Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Itálie 2017: Pole position pro M. Viñalese, Morbidelliho a Martína

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikaci na GP Itálie silničních motocyklů vládli v jednotlivých kubaturách Maverick Viñales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Jorge Martín (Moto3).

Cirkus MS silničních motorek se přesunul o tomto víkendu do italského Mugella. Šestým dějstvím se vlastně uzavírá první třetina letošního šampionátu. Navíc jsme se nedočkali dešťových srážek, které se letos staly pravidlem, místo nich svítilo slunce. A nechyběla ani typická, takřka fotbalová atmosféra, kterou vytvářejí fanoušci. Dnes je to přesně rok, co při Grand Prix Katalánska zahynul „El Mexicano“ Luis Salom. Před čtyřmi lety navíc tento španělský závodník zvítězil v italské Velké ceně, konkrétně v nejslabší kubatuře.

MotoGP

Nicky Hayden na následky své cyklistické nehody zemřel v pondělí 22. května a pohřben byl o týden později v rodném Owensboro. Na „Kentucky Kida“, šampiona z roku 2006, tak bohužel už jen vzpomínáme. Včetně Andrey Iannoneho (Suzuki), jehož modrá přilba nese nápis „Nicky“ a vzadu americkou vlajku. Valentino Rossi, který také na své helmě AGV ctí jeho památku, se zranil ve čtvrtek 25. května při tréninku na motokrosovém stroji, pohmoždil si hrudník a břicho, i přes bolesti ale dostal od lékařů povolení ke startu. Alespoň jedna mnohem veselejší zpráva: Jonas Folger už má jisté místo pro další sezónu, podepsal smlouvu s týmem Tech 3 Hervého Poncharala i na rok 2018.

V Mugellu se objevil v poli „divočák“ Michele Pirro, testovací jezdec Ducati s třetím továrním strojem, zná tady každý kámen. Nejlepší čas prvního tréninku královské kubatury zajel jeho týmový kolega Andrea Dovizioso. Ve druhém se do čela vyhoupl Cal Crutchlow (LCR Honda). Mavericku Viñalesovi (Movistar Yamaha MotoGP) se v něm nevyhnul divoký pád, ustál jej ovšem bez následků. Třetí volné měření sil přineslo triumf Rossimu s druhou modrou yamahou. „Vale“ stále dokazuje, že ani v osmatřiceti nepatří do starého železa a nezabrzdí ho ani zdravotní indispozice. Klobouk dolů...

Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následuje po sobotní kvalifikaci Moto3, byl nakonec ze všech nejlepší Johann Zarco (Tech 3) s časem 1:47,6 min. Marc Márquez (Repsol Honda) si hned v jeho úvodu udělal trochu motokrosový výlet do kačírku, ale nespadl. Studené gumy... Za pár minut až přílišný náklon svého stroje naštěstí vyrovnal. V závěru si „ustlal“ velmistr Rossi, který byl v té době nejrychlejší, ale na Zarcův výkon už logicky nestihl odpovědět.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál už zmíněný Zarco a Danilo Petrucci (Pramac Ducati). Němec Folger bohužel upadl v Palagiu a byl z dalších kvalifikačních bojů vyřazen. Nosítka ale traťoví maršálové díkybohu nepotřebovali...

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, se nedařilo Aleixu Espargarovi (Aprilia), který upadl ve vlásence Arabiata. Na „topu“ se nejdříve ukazovala atypická jména (Danilo Petrucci, Álvaro Bautista), než převzal otěže Maverick Viñales (1,46,5 min). Rossi se zavěsil za něj, poslední místo v první řadě pro nedělní závod patří „Dovimu“. Hektický závěr se tentokrát nekonal...

VC Itálie MotoGP 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:46,575 min
2. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:46,814 min
3. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:46,835 min
4. Michele Pirro Ducati Ducati Team 1:46,878 min
5. Dani Pedrosa Honda Repsol Honda Team 1:46,999 min
6. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:47,050 min
7. Jorge Lorenzo Ducati Ducati Team 1:46,152 min
8. Álvaro Bautista Ducati Pull&Bear Aspar Team 1:46,167 min
9. Danilo Petrucci Ducati Octo Ramac Racing 1:46,266 min
10. Tito Rabat Honda EG 0,0 Marc VDS 1:46,282 min

Moto2

„Volný“ Danny Kent, který působí jako testovací jezdec KTM pro nejslabší třídu Moto3, využil volného místa po zraněném Ikeru Lecuonovi v týmu Interwetten a v Mugellu za něj zaskakuje. Vrátil se uzdravený Brad Binder (Red Bull KTM Ajo), když už jsme u těch bývalých mistrů světa Moto3... Prvnímu pátečnímu tréninku dominoval domácí Franco Morbidelli (EG 0,0 Marc VDS). Včerejší den uzavřel nejlepším časem jeho týmový kolega Álex Márquez. Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny Mattiu Pasiniho (Italtrans Racing Team). Všichni jmenovaní jezdí s šasi německého Kalex a samozřejmě s šestistovkami Honda v rámech, ale od roku 2019 bude dodávat motory pro tuto třídu Triumph. Ten vyrábí v této velikosti pouze tříválce 675 cm3, ale nové agregáty budou mít objem 765 cm3.

Kvalifikace Moto2 sobotní program vždy zakončuje, trvá 45 minut. Hned v úvodu upadl „Pecco“ Bagnaia (VR46, podvozek Kalex), záhy jej následovali Xavi Vierge (Tech 3) a také Sandro Cortese (Dynavolt Racing GP, šasi Suter). Na vrcholu průběžné klasifikace se nedělo nic zásadního, svou rychlost ukazovali Álex Márquez, Tom Lüthi (Interwetten, Kalex) a Franco Morbidelli. Mladší Márquez zajel 1.51,7 min a dlouho byl jediným, kdo se dostal pod 1:52.

Ke konci se k lídrům přidal i Pasini. Remy Gardner (Tech 3), syn mistra světa pětistovek z roku 1987 Wayna Gardnera, se pohyboval v první desítce, ale své snažení zakončil pádem. Poslední kolo rozhodlo, Álex ztratil pole position ve prospěch Morbidelliho, Franco zlepšil čas ještě o 36 tisícin, které byly nakonec zatraceně důležité. Ani třetí Pasini moc neztrácel.

VC Itálie Moto2 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Franco Morbidelli Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:51,679 min
2. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:51,715 min
3. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 1:51,758 min
4. Thomas Lüthi Kalex CarXpert Interwetten 1:52,045 min
5. Takaaki Nakagami Kalex Idemitsu Honda Team Asia 1:52,173 min
6. Luca Marini Kalex Forward Racing Team 1:52,292 min
7. Jorge Navarro Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:52,389 min
8. Lorenzo Baldassarri Kalex Forward Racing Team 1:52,427 min
9. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo 1:52,489 min
10. Simone Corsi Speed Up Speed Up Racing 1:52,579 min

Moto3

Úvod víkendového programu třídy Moto3 zvládl nejlépe Romano Fenati (Marinelli Rivacold Snipers). Ve druhém tréninku zajel nejrychlejší čas Fabio di Giannantonio (Del Conca Gresini Moto3), Italové mu dominovali, obsadili pomyslné stupně vítězů. Třetí „session“ v sobotu dopoledne však ovládl Španěl Joan Mir (Leopard Racing). Všichni shodou okolností jezdí na hondách.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na roštu, která trvá čtyřicet minut, se nikomu nechtělo, teprve po pěti minutách se na trati začalo něco málo dít a tabulka s výsledky se naplnila ještě později. Na výjezdu z první zatáčky (San Donato) do druhé (Luco) ovšem highsider vykopl Joana Mira, vedoucího jezdce letošní průběžné klasifikace... Podobně havaroval Bulega (Sky Racing VR46), ale v zatáčce číslo 13 (Correntaio). Jorge Martín měl co dělat, aby se mu vyhnul. V tu chvíli byl nejrychlejší „Diggi“ (1,57,8 min), ale překonal jej o desetinku právě Martín, parťák di Giannantonia u Gresiniho. Fabio se však brzy vrátil do čela, stáhl další 0,2 s.

Rozhodovalo se až pod šachovnicovou vlajkou. Skvěle zajel Skot John McPhee (Honda British Talent Team), jenže poslední slovo měl nakonec Jorge Martín (1:57,1 min). Joan Mir odsunul do té doby dominujícího Itala do druhé řady.

VC Itálie Moto3 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 1:57,176 min
2. John McPhee Honda British Talent Team 1:57,324 min
3. Joan Mir Honda Leopard Racing 1:57,370 min
4. Fabio di Giannantonio Honda Del Conca Gresini Moto3 1:57,595 min
5. Nicolò Bulega KTM Sky Racing Team VR46 1:57,768 min
6. Juanfran Guevara KTM RBA BOE Racing Team 1:57,912 min
7. Romano Fenati Honda Marinelli Rivacold Snipers 1:57,954 min
8. Marcos Ramírez KTM Platinum Bay Real Estate 1:57,978 min
9. Bo Bendsneyder KTM Red Bull KTM Ajo 1:57,993 min
10. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse 1:58,053 min
21. Jakub Kornfeil Peugeot Peugeot MC Saxoprint 1:58,684 min

Foto: Václav Duška jr.,

Aleš Dragoun
Diskuze (0)