Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejvíce nehod v roce 2012 způsobili řidiči z Prahy a Ostravy

David Bureš David Bureš 20. 1. 2013 • 15:00
6
V loňském roce nejčastěji bourali řidiči z velkých měst, naopak nejméně z okresů Jeseník a Rychnov nad Kněžnou.

Největší procento dopravních nehod v loňském roce zavili řidiči z Prahy. Vyplývá to z ČSOBP Indexu, kterým ČSOB Pojišťovna dlouhodobě sleduje, jak časté jsou pojistné události z povinného ručení u řidičů osobních aut z jednotlivých okresů republiky.

Pražští motoristé tak na druhé místo odsunuli ty ostravské, kteří v čele tohoto nelichotivého žebříčku byli v roce 2011. Na opačném pólu tabulky figurují řidiči z okresů Jeseník a Rychnov nad Kněžnou. Motoristé z okresu Jeseník loni způsobili zhruba čtyřikrát méně nehod než ti z hlavního města.

Ve městech je mnohem větší koncentrace vozidel než na venkově, riziko vzniku nehody je tak mnohem větší ve městech a v místech s vyšší hustotou silniční sítě a vyšším počtem aut.

Přehled okresů, ze kterých řidiči v roce 2012 nejčastěji bourali
Poř.OkresŠkodní frekvence
1.Praha hl.m.9,21%
2.Ostrava9,01%
3.Brno-město7,21%
4.Sokolov6,91%
5.Cheb6,57%
6.České Budějovice6,55%
7.Karlovy Vary6,45%
8.Praha-západ6,33%
9.Karviná6,23%
10.Plzeň-město6,21%
11.Jablonec nad Nisou6,02%
12.Praha-východ5,92%
13.Frýdek-Místek5,89%
14.Zlín5,69%
15.Mělník5,63%

Ředitel odboru pojištění vozidel ČSOB Pojišťovny Jaroslav Král k tomu dodává: „Postavení motoristů z Prahy, Ostravy a dalších metropolí ČR coby těch, kteří bourají nejčastěji, dlouhodobě nikdo neohrožuje. Stejně tak i na opačné straně žebříčku ČSOBP Indexu kralují již řadu let vždy motoristé z Vysočiny či východních Čech.“

Ne všichni řidiči z velkých měst však bourají často. Například Liberec (páté největší město ČR podle počtu obyvatel) skončil v tomto hodnocení až na 19. místě. Liberečtí řidiči tak loni způsobili méně havárií než ti ze Sokolova či Chebu. První z těchto měst skončilo na čtvrtém, Cheb pak na pátém místě.

ČSOB Pojišťovna počítá hodnoty ČSOBP Indexu už od roku 2008. Výsledné číslo (v přiložených tabulkách jako „škodní frekvence“) je vypočítáno na základě statistik škod z povinného ručení pro vozidla do 3,5 tuny, a to jako podíl počtu pojistných událostí z povinného ručení způsobených řidiči z příslušného okresu a počtu pojištěných vozidel v daném okrese.

Přehled okresů, ze kterých řidiči v roce 2012 nejméně bourali
Poř.OkresŠkodní frekvence
1.Jeseník2,37%
2.Rychnov nad Kněžnou2,92%
3.Havlíčkův Brod2,92%
4.Znojmo3,03%
5.Svitavy3,21%
6.Rakovník3,24%
7.Třebíč3,25%
8.Plzeň-jih3,28%
9.Nymburk3,29%
10.Klatovy3,55%
11.Blansko3,58%
12.Ústí nad Orlicí3,61%
13.Semily3,70%
14.Žďár nad Sázavou3,72%
15.Kolín3,86%

Související články

Témata
Avatar - Ozzman
21. 1. 2013 12:00
Re: taky to může být tím
Však to říkám. Ale sociálněgeografický pojem aglomerace je čistě o dominanci jednoho většího města nad městami v jeho zázemí. Tyto města jsou závislá na dominantním městě díky službám, které nabízí, naopak dominantní město je závislé na městech v jeho zázemí zdroji ať už přírodními či lidským kapitálem ( zkráceně řečeno).

Konurbace je souměstí několika měst, kde žádné není dominantní. Tudíž srovnání Karvinná a Opava jsou samo o sobě dominantní města v jistém vymezení a nejedná se o aglomeraci Ostravy. Je to jen o problému vymezení.

Tudíž, když budu vymezovat aglomerační region Ostravy z pohledu dominantního města a připočítám Karvinou a Opavu, tak stejně tak k Praze musím připočítat Boleslav, Kladno a jejich přilehlé aglomerace... Je to jen otázka vyměření. Dále se dá počítat s určitou spádovostí regionu dle dojíždky atd.. ale to už bysme zabředávali do odborných diskuzí ( navíc si to už přesně nepamatuji, jak se to počítá:D).

Tolik k Aglomeraci. Ještě nutno podotknout, že jednotlivé aglomerace se mohou překrývat!

Pokud se ale nemýlím, tak v textu je zdůrazněn zřetel na Kraj, tudíž se jedná o Moravskoslezský Vs Praha, kde četnost obyvatelstva je skoro rovný (1.2 milionu).
21. 1. 2013 11:49
Re: taky to může být tím
Pražská aglomerace

Vyhláška č. 561/2006 Sb. do ní zahrnuje tyto města a obce: Hlavní město Praha, Bořanovice, Černošice, Čestlice, Dobřejovice, Dolní Břežany, Drahelčice, Horoměřice, Hostivice, Hovorčovice, Husinec, Chrášťany, Chýně, Jeneč, Jesenice, Jinočany, Jirny, Klecany, Kněževes, Květnice, Líbeznice, Měšice, Modletice, Nučice, Nupaky, Ořech, Průhonice, Psáry, Roztoky, Rudná, Říčany, Sibřina, Šestajovice, Tuchoměřice, Únětice, Úvaly, Vestec, Zbuzany, Zdiby a Zlatníky-Hodkovice.

Takto vymezená aglomerace má rozlohu 772,3 km˛ a 1 346 321 obyvatel k 1. 1. 2012. Samotné hlavní město Praha pak má rozlohu 496 km˛ (64 % celé aglomerace) a 1 241 664 obyvatel (92 % celé aglomerace) k 1. 1. 2012.[3]
Ostravská aglomerace

Vyhláška č. 561/2006 Sb. do ní zahrnuje tyto města a obce: Ostrava, Bohumín, Doubrava, Havířov, Karviná, Orlová, Petřvald a Rychvald.

Takto vymezená aglomerace má rozlohu 248,1 km˛ a 505 362 obyvatel k 1. 1. 2012. Samotné město Ostrava pak má rozlohu 214,23 km˛ (86 % celé aglomerace) a 299 622 obyvatel (59 % celé aglomerace) k 1. 1. 2012.[3]
Brněnská aglomerace

Vyhláška č. 561/2006 Sb. do ní zahrnuje tyto města a obce: Brno, Adamov, Bílovice nad Svitavou, Kuřim, Lelekovice,Česká, Modřice, Ostopovice, Podolí, Popůvky, Rozdrojovice, Řícmanice, Šlapanice a Troubsko.

Takto vymezená aglomerace má rozlohu 328,1 km˛ a 420 338 obyvatel k 1. 1. 2012. Samotné město Brno pak má rozlohu 230,22 km˛ (70 % celé aglomerace) a 378 965 obyvatel (90 % celé aglomerace) k 1. 1. 2012.[3]
Územní plány velkých územních celků

Kromě toho však došlo i k jinému vymezení aglomerací. Vláda svým nařízením stanovila závazné části územních plánů velkých územních celků aglomerací mj. v případě:

Plzně[4] – území okresů Plzeň-město, Plzeň-jih, Plzeň-sever a Rokycany; cca 370 tisíc obyvatel,[3]

Liberce[5] – území okresů Liberec a Jablonec nad Nisou; cca 260 tisíc obyvatel,[3]

Hradce Králové a Pardubic[6] – území okresů Hradec Králové, Pardubice a Chrudim; cca 430 tisíc obyvatel,[3]

Brna[7] – území okresů Brno-město, Brno-venkov, Blansko a Vyškov; cca 780 tisíc obyvatel,[3]

Olomouce[8] – území okresů Olomouc, Prostějov a Přerov; cca 470 tisíc obyvatel,[3]

Zlína[9] – území okresů Zlín, Kroměříž a Uherské Hradiště; cca 440 tisíc obyvatel,[3] a

Ostravy[10] – území okresů Ostrava-město, Opava, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Karviná; cca 1,13 milionu obyvatel.[3]

Z toho je také vidět, že pojem aglomerace je nejednoznačný a může být vymezen v různých případech různě.
Avatar - Ozzman
21. 1. 2013 11:15
Re: taky to může být tím
Víš co je to vůbec Aglomerace?:D Když už, tak u Ostravy se jedná o Konurbaci ( těchto měst co si vyjmenoval), ale ani to neni zcela správně, jelikož ty města mají vysokou úroveň samosprávy ( dvě z toho byla okresní) . Jediná velká Aglomerace je kolem Prahy v ČR a trochu vzniká kolem Brna.
Avatar - Ozzman
21. 1. 2013 11:12
Re: Obskurní index
Každoročně vydává zprávu o nehodovosti PČR, tam jsou zaneseny všechny nehody, ke kterým byla policie přivolána a mají je v databázi. Tak čti tamto a tohle neřeš :). A už jsem to tady zmínil u článku se spolehlivostí aut, tyhle studie jsou statisticky správné, nemusí se počítat se všemi nehodami, stačí reprezentativní vzorek a tyto údaje poměrově budou vycházet podobně ( až na určité odchylky) i v realitě...
21. 1. 2013 11:12
taky to může být tím
že se nejvíce podvádí, ale spíše to bude vycházet z faktu že v Praze bydlí cca1 mil. lidí a v Ostravě, to znamená s registrační značkou 1T1 ... žije skoro taky milion lidí. Je třeba připočítat, Havířov, Karvinou, Opavu.. prostě aglomeračně je tam nejvíce lidí v republice. Třeba v Brně žije cca 400 tis.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku