Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejdražší auto světa bylo oficiálně prohlášeno za umělecké dílo

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Ferrari 250 GTO, oficiálně nejdražší automobil na světě, se může pochlubit dalším výjimečným titulem. Na žádost samotné automobilky ho totiž italský soud prohlásil za umělecké dílo.

Kdykoliv se Ferrari 250 GTO objeví v aukci, můžete si být jistí, že bude atakovat prodejní rekord. O tom jsme se ostatně mohli přesvědčit již minulý rok, kdy dražba jednoho kousku vynesla majiteli 48,4 milionu dolarů, téměř 1,1 miliardy korun. Další kus pak během soukromého prodeje změnil majitele za částku 80 milionů dolarů, tedy téměř 1,8 miliardy korun.

Řada odborníků se navíc shoduje, že ceny ještě rozhodně nedosáhly svého maxima a během pár let by se mohlo Ferrari 250 GTO prodávat za částky převyšující 100 milionů dolarů, tedy přes 2,2 miliardy korun. A tomu by mohlo dopomoci i nedávné prohlášení vozu za umělecké dílo.

Jak upozornil web The Telegraph, Ferrari 250 GTO bylo prohlášeno za umělecké dílo italským soudem a to přímo na žádost automobilky Ferrari. Ta tímto způsobem reagovala na plány společnosti z Modeny, která se připravovala zahájit výrobu replik slavného stroje. Ferrari tak podalo stížnost, podle které by měl být design a právo duševního vlastnictví modelu 250 GTO prohlášeno za umělecké dílo a všechny reprodukce by se tak daly automaticky označit za pirátství.

Italský soud v Bologně dal nakonec výrobci za pravdu a oficiálně prohlásil automobil „uměleckým dílem, které je zcela originální a nesmí být napodobováno ani reprodukováno.“ V rozsudku také zaznělo: „Úprava linek vozu a jeho estetických prvků učinila 250 GTO jedinečným, skutečnou automobilovou ikonou.“ O uměleckých kvalitách vozu má přitom podle soudu svědčit i řada ocenění a oficiálních svědectví.

Jakákoliv produkce, komercializace a propagace modelu GTO by tak podle soudu měla být prováděna pouze oficiálními zástupci v Maranellu. „V Itálii se jedná o první případ, kdy byl automobil uznán za umělecké dílo,“ uvedl zástupce Ferrari pro The Telegraph. „Není to jen krása, která ho činí speciálním – má také dlouhou závodní historii.“

Výroba replik slavných závodních vozů, popřípadě zajímavých klasik, však není nic nového. Po světě se prohánějí tisíce kopií starých Porsche, Fordů, Shelby i Lamborghini, většina automobilek to ale prakticky vůbec neřeší. V případě 250 GTO si však Ferrari zajistilo exkluzivitu nejen pro sebe, ale také pro současné vlastníky. Je sice nepravděpodobné, že by výroba replik mohla cenu originálu jakkoliv oslabit, nyní je však jisté, že zájemci nebudou mít jinou alternativu a ceny tak budou i nadále raketově stoupat.

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Doporučujeme