Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na dálnici D1 bude do konce roku již 28 infotabulí

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo instalaci dalších informačních proměnných tabulí na naší nejzatíženější dálnici D1.

Do konce roku jich přibude 22 nových kusů, takže celkových 28 tabulí bude znamenat výrazné pokrytí, které zvýší přísun informací pro řidiče tam, kde je nejvíce potřebují.

Pracovníci dodavatelských firem dnes zahájili montáž vlastního zobrazovacího zařízení na 96. km ve směru na Brno, po té bude bezprostředně následovat i montáž tabule na opačné straně dálnice na stejném kilometru ve směru na Prahu. V těchto místech již byly v minulých dnech vybudovány masivní betonové základy a vztyčeny kovové konstrukce poloportálů. Nic tedy nebrání takto připravenou stavbu osadit i vlastní proměnnou tabulí.

Informační panel ze skládá z textové tabule a z proměnné dopravní značky. Informační tabule bude řidičům přinášet textovou informaci v českém jazyce na 3 řádcích textu a proměnné dopravní značky budou zobrazovat výstražné dopravní značky typu: pozor nebezpečí smyku, pozor kolona, pozor námraza, mlha, práce na dálnici, nehoda apod. Vlastní textová tabule má rozměry 4,5 x 2 metry. Je to hliníková samonosná konstrukce osazená elektronikou, světelnými zdroji a také vyhříváním pro provoz v kritických zimních podmínkách. Texty ze zobrazují rozsvícením některých z 18 816 bílých diod volně programovatelného displeje, a to v souladu s legislativou a příslušnými předpisy ve třech řádcích každý o 15 znacích. Výška jednoho znaku je 320 mm. Texty se v kritických situacích budou zobrazovat i v anglickém jazyce a pro zdůraznění se budou na dvou po sobě jdoucích tabulích v některých případech i opakovat.

Podjezdná výška je asi 5,6 m. Základová konstrukce je tvořena cca 30 m3 armovaného betonu. Z důvodu bezpečnosti je nosná konstrukce tabule opatřena svodidlem. Tabule je napojena na silový rozvoj el. instalace a má příkon cca 4kVA. Pro datovou komunikaci využívá infrastrukturu vybudovanou v rámci elektronického mýta.

Instalace jedné proměnné tabule za pomocí jeřábu se odhaduje na 2-3 hodiny a vyžaduje si omezení provozu v odstavném a pomalém jízdním pruhu. Po dokončení montáže bude v dalších dnech a týdnech probíhat napojení na rozvoj el. energie a datovou komunikaci pro jejich ovládání z Národního dopravního informačního a řídicího centra a následně bude zahájen zkušební provoz. V současnosti jsou vybudovány prakticky všechny základy a na některých místech jsou již vztyčeny nosné konstrukce. „Do konce roku se tak postupně rozsvítí na D1 celkem 22 nových tabulí a celkový počet na této dopravní tepně tak dosáhne 28 ks v obou směrech. V průměru to znamená jednu tabuli na 20-30 km dálnice.“, říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Náklady na pořízení a provoz systému liniového řízení dálnice D1 budou 2,4 mld. Kč. Cena zahrnuje pořízení, instalaci a integraci zařízení pro provozní informace, další část monitorovacího kamerového systému, systém neintrusivních detektorů, záložní systém detekce dopravního proudu a samotný systém liniového řízení na vybraných úsecích D1. Součástí dodávky je i propojení všech aplikací s mýtným systémem a s Jednotným systémem dopravních informací a rovněž služby spojené s provozem systému na 9 let.

Zařízení pro provozní informace tvoří jeden z řady telematických subsystémů, kterými bude do konce roku 2009 dálnice D1 vybavena. Na dálnici již jsou nebo budou instalovány silniční meteorologický systém, systémy proměnných značek, liniové řízení dopravy, systémy pro sledování charakteristik dopravního proudu a automatickou detekci kolon na dálnici i na objízdných trasách, dohledový kamerový systém a další telematické systémy.

Ondřej Láník
Diskuze (5)

Doporučujeme

18. 9. 2008 10:08
hliníková samonosná konstrukce
... od jara ve výkupu kovů ;-)
18. 9. 2008 09:51
A je to v *...
... protože jestli to nikomu nedošlo, po tom, co to zamítnul Kapsch pověsit to na mýtný brány, je konečně možnost, jak celou D1 prošpikovat průjezdovejma radarama. Informační účel těhlech monster je až druhořadá, jenže se takhle to utrácení líp prezentuje...
18. 9. 2008 09:12
Reklamy
Ja som zvedavý, kedy konečne zmiznú z našich česko-slovenských ciest všetky tie rušivé billboardy a reklamy na mostoch ;-)