Motory příští Škody Octavia: Nejvýkonnější RS v historii a plug-in hybrid pro šetřílky
Čtvrté generace Octavie se sice dočkáme až za necelé dva roky, už nyní ale prosakují první informace o skladbě pohonných jednotek a technice. A čekají nás velké změny.
V příštích třech letech čekáme od mladoboleslavské automobilky smršť novinek, přičemž tou nejočekávanější je bez váhání pokračování bestselleru v podobě modelu Octavia. Byť se premiéra auta očekává až počátkem roku 2020, už nyní sociálními sítěmi kolují špionážní snímky kamuflovaných prototypů. A pomalu je z důvěryhodných zdrojů začínají doprovázet informace o technice.
Nová Octavia dostane inovovanou platformu MQB, což je architektura, kterou Volkswagen využije i pro osmou generaci Golfu. V praxi to znamená, že Octavia může být mild-hybridem se 48voltovou palubní sítí a elektromotorem podporujícím spalovací jednotku. To je podle všeho hotová věc.
Mladoboleslavští ale chystají i plug-in hybrid s kabelem do zásuvky, jenž se bude skládat ze zážehové patnáctistovky TSI a elektromotoru, což bude soustava poskytující výkon 185 kW a 590 N.m točivého momentu. A aby alternativních pohonů nebylo málo, vyloučeno není ani nasazení hybridního ústrojí pracujícího s CNG, tedy řešení, které známe z konceptu Vision X.
A to není všechno. Dočkat se totiž máme i nejvýkonnějšího sériového RS v historii modelu. Srdcem sportovního derivátu se podle čerstvých spekulací stane dvoulitrové TSI s výkonem vyladěným na 215 kW, vrchol nabídky v podobě RS 245 přitom disponoval silou „jen“ 180 kW.
Chybět ale nebudou ani konvenční motory: základ utvoří litrové tříválce TSI s výkony 70 a 85 kW, chybět nebude ani patnáctistovka se silou 110 kW a dvoulitr se 145 kW. Paletu dieselových agregátů otevře šestnáctistovka TDI s výkony 70 a 90 kW, silnější alternativou bude vznětový dvoulitr se 120 a 140 kW.
Mezi výbavovými stupni se žádné dramatické změny neočekávají. Předpokládají se tradiční úrovně Active, Ambition a Style, které doplní luxusní Laurin & Klement, na zhoršené cesty orientovaný Scout a již zmiňované sportovní RS. Na detaily ohledně konkrétních prvků je ještě brzy, ale spekulace hovoří o autonomním řízení třetí úrovně, očekáváme také virtuální pracoviště řidiče (digitální budíky nabízí již současné provedení) s většími displeji.
Ještě před příjezdem čtvrté generace Octavie nás čekají jiné boleslavské novinky: příští týden se na českých silnicích svezeme omlazenou Fabií, v Paříži si zase prohlédneme Kodiaq RS. Počátkem příštího roku přijede nástupce Škody Rapid, s novým jménem a coby plnohodnotný konkurent Volkswagenu Golf a Fordu Focus. Rozhodnuto by mělo být o Kodiaqu kupé a v sériovém provedení dorazí malé městské SUV vycházející z konceptu Vision X. Zapomenout nesmíme ani na facelift vlajkové lodi Superbu a závěr roku, ve kterém se představí čistě elektrické Citigo. První polovina roku 2020 pak bude věnována právě Octavii, v té druhé se můžeme těšit na produkční podobu elektrického SUV, jehož předobraz tvoří Vision E.