Na Slovensku testují brzdové světlo vpředu. Není to vtip, i tady má svůj význam
Může to znít jak legrace či bláznivý nápad, přední brzdové světlo by však mohlo mít výrazný přínos pro bezpečnost na silnicích. S jeho testováním nyní začali v Trenčínském a Žilinském kraji.
Jedním z hlavních pravidel bezpečnosti na silnicích je vidět a být viděn. Tohoto hesla se drží i společnost Lumaco Innovations AG, která přišla se systémem předního brzdového světla. Zakladatelem společnosti je Lubomír Marjak z Kysuc, současně držitel evropského patentu na tuto technologii, který si od předního brzdového světla slibuje snížení počtu dopravních nehod i zmírnění jejich následků.
Systém pracuje s LED páskem zelené barvy, umístěným na přídi automobilu, který se při sešlápnutí brzdového pedálu rozsvěcí společně se zadními brzdovými světly. Zelená barva byla podle webu z dopravy.cz, který na zprávu upozornil, zvolena proto, že je jednoznačná a rychle rozpoznatelná. Navíc se zatím v automobilovém průmyslu nepoužívá.
Přední brzdové světlo přitom ocení jak chodci na přechodech, tak i cyklisté a ostatní řidiči, kteří si budou jisti, že o nich řidič blížícího se automobilu ví a brzdí. Přední brzdové světlo by se navíc mohlo stát užitečným pomocníkem i v provozu budoucnosti, do kterého budou časem zřejmě zapojeny i autonomní dopravní prostředky.
Aby však přední brzdové světlo mohlo být zavedeno do praxe, vyžadují zástupci Evropské komise a europarlamentu výstupy z testů v provozu. Společnost Lumaco Innovations AG proto nejprve vyzkoušela přední brzdové světlo na berlínském letišti, nyní však inovativní bezpečnostní prvek zamíří do provozu na Slovensku.
Hlavní testování bude probíhat v Trenčínském kraji a částečně v kraji Žilinském. Zelenými předními brzdovými světly budou vybaveny autobusy, vozy správy cest (osobní, užitkové i nákladní vozy) nebo automobily kraje č jeho představitelů. Dohromady půjde o několik stovek vozidel.
Testování, které odstartovalo 22. září a probíhat bude až do 22. června, je financováno jak krajem, tak i společností Lumaco Innovations AG. Na mezinárodním projektu se navíc podílí i dopravní policie a univerzity v Bonnu a Žilině.