Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nástupce Škody Rapid se blíží. Konec liftbacku nebude jedinou novinkou!

David Bureš
Diskuze (83)
Rapid s karoserií liftback příliš konkuroval větší Octavii, a tak jeho nástupce už Škoda nenabídne. Nový hatchback pak bude luxusnější než dnešní Rapid Spaceback.

I v době rostoucí popularity všelijakých SUV a crossoverů zůstávají na evropských trzích klíčovými modely kompaktní hatchbacky. Škoda tuto kategorii sice obsadila Rapidem, ne však příliš úspěšně, a tak tento vůz čeká radikální proměna. K té dojde již v první polovině roku 2019, kdy nástupce Rapidu vstoupí na trh.

„Kompaktní hatchbacky zůstávají v Evropě důležitým segmentem, naše pozice ale v této kategorii není příliš silná,“ přiznává Alain Favey, šéf marketingu a prodeje ve značce Škoda. Na domácím českém trhu je Rapid možná dlouhodobě třetí nejprodávanější model, z celoevropského pohledu ale jeho prodeje nejsou zázračné. Loni byl v Evropě mezi kompakty až dvanáctým nejprodávanějším vozem, s 66.500 prodanými kusy, zatímco celkově druhá Škoda Octavia (za VW Golf) dosáhla na 482.200 prodaných kusů.

Právě nadmíru úspěšné Octavii se Rapid podobá svou karoserií liftback, a tak tato verze skončí. Místo toho se nástupce Rapidu stane výhradně hatchbackem. V této velikostní kategorii nabídne Škoda nově další SUV, tudíž jednotlivé vozy musí pečlivě odlišit. „Nástupce Rapidu bude stát po boku crossoveru vycházejícího z konceptu Vision X a my pracujeme na tom, aby se tyto modely odlišily a zaujaly jinou klientelu,“ říká k tomu Favey.

Rapid trochu doplácí na to, že vznikla v reakci na dobu hospodářské krize, kdy musel zaujmout hlavně svojí nízkou cenou. Nyní se ale starému kontinentu daří, zákazníci jsou ochotni si kupovat stále dražší vozy, na což nástupce Rapidu bude reagovat. Očekávejme tak lepší materiály nebo dotykové ovládání vybraných prvků (třeba panel klimatizace). Auto také povyroste, nabídne více prostoru díky platformě MQB (A0), která nahradí PQ26 ze stávajícího provedení.

S platformou sdílenou s VW Polo nebo Seatem Ibiza (avšak s nataženým rozvorem) souvisí i nabídka motorů. Počítá se s tříválcem 1.0 TSI a čtyřválcem 1.5 TSI, k dispozici budou opět i turbodiesely, které v souvislosti s blížícími se přísnějšími emisními normami ve stávajícím Rapidu skončily.

Z hlediska designu novinka zaujme výraznou šestiúhelníkovou maskou s širokým chromovaným lemem, z něhož budou vybíhat špičaté světlomety téměř trojúhelníkového tvaru. Záď bud zakulacená, se sklem protaženým až na úroveň zadních světel. Uvnitř očekávejme novou generaci interiéru, což bude znamenat samostatně vyčnívající obrazovku multimediálního systému. Co v tomto směru čekat, naznačil už koncept Vision X.

Jestliže mnohé detaily co do konstrukce či designu, už jsou potvrzené, z hlediska jména je to zatím velká neznámá. Jisté je to, že Rapid už to nebude. Zákulisní zprávy naznačovaly alespoň zachování přídomku Spaceback, teď se ale zdá, že ani takto se nový hatchback jmenovat nebude. A tak se o jméně spekuluje znovu. A jsou tu hned dva tipy, Favorit a Felicia. Logiku by to mělo, nebo ne?

David Bureš
Diskuze (83)
Avatar - petr164
31. 3. 2018 16:04
Parádní koncept
Prodloužený rozvor může znamenat hodně pro plavnou jízdu a neodskakující zadní nápravu. Jenže majitélé, kteří vozí v kufru ingoty, brzy o vzdálenější zadní nápravu přijdou, pokud nebude dostatečně robustní. Dnešním liftbackem jsem jel a rozhodně to není k zahození, zvláště za ty peníze, spousta firem s ním ušetřila na TCO nákladech. Takže když novince příliš nenaroste cenovka (něco za vyšší kvalitu a více materiálu se musí logicky přidat), bude to asi hodně slibné. Design konceptu je takové výraznější a zajímavější Audi, Jožo Kabaň se řadí ke konzervativním designerům a tohle mu jde na konceptu moc k duhu. Takový Rapid by se mi nejen líbil, ale i by jistě dobře sloužil.
Avatar - gld
29. 3. 2018 00:10
Re: Konečně nástupce
Nevyhnutnosť v nižšej triede to zatiaľ nie je. Priemerný zákazník rapidu (a vôbec dôvod existencie celej modelovej rady) chcel oktáviu, no nemohol si ju dovoliť a za fábiu by sa hanbil.

Adaptívny tempomat je v tejto cenovej kategórii okrajová záležitosť. Ale musím uznať, že rapidka v nadupanej výbave pôsobí ako solídne auto aj dnes. Myslím, že väčšina ľudí, ktorí na ňu kydajú, majú v hlave zafixovanú verziu holobyt edition z počiatku výroby.
25. 3. 2018 22:43
Re: Platforma
No Fiat Tipo hatchback se pyšní kufrem s objemem 440 l a v nabídce je i sedan a kombík s ještě podstatně větším kufry, nemluvě o mnohem velkorysejší šířce karoserie a velikosti kol a výhradně čtyřválcových motorizacích. Takže budoucíí "Rapid" má hodně co dohánět! :-O
Avatar - white label
24. 3. 2018 14:40
Re: Koncept vypadá dobře...
S takovým monogramem má volný "vstup" minimálně do všech AV zesilovačů. >:-[] ;-)
Avatar - wakantanka
24. 3. 2018 12:42
Re: Koncept vypadá dobře...
Na vychodze preto net roboty, bo uz sicko porobeno :-)