Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na Slovensku testují brzdové světlo vpředu. Není to vtip, i tady má svůj význam

Ondřej Mára
Diskuze (38)

Může to znít jak legrace či bláznivý nápad, přední brzdové světlo by však mohlo mít výrazný přínos pro bezpečnost na silnicích. S jeho testováním nyní začali v Trenčínském a Žilinském kraji.

Jedním z hlavních pravidel bezpečnosti na silnicích je vidět a být viděn. Tohoto hesla se drží i společnost Lumaco Innovations AG, která přišla se systémem předního brzdového světla. Zakladatelem společnosti je Lubomír Marjak z Kysuc, současně držitel evropského patentu na tuto technologii, který si od předního brzdového světla slibuje snížení počtu dopravních nehod i zmírnění jejich následků.

Systém pracuje s LED páskem zelené barvy, umístěným na přídi automobilu, který se při sešlápnutí brzdového pedálu rozsvěcí společně se zadními brzdovými světly. Zelená barva byla podle webu z dopravy.cz, který na zprávu upozornil, zvolena proto, že je jednoznačná a rychle rozpoznatelná. Navíc se zatím v automobilovém průmyslu nepoužívá.

Přední brzdové světlo přitom ocení jak chodci na přechodech, tak i cyklisté a ostatní řidiči, kteří si budou jisti, že o nich řidič blížícího se automobilu ví a brzdí. Přední brzdové světlo by se navíc mohlo stát užitečným pomocníkem i v provozu budoucnosti, do kterého budou časem zřejmě zapojeny i autonomní dopravní prostředky.

Video se připravuje ...

Aby však přední brzdové světlo mohlo být zavedeno do praxe, vyžadují zástupci Evropské komise a europarlamentu výstupy z testů v provozu. Společnost Lumaco Innovations AG proto nejprve vyzkoušela přední brzdové světlo na berlínském letišti, nyní však inovativní bezpečnostní prvek zamíří do provozu na Slovensku.

Hlavní testování bude probíhat v Trenčínském kraji a částečně v kraji Žilinském. Zelenými předními brzdovými světly budou vybaveny autobusy, vozy správy cest (osobní, užitkové i nákladní vozy) nebo automobily kraje č jeho představitelů. Dohromady půjde o několik stovek vozidel.

Testování, které odstartovalo 22. září a probíhat bude až do 22. června, je financováno jak krajem, tak i společností Lumaco Innovations AG. Na mezinárodním projektu se navíc podílí i dopravní policie a univerzity v Bonnu a Žilině.

Ondřej Mára
Diskuze (38)

Doporučujeme

30. 9. 2022 09:20
Re: Re: hmmm
Máš pravdu, že pacienti sú jak medzi chodcami, tak medzi vodičmi. Žiadne pravidlo nikdy nebude pre všetkých. Zakaždým to musí byť kompromis. Možno to niektorých naučí tých chodcov pustiť. Na druhú stranu napr. v centre BA kde nie sú, alebo nie sú zapnuté semafory, lezú ľudia na prechod permanentne, že stojíš pri každom jednom prechode a spôsobia pomaly zápchu. Ale vždy sa dá, stačí si zachovať chladnú hlavu a nenaháňať za každú cenu sekundy. Oveľa horšou realitou ako chodci sú cyklisti a hlavne kolobežkári, to je banda kreténov, ktorí sú schopní vletieť v plnej rýchlosti na prechod a na druhej strane pokračovať v pruhu. Česť nemnohým výnimkám.

Možno by bolo lepšie nenazývať to predným brzdovým svetlom, ale len svetlom pre chodcov, nezávislým na brzdách, ktorým zasvietiš, keď ich púšťaš.
Avatar - wakantanka
30. 9. 2022 07:19
Re: Re: hmmm
Ja to vôbec nevidím ako dobrý nápad. Aj dnes denne vidím z oboch strán premávky vodičov, čo pred prechodom pribrzdia ale chodca nepustia. Ako to dopadne v prípade že títo pacienti budú mať to svetlo vpredu hádam netreba vysvetľovať.
29. 9. 2022 21:16
Re: To není třeba zkoušet
To posledné slovo ťa vystihuje, to si trafil. :yes:
29. 9. 2022 17:17
Re: To není třeba zkoušet
Tak dopadneme všichni s tím úbytkem. Někdo z toho ale nakonec vyjde jako nesnášenlivý ublížený chuj.
29. 9. 2022 17:12
Re: To není třeba zkoušet
Tak ja fakt neviem, kde žiješ, a čo piješ, ale úbytok mozgovej hmoty je u teba evidentný.