadvaceti různých národností a naším cílem je, aby se lidé na projektech střídali. Hledáme nové myšlenky a postupy, které pak pod vedením šéfdesignéra sjednocujeme do jednotného charakteristického designového jazyka,“ říká k tomu absolvent Vysokého učení technického v Brně, který jako projektový lídr exteriérového designu pracoval třeba na modelech Karoq a Rapid.
A jak dlouho vlastně práce na faceliftu designérskému oddělení trvaly? „Časový prostor od první skici až po „zamrazení“ finálního designu tohoto modelu byl kolem deseti měsíců,“ tvrdí Hadaščok. Zároveň však přiznává, že designový proces se prolíná celým vývojem nového modelu. Tato komplexní činnost tak trvá v řádu desítek měsíců.
Modernizovaná Škoda Fabia bude světu oficiálně představena na březnovém autosalonu v Ženevě. Na výstavišti Palexpo nebude jedinou škodováckou novinkou, hlavní hvězdou stánku mladoboleslavské značky bude totiž koncept VisionX naznačující podobu chystaného malého SUV.