Náhrada za Humvee bude hybrid s dieselem Subaru
Americký armádní HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, jméno Humvee se dostalo do povědomí později) je považován za fenomén minulého století. Vůz vznikl na základě požadavku americké armády o náhradu za již dosluhující Jeep Willys, v jejich službách je od roku 1985. Přestože za svou dosavadní existenci nesčetněkrát prokázal kvality nejen v bojových oblastech, je potřeba jít s dobou. Pravděpodobná náhrada za Humvee se již testuje a světe div se, jedná se o hybrid.
Zcela nový armádní vůz je vyvíjen na základě požadavku amerického ministerstva obrany. Jedním z hlavních cílů je zapojení moderní techniky, která má učinit přítrž nedostatkům současných armádních Humvee. Výsledkem je zcela nové vozidlo ULV (Ultra Light Vehicle), jehož pohon tvoří turbodiesel Subaru a dva elektromotory.
Nenechte se zmást, volba hybridního pohonu si neklade za cíl snížení spotřeby paliva a produkce emisí CO2 v bojových oblastech. Hlavní výhodou je prodloužený dojezd, tichý chod v situacích, které to vyžadují, a hlavně odpadá povinnost použití hnací hřídele. Problémem je však hmotnost – oproti armádním Humvee má totiž ULV vážit až o 1,5 tuny více. Nový vůz ale nabídne více výkonu.
Základem pohonu je naftový čtyřválcový boxer o výkonu 175 koní a točivém momentu 260 N.m. Hybridní systém doplňují dva elektromotory Remy a lithium-železo-fosfátové akumulátory o kapacitě 14,2 kWh. Maximální výkon by se mohl pohybovat okolo 180 kW, jízdní dosah překračuje vzdálenost 540 kilometrů. Díky silným akumulátorům vůz ujede až 34 kilometrů čistě na elektřinu, což se hodí v situacích, kdy je potřeba přeprava v naprosté tichosti. Méně mechanických dílů na podvozku zase znamená vyšší ochranu v případě výbuchu pod vozidlem.
Testování vozu má být ukončeno někdy v průběhu letošního vozu. Podle dostupných informací bude vyrobeno 5000 kusů, každý s cenovkou okolo 250.000 dolarů.