Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Japonska 2016: Pole position pro Rossiho, Zarca a Ona

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Kvalifikaci na GP Japonska silničních motocyklů vládli v jednotlivých kubaturách Valentino Rossi (MotoGP), Johann Zarco (Moto2 s novým rekordem) a překvapivě domácí Hiroki Ono (Moto3).

Cirkus MS silničních motorek se přesunul na tento víkend do ostrovního císařství. Patnáctou zastávkou letošního šampionátu z osmnácti je Twin Ring Motegi. Pro středoevropského fanouška to znamená vstávání velmi brzy ráno: tréninky začínaly už ve 2:00 a dnešní kvalifikace v 5:35.

MotoGP

Andrea Iannone (Ducati) japonský závod kvůli zraněným zádům vynechává, nezaskakuje však tradičně Michele Pirro, nýbrž Héctor Barberá, jinak pilot Avintie. V těchto barvách se pro změnu sveze australský superbikový šampion z loňska Mike Jones. Tech 3 Hervého Poncharala už nasadil Bradleyho Smithe, vrátil se i Jack Miller (Marc VDS). Divokou kartu pak dostal domácí Katsuyuki Nakasuga, který působí dlouhá léta u Yamahy v roli testovacího jezdce. Umí i „bednu“, což dokázal při svém jediném startu mimo Japonsko, ve Valencii 2012 skončil druhý.

Volným měřením sil dominovali nejdříve Andrea Dovizioso (Ducati), pak Jorge Lorenzo (Yamaha) a nakonec Marc Márquez (Honda). Jeho kolega Dani Pedrosa upadl ve druhém tréninku tak nešťastně, že si zlomil klíční kost. Honda tedy nasadila posledního mistra světa dvěstěpadesátek z roku 2009 Hiroshiho Aoyamu. Pravidla výměnu povolují. Ten se potkal s asfaltem ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následuje po sobotní kvalifikaci Moto3. Divoce v něm havaroval Yonny Hernández... a nejrychlejší ze všech byl naopak Márquez.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 málem šli dál oba muži Aprilie, ale Stefan Bradl ve finále spadl a překonal jej Scott Redding (Pramac Ducati). Na čele výsledkové listiny ovšem zůstal Álvaro Bautista a čekala jej spolu s Britem hlavní bitva. Italská továrna naučila svou litrovou motorku jezdit velmi rychle, ještě by to ale chtělo výš... Spolupráce s Faustem Gresinim se vyvíjí zdárně, pro příští sezónu ovšem zcela mění sestavu, tak uvidíme.

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, úřadoval i přes drobné chybky Marc Márquez. Jenže pak se dostal ke slovu Valentino Rossi a bylo jasné, kdo jezdí „první ligu“ už takřka dvě dekády. Marca porazil o 0,18 s a jako jediný pokořil bariéru 1:44 min! V první řadě je doplní Jorge Lorenzo s druhou yamahou. Cal Crutchlow (LCR Honda) si v samém závěru lehnul, jinak se bývalý král supersportů ukázal znovu ve vynikajícím světle, patří mu pátá příčka a první mezi netovárními jezdci. Na startu bude stát mezi Doviziosem a Áleixem Espargarem (Suzuki).

VC Japonska MotoGP 2016 – Kvalifikace (Top 10)
1. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:43,954 min
2. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:44,134 min
3. Jorge Lorenzo Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:44,221 min
4. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:44,294 min
5. Cal Crutchlow Honda LCR Honda 1:44,402 min
6. Áleix Espargaró Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:44,494 min
7. Maverick Viñales Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:44,539 min
8. Héctor Barberá Ducati Ducati Team 1:44,980 min
9. Pol Espargaró Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:45,232 min
10. Danilo Petrucci Ducati Octo Pramac Yakhnich 1:45,782 min

Moto2

Dominique Aegerter dostal vyhazov z týmu Interwetten, protože 6. října oznámil svůj nový kontrakt pro příští rok se stájí Leopard Racing. Tam doplní Dannyho Kenta a vystřídá Miguela Oliveiru. Na poslední čtyři závody se tak do sedla vrací dosud nevýrazný Španěl Iker Lecuona, který už Švýcara nahradil při zranění. Portugalec měl zase pro změnu kolizi s Morbidellim v Aragonii, do Motegi sice přiletěl, ale závodit nebude, po prvním tréninku své snažení vzdal. Zajímavý je návrat domácího Tara Sekiguchiho, kterému bude v prosinci 41 let, GP třídy 250 jezdil v období 1999-2007, avšak bez výraznějšího zápisu do statistik.

Pátečnímu dopoledni kraloval ve čtyřdobých šestistovkách Takaaki Nakagami, odpoledne pak uzavřel nejlepším časem Thomas Lüthi, který byl nejrychlejší také dnes ráno. Kvalifikace Moto2 sobotní program vždy zakončuje, trvá 45 minut. Dobře v ní nejdříve „vypadal“ Franco Morbidelli. Lorenzo Baldassarri naopak poskytl skvělé záběry fotografům, respektive jeho stroj, který vyrobil několik efektních přemetů. Naštěstí už bez muže za řídítky. Před Franca se poté posunul Lüthi, takřka atakoval 1:50 min. Jenže loňský mistr světa Johann Zarco se dostal ještě níže, jeho nejlepší čas začínal hodnotou 1:49,9! Nový rekord trati byl na světě. V úplném závěru se sice octl na zemi, ale na pole position už zůstal, nezměnilo se nic.

Situace v boji o titul v Moto2 je nejnapínavější ze všech kubatur. Álex Rins, který Francouze může bezprostředně ohrozit, načíná ale až třetí desítku. Lüthi i Lowes, kteří mají také ještě šanci, pojedou zepředu, z druhého, respektive čtvrtého místa. Zatím je ve hře dokonce osm jezdců včetně Morbidelliho a Nakagamiho, ale pochopitelně už jde pouze o čistou teorii.

VC Japonska Moto2 2016 – Kvalifikace (Top 10)
1. Johann Zarco Kalex Ajo Motorsport 1:49,961 min
2. Thomas Lüthi Kalex Garage Plus Interwetten 1:50,028 min
3. Franco Morbidelli Kalex Estrella Galicia 0,0 Marc VDS 1:50,317 min
4. Sam Lowes Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:50,333 min
5. Sandro Cortese Kalex Dynavolt Intact GP 1:50,380 min
6. Axel Pons Kalex AGR Team 1:50,501 min
7. Takaaki Nakagami Kalex Idemitsu Honda Team Asia 1:50,522 min
8. Álex Márquez Kalex Estrella Galicia 0,0 Marc VDS 1:50,563 min
9. Jonas Folger Kalex Dynavolt Intact GP 1:50,743 min
10. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 1:50,822 min

Moto3

Jakub Kornfeil zná tým, ve kterém bude působit příští sezónu. Nejmenší a nejslabší čtyřdobé dvěstěpadesátky Moto3 neopouští, avšak mění barvy, pojede se strojem Peugeot. Sice továrním, ale motorka francouzské značky (ve skutečnosti ovšem přeznačkovaný speciál indické Mahindry) zatím nepřesvědčila. Vítězství Johna McPheeho v mokrém Brně byla... zkrátka a dobře spíše náhoda. V německé stáji Prüstl GP Peugeot Motorcycles mu bude dělat parťáka finský mladíček Patrik Pulkkinen. Zatím ještě patnáctiletý blonďák letos válčil v Red Bull Rookies Cupu, v celkové klasifikaci skončil až čtrnáctý. V březnu 2017 mu ovšem bude šestnáct, takže splní věkový limit.

Úvod japonského programu přinesl nejvíce štěstí Italu Bulegovi, druhý včerejší trénink ovládl jeho krajan Bastianini. Třetí patřil pro změnu už jistému šampionovi Binderovi. Bitvě o nejvýhodnější startovní pozici, která trvá čtyřicet minut, zpočátku dominoval Jorge Navarro. Brad Binder se projížděl únikovými zónami - a zdaleka ne poprvé. Titul už má ovšem v kapse.

Zhruba v polovině kvalifikace se do čela vyhoupl překvapivě Japonec Hiroki Ono a pak jej vystřídal Nicolò Bulega. Sklouzl se Bradův mladší bratr Darryn, spadli Antonelli s Guevarou. Ta správná přetahovaná se odehrála až v předposledním kole, v závěrečném už se nikdo nezlepšil. Nakonec se radoval Ono (1:56,4 min), v první řadě jej doplní Andrea Migno a letošní jihoafrický král. Druhá má čistě italské obsazení Bastianini - Bulega - dalla Porta. Kuba Kornfeil obsadil až 21. příčku, poslední dobou se mu nedaří...

VC Japonska Moto3 2016 – Kvalifikace (Top 10)
1. Hiroki Ono Honda Honda Team Asia 1:56,443 min
2. Andrea Migno KTM Sky Racing Team VR46 1:56,529 min
3. Brad Binder KTM Red Bull KTM Ajo 1:56,659 min
4. Enea Bastianini Honda Gresini Racing Moto3 1:56,664 min
5. Nicolò Bulega KTM Sky Racing Team VR46 1:56,673 min
6. Lorenzo dalla Porta KTM Sky Racing Team VR46 1:56,682 min
7. Niccolò Antonelli Honda Ongetta-Rivacold 1:56,740 min
8. Fabio Quartararo KTM Leopard Racing 1:56,836 min
9. Adam Norrodin Honda Drive M7 SIC Racing Team 1:56,873 min
10. Philipp Öttl KTM Schedl GP Racing 1:56,899 min
21. Jakub Kornfeil Honda Drive M7 SIC Racing Team 1:57,236 min
Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Floyd
15. 10. 2016 16:34
Re: Vale jede :)
Já ti dám dědek, ty dědku:-)
A proč tu není diskuze o F1? Protože redaktoři Auto.cz formuli nerozumějí a musejí si proto nechat psát články odjinud :no: :no: :no:
15. 10. 2016 15:11
Vale jede :)
Pořád na to má dědek jeden. Škoda školáckých chyb v mokrých závodech....
P. S. Proč nemůže být diskuze o F1 a je odkaz na jakési stránky??