Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Když je novější horší: Motor Mazdy RX-8 v porovnání s RX-7 zrovna neobstojí

Tomáš Dusil
Diskuze (20)

Starší motor lepší než novější? V případě rotačních motorů typu Wankel japonské Mazdy toto skutečně platí. Minimálně pokud chcete ze sériového motoru dostat více koní.

Mazda RX-8 je posledním počinem japonské automobilky s rotačním motorem typu Wankel. Tedy s technikou, které se Mazda soustavně věnovala od začátku šedesátých let. Dovoz do Evropy byl v případě RX-8 ukončen v roce 2010. Na některých trzích se však auto prodávalo ještě o dva roky později. Sice se čas od času objevují zprávy o návratu rotačního motoru Wankel, zatím ale nic nepřišlo.

Ve výrobním programu Mazdy nahradilo RX-8 starší RX-7 třetí generace, známou jako řada FD. Nešlo však o typického nástupce, neboť obě auta se v lecčem lišila. Třeba v počtu sedadel, ale i dveří, kdy RX-7 je klasické pouze dvoumístné kupé, zatímco RX-8 měla kabinu uspořádanou jako 2+2 a k tomu navíc unikátně řešený přístup do druhé řady za pomoci malých dveří, otevírajících se proti směru jízdy. Karoserii navíc chyběl střední sloupek B.

Turbo kontra atmosféra

Rozdíl mezi oběma vozy ovšem nebyl pouze v karoserii a celkovém pojetí, ale také v motoru. Poslední generaci RX-7 poháněl tehdy nový motor Renesis, který však vycházel z agregátu 13B. Ten mají Mazdy RX-7 od druhé generace (FC). Ve třetím vydání dostal motor přídomek REV a hlavně sekvenční přeplňování dvěma nestejně velkými turbodmychadly od Hitachi. RX-7 druhé generace mohla mít také přeplňovaný motor, ale pouze jedním turbodmychadlem, zato již dvoukomorovým, tedy twin scroll. Tudíž technikou, která je dnes zcela běžná u zážehových motorů a výrobci se jí rádi chlubí (třeba BMW toto parafrázuje obchodním označením twin power). Problém je, že RX-7 toto měla již ve druhé polovině 80. let!

To motor Renesis si musel vystačit s atmosférickým plněním. Hlavní změnou v porovnání s 13B-REV bylo také změna pozice výfukového kanálu. U staršího motoru se nacházel v takzvaném rotor housingu (je to vlastně blok rotačního motoru), zatímco u Renesisu jej přemístili do boční části bloku motoru, takzvaného side housingu. Sací kanál je v obou případech v side housingu, ovšem starší motor využíval jednodušší čtyřkanálový systém (tedy s jedním kanálem), zatímco novější byl šestikanálový (má dva kanály). Uvedené změny měly přispívat ke snížení spotřeby paliva a emisí. Oboje bylo u rotačního motoru Wankel vždy obecně problém.

Starší motor je prý odolnější

Mazdy s rotačními motory jsou ve světě, zejména v USA, ale také v Japonsku, Austrálii či na Novém Zélandu, kde těchto vozů jezdí nepoměrně více než v Evropě, velice častým předmětem úprav. Ty jsou často doslova extrémní, takže není výjimkou, že původní výkon motoru je zvýšen o stovky kilowattů. Zejména RX-7 je totiž populární také u lidí vyznávajících jízdu řízeným smykem (powerslidem). Díky dvěma turbodmychadlům u generace FD nastupuje výkon jejího motoru velmi plynule, což je pro jízdu řízeným smykem docela důležité. A na zadní nápravě nechybí samosvorný diferenciál torsen. Ten sice není pro tuto činnost tím nejlepším řešením, avšak mnoho úpravců jej nahradí samosvorem citlivým na otáčky, který je pro jízdu řízeným smykem vhodnější.

Kupodivu novější RX-8 se tak velké oblibě jako starší vozy RX-7 mezi úpravci netěší. Má to hned několik důvodů. Když opomeneme méně sportovní charakter RX-8 v porovnání s poslední generací RX-7, pak hlavní problém tkví právě v motoru.

Teď nemluvíme o výkonu, který lze dodatečným přeplňováním zvýšit, jako spíše o kvalitě a celkové mechanické odolnosti. Třeba těsnění rotorů (takzvané apex sealy), které jsou obecně Achillovou patou rotačních motorů Wankel, je na starším motoru 13B-REV provedeno mnohem lépe než na novějším 13B-Renesis. U nového motoru 13B-REV (tedy bez opotřebení) mají apex sealy šířku 8 mm, za hranici opotřebení se považuje šířka 6,5 mm. U novějšího motoru Renesis jsou nové apex sealy široké pouhých 5,3 mm a za hranici jejich opotřebení považujeme šířku pouhých 4,3 mm. Opět výsledek snahy snížit spotřebu paliva a také emise.

Jenže jak ukazují zkušenosti zahraničních úpravců a specialistů na rotační motory Wankel, tenké apex sealy nejsou jediným problémem. Ukazuje se, že ani vnitřní kluzná plocha rotor housingu novějšího motoru není tak odolná jako v případě staršího.

Také změněná a výše popsaná pozice výfukového kanálu se při dalších úpravách motoru v honbě za zvyšováním jeho výkonu ukazuje jako lépe vyřešená ta původní - tedy v rotor housingu, nikoliv v bočním víku (side housingu), jak to má motor Renesis.

Zajímavé je také srovnání s informacemi od českých specialistů na rotační motory Wankel od Mazdy. Dle jejich zkušeností nebyly původní agregáty 13B-REV v třetí generaci RX-7 zrovna trvanlivé. Rozhodně najely méně než starší 13B z druhé generace RX-7 či motor 12A z původní RX-7. Je jasné, že se agregát 13B-REV vyvíjel. Auta prodaná v Evropě jsou totiž maximálně z roku 1995, kdy byl dovoz tohoto vozu na starý kontinent ukončen. Mazda RX-7 ale ve světě pokračovala dále až do roku 2002.

Ne všechno je špatně

Jenže zcela odepsat motor 13B Renesis v RX8 by bylo nespravedlivé. Jsou totiž oblasti, v nichž staršího a robustnějšího soka zastíní. Nejde jen o spotřebu paliva vyplývající z vyšší účinnosti, ale také o některá konstrukční řešení.

Čeští specialisté se u motorů 13B druhé a třetí generace RX-7 často potýkali (a potýkají) s průnikem chladicí kapaliny do spalovacího prostoru. Příčinou jsou těsnící kroužky z gumy, umístěné v bočních částech motoru (side housing). Těsnění jsou umístěna v drážce, za níž ovšem následuje velice tenká stěna z litiny. Zejména při vyšším tepelném namáhání motoru (téměř vždy při přehřátí) litina občas nevydrží a praskne. Motor začne takzvaně „tlakovat do vody“ podobně, jako když vám na pístovém motoru praskne hlava válců.

U Renesisu je toto vyřešeno mnohem lépe (a kupodivu stejně jako na starším motoru 12A z první RX-7). Tady jsou drážky pro těsnění vytvořeny přímo v hliníku rotor housingu a sice hned pod chladicími kanály. Dlouhodobá přítomnost chladicí kapaliny ve spalovacím prostoru vede k nevratnému poškození pístu (rotoru).

Tomáš Dusil
Diskuze (20)

Doporučujeme

17. 1. 2019 11:06
Jen pro nadšence
Po designové stránce se mi líbila jen RX-7, osmička s protisměrnými zadními dveřmi už moc ne. Kdysi jsem se s tím povozil a pamatuju se, že dealer mi dal do kufru flašku náhradního oleje, který se musel dolívat nejpozději po 1000 km... :-O Motor šlo točit až někam k 9000 ot./min, bohužel jeho gradace výkonu nebyla moc přesvědčivá a zoufale tomu chyběl točivý moment. Ani zvukový projev nebyl na sporťák nic moc... Nedostatek krouťáku ve středních otáčkách byl zvláště frustrující vzhledem k tomu, že jízdní vlastnosti byly opravdu vynikající, nizounké těžiště a perfektní vyvážení... Jako řidič jsem ale měl pocit až frustrující podmotorizovanosti a to se jednalo o tu výkonnější verzi... :-O
Avatar - palix
16. 1. 2019 19:46
Re: Vůbec nechápu to mazdí trápení s wankelem
Nová Mazda 3 mohla byť dokonalá. Nechápem, prečo sa práve Mazda vzdala viacprvkovej zadnej nápravy v časoch, keď sa k nej napr Honda Civic vrátila. Moju 3-ku by som nemenil za novú.
Nechápem trochu zmýšľanie Mazdy. Nie sú už žiadne skladovky Mazdy 3 a hádam sa už ani nedá objednať. To akože zákazník má čakať? Iné značky majú výpredaje, zľavy na staré modely... Mazda dopredala a koniec.
Avatar - palix
16. 1. 2019 19:42
Re: Vůbec nechápu to mazdí trápení s wankelem
Minule som videl jednu kočku na RX8. Predpokladám, že sa jej auto veľmi páčilo, tak si ho kúpila a o jej motore nevedela nič. RX8 by som sa tiež celkom bál. Na trhu je veľa iných dobrých a trvácnejších áut ako RX8. Mne by na pobavenie kľudne stačila MX-5.
Avatar - palix
16. 1. 2019 19:38
Re: motory
Tá CX5 je benzín, alebo diesel?
Čo som pozeral, tak TSI motory v napr nižšej strednej triede majú dosť dobrú spotrebu. Lepšiu ako 2,0 motory od Mazdy, ktoré sú v tomto ohľade tiež úplne v pohode.
Samozrejme u SUV je spotreba s rovnakým motorom vyššia ako u nižšieho auta.
Avatar - palix
16. 1. 2019 19:36
Re: motory
Možno by som povedal, že nie po 20 rokoch, ale povedzme 300 000 a viac km. Potom sa ukáže, ktorý motor bol kvalitný. Sú autá, ktoré to najazdia za pomerne krátky čas.
Za 20 rokov sa ale prejaví už všetko - aj korózia. 20 rokov je ale poriadne dlhá doba - dnešné autá tu už nebudú, alebo budú u 4 majiteľa stáť pokazené na dvore.
Aj dnes je už skôr raritou stretnúť auto staršie ako 20 rokov.