Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mýto po sedmi letech: Tučné i hladové

AutoProfi AutoProfi 9. 5. 2014 • 08:39
Mýtný systém by měl primárně vydělávat na obnovu dopravní infrastruktury. Odkud a kam směřují miliardové toky financí?

Za více než dva roky skončí smlouva na provozování mýtného systému v Česku s firmou Kapsch. Je vhodné se podívat na stav, v jakém se tuzemský mýtný systém nachází, jaký je výhled a plánované investice do jeho udržení v provozuschopném stavu a jaký zbytek po odečtení poplatku za provozování mýtného zůstane pro stát.

Zejména v poslední položce je vhodné si nalít čistého vína a informace od provozovatele mýta firmy Kapsch ve znění „Od 1. 1. 2007 do 16. 12. 2013 získal stát od kamionů více než 49 miliard Kč!“ dopřesnit o debetní položky za vybudování, provozování a postupné obnovování mýtného systému. Jen za prvních pět let dosáhly náklad na vybudování a provozování mýta částky 15,6 mld. korun.

Pro státní kasu nevýhodný poměr vybrané částky a skutečně přínosné komentoval před dvěma lety na základě podrobného šetření Národní kontrolní úřad: „Výběr mýtného sice svůj účel splnil, ale stalo se tak za cenu vysokých nákladů a významného zvýšení ceny za užívání zpoplatněných komunikací. Náklady na jeho výběr dosáhly téměř 50 procent vybrané částky, zatímco u časových kuponů to bylo jen 7,4 procenta.“

Na takto pro stát i jeho občany nevýhodný projekt mělo v prvních čtyřech letech velký vliv splácení částky za vybudování mýtného systému.

Další téměř půlmiliardovou položku tvořil poplatek za právní služby při vymáhání nevybraného mýtného například i za úsek, ve kterém mýtná brána nikdy nestála. Další prostředky si vyžaduje údržba mýtného systému. V prosinci loňského roku byla dokončena částečná obnova mýtného systému (zejména systém UPS a akumulátorů na mýtných branách), takže životnost jednotlivých komponent systému by měla být do let 2018 až 2035. Nejvíce vydrží ocelové konstrukce bran, které však bude nutné (za cca stovky milionů korun) opatřit do roku 2020 novými protikorozními nátěry. Nejbližší investice se dají očekávat nejpozději do čtyř let a budou se týkat kontrolních a distribučních míst a vozidel mobilní kontroly celní správy, jejichž životnost se počítá tři roky nebo 300 000 km.

Na rozvoj dopravní infrastruktury, což byl proklamovaný důvod zavedení mýtného systému od roku 2007 pro nákladní vozidla nad dvanáct tun, zbyl jen zlomek vybrané částky. Pro dopravce i běžné motoristy tak mýtné přineslo pouze zátěž v podobě poplatků či hyzdění dálničního prostředí a dalších zpoplatněných silnic železnými konstrukcemi.

Za poslední celé dva roky 2012 a 2013 výběr mýta ve srovnání s rokem 2011 nijak dramaticky nestoupal. Ekologicky smýšlející občané musejí mít radost, protože nezvyšování poplatků pro vozidla emisní kategorie Euro 5 a lepší přinesl jejich hojné rozšíření. Česko si nadále udržuje postavení tranzitní země, což potvrzuje meziroční (2013/2012) nárůst počtu mýtných transakcí o tři procenta.

Svalování viny provozovatele mýtného systému za nižší vybranou částku v roce 2013 ve srovnání s rokem 2012 na kamiony emisní kategorie Euro 5+ (Euro 5 i Euro 6) se nemusí jevit opodstatněné, protože v Česku mýtný systém pozitivně zareagoval na nástup emisní kategorie Euro 5 s dvouletým zpožděním, na kategorii EEV na rozdíl například od Rakouska nezareagoval do současnosti.

Český systém lednový nástup Euro 6 k nevoli ekologicky smýšlejících dopravců na rozdíl od jiných evropských zemí ignoruje zcela. V Rakousku u čtyř- a vícenápravového vozidla najdeme od ledna rozdíl mezi Euro 5 a 6 ve výši 4,83 eurocentu bez daně. Nejnovější emisní požadavek získal v Rakousku ve srovnání s EEV výhodu 1,05 eurocentu.

Citlivost dopravců na rozlišení sazeb českého mýtného podle emisní kategorie vozidla dokládá podíl vozidel Euro 5+ na celkovém počtu transakcí během posledních čtyř let (2010 – 23,1 %, 2011 – 32,4 %, 2012 – 44,7 % a 2013 – 54,6 %). Každý běžný občan či firma v Česku musí mít z těchto čísel dvojí radost. Nezhoršuje se příliš životní prostředí a méně porostou ceny za veškeré zboží, protože dopravci pracující s minimální ziskovostí musí zvýšení mýtných poplatků promítat do ceny za dopravu a potažmo pak rostou finální ceny výrobků pro všechny spotřebitele.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku