Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Natankujte raději dnes, benzin přes víkend nejspíš zdraží. Co je příčinou?

Ondřej Mára
Diskuze (8)

Ceny pohonných hmot sice v posledních týdnech pomalu klesají, během víkendu však můžeme očekávat spíše jejich růst. 

Ceny ropy sice v posledních týdnech klesají, což se pozitivně projevilo také na poklesu ceny benzínu, který jen za posledně měsíc zlevnil zhruba o tři koruny. Se začátkem příštího měsíce však můžeme očekávat opětovné zdražení, které může být na některých místech skokové. Co je příčinou?

Mnozí možná již zapomněli, že vláda kvůli vysokým cenám pohonných hmot dočasně snížila  spotřební daň na paliva, jak připomněli kolegové z Blesk.cz. Namísto 12,84 Kč se tak od 1. června z benzínu odvádělo jen 11,34 Kč. To se díky proměnnému DPH na mnoha místech promítlo do rychlého zlevnění benzínu až o cca 1,80 Kč.

Nižší spotřební daň však platí pouze na přechodnou dobu, která v případě benzínu končí právě dnes, tedy 30. září. Snížená spotřební daň na naftu nicméně zůstává v platnosti až do konce roku. Z částky 8,45 Kč na litr se tak k částce 9,95 Kč na litr posune až začátkem ledna 2023.

Video se připravuje ...

Co ale můžeme od zítra čekat na čerpacích stanicích? „Ve chvíli, kdy se zlevňovalo, tak se to rychle přeneslo do koncových cen. Když jde ale o zdražení, tak se to přenese ještě rychleji. Řidiči by si měli rychle natankovat,“ uvedl pro Blesk Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS.

Situace se samozřejmě může lišit od čerpací stanice k čerpací stanici. Například představitelé sítě TANK ONO již potvrdili, že neplánují zdražovat skokově. Řetězec plánuje naplnit zásobníky a nižší cena by mohla vydržet až do konce víkendu. Podobný přístup se dá očekávat také u dalších seriózních pumpařů, nemusí to však být pravidlo a někteří se možná pokusí na situaci profitovat, jak upozornil Křeček.

Navzdory očekávanému skokovému zdražení se však předpokládá, že díky nadále klesající ceně ropy bude benzín opět postupně zlevňovat. Pokles na stávající úroveň by podle Štěpána Křečka mohl trvat zhruba 4 až 5 týdnů. Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank, pak v rozhovoru pro Blesk.cz očekává nejprve zdražení asi o korunu, na současné hodnoty by se však ceny benzínu mohly podle jeho názoru vrátit už během poloviny října.

Ondřej Mára
Diskuze (8)

Doporučujeme

1. 10. 2022 15:44
Re: podpora naftaku
Máš pravdu, lenže tento problém sa tiež vytváral dlhodobo a nezmeníš to jedným mávnutím čarovného prútika. Začalo to poplatkami za co2 (zdanenie, registračné poplatky)pokračuje to zdanením samotného paliva. Takisto súčasný systém pokút za nadlimitné co2 nahráva do kariet dízlom..Bežný motorista sa len prispôsobil. K jazdenkám len toľko, že v bazáre sa predáva to čo sa pred nejakou dobou predávalo ako nové, takže v niektorých segmetoch je hľadanie benziňáku v bazáre ako hľadanie ihly v kopci sena....
Avatar - Mokrous
30. 9. 2022 20:41
Re: Podpora rakoviny, dýchacích nemocí a hluku
Jojo, TSI mělo taky wejfuck černej tak, že by mohl sklízet bavlnu... :D
Ale jinak to jezdilo pěkně a i při mým stylu "dobytek", kterej jsem provozoval 50/50, tak to žralo taky okolo těch 6,6/100. Když jsem jel okresky piánko, tak i za 5-5,5/100
Olej mi to nežralo nikdy. Ani nepřibýval. Ale taky jsem nejezdil městský přískoky.
1,2TSI ta už ředila olej víc, když se nejezdilo dál.
Prostě to nejsou motory do města. Tam to chce Hybrida, nebo jednoduchý MPI a ideálně atmosféru.

Zato to "strašlivě špinavý" TDI/HDI má wejfuck i po 2 letech lesklej, jako z fabriky.

Líbí se mi, jak mi EKO úderka udělila 11 neprůstřelných argumentů, kterými vyvrátila můj předchozí příspěvek. :D :D :D

Možná to bylo ale za ten překlep, kde jsem místo "čistý" omylem odklepl "čitý" :D :D :D

EDIT: Hehe! :D Po 2 dnech mínusů ubylo jen na 9 :D :D :D
Avatar - Dzakobo
30. 9. 2022 19:34
Re: Podpora rakoviny, dýchacích nemocí a hluku
Když meju auto, záměrně nechávám ozdobnou koncovku výfuku černou :D 1.5EB kouří i žere o něco víc než 1.4TSI, což je trochu divné vzhledem k tomu, že vstřikovače jsou přímo uprostřed válců, TSI je mají ze strany. Původně jsem uvažoval o 1.4 multiairu v Giulittě, ale ten můj přímovstřik má rychlejší reakce na plyn (nekondenzuje benzín v sání) a žere o cca 0,5 litru méně. Jezdím delší trasy, takže olej nepřibývá. Navíc díky absenci GPF mohu nalít do motoru téměř libovolný olej. Nicméně tříválec 1.5EB je v průměru o 0,9 litru! úspornější než můj R4 (7,54 vs. 6,66 l).
Avatar - Mokrous
30. 9. 2022 15:31
Re: Podpora rakoviny, dýchacích nemocí a hluku
Přijde na to. Moje nový TDI EVO 147kW v B8FL má NOx nižší než 1.5 TSI 110kW. Díky funkčnímu Twin Dosingu AdBlue. Parádně čitý bylo i nový 2.0 Blue HDI od PSA, než ho zařízli.
A určitě je takových dieselů víc. Co se týče pevných částic, tak od nich vzduch v podstatě čistí. Reálně žere 5/100, takže i CO2 má stále o něco nižší, než TSI ať už 1.5 110kW, nebo výkonem odpovídající 2.0TSI 140kW. Co se hluku týče, oproti 1.4TSI 110kW, kterou jsem jezdil před ním v Golfu, jsem si spíš polepšil. Jen na volnoběh je hlučnější, ale je to na úrovni "aspoň vím, že motor běží a nechci ho startovat podruhý". Nic, co by mi jakkoli vadilo. Navíc ta 1.4 produkovala hromady jemných škodlivých sazí. A to je problém všech moderních přímovstřikových benzínů, dokud nedostaly GPF.
Problém není v naftě, ale v tom, že výrobci lžou a šidí, legislativa kulhá, vymahatelnost čehokoliv je prakticky nulová, hovada vykuchávají starý auta a jezdí to bez DPF a nedivil bych se, kdyby časem i bez AdBlue.
Pokud by auta fungovala, tak jak mají a deklaruje se a nikdo by je nekuchal, tak by i moderní diesely nebyly žádný problém.
Já jezdil nejdřív roky atmosféry MPI, pak roky starý TDI, pak roky TSI a teď zase moderní TDI. Vybírám vždy nějaký rozumný kompromis výkonu, spotřeb, nákladů, komfortu a emisí, s ohledem na druh tras. A netvrdím, že benzín je horší. Pokud by byly ceny jako před konfliktem, tak by mi dál vyhovovala nafta, pokud by naopak byly dlouhodobě takové, jako dnes, nebo by nafta vycházela o 20% dráž, než benzín, no tak bych příště sáhnul logicky po benzínu.
30. 9. 2022 12:45
Re: podpora naftaku
jj, bude jeste vic smradlavejch chrochtu nez je, pritom trend byl nadejnej
spotreba nafty je proti benzinu diky dlouhodobemu zvyhodnovani cca 3x vetsi snad napric celou EU. doted se vozila z roSSiji, s tim je utrum a neco snad z USA. a benzin se zas mel vozit nazpatek do USA.
diky nedostatku je nafta logicky drazsi, protoze rafinerky i distributori si na ni vic prirazi.
a misto toho, aby vlada spotrebni dane srovnala, tak populisticky prohlubuje zdaneni mezi naftou a benzinem a prihrava zisky rafinerkam a distributorum.
kdyby to srovnali, benzin by dnes stal 40 nafta 50, opad by zajem o novy i olitany smradlavy chrochty a casem by poptravka po nafte klesla a cena sla dolu a bonusem by byly cistsi ulice a silnice.

kdyz to prepocitam, na sebe, tak dejme tomu 30tis km po 8 litrech v benzinu dela ve spotrebni dani 300*8*12.84 skoro 31 tis, v chrochtu pri 6.5 litrech bych to mel 300*6.5*8.45 za 16tis. tedy o 15tis min rocne na spotrebni dani
dobre, sou to drobny, ale celej princip je uplne spatne