Monster Mk1: Studie nejhoršího auta světa
Britská pojišťovna Warranty Direct zveřejnila studii nejhoršího automobilu světa. To je tvořeno nejčastěji poruchovými součástkami. Takzvaný Monster Mk1 se rozbije každý měsíc a jeho majitel za opravy vozu ročně v průměru zaplatí 2.050 liber (57 tisíc korun).
Při tvorbě auta jeho tvůrci použili vlastní Index spolehlivosti, dostupný z webových stránek www.reliabilityindex.com. Ten měří spolehlivost vozidla na základě průměrných nákladů na jeho opravu, četnosti jeho poruch, jeho věku a počtu najetých kilometrů. Tyto statistiky vznikly podle dat 50 tisíc servisních zásahů aut s průměrným stářím pěti let.
Na stavbu nejporuchovějšího auta světa bylo použito deset součástek z deseti automobilů. Z Indexu spolehlivosti vychází, že čtyři z nich musí se svojí závadou do servisu každý rok. Cena za jednu opravu se může vyšplhat až k částce 7.000 liber (více než 195 tisíc korun).
Monster Mk1 pohání motor z anglického roadsteru MG TF, podle statistik zhruba čtvrtinu těchto vozů trápí vadný agregát. Zapalování dodal Mercedes-Benz Viano.
Zavěšení pochází z BMW M3. Téměř 40 procent em-trojek ročně potřebuje opravit komponenty náprav a zavěšení. Stejný počet Renaultů Mégane zase každý rok hlásí závadu na elektrickém systému. Proto má Monster Mk1 elektrický systém právě z tohoto francouzského modelu.
Brzdový systém je z Audi A8. Pětina těchto sedanů potřebuje ročně opravit své brzdy. Jeden z pěti Land Roverů Freelander má ročně závadu na převodovce. Monster Mk1 tak používá jeho převodovku.
Klimatizace a vytápění Monsteru Mk1 pochází od Seatu. U jednoho z osmi Seatů Alhambra se ročně najde závada na klimatizaci. Systém topení se zase nejčastěji porouchá v Seatu Toledo.
Poslední součástku pro Monsteru Mk1 – řízení auta – dodal kupé-kabriolet Volvo C70.
Podle Warranty Direct se Monster Mk1 porouchá pětkrát častěji než běžný automobil.
"Hvězdná" sestava Monsteru Mk1 podle Warranty Direct | |
Značka a model | Část vozidla |
Audi A8 | Brzdy |
BMW M3 | Podvozek |
MG TF | Motor |
Land Rover Freelander | Převodovka |
Mercedes-Benz V-Class | Zapalování |
Renault Megane | Elektronika |
SEAT Alhambra | Klimatizace |
SEAT Toledo | Topení a ventilace |
Volvo C70 | Řízení |