Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Francie 2020: Mokrý závod MotoGP vyhrál Danilo Petrucci před Álexem Márquezem

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Jednostopou Grand Prix Francie letos v jednotlivých kubaturách ovládli Danilo Petrucci (MotoGP), Sam Lowes (Moto2) a Celestino Vietti (Moto3).

72. ročník MS silničních motocyklů pokračoval desátým závodem. Zakončil tedy druhou třetinu letošní posunuté a revidované sezóny. Na tribunách mohlo být maximálně pět tisíc diváků. Okruh Bugatti v Le Mans, dějiště francouzské jednostopé Grand Prix měří 4185 m, má jedenáct zatáček, čtyři levé a sedm pravých. Při deseti stupních Celsia zní termín „zahřívací trénink“ poněkud ironicky, některým jezdcům bylo ale v neděli dopoledne pořádné horko.

MotoGP

Warm up zvládl nejlépe Franco Morbidelli. Bradley Smith havaroval v Garage Vert, taktéž Maverick Viñales, ale v zatáčce Chemin aux Boeufs. Ten nasedl na náhradní motorku a stihl zajet druhý čas.

Před závodem MotoGP, který se konal jako druhý a měl startovat ve 13:00, se nebe zamračilo. Klání bylo vypsáno na 27 kol. Začalo pršet, takže se měnily motorky za mokré a začátek se posouval o pět minut. Závod se také o jeden okruh zkrátil, pokud by trať oschla, jezdci mohli zase vyměnit stroje za suché.

Rossi v dešti uklouzl hned v úvodu v zatáčce Dunlop, Viñales a Mir se mu museli vyhnout a hodně ztratili. V čele jely tři červené ducati Danila Petrucciho, Andrey Doviziosa a Jacka Millera. Fabio Quartararo bojoval s Polem Espargarem a Álexem Rinsem o čtvrté místo, pak se pořadím propadal až mimo Top 10. Naopak Bradley Smith na vodě jezdil sedmý za Calem Crutchlowem, ale ztratil ve prospěch Álexe Márqueze a Miguela Oliveiry. Nejrychlejším mužem byl Rins, který mohutně stahoval vedoucí trojici.

V 10. kole havaroval Smith, Aprilia se tak úspěchu nedočkala. Álex se na první trojku dotáhl, očekávané se v polovině závodu stalo skutkem. Na Millera to dvakrát zkusil. Spadl Tito Rabat. Letěl Álex Márquez, který stahoval pátého Pola Espargara. Na výjezdu ze šikany Dunlop si lehnul Morbidelli, ale pokračoval dál. Nakonec však své snažení vzdal. Na stejném místě upadl Crutchlow, ten odstoupil hned.

A začaly se dít věci na čele. Nejdříve se rvali Petrucci s Dovim, pak se dopředu prosmýkl Rins, Miller dokonce musel mimo trať. Vzápětí odstoupil kvůli technickému problému a do boxů přijel hodně naštvaný. K zemi se odporoučel Rins, zkusil jet dál. na zádi stroje mu zůstala guma, kterou traťoví maršálové používají na vytažení motorky. Po právu dostal černou vlajku s oranžovým kruhem, což znamená okamžité zastavení mimo trať a odstranění problému.

Najednou vedl Petrucci o dvě sekundy, ale „Dovi“ se musel obávat Márqueze, protože mu nefungovala zadní pneumatika. Dvojici sledovali Pol Espargaró a Oliveira, kteří mohli do souboje promluvit též. Álex i Pol Andreu zdolal, mladší z bratrů Márquezů se dostal na druhé místo. Poslední kolo! Danilo Petrucci to dokázal, po loňském Mugellu vyhrál svůj druhý závod v kariéře. Márquez zůstal druhý a Pol Espargaró třetí, na Doviziosa zbyly „brambory“, ale ubránil se Oliveirovi, kterého před finišem zdolal ještě Johann Zarco.

Letos se na pódiu vystřídalo už 15 jezdců. Pol Espargaró po závodě řekl:„Po Barceloně, když jsem spadl, byla jakákoli myšlenka na boj o šampionát pryč. Hodně to dnes klouzalo, snažil jsem se koncentrovat a jsem moc rád za pódium.“ Letos už třetí. Álex Márquez řekl: „Startoval jsem až z osmnácté příčky. Ztratil jsem dost času souboji, ale jsem spokojený.“ A vítěz Petrucci? „Nemůžu tomu uvěřit. Dneska jsem se ráno cítil dobře, ale když začalo pršet, řekl jsem si: a sakra! Jenže na vodě docela umím...“

VC Francie MotoGP 2020 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Danilo Petrucci Ducati Ducati Team 45:54,736 min
2. Álex Márquez Honda Repsol Honda Team +1,273 s
3. Pol Espargaró KTM Red Bull KTM Factory Racing +1,711 s
4. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team +3,911 s
5. Johann Zarco Ducati Esponsorama Racing +4,310 s
6. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Tech 3 +4,466 s
7. Takaaki Nakagami Honda LCR Honda Idemitsu +5,921 s
8. Stefan Bradl Honda Repsol Honda Team +15,597 s
9. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT +16,687 s
10. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP +16,895 s

Pořadí MS jezdců po devíti odjetých závodech: 1. Fabio Quartararo 115, 2. Joan Mir 105, 3. Andrea Dovizioso 97, 4. Maverick Viñales 96, 5. Takaaki Nakagami 81...

Moto2

Lorenzo Baldassarri se příští rok přesune od Sita Ponse k Forward Racingu, bude tak sedlat MV Agustu. Ta sice občas pronikne do první desítky, ale na rámy Kalex a Speed Up ztrácí. Je fakt, že „Baldovi“ se po restartu sezóny vůbec nedaří, od vítěze 5 GP se čekalo mnohem víc.

Dopolední zahřívací trénink patřil Samu Lowesovi. Padalo se (Kasma Daniel, Remy Gardner, Arón Canet). Jorge Navarro byl potrestán dvojitým dlouhým kolem v závodě za ignorování žlutých vlajek ve druhé kvalifikaci.

Moto2 odstartovaly svůj závod ve 14:40, deset minut oproti původnímu plánu. Mokré klání bylo vypsáno na 25 kol, všichni ovšem vyjeli na suchých gumách. Joe Roberts si svou pole position neužil, nastavení motorky se měnilo přímo na roštu a kvůli jinému pérování nešlo nasadit zadní kolo. Američan na zprovozněné motorce objel skoro celé zaváděcí kolo a když přijel na cílovou rovinku, ale za safety car, závod byl odstartován!

Proč se nezařadil na rošt, byť na jeho konec? Nakonec vyrazil letmo, protože tohle nebyla jeho chyba, nýbrž ředitelství závodu. Neregulérnost ale nebude nikdo řešit. Úvodní fáze závodu vynesla do čela šestku Remy Gardner – Sam Lowes – Jake Dixon – Xavi Vierge – Marco Bezzecchi – Jorge Martín. Poslední jmenovaný udělal ve třetím kole chybu a propadl se do druhé grupy. Pak upadl, jeho kalex zůstal uprostřed trati. Biesiekirski ulil start a dostal dvakrát dlouhé kolo.

V pátém okruhu skončily šance Xaviho Viergeho, tvrdý highsider, jiskry a těžký dopad. Vzdal Kasma Daniel, který se chvíli pohyboval v první desítce. V čele jeli osamoceně dva Britové: Lowes a Dixon. Bezzecchi využil chyby Gardnera a dostal se na bronz. V sedmém okruhu Lowes projel prakticky celý long lap, ale ne kvůli trestu, zablokoval si předtím přední kolo, až se objevil dým. Jake Dixon, syn dvojnásobného sajdkárového mistra světa Darrena Dixona tak měl najednou třísekundový náskok.

Bezzecchiho s Gardnemem stíhal Augusto Fernández a Lowes na osychající trati doháněl Dixona. Gardner sice neodolal Španělovi, ale po slabší chvilce se svých soupeřů znovu chytil. Joe Roberts jezdil po stíhačce už osmý, mohl se dostat až na šestku před di Giannantonia a Lüthiho, první pětka byla nedostižná. Jorge Navarro havaroval, byl rychlý na brzdách, uklouzlo mu přední kolo a konec. Bulega skončil v boxech.

Dixonovi chyběla k životnímu úspěchu čtyři kola a kousek. Pak mu v nájezdu do cílové rovinky podklouzl předek a bylo po nadějích. Škoda, Jake mohl vyhrát a neubránil se ani slzám. Sam se mu nepřiblížil. Nakonec mu ale britský krajan usnadnil cestu k triumfu. Ještě se ale rozhodovalo o druhém místě. Gardner si zkušeně počkal a na poslední zatáčku a Bezzecchiho odsunul na bronz. Fernández už do boje nezasáhl, Roberts Lüthiho nedohnal, ale díky nešťastnému pádu lídra skončil opravdu šestý. Bastianini dostal třívteřinovou penalizaci, v posledním kole si zkrátil trať.

Marco Bezzecchi po závodě řekl: „Jsem šťastný, tlačil jsem celý závod, i když bych radši jel za sucha. Remymu jsem nechal v poslední zatáčce víc místa. Třetí pozici věnuji svojí malé sestře, která má dnes narozeniny.“ Remy Gardner se vyjádřil takto: „Motorku jsme měli nastavenou do sucha tak z půlky, víc jsme nestihli. S Marcem to byl ale skvělý souboj.“ Sam Lowes nemohl být nespokojený: „Je mi líto Jakea, jel skvěle, ale zahodil úspěch. Nechával jsem si za ním vteřinovou mezeru proto, abych neojel přední gumu a vydržela mi až do konce. Příště je Aragonie, tam jsem, je to čtyři roky zpátky, vyhrál před dneškem naposledy....“

VC Francie Moto2 2020 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Sam Lowes Kalex EG 0,0 Marc VDS 41:27,648 min
2. Remy Gardner Kalex Onexox TKKR SAG Team +3,822 s
3. Marco Bezzecchi Kalex Sky Racing Team VR46 +4,184 s
4. Augusto Fernández Kalex EG 0,0 Marc VDS +5,884 s
5. Thomas Lüthi Kalex Liqui Moly Intact GP +21,668 s
6. Joe Roberts Kalex Tennor American Racing +29,197 s
7. Fabio di Giannantonio Speed Up Termozeta Speed Up +32,249 s
8. Lorenzo Baldassarri Kalex Flexbox HP 40 +34,376 s
9. Somkiat Chantra Kalex Idemitsu Honda Team Asia +35,392 s
10. Marcel Schrötter Kalex Liqui Moly Intact GP +35,521 s

Pořadí MS jezdců po deseti závodech: 1. Luca Marini 150, 2. Enea Bastianini 135, 3. Marco Bezzecchi 130, 4. Sam Lowes 128, 5. Jorge Martín 79...

Moto3

Warm-up přinesl horkou chvilku Celestinovi Viettimu, v závěru zahřívacího tréninku se snažil odvrátit kontakt se zemí, ale nezdařilo se. Jeho týmový parťák od VR46 kvůli tomu musel vyjet z trati. Ani tak mu ovšem nejrychlejší čas nikdo vzít nedokázal. Jelo se na suché trati.

Závod byl vypsán na 22 kol (94 km). Albert Arenas ztratil průběžné vedení v seriálu, takže nenechal nic náhodě a hned od začátku vedl. Musel si ale dávat pozor na Jaumeho Masiu. Darryn Binder předvedl svou klasickou stíhačku, prokousal se dopředu z hloubi pole. V 8. kole vypadli oba jezdci Husqvarny, potažmo týmu Maxe Biaggiho. Alonso López brzdil pozdě, narazil Romanovi Fenatimu do zadního kola a letěli oba. Incident ale vzali sportovně. Vzápětí upadl Tatsuki Suzuki.

Vpředu jezdil i Tony Arbolino a drsně se pral s Binderem, Arenasovi se rozvlnil stroj, brzdil tvrdě. K dramatické situaci došlo v 17. kole, Darryn Binder sice ustál divoký highsider, ale odešla mu motorka. Arenas dostal trest dlouhého kola, Yamanaka taktéž, ale ten nevede mistrovství světa. Spadl Kaito Toba, přidával plyn ze zatáčky a už ležel. John McPhee a Jeremy Alcoba se také odporoučeli k zemi, Španěl nezkrotil jankovitý motocykl a Skot do ležícího stroje narazil. Dalším „padavkou“ byl Antonelli. Nový asfalt žere pneumatiky a v chladnu dost klouže.

Do posledního kola projel v čele Celestino Vietti a vedení udržel až pod šachovnicový praporek, i když o triumf bojovala celá osmička jezdců. Arenas dlouhé kolo neabsolvoval, spoléhal snad na udělení pozávodní penalizace? Cílem projel jako třetí za Arbolinem, pořadí se ale neposouvalo, ukázalo se, že jde o chybu v grafice. V následném rozhovoru o tom nepadlo ani slovo, každopádně se Španěl vrátil do čela průběžného pořadí MS a ještě na stupních vítězů políbil trofej. Našemu Salačovi pomohly pády soupeřů dostat se do bodované patnáctky. Nakonec si připsal čtyři za dvanácté místo. Byl ve druhé skupině, kterou do cíle přivezl Ai Ogura. 

Spokojený Arbolino si neodpustil vtipnou poznámku: „Už se těším do Moto2. Těch jedenáct tisíc předjetí za kolo mám dost.“ Vietti řekl: „Nečekal jsem takový výsledek, nebyli jsme tak silní. Použil jsem ale tvrdou zadní gumu, což byla v posledních třech kolech výhoda, měl jsem tu správnou rychlost.“

VC Francie Moto3 2020 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Celestino Vietti KTM Sky Racing Team VR46 37:37,384 min
2. Tony Arbolino Honda Rivacold Snipers Team +0,142 s
3. Albert Arenas KTM Gaviota Aspar Team Moto3 +0,198 s
4. Jaume Masiá Honda Leopard Racing +0,336 s
5. Andrea Migno KTM Sky Racing Team VR46 +0,569 s
6. Ayumu Sasaki KTM Red Bull KTM Tech 3 +0,834 s
7. Raúl Fernández KTM Red Bull KTM Ajo +1,361 s
8. Gabriel Rodrigo Honda Kömmerling Gresini Moto3 +1,625 s
9. Ai Ogura Honda Honda Team Asia +15,003 s
10. Carlos Tatay KTM Reale Avintia Moto3 +15,139 s
12. Filip Salač Honda Rivacold Snipers Team +15,381 s

Pořadí MS jezdců po deseti závodech: 1. Albert Arenas 135, 2. Ai Ogura 129, 3. Celestino Vietti 119, 4. Tony Arbolino 115, 5. John McPhee 98... 20. Filip Salač 20...

Zdroje: archiv auto.cz, iSport.cz, MotoGP.com, MotoGPsport.cz, MotoGP Twitter, Nova Sport

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme